Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vuurwerk


Rockstar schreef op 26-11-2023 om 13:15:

[..]

Dat herken ik niet hoor.

Hier helaas wel, en in mijn vorige woonplaats ook. Het begint ongeveer in oktober en gaat na oud en nieuw nog een paar maanden door (met als hoogtepunt december uiteraard).

klinkt als een nare buurt, dat zou ik ook niet fijn vinden. Hier is het echt maar 1-2 daagjes.

Rockstar schreef op 26-11-2023 om 13:27:

klinkt als een nare buurt, dat zou ik ook niet fijn vinden. Hier is het echt maar 1-2 daagjes.

Dat scheelt een hoop! Hier grote steden in de Randstad 

Decibel88

Decibel88

26-11-2023 om 13:36 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-11-2023 om 12:14:

[..]

Autorijden geeft meer gewonden en doden per jaar en meer milieuoverlast.

Zelfs fietsen geeft meer gewonden net als sporten.

Ook maar afschaffen of beginnen met handhaven?

Wat een jankreactie!
Typisch iemand die bang is dat ze aan het o zo geliefde vuurwerk en/of de traditie komen. Bah!

Afgelopen nacht 1,5 uur wakker gelegen van een gruwelijk harde reeks knallen elke paar minuten.
Serieus, wat bezielt die gasten (midden in de nacht)?
Op dat debiele bommenwerk mag van mij echt een heel stuk strenger gehandhaafd worden.

Siervuurwerk mogen ze van mij ook afschaffen, maar weet dat dat niet realistisch is. Dan graag georganiseerd.

Poezenmeisje schreef op 26-11-2023 om 11:39:

[..]



https://www.oogziekenhuis.nl/nieuws/vooral-minderjarige-mannen-en-omstanders-gewond-door-vuurwerk

Het overgrote deel betrof mannen (93%) en de mediane leeftijd was 15 jaar. 25 gewonden (46%) waren omstander en 12 mensen (22%) raakten gewond door illegaal vuurwerk.


Poezenmeisje, ik wil echt geen ruzie met jou!

Maar daar heb je het al: OMSTAANDERS! Waarom moeten mensen vlakbij de installatie staan die vuurwerk afschiet? Ik blijf bij mijn woorden: ik heb nog nooit iemand geweten die gewond is geworden als ie op 100 meter van het kanon naar vuurwerk stond te kijken, zelfs niet op 50 meter. Maar mensen moeten er met hun sneffel bijstaan, want daar is het spektakel. Inderdaad.

Ik spreek nu poezenmeisje aan, maar er waren hier nog mensen die over de gewonden spraken, dus daar is deze post ook voor bedoeld, inclusief het geen ruzie willen. 

Omstanders, dat zijn ook mensen die een eindje verderop met een wijntje de buren "veul haail en zeegn" wensen. Of die om 22:30 uur nog even snel de hond uitlaten. 

Vorig jaar logeerden hier mensen met hun hond, in de hoop dat het bij ons rustiger was. Ja, ons stukje straat met bejaarden wel, maar het lawaai was nog steeds aanwezig in de omringende straten. Maar het was beter dan bij hen.

Niet de vriendjes die met de neus er bovenop staan, die steken gewoon samen iets af en zijn bij mij (mede)daders, geen omstanders.

Ysenda schreef op 26-11-2023 om 12:14:

[..]

Autorijden geeft meer gewonden en doden per jaar en meer milieuoverlast.

Zelfs fietsen geeft meer gewonden net als sporten.

Ook maar afschaffen of beginnen met handhaven?

https://www.maakeenpuntvannul.nl/

Het gaat moeizaam, met verkeersveiligheid maar er worden pogingen ondernomen om het best wel nuttige transport zo veilig mogelijk te maken.

Nu graag een punt van nul maken wat betreft het onnutte vuurwerk, mede dank namens de wilde dieren die zich letterlijk en figuurlijk doodschrikken van wat mensen doen omdat ze het zo mooi vinden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-11-2023 om 15:05

Ysenda schreef op 26-11-2023 om 12:14:

[..]

Autorijden geeft meer gewonden en doden per jaar en meer milieuoverlast.

Zelfs fietsen geeft meer gewonden net als sporten.

Ook maar afschaffen of beginnen met handhaven?

Vreemde vergelijking (ook bekend als whataboutism). 

Maar als je die vergelijking wilt maken moet je de aantallen omrekenen. Hoeveel mensen rijden auto of fiets? Hoeveel mensen steken vuurwerk af? 

Daarbij, de enige functie van vuurwerk is vermaak. Auto/fiets/sport hebben voornamelijk een andere (economische/gezondheids) functie.

Bij een eventueel consumenten vuurwerk verbod, om daar eerst te kijken of het het met boa/politie capaciteit te handhaven valt. Want andere wordt z’n verbod een wassen neus. 

Mocht de handhaving op orde zijn dan ben ik wel voor een afsteek verbod voor consumenten. Het is  al verboden op andere dagen in het jaar. 

Hierbij zal het ook helpen als er een Europees verbod komt. Zodat de drempel hoger wordt om toch vuurwerk in bezit te krijgen. Wanneer dat niet haalbaar is zal een kleiner pact met Duitsland, Polen en België ook al helpen. 

MidasWolf schreef op 26-11-2023 om 15:17:

Bij een eventueel consumenten vuurwerk verbod, om daar eerst te kijken of het het met boa/politie capaciteit te handhaven valt. Want andere wordt z’n verbod een wassen neus.

Mocht de handhaving op orde zijn dan ben ik wel voor een afsteek verbod voor consumenten. Het is al verboden op andere dagen in het jaar.

Hierbij zal het ook helpen als er een Europees verbod komt. Zodat de drempel hoger wordt om toch vuurwerk in bezit te krijgen. Wanneer dat niet haalbaar is zal een kleiner pact met Duitsland, Polen en België ook al helpen.

Een verbod gaat niet in één keer lukken. De die-hards zullen het best lang volhouden en vuurwerk uit het buitenland halen. Maar ik denk niet dat er veel ouders zijn die hun kinderen vuurwerk laten afsteken (vaak al dagen van tevoren). Dus daar wordt het dan al minder. En als je de enige bent in de straat die (dan dus illegaal) vuurwerk afsteekt, is dat toch wat sneu. Dan stopt dat ook vanzelf.

Het stomste van vuurwerk vind ik dat heel veel dieren, niet alleen
honden en katten, maar ook de vogels etc. veel angst ervaren door de knallen. Helaas is dat al vanaf oktober.
Mijn eigen hondje is doodsbang van vuurwerk en voor oud en nieuw krijgt ze medicatie, maar dat mag ze geen maanden hebben.
En de slachtoffers van vuurwerk, zowel mens als dier. Letter koekje zei dat alleen afstekers  of omstanders geraakt worden, maar als je gewoon van A naar B fietst kan je al vuurwerkslachtoffer worden als er net iets afgaat waar jij langskomt.

ik zou het liefste hebben dat ze het helemaal verbieden. 

Ik heb er een bloedhekel aan, vond het als kind al niet leuk. En nu als volwassene met huisdieren nog minder. Vervuilende t#€%&^herrie. 

MidasWolf schreef op 26-11-2023 om 15:17:

Bij een eventueel consumenten vuurwerk verbod, om daar eerst te kijken of het het met boa/politie capaciteit te handhaven valt. Want andere wordt z’n verbod een wassen neus.

Mocht de handhaving op orde zijn dan ben ik wel voor een afsteek verbod voor consumenten. Het is al verboden op andere dagen in het jaar.

Hierbij zal het ook helpen als er een Europees verbod komt. Zodat de drempel hoger wordt om toch vuurwerk in bezit te krijgen. Wanneer dat niet haalbaar is zal een kleiner pact met Duitsland, Polen en België ook al helpen.



Moet alles waarop niet goed gehandhaafd kan worden, maar niet meer bestraft worden? Dus ook toestaan dat in eenzame bosgebieden zeer giftig afval van drugslabs te storten, want daarop handhaven is ook heel moeizaam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.