Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Dolfje schreef op 07-11-2024 om 16:46:

[..]

Dat moest ik vroeger ook en dan ook nog collega's bellen of ze konden vervangen. Ik zei ik ben ziek. Heb dat dus nooit gedaan.

Mijn dochter kwam laatst ziek uit school, nog even geprobeerd of het beter werd met paracetamol of het beter werd maar helaas. Ze was echt niet in staat te werken. Dus ze appt af. Krijgt ze een app van een leidinggevende dat ze maar gewoon moet komen werken omdat ze ziekmeldingen na 9:00 ‘s ochtends niet accepteren en dat ze anders maar vervanging moet regelen. Dus ze had in de groepsapp gevraagd of iemand anders kan werken maar daar komt natuurlijk geen respons op. Ondertussen zei ze: wat moet ik nou doen. Ik zei: stuur maar terug dat je ziek bent en niet kan werken en geen vervanging kan vinden. 
Moest ze maar even bellen. Begint die die vrouw een hele rant dus ik heb het gesprek maar even overgenomen en uitgelegd dat ze meerdere arbo-regels overtreden. Drie dagen later kregen alle medewerkers een nieuw verzuimprotocol opgestuurd 🙃

dat is dus ook de reden dat ik me pas heel laat ziekmeld. Het is gewoon een heel stappenplan. Of je nu de griep hebt of met een burn out, mijn werkgever hangt 2 dagen later alweer aan de telefoon met de vraag of je al weet wanneer je aan het werk gaat. 

SuzyQFive schreef op 07-11-2024 om 19:15:

[..]

Mijn dochter kwam laatst ziek uit school, nog even geprobeerd of het beter werd met paracetamol of het beter werd maar helaas. Ze was echt niet in staat te werken. Dus ze appt af. Krijgt ze een app van een leidinggevende dat ze maar gewoon moet komen werken omdat ze ziekmeldingen na 9:00 ‘s ochtends niet accepteren en dat ze anders maar vervanging moet regelen. Dus ze had in de groepsapp gevraagd of iemand anders kan werken maar daar komt natuurlijk geen respons op. Ondertussen zei ze: wat moet ik nou doen. Ik zei: stuur maar terug dat je ziek bent en niet kan werken en geen vervanging kan vinden.
Moest ze maar even bellen. Begint die die vrouw een hele rant dus ik heb het gesprek maar even overgenomen en uitgelegd dat ze meerdere arbo-regels overtreden. Drie dagen later kregen alle medewerkers een nieuw verzuimprotocol opgestuurd 🙃

Broodjebrie schreef op 07-11-2024 om 19:22:

dat is dus ook de reden dat ik me pas heel laat ziekmeld. Het is gewoon een heel stappenplan. Of je nu de griep hebt of met een burn out, mijn werkgever hangt 2 dagen later alweer aan de telefoon met de vraag of je al weet wanneer je aan het werk gaat.

Volgens mij zijn ze dat verplicht vanuit de wet poortwachter.

Oh wauw. Bij ons moet je elke dag bellen hoe het gaat en of je de dag erna al weer komt.
toen ik me woensdagochtend ziek heb gemeld heb ik direct gezegd dat ze me donderdag ook konden afschrijven. Vandaag met LG geappt dat ik er maandag vast wel weer ben. 

stokstaart schreef op 07-11-2024 om 19:37:

[..]

Oh wauw. Bij ons moet je elke dag bellen hoe het gaat en of je de dag erna al weer komt.
toen ik me woensdagochtend ziek heb gemeld heb ik direct gezegd dat ze me donderdag ook konden afschrijven. Vandaag met LG geappt dat ik er maandag vast wel weer ben.

Oh jeetje nog erger.

Zou het te maken hebben met het hoge ziekteverzuim in de zorg?

Schemerlampje schreef op 07-11-2024 om 19:28:

[..]

Volgens mij zijn ze dat verplicht vanuit de wet poortwachter.

Oh echt?

Ze mogen sowieso niet de vervanging regelen op de zieke schuiven en ook het moeten ziek melden voor een bepaald tijdstip is volgens de wet verboden. Die voorlichting van fnv was voor de studenten bedoeld maar tegelijkertijd voor het personeel ook een eye opener want ook mijn werkgever (school) houdt zich niet aan de wet.

Ja dat doen ze natuurlijk bewust. De drempel om je ziek te melden steeds hoger te maken. Volgens mij werkt dat alleen maar averechts. Je moet zuinig zijn op goed personeel en er vertrouwen in hebben dat ze echt ziek zijn wanneer ze zich ziek melden. Mocht je je vaak ziek melden ga dan een gesprek aan met diegene. 

Dat van die 2 dagen later weer bellen is wel herkenbaar bij mij. Maar ik kom pas terug wanneer ik weer beter ben. Eerder niet. Dat heb ik wel moeten leren hoor.

SuzyQFive schreef op 07-11-2024 om 19:15:

[..]

Ook zo idioot. Na 9 uur mag je je niet meer ziekmelden. Hoezo niet. Als je pas om 4 uur moet beginnen en je krijgt om 2 uur een migraine aanval. Dan moet je maar komen?

Goed dat je voor je dochter opgekomen bent!

Milala schreef op 07-11-2024 om 20:21:

Ze mogen sowieso niet de vervanging regelen op de zieke schuiven en ook het moeten ziek melden voor een bepaald tijdstip is volgens de wet verboden. Die voorlichting van fnv was voor de studenten bedoeld maar tegelijkertijd voor het personeel ook een eye opener want ook mijn werkgever (school) houdt zich niet aan de wet.

Klopt, die vrouw zei ook nog nadat ik het zei; ja, we hebben geen contract met ouders hoor. Ik zei: nee klopt, maar jullie overtreden regels en dan kom ik wel even voor mijn kind op. 

Grindelwald schreef op 07-11-2024 om 20:24:

[..]

Ja dat doen ze natuurlijk bewust. De drempel om je ziek te melden steeds hoger te maken. Volgens mij werkt dat alleen maar averechts. Je moet zuinig zijn op goed personeel en er vertrouwen in hebben dat ze echt ziek zijn wanneer ze zich ziek melden. Mocht je je vaak ziek melden ga dan een gesprek aan met diegene.

Dat van die 2 dagen later weer bellen is wel herkenbaar bij mij. Maar ik kom pas terug wanneer ik weer beter ben. Eerder niet. Dat heb ik wel moeten leren hoor.

Ja, ik had (ook op een school) een baas die elke dag ging bellen. Gelukkig hadden we bij dochter afgesproken dat ze zich beter zou melden als ze weer kon gaan werken. 

Grindelwald schreef op 07-11-2024 om 20:24:

[..]

Ik wou dat ik net zover was als jou Ik meld me niet vaak ziek maar als ik het doe is het niet zomaar. En ik snap dat ze willen weten waar ze aan toe  zijn, maar ik hoor steeds meer verhalen van collegas die weg willen. We hebben dus al tekort in het personeelsbestand en dat zal altijd zo blijven vrees ik.

stokstaart schreef op 07-11-2024 om 19:37:

[..]

Wij moeten ook elke dag bellen heel irritant. 

Pooh-Bear schreef op 07-11-2024 om 21:48:

[..]

Wij moeten ook elke dag bellen heel irritant.

Bij man ook. 

Bij mij ligt het eraan wat je zelf een beetje zegt.  Toen ik koorts had zei ze bel over 2 dagen zelf maar. Dan kijken we verder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.