Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vuurwerk


Nu is het even rustig, maar ik zag dat er weer veel wind aan komt. Ook zondag en maandag.
Aan de ene kant heerlijk, want dan blijft het hopelijk lekker rustig. Aan de andere kant heb je misschien toch van die idioten die het niet kunnen laten.

Nee, laat het maar lekker hard gaan regenen!

Nu al topdrukte bij de vuurwerkverkoop, was net op het nieuws..

Oh oh oh, wat hebben we toch te weinig koopkracht...

Ik woon in een gebied waar normaliter heel veel afgestoken wordt en ze ook errug vroeg beginnen altijd. Maar het is dit jaar wonderlijk rustig. Er is natuurlijk best wat geknal, maar heel veel minder dan anders. Zal vast te maken hebbben met het weer. Ik vind het niet erg. Dat oudjaarsdag op zondag is helpt hier ook... er worden altijd behoorlijk wat carbid-schiet-gebeurens georganiseerd, maar op zondag niet of in elk geval behoorlijk minder. 

De topdrukte bij vuurwerkverkopers verbaast me niets. Ik denk dat heel veel mensen toch verwachten dat het in de nabije toekomst niet meer mag en er dus nu nog even van 'genieten'.  
Ik vind het eeuwig zonde om euros de lucht in te schieten, dus mij niet gezien. Maar iedereen die dat leuk vindt moet z'n goddelijke gang maar lekker gaan. Voor je het weet is het weer voorbij. 

Duufje schreef op 28-12-2023 om 14:24:

Ik woon in een gebied waar normaliter heel veel afgestoken wordt en ze ook errug vroeg beginnen altijd. Maar het is dit jaar wonderlijk rustig. Er is natuurlijk best wat geknal, maar heel veel minder dan anders. Zal vast te maken hebbben met het weer. Ik vind het niet erg. Dat oudjaarsdag op zondag is helpt hier ook... er worden altijd behoorlijk wat carbid-schiet-gebeurens georganiseerd, maar op zondag niet of in elk geval behoorlijk minder.

De topdrukte bij vuurwerkverkopers verbaast me niets. Ik denk dat heel veel mensen toch verwachten dat het in de nabije toekomst niet meer mag en er dus nu nog even van 'genieten'.
Ik vind het eeuwig zonde om euros de lucht in te schieten, dus mij niet gezien. Maar iedereen die dat leuk vindt moet z'n goddelijke gang maar lekker gaan. Voor je het weet is het weer voorbij.

Dit zal ook een rol spelen inderdaad. 

Decibel88

Decibel88

29-12-2023 om 10:03 Topicstarter

Een journalist vroeg gisteren aan een paar vuurwerkkopers of ze zich aan het verbod gingen houden.
Antwoorden in de trant van: onzinnig. Ze pakken alles van ons af en dan ga ik wel naar een gemeente verderop.

Ook was er in het nieuws dat het niet te handhaven valt.. Waarom moet dat aan de grote klok? Nu denken mensen nog meer ''kom op, we gaan lekker knallen!'' Stel aso's

Ook was er vanochtend op het nieuws dat de politie denkt (en misschien hoopt) dat binnen nu en 10 jaar het vuurwerk helemaal weg is.

Laten we het hopen, want ik ben er helemaal klaar mee!

IMG-0532.jpg

Mijn dochter is echt niet de enige die niet naar buiten durft. Veel mensen moeten wel natuurlijk maar gaan liever niet. Bron: https://ghorzhz.nl/wp-content/uploads/2018/12/Infographic-vuurwerk-versie-NL-logo-GGD-GHOR-Nederland.pdf

Netherfield schreef op 29-12-2023 om 10:59:

IMG-0532.jpg

Mijn dochter is echt niet de enige die niet naar buiten durft. Veel mensen moeten wel natuurlijk maar gaan liever niet. Bron: https://ghorzhz.nl/wp-content/uploads/2018/12/Infographic-vuurwerk-versie-NL-logo-GGD-GHOR-Nederland.pdf

Mij zie je op 31 december ook niet buiten hoor, tenzij het echt moet.

Decibel88 schreef op 29-12-2023 om 10:03:

Een journalist vroeg gisteren aan een paar vuurwerkkopers of ze zich aan het verbod gingen houden.
Antwoorden in de trant van: onzinnig. Ze pakken alles van ons af en dan ga ik wel naar een gemeente verderop.

Ook was er in het nieuws dat het niet te handhaven valt.. Waarom moet dat aan de grote klok? Nu denken mensen nog meer ''kom op, we gaan lekker knallen!'' Stel aso's

Ook was er vanochtend op het nieuws dat de politie denkt (en misschien hoopt) dat binnen nu en 10 jaar het vuurwerk helemaal weg is.

Laten we het hopen, want ik ben er helemaal klaar mee!

Maar zoals je al hoort nu gaat dat het echt niet oplossen. Mensen halen het dan wel in België en steken het alsnog af. Of bestellen het in Polen en dan mag de postbezorger lekker onwetend met gevaarlijke pakjes op pad. Top idee! 

Decibel88

Decibel88

29-12-2023 om 12:26 Topicstarter

BlairW schreef op 29-12-2023 om 11:40:

[..]

Maar zoals je al hoort nu gaat dat het echt niet oplossen. Mensen halen het dan wel in België en steken het alsnog af. Of bestellen het in Polen en dan mag de postbezorger lekker onwetend met gevaarlijke pakjes op pad. Top idee!

Dan moet er maar een algeheel en/of Europees verbod komen.
Lijkt me heerlijk!

Omdat Decibel dit topic heeft gestart, dacht ik, interessant om eens te kijken hoe luid illegaal knalvuurwerk is. Heel wat meer dan 88 dB, namelijk 160 dB.En omdat het een logaritmische schaal is, heel wat meer dan het dubbele.
https://www.hoorzaken.nl/nieuws/gehoorschade-door-vuurwerk-kno-artsen-willen-verbod/
Bij toegestaan vuurwerk wordt ervan uitgegaan dat je afstand houdt, wat niet echt lukt als het naar je toe gegooid wordt, of bij een afzwaaier. Dus mij zie je ook niet buiten waar er geknald wordt.

En maar janken over 103 dB i.p.v. 100 dB bij Rammstein in Groningen...

Het is hier tot nu toe opvallend rustig. Ben zelfs op de fiets door een slechte wijk gefietst en 0 vuurwerk gehoord. Ook 's nachts nog geen harde knallen. Ik hoop dat het zo rustig blijft tot 31 december!  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-12-2023 om 17:12

alhambra schreef op 29-12-2023 om 17:02:

Het is hier tot nu toe opvallend rustig. Ben zelfs op de fiets door een slechte wijk gefietst en 0 vuurwerk gehoord. Ook 's nachts nog geen harde knallen. Ik hoop dat het zo rustig blijft tot 31 december!

Hier nu net een lichtflits en harde knal. Maar dat bleek onweer😂. Qua vuurwerk vind ik het tot nu toe echt heerlijk rustig. Je zou bijna van de regen en wind gaan houden.

Hier vandaag af en toe en harde knal, maar was net even naar een winkelcentrum (in een prima wijk), en het schijnt erg leuk te zijn om rotjes vlakbij winkelende mensen af te steken. Zo grappig als mensen heel erg schrikken…... bloedirritant!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.