Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2


Toch nog een ergernis vandaag. Stiefzoon is vanaf vandaag weer bij ons en in de boekentas zat een document voor een soort van medische keuring (verplicht CLB onderzoek, de Belgen zullen het wel kennen).
Vader had het al ingevuld en volgens hem is lichamelijk alles in orde terwijl wij twee weken geleden nog door de huisarts werden doorverwezen naar een neuroloog omdat stiefzoon meld dat het soms zwart wordt voor zijn ogen. 
Enige tijd terug hadden de vaders nog aangegeven dat hij intellectueel alles kan "als hij maar wilt", terwijl ze net daarvoor op school hadden gezegd dat hij vier jaar achter loopt. En nu dit. 

Loulou39 schreef op 15-03-2024 om 19:22:

Afgelopen weken word ik bijna elke nacht wakker om een uur of 01:00/01:30 en dan gaat de piekermodus aan. Ik heb veel moeilijke dingen in mijn leven sinds vorig jaar, overdag kan ik er vooralsnog mee omgaan, maar ‘s nachts voelt het allemaal absurd groot en kom ik de eerste uren niet meer in slaap.
Als ik uiteindelijk opsta, dan voelt het allemaal een stuk minder erg. Ik probeer me dat ‘s nachts voor te houden, maar het helpt niet. Waardeloos!

Dat schijnt te komen omdat verschillende hersengebieden op verschillende momenten in slaap vallen. Het deel dat normaal denkt, joh, dat valt wel mee, ligt al lekker te knorren en het piekergedeelte is nog wakker. Heel praktisch, waar dat evolutionair goed voor was...

Auwereel schreef op 15-03-2024 om 21:11:

[..]

Dat schijnt te komen omdat verschillende hersengebieden op verschillende momenten in slaap vallen. Het deel dat normaal denkt, joh, dat valt wel mee, ligt al lekker te knorren en het piekergedeelte is nog wakker. Heel praktisch, waar dat evolutionair goed voor was...

O, dat wist ik niet… wel interessant trouwens.

Jammer dat dat niet gelijk op gaat…  Nou ja, vannacht nieuwe ronde, nieuwe kansen 🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Koettie schreef op 15-03-2024 om 18:25:

Omg echt uit het niets opeens blaasontsteking. Ben aan het drinken als een gek maar vermoed dat het vanavond hap bellen wordt. Ellende.

Cranberry capsules 

Bailey26 schreef op 15-03-2024 om 18:21:

Fles groene zeep laten vallen op de keukenvloer, de dop bleek kapot te zijn. Wat een rotzooi geeft dat.

Oh nee! Glibber glibber! 

Loulou39 schreef op 15-03-2024 om 19:22:

Afgelopen weken word ik bijna elke nacht wakker om een uur of 01:00/01:30 en dan gaat de piekermodus aan. Ik heb veel moeilijke dingen in mijn leven sinds vorig jaar, overdag kan ik er vooralsnog mee omgaan, maar ‘s nachts voelt het allemaal absurd groot en kom ik de eerste uren niet meer in slaap.
Als ik uiteindelijk opsta, dan voelt het allemaal een stuk minder erg. Ik probeer me dat ‘s nachts voor te houden, maar het helpt niet. Waardeloos!

Misschien kan je de piekerstop toepassen? 

Zodra je merkt dat je gaat piekeren zeg je tegen jezelf: stop, het is nu tijd om te slapen. Je draait je om en gaat verder slapen. 
Merk je dat je toch weer gaat piekeren. Dan doe je hetzelfde en draai je je op je andere zij. 
dit doe je vijf keer. Pieker je na de vijfde keer toch nog dan ga je uit bed en moet je een klusje doen dat je echt heel erg vervelend vindt. Bijvoorbeeld de wc schoonmaken of haar uit het badkamerputje halen of belastingaangifte doen. 
Je moet het echt vervelend vinden om te moeten doen. 

Wat ook kan helpen is een elastiekje om je pols doen. Zodra je gaat piekeren trek je aan het elastiekje om het op je pols te laten kletsen. Het moet een klein beetje pijn doen. Zo leert je lichaam dat piekeren op die manier niet goed is en zal je na een tijdje vanzelf minder piekeren. 

Moirmel schreef op 15-03-2024 om 20:18:

Toch nog een ergernis vandaag. Stiefzoon is vanaf vandaag weer bij ons en in de boekentas zat een document voor een soort van medische keuring (verplicht CLB onderzoek, de Belgen zullen het wel kennen).
Vader had het al ingevuld en volgens hem is lichamelijk alles in orde terwijl wij twee weken geleden nog door de huisarts werden doorverwezen naar een neuroloog omdat stiefzoon meld dat het soms zwart wordt voor zijn ogen.
Enige tijd terug hadden de vaders nog aangegeven dat hij intellectueel alles kan "als hij maar wilt", terwijl ze net daarvoor op school hadden gezegd dat hij vier jaar achter loopt. En nu dit.

Gelukkig was het nog niet ingeleverd dan. Kon je vriendin het nog aanpassen. 

SuzyQFive schreef op 16-03-2024 om 07:17:

[..]

Misschien kan je de piekerstop toepassen?

Zodra je merkt dat je gaat piekeren zeg je tegen jezelf: stop, het is nu tijd om te slapen. Je draait je om en gaat verder slapen.
Merk je dat je toch weer gaat piekeren. Dan doe je hetzelfde en draai je je op je andere zij.
dit doe je vijf keer. Pieker je na de vijfde keer toch nog dan ga je uit bed en moet je een klusje doen dat je echt heel erg vervelend vindt. Bijvoorbeeld de wc schoonmaken of haar uit het badkamerputje halen of belastingaangifte doen.
Je moet het echt vervelend vinden om te moeten doen.

Wat ook kan helpen is een elastiekje om je pols doen. Zodra je gaat piekeren trek je aan het elastiekje om het op je pols te laten kletsen. Het moet een klein beetje pijn doen. Zo leert je lichaam dat piekeren op die manier niet goed is en zal je na een tijdje vanzelf minder piekeren.

Ga ik vannacht doe, heb meteen een elastiekje klaargelegd.

Het was afgelopen nacht weer bal, dus ik ben blij met je advies 🌸

OperaQueen schreef op 15-03-2024 om 10:44:

[..]

Maarrrr 'het zal mijn worst wezen' klinkt ook een beetje raar (Daar krijg ik ook een beetje vreemde gedachten bij )

Snot Sniffer kuch kuch... (Toch ff getest net, geen Corona)

Het zal mij worst wezen 

SuzyQFive schreef op 16-03-2024 om 07:17:

[..]

Misschien kan je de piekerstop toepassen?

Zodra je merkt dat je gaat piekeren zeg je tegen jezelf: stop, het is nu tijd om te slapen. Je draait je om en gaat verder slapen.
Merk je dat je toch weer gaat piekeren. Dan doe je hetzelfde en draai je je op je andere zij.
dit doe je vijf keer. Pieker je na de vijfde keer toch nog dan ga je uit bed en moet je een klusje doen dat je echt heel erg vervelend vindt. Bijvoorbeeld de wc schoonmaken of haar uit het badkamerputje halen of belastingaangifte doen.
Je moet het echt vervelend vinden om te moeten doen.

Wat ook kan helpen is een elastiekje om je pols doen. Zodra je gaat piekeren trek je aan het elastiekje om het op je pols te laten kletsen. Het moet een klein beetje pijn doen. Zo leert je lichaam dat piekeren op die manier niet goed is en zal je na een tijdje vanzelf minder piekeren.

Wat sommige mensen ook helpt is een simpele "mantra", een kort, betekenisloos woord, bijvoorbeeld "de" herhalen. Dat is zó saai dat je piekergedeelte ook in slaap dient te vallen. Bij mij werkt het matig, mijn gedachten glippen tussen het mantra "chanten" door, maar anderen zijn er tevreden mee. Misschien moet ik dat elastiekje toepassen als er gedachtes door de mantra glippen...

oudmaarnognietkoud schreef op 16-03-2024 om 10:31:

[..]

Het zal mij worst wezen

In dit geval zijn zowel "me" als "mij" correct (meewerkend voorwerp).

Net als: je doet me / mij daarmee verdriet.

Maar "me" moeder (bezittelijk voornaamwoord) is echt fout!

Kan me niet schelen wat er gebruikt wordt, me of mij, maar het is wel: "Het zal me een worst wezen"!

Auwereel schreef op 16-03-2024 om 11:15:

[..]

Wat sommige mensen ook helpt is een simpele "mantra", een kort, betekenisloos woord, bijvoorbeeld "de" herhalen. Dat is zó saai dat je piekergedeelte ook in slaap dient te vallen. Bij mij werkt het matig, mijn gedachten glippen tussen het mantra "chanten" door, maar anderen zijn er tevreden mee. Misschien moet ik dat elastiekje toepassen als er gedachtes door de mantra glippen...

Ik heb geen mantra maar ga tellen van 1 tot 8 en opnieuw. Soms varieer ik met 1234, 1234 en dan ademhalen op de maat maar meestal tot 8.

amarna schreef op 16-03-2024 om 11:20:

[..]

In dit geval zijn zowel "me" als "mij" correct (meewerkend voorwerp).

Net als: je doet me / mij daarmee verdriet.

Maar "me" moeder (bezittelijk voornaamwoord) is echt fout!

Zo ken ik iemand die in zijn appje zet: "ik zal is kijken of ik dat nog heb" (i.p.v. eens of 'ns)

Herfstappeltaart schreef op 16-03-2024 om 12:36:

[..]

Zo ken ik iemand die in zijn appje zet: "ik zal is kijken of ik dat nog heb" (i.p.v. eens of 'ns)

Dat lees ik inderdaad ook vaak.

Of "na" ipv "naar".    Ik ga na de winkel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.