Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vuurwerk


Poezenmeisje schreef op 29-12-2023 om 14:08:

En maar janken over 103 dB i.p.v. 100 dB bij Rammstein in Groningen...

Terecht dat daar ook over "gejankt" wordt, 3 dB erbij is een verdubbeling van de luidheid.

https://elkantwoord.com/hoeveel-decibel-is-een-verdubbeling-van-het-geluid/

103 dB kan je gehoor binnen 5 minuten beschadigen.

Maar vuurwerk is dus nog een graadje erger, dus niet in de buurt gaan staan bij luide knallen.

Auwereel schreef op 29-12-2023 om 18:45:

[..]

Terecht dat daar ook over "gejankt" wordt, 3 dB erbij is een verdubbeling van de luidheid.

https://elkantwoord.com/hoeveel-decibel-is-een-verdubbeling-van-het-geluid/

103 dB kan je gehoor binnen 5 minuten beschadigen.

Maar vuurwerk is dus nog een graadje erger, dus niet in de buurt gaan staan bij luide knallen.

Die 103 dB was een paar keer een knal tijdens het hele concert. Veel minder impact dan één rotje.

Mijn man heeft hyperacusis en extreme tinnitus. Hij durfde daarom niet heen, dus zoon ging met mij mee. 

De volgende dag hoorde mijn man Rammstein helemaal bij ons in de tuin en wilde hij toch nog even heen, dus hebben we de auto gepakt en aan de verkeerde kant van het hek nog even geluisterd. Vuurwerk ook nog gehoord, hij vond het enorm meevallen. Als iemand met hyperacusis dat zegt, geeft het aan dat het echt meevalt.

Zoon en ik hadden vanzelfsprekend muziekoordoppen in.

Als reserve voor de zekerheid waspropjes meegenomen en ook nog schuimrubberdopjes gekregen (cadeautje van het UMCG).

Nou hier is het al de hele avond vreselijk met vuurwerk. Blij dat ik mijn hondjes uit logeren heb gedaan want het is echt geen doen. 

Hier valt het dit jaar nog mee, ik klop het af....
Het is namelijk elk jaar een ramp. Ik woon in een appartementencomplex waar elk jaar flink geknald word.
Op oudejaarsavond trekken grote groepen jongeren hier rond, bushokjes worden vernield, auto,s in de hens gestoken.
Eerdere jaren al in een gymzaal in de hens gestoken en vorig jaar ons buurthuis wat net opgeknapt was. De opbouw heeft negen maanden geduurt.
Er zijn nu camera,s opgehangen en er gaat bewaking rondlopen.
Dit alles in de complexen dicht bij mij.
Als je dan ook nog een bang oud hondje hebt...
Ik vind het echt vreselijk en kan er zo kwaad om worden. Geen ouder te zien en geloof me, er lopen kleine kinderen bij, ook tegen twaalven.

Vanavond een trillende kat onder de bank vandaan weten te krijgen. Na een hele tijd op schoot werd hij weer rustig. Kunnen ze niet vuurwerk zonder knallen maken? 

Wat ik vreemd vind is dat er hier een aantal maal gemeld wordt dat ze de grens oversteken om in België vuurwerk te kopen, terwijl het hier eigenlijk niet zo'n probleem is. Heb tot nu toe nog niets gehoord en voor oudjaar is in gans de provincie een verbod afgekondigd vanwege de wind. 
Ook doorheen het jaar hoor je hier eigenlijk nooit vuurwerk.

Ik heb toch sterk het idee dat het verbod op knalvuurwerk ook heel veel scheelt hoor. Hier was het altijd vanaf Sinterklaas al bal met het geknal. Dit jaar bijna niks. Heerlijk! Gister ging er her en der wel een vuurpijl de lucht in, maar dat was het dan ook. Vooruitgang. 

Poezenmeisje schreef op 29-12-2023 om 14:08:

En maar janken over 103 dB i.p.v. 100 dB bij Rammstein in Groningen...

Gehoorbeschadiging is niet iets om over te janken hoor.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-12-2023 om 15:37

Hier hoor ik nu ook vaker een knal (gelukkig geen harde). Verkoop is toch gisteren of zo gestart? Dat doet mij vermoeden dat het grotendeels legaal spul is dat net is gekocht door mensen die te weinig geduld en zelfbeheersing hebben . En dan zou een verkoopverbod wel degelijk fors effect hebben. 

Hier gooien ze elke paar minuten met bommen en je hoort dat ze zich verplaatsen door het bos. Ik zie steeds vele vogels opvliegen en ik vraag me af wat de hertjes, vossen, uilen, konijnen en knaagdieren doen. Mijn kat is boos en staat steeds te grommen maar dat kan zomaar zijn omdat ik inmiddels zelf ook behoorlijk pissig ben.

Ik wilde vandaag onder een brug door rijden maar dat knalt zo lekker dus ik moest wachten tot een of andere duizendklapper uitgeknald was, die lag midden op de weg. Een groepje jongetjes stond er aan de andere kant van de brug naar te kijken en bij te lachen en ik had echt zin om uit te stappen en ze voor elke knal een mep te verkopen. Maar ja, dat mag niet hè. Toch jammer dat ze voor het slaan van puberjochies niet zo’n gedoogbeleid hebben als voor vuurwerk. Zo jammer. 

Voor de duizendklapper is geen gedoogbeleid hè. Die is gewoon verboden. Dus je had ook de politie kunnen bellen als het je ze hoog zit dat je er een paar pubers voor wil mishandelen.

BlairW schreef op 30-12-2023 om 17:38:

Voor de duizendklapper is geen gedoogbeleid hè. Die is gewoon verboden. Dus je had ook de politie kunnen bellen als het je ze hoog zit dat je er een paar pubers voor wil mishandelen.

De politie komt niet. De BOA komt en altijd te laat. Natuurlijk heb ik dat allang geprobeerd. 

In mijn buurt begint het vuurwerk nu wat meer te komen. Daarvoor was het gelukkig vrij rustig. 

Met siervuurwerk heb ik minder moeite dan met knalvuurwerk. 

Ik kan het mis hebben, maar steken mensen in andere (Europese)landen ook zelf consumenten vuurwerk af. Ik heb het idee dat op Duitsland en België na wij daar redelijk alleen in staan. 

ToetieToover schreef op 30-12-2023 om 17:40:

[..]

De politie komt niet. De BOA komt en altijd te laat. Natuurlijk heb ik dat allang geprobeerd.

Gelukkig is dan de enige optie nog je richten tot mishandeling ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.