Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2


Wieder schreef op 01-01-2024 om 12:41:

Ik heb een kat. Het is een karakterdier zullen we maar zeggen. Zijn hele leven is het al een klootzakkie, een lief klootzakkie, maar eentje met hakbijlen in plaats van nagels. Hij heeft ook altijd wat, ik heb hem als kitten meegenomen van een boerderij waar hij te grazen genomen was door de erfhond. De dierenarts gaf er geen stuiver meer voor, maar hij overleefde en is inmiddels 7. Nu heeft hij diabetes, onwaarschijnlijk op eten gefixeerd dus het insuline spuiten, dat mag tijdens de maaltijd, gaat prima. Maar ik krijg het maar níet voor elkaar om na 4 uur zijn bloedsuiker te meten. Dat moet middels een prikje in een ader in zijn oor. Ik moet hem in een handdoek in een wurggreep houden om hem uberhaupt op zijn plek te houden (denk aan de hakbijlen) en de keer dat het gelukt is was zijn suikerspiegel sky-high door de stress. De dierenarts is op een half uur rijden, dus daar kan ik ook niet iedere keer heen, hoe krijg ik dat monstertje in vredesnaam goed ingesteld?! De frustratie komt uit zijn kapotgeprikte oren, en inmiddels ook uit de mijne...

Je zou kunnen overwegen of er een optie is om een sensor te laten plaatsen door de dierenarts. Die zijn in principe voor mensen met diabetes (volgens mij vooral type 1), maar ik weet dat ze ook weleens voor katten gebruikt worden. Wel een nadeel is dat ze na een paar dagen weer vervangen moeten worden en ze zijn ook niet goedkoop. Maar ze zijn in elk geval te koppelen aan je smartphone en dan kun je de waardes meten. Ik weet overigens niet of elke dierenarts dat doet. Ik heb ook het idee dat dierenartsen lang niet allemaal veel weten van diabetes bij katten. Het meeste van mijn info heb ik van een goede vriend die zelf diabetes (type 1) heeft.

Toch denk ik dat ik de sensor wel overwogen zou hebben als ik geweten had dat dat bestaat toen mijn kat de diagnose kreeg (hij heeft het inmiddels alweer zo'n 6 jaar). Vooral omdat mijne gewoon niet goed ingesteld is (is nooit helemaal gelukt). Maar mijn suikerspinner is een schat en laat het (meestal) toe. 

En nee, een hypo wil je zeker niet. Dat heeft mijn kat vorig jaar gehad, toen had ie een zeer kritieke waarde van 1.2. De meeste katten zijn dan al in coma, maar deze wonderbaarlijk genoeg niet. De dierenarts vond het ook bijzonder, zeker ook gezien zijn leeftijd (16) en zijn conditie toen (extreem grote en nare wond). Inmiddels ligt 'ie overigens naast me op de bank te spinnen.

In de voetzooltjes prikken is ook nog een optie, maar goed, dat vinden de meeste katten ook totaal niet niet fijn en snap ik ook wel.


SuzyQFive schreef op 01-01-2024 om 10:34:

[..]

Hoe oud ben je?
Ik heb novasure gehad, heel blij mee.

Ik ben 27! Novasure ben ik een beetje bang voor, m’n moeder heeft dat ook laten doen en toen hebben ze een stukje gemist. Toen werden haar bloedingen alleen maar erger. 


Misschien eens met m’n nieuwe huisarts een afspraak maken. Oude huisarts deed er niets mee. 

LastYoungRenegade schreef op 01-01-2024 om 18:28:

[..]

Je zou kunnen overwegen of er een optie is om een sensor te laten plaatsen door de dierenarts. Die zijn in principe voor mensen met diabetes (volgens mij vooral type 1), maar ik weet dat ze ook weleens voor katten gebruikt worden. Wel een nadeel is dat ze na een paar dagen weer vervangen moeten worden en ze zijn ook niet goedkoop. Maar ze zijn in elk geval te koppelen aan je smartphone en dan kun je de waardes meten. Ik weet overigens niet of elke dierenarts dat doet. Ik heb ook het idee dat dierenartsen lang niet allemaal veel weten van diabetes bij katten. Het meeste van mijn info heb ik van een goede vriend die zelf diabetes (type 1) heeft.

Toch denk ik dat ik de sensor wel overwogen zou hebben als ik geweten had dat dat bestaat toen mijn kat de diagnose kreeg (hij heeft het inmiddels alweer zo'n 6 jaar). Vooral omdat mijne gewoon niet goed ingesteld is (is nooit helemaal gelukt). Maar mijn suikerspinner is een schat en laat het (meestal) toe.

En nee, een hypo wil je zeker niet. Dat heeft mijn kat vorig jaar gehad, toen had ie een zeer kritieke waarde van 1.2. De meeste katten zijn dan al in coma, maar deze wonderbaarlijk genoeg niet. De dierenarts vond het ook bijzonder, zeker ook gezien zijn leeftijd (16) en zijn conditie toen (extreem grote en nare wond). Inmiddels ligt 'ie overigens naast me op de bank te spinnen.

In de voetzooltjes prikken is ook nog een optie, maar goed, dat vinden de meeste katten ook totaal niet niet fijn en snap ik ook wel.


De sensor die bij dieren wel gebruikt wordt is de freestyle Libre van Abbott. Deze kan 2 weken blijven zitten. Onze oudste heeft die ook gehad. Kostte toen 60 Euro per stuk en werd toen nog niet vergoed door de verzekering. Het zijn dus wel flinke kosten die je dan maakt. Voor ons kind hadden we dat over en konden we het gelukkig betalen. Of je dat ook voor een kat wil, moet je dan zelf bepalen.

Ergernis aan de rijstijl van vele automobilisten. Zo’n 30 jaar geleden reed ik in vakanties in Italië en ik weet nog dat ik ze daar toen als ‘gekken’ vond rijden. Inmiddels gaat dat hier ook zo. Zigzaggend inhalen via de vluchtstrook, alsof het een videospelletje is, snijden omdat ze ineens de afslag moeten hebben o nee toch niet, nog een keer snijden, slingerende vrachtwagen, vanaf de rechter/middenbaan heb je voortdurend uitzicht op de linkerbaan met ettelijke bumperklevers, aso parkeren zodat er minder auto’s passen, keihard door het tankstation heensjezen (waarom doe je dat als je er niet moet zijn?), te hard rijden, door rood rijden (nee het was geen donkergroen meer hoor). En dat alles in één rit vandaag van 2,5 uur. Bij sommigen vermoedde ik serieus dat niet alle alcohol al was verdampt. Ik weet niet welke verklaring er anders is voor deze gekkigheid. Ach vergeet ik nog vuurwerk naar de auto gooien maar daar ben ik al bijna aan gewend. 

Net op het journaal. In Utrecht vier banden van een busje van de dierenambulance lek gestoken. 
Als je zoiets doet gaat er toch iets ernstig mis in je hoofd?

ToetieToover schreef op 01-01-2024 om 23:40:

Ergernis aan de rijstijl van vele automobilisten. Zo’n 30 jaar geleden reed ik in vakanties in Italië en ik weet nog dat ik ze daar toen als ‘gekken’ vond rijden. Inmiddels gaat dat hier ook zo. Zigzaggend inhalen via de vluchtstrook, alsof het een videospelletje is, snijden omdat ze ineens de afslag moeten hebben o nee toch niet, nog een keer snijden, slingerende vrachtwagen, vanaf de rechter/middenbaan heb je voortdurend uitzicht op de linkerbaan met ettelijke bumperklevers, aso parkeren zodat er minder auto’s passen, keihard door het tankstation heensjezen (waarom doe je dat als je er niet moet zijn?), te hard rijden, door rood rijden (nee het was geen donkergroen meer hoor). En dat alles in één rit vandaag van 2,5 uur. Bij sommigen vermoedde ik serieus dat niet alle alcohol al was verdampt. Ik weet niet welke verklaring er anders is voor deze gekkigheid. Ach vergeet ik nog vuurwerk naar de auto gooien maar daar ben ik al bijna aan gewend.

Mijn ergernis ook. Woon in een 30 km zone, lijkt wel of hier een racecircuit is, zo hard rijden ze en dan spelen er ook nog kinderen op straat. Met groot licht blijven rijden als je iemand tegemoet komt (zowel in de auto, als lopend of op de fiets) en ze zien je heus wel (ik heb altijd voldoende licht bij me). Wegversmalling waar ik voorrang heb en al in de versmalling ben en dan nog willen afdwingen dat zij erdoor mogen met het idee dat ik dan maar achteruit moet gaan. Inhalen waar het niet mag, over doorgetrokken strepen, bij onoverzichtelijke bochten of als er een zijweg is en op een drukke weg een vrachtwagen Inhalen, wat eigenlijk niet kan want er komen tegenliggers aan, die vervolgens plat op de rem moeten. En ik ben me laatst rot geschrokken van iemand die me inhaalde terwijl ik in een bocht zat met een vluchtheuveltje naast me

Alleen maar regen vandaag. Had dat gisteren niet gekund, toen kon ik toch nergens heen. 

Mama-Inge schreef op 02-01-2024 om 09:13:

[..]

Mijn ergernis ook. Woon in een 30 km zone, lijkt wel of hier een racecircuit is, zo hard rijden ze en dan spelen er ook nog kinderen op straat. Met groot licht blijven rijden als je iemand tegemoet komt (zowel in de auto, als lopend of op de fiets) en ze zien je heus wel (ik heb altijd voldoende licht bij me). Wegversmalling waar ik voorrang heb en al in de versmalling ben en dan nog willen afdwingen dat zij erdoor mogen met het idee dat ik dan maar achteruit moet gaan. Inhalen waar het niet mag, over doorgetrokken strepen, bij onoverzichtelijke bochten of als er een zijweg is en op een drukke weg een vrachtwagen Inhalen, wat eigenlijk niet kan want er komen tegenliggers aan, die vervolgens plat op de rem moeten. En ik ben me laatst rot geschrokken van iemand die me inhaalde terwijl ik in een bocht zat met een vluchtheuveltje naast me

Mijn kerstreces duurt nog tot begin februari gelukkig. Daarna ga ik weer met nieuwkomers het verkeer in op de fiets. Dan komen we ook dit soort hufters tegen. Rijden we met hesjes aan een voldoende licht worden we alsnog bijna van de weg gereden. 

Ik snap je ergernis helemaal.

kerst schreef op 02-01-2024 om 09:31:

Alleen maar regen vandaag. Had dat gisteren niet gekund, toen kon ik toch nergens heen.

Precies wat ik net ook dacht. Gisteren lag ik te lamballen en nu weer redelijk fit maar het nodigt niet uit tot iets te gaan doen. Heb een ommetje gemaakt en ga straks naar de sportschool maar wandel liever buiten.

jemig, jouw reactie vermogen is nog trager dan van een slak.

Schemerlampje schreef op 01-01-2024 om 22:53:

[..]

De sensor die bij dieren wel gebruikt wordt is de freestyle Libre van Abbott. Deze kan 2 weken blijven zitten. Onze oudste heeft die ook gehad. Kostte toen 60 Euro per stuk en werd toen nog niet vergoed door de verzekering. Het zijn dus wel flinke kosten die je dan maakt. Voor ons kind hadden we dat over en konden we het gelukkig betalen. Of je dat ook voor een kat wil, moet je dan zelf bepalen.

Ja, die bedoelde ik ook inderdaad. Wist alleen niet meer zeker of die nou 2 weken kon blijven zitten of wat korter. 

Aan mijn dochter waar totaal geen gang in zit vandaag. Als je ook tot 03:00 ligt te appen met iemand die je leuk vindt… maar dan nog! Schiet eens op!

Vorige week was de dienst die mijn uitkering uitbetaald gesloten en vandaag probeer ik al de hele tijd twee kantoren van hen te bereiken, maar niemand die opneemt ook geen reactie op mails. Uitkering zit momenteel geblokkeerd waardoor ik nu de hypotheek en een andere rekening niet kan betalen. Vrijdag wordt wel mijn loon gestort, maar dat is voorzien voor een andere betaling, dus even met de handen in het haar. 
Misschien heel lief naar partner kijken of haar ouders ons even kunnen helpen.

TeringHenkie, wat een kutweer zeg. En vannacht weer storm (Henkie). Bah

Vorige week zo lekker in mijn vel en energiek. Voel me nu weer moe en leeg. Heeft vast te maken met de kinderen, die vragen energie. En de therapie vanmorgen voor beiden zal ook niet geholpen hebben. Ik zie het van de zijlijn, maar het raakt me wel degelijk. Ik vind het maar ingewikkeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.