Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waar werd je vandaag verdrietig van?

Omdat ik verdrietiger ben dan ik passend vind bij het ergenissen-topic, een nieuw topic. Als iemand met een verdrietje zit dat geen eigen topic verdient, maar te verdrietig is voor het ergenissen-topic, huil hier uit.


lientje69 schreef op 12-06-2024 om 16:59:

Her verdriet van mijn dochter. Rechtzaak gaat door omstandigheden nog een hele tijd duren. En ze zit er al maanden zwaar doorheen. Ik zit nu zelf ook te janken.

lientje69 schreef op 12-06-2024 om 16:59:

Her verdriet van mijn dochter. Rechtzaak gaat door omstandigheden nog een hele tijd duren. En ze zit er al maanden zwaar doorheen. Ik zit nu zelf ook te janken.

Ach nee toch Lientje! Wat waardeloos! 

Denk je alles geregeld te hebben rond om het overlijden van mijn moeder komt de belastingdienst met een brief om de hoek kijken waar niemand wat van snapt. 
We gaan nu kijken wie ons kan helpen bij erfrecht en erfbelasting. Want broer en ik eisen ons kindsdeel niet op. 

rooiekater schreef op 22-06-2024 om 16:23:

Denk je alles geregeld te hebben rond om het overlijden van mijn moeder komt de belastingdienst met een brief om de hoek kijken waar niemand wat van snapt.
We gaan nu kijken wie ons kan helpen bij erfrecht en erfbelasting. Want broer en ik eisen ons kindsdeel niet op.

Zo naar dat als je denk dat alles afgehandeld is er toch weer brieven komen .

Mijn broer kreeg deze week een rekening van het waterschap of we nog even voor 2022 wilde betalen voor mijn moeder, want door het nieuwe systeem liepen ze nu de achterstand in. Ze is volgende maand 2 jaar dood. Het stomme is dat ze het nog mogen nog doen ook. Het is geen hoog bedrag gelukkig, maar het is gewoon niet fijn.

rooiekater schreef op 22-06-2024 om 16:23:

Denk je alles geregeld te hebben rond om het overlijden van mijn moeder komt de belastingdienst met een brief om de hoek kijken waar niemand wat van snapt.
We gaan nu kijken wie ons kan helpen bij erfrecht en erfbelasting. Want broer en ik eisen ons kindsdeel niet op.

Hebben jullie de erfenis al officieel verworpen? zie hier meer informatie:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/paginas/procedure-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen.aspx#:~:text=Als%20u%20afstand%20wilt%20doen,de%20griffie%20van)%20de%20rechtbank.

amarna schreef op 20-05-2024 om 17:15:

Dat ik het gevoel heb dat ik alles alleen doe hier in huis. Van bedenken wat we eten, wie er binnenkort jarig is, alle financien, schoonmaken, koken, wassen.
Manlief heeft weliswaar diverse kwalen maar kan ook wel eens een broodje voor me smeren of koffie zetten uit zichzelf. Toegegeven, hij kookt af en toe, maar dan kan ik alsnog de keuken schoonmaken en opruimen.
Op dit moment voel ik me rot, heb oorontsteking en sinusitis. Droger piept, is klaar maar hij komt niet in beweging.

Ik lees jou al zo lang en graag, Op Viva al maar zulke dingen heb ik volgens mij jou nooit zien schrijven. Wat rot dat jij je zo voelt! Jij ben een mooi lief mens die in het leven meer geeft dan neemt denk ik.Kom voor jezelf op want als iemand het waard is danben jij het wel!

En een hele dikke knuffel voor jou Amanda 

Sorry Amarna

ToetieToover schreef op 22-06-2024 om 17:30:

[..]

Hebben jullie de erfenis al officieel verworpen? zie hier meer informatie:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/paginas/procedure-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen.aspx#:~:text=Als%20u%20afstand%20wilt%20doen,de%20griffie%20van)%20de%20rechtbank.

We hebben nog niks gedaan we wisten niet dat dat moest.

Gingen er vanuit omdat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd mijn vader automatisch de enigste erfgename is. 

Tara82 schreef op 22-06-2024 om 17:20:

[..]

Zo naar dat als je denk dat alles afgehandeld is er toch weer brieven komen .

Mijn broer kreeg deze week een rekening van het waterschap of we nog even voor 2022 wilde betalen voor mijn moeder, want door het nieuwe systeem liepen ze nu de achterstand in. Ze is volgende maand 2 jaar dood. Het stomme is dat ze het nog mogen nog doen ook. Het is geen hoog bedrag gelukkig, maar het is gewoon niet fijn.

Wow das ook lullig 

@Amanda 

watertoren schreef op 22-06-2024 om 17:58:

[..]

Ik lees jou al zo lang en graag, Op Viva al maar zulke dingen heb ik volgens mij jou nooit zien schrijven. Wat rot dat jij je zo voelt! Jij ben een mooi lief mens die in het leven meer geeft dan neemt denk ik.Kom voor jezelf op want als iemand het waard is danben jij het wel!

Wat ontzettend lief van je!  Dankjewel  met een dikke kus.

Toevallig lees ik dit in het Erasmus MC waar man wordt opgenomen met sepsis tgv een lelijke diabetische wond aan zn voet.   Hij is nogal eigenwijs, veel te lang mee blijven doortobben. Voor mij toch  een opluchting dat er nu goed naar gekeken wordt.

Nogmaals, je woorden doen me goed en komen op precies het goede moment!

Oei, dat klinkt niet goed Amarna! Sterkte voor jullie  en beterschap voor je man!

rooiekater schreef op 22-06-2024 om 18:45:

[..]

We hebben nog niks gedaan we wisten niet dat dat moest.

Gingen er vanuit omdat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd mijn vader automatisch de enigste erfgename is.

Ik denk niet dat je de erfenis wil verwerpen, dat is meestal alleen handig als er schulden zijn.

Als je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren hebben ze elk de helft. Dus de helft van het vermogen van je ouders was van je moeder. Als ze 60.000 euro hadden blijft 30.000 eurovan je vader en de andere 30.000 euro is de erfenis

Daarvoor zijn er nu 3 erfgenamen. Je vader, je broer en jij (of heb je meer broers of zussen?). Jullie verdelen de erfenis dan eerlijk, dus elk 10.000 euro.

Omdat je vader nog leeft, en het geld misschien nodig heeft is het gebruikelijk dat hij al het geld houdt (langstlevende). Maar... er moet over dat geld al wel erfbelasting/successierechten betaald worden. Officieel moet iedereen dat doen over het geld dat hij zelf erft, dus jij moet dat over jouw 10.000 euro doen. Maar meestal wordt door bij een langstlevende situatie door de achterblijvende ouder betaald, in dit geval jouw vader. (Als dan later je vader ook overlijdt hoef je over dit bedrag geen belasting meer te betalen. En je kunt er uitstel voor aanvragen, dan hoeft het nog niet betaald te worden)

Je hoeft trouwens pas als je een erfenis van meer 25.000 euro krijgt belasting te betalen. Maar je moet wel aangifte doen. 

Maak je niet te veel zorgen, dit komt ook wel goed. Maar zorg voor iemand die er verstand van heeft. Een notaris, of een goede financieel adviseur. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/wettelijke-verdeling

Tijgeroog schreef op 23-06-2024 om 01:00:

[..]

Ik denk niet dat je de erfenis wil verwerpen, dat is meestal alleen handig als er schulden zijn.

Als je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren hebben ze elk de helft. Dus de helft van het vermogen van je ouders was van je moeder. Als ze 60.000 euro hadden blijft 30.000 eurovan je vader en de andere 30.000 euro is de erfenis

Daarvoor zijn er nu 3 erfgenamen. Je vader, je broer en jij (of heb je meer broers of zussen?). Jullie verdelen de erfenis dan eerlijk, dus elk 10.000 euro.

Omdat je vader nog leeft, en het geld misschien nodig heeft is het gebruikelijk dat hij al het geld houdt (langstlevende). Maar... er moet over dat geld al wel erfbelasting/successierechten betaald worden. Officieel moet iedereen dat doen over het geld dat hij zelf erft, dus jij moet dat over jouw 10.000 euro doen. Maar meestal wordt door bij een langstlevende situatie door de achterblijvende ouder betaald, in dit geval jouw vader. (Als dan later je vader ook overlijdt hoef je over dit bedrag geen belasting meer te betalen. En je kunt er uitstel voor aanvragen, dan hoeft het nog niet betaald te worden)

Je hoeft trouwens pas als je een erfenis van meer 25.000 euro krijgt belasting te betalen. Maar je moet wel aangifte doen.

Maak je niet te veel zorgen, dit komt ook wel goed. Maar zorg voor iemand die er verstand van heeft. Een notaris, of een goede financieel adviseur.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/wettelijke-verdeling

Dank voor de heldere uitleg 

Het de erfenis zit vooral in steen een afbetaald koophuis. En zal ook meer zijn dan die 25.000. 

We gaan zeker op zoek naar een notaris of zn adviseur. Gelukkig krijgen we er 8 maanden de tijd voor om het te regelen.

Erfenis in steen is juist een reden waarvoor je uitstel kunt krijgen van het betalen van de belasting. Maar met wat goede hulp komen jullie daar echt wel uit, probeer het voor nu maar wat los te laten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.