Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vuurwerk


afsteken van vuurwerk is heel moeilijk te handhaven. Politie moet op heterdaad betrappen. Als er een melding komt, is de politie per definitie te laat, want die gasten zijn dan allang weg.
Vuurwerk wordt hier ook afgestoken bij winst voetbalclub uit aanpalende stad, winst voor max verstappen e.d.

Ik vind siervuurwerk mooi, maar ik kijk vanachter mijn raam, want ik vind het eng. Hier komt het niet in huis.
Ook met oud en nieuw gaat hier in de omgeving echt heel veel de lucht in. Dat is niet goed voor het milieu. Daarnaast is vuurwerk duur en wordt het hier in de omgeving veel afgestoken in wijken waar mensen moeilijk rondkomen en kinderen geen 3 maaltijden per dag krijgen. 

ik zou het jammer vinden als siervuurwerk verboden wordt. Ik vind dat het mooiste deel van oud op nieuw. 
Knalvuurwerk mag wat mij betreft afgeschaft worden. En buiten de wettelijke tijden afsteken mag flink bestraft worden. Mijn man is veteraan en het is verschrikkelijk om hem in paniek te zien wakker worden als er onverwachts harde knallen zijn. Dat geldt ook voor dieren natuurlijk. Gelukkig hier weinig vuurwerk buiten 31 december. Maar kan me voorstellen dat je feller daarop wordt naarmate je je er meer last van hebt. 

Knalvuurwerk mag van mij echt helemaal verboden worden. Ik woon aan de dijk waar vaak jongeren echt heel zwaar vuurwerk afsteken,in vuilnisbakken op verkeersborden etc.
Dat zijn dan jongeren van een jaar of 14-16. Dan denk ik. Jij moet dus een ouder hebben die het goedvind dat jij alles kapot knalt. Want zelf kopen lukt die kinderen niet. DAT vind ik echt bizar.

Een dag per jaar vuurwerk vind ik echt niet erg. Zonder bommen maar met siervuurwerk. Voor de mensen die daar plezier aan beleven kan ik prima een dagje mijn eigen schrik in toom houden. Maar t hele jaar door die bommen in mn achtertuin dat is echt zo naar.

als het bij 1 dag in het jaar blijft is het niet erg. Ik vind siervuurwerk ook echt heel mooi. Maar de knallen die je hier al vanaf eind september hoort zijn niet normaal. Onze hond durft al bijna 2 maanden 's avonds niet meer mee naar buiten. Mensen beseffen echt niet wat die knallen met dieren doen.
Als het alleen op oudjaarsdag is, dan kunnen we het wel ontvluchten, maar dit is geen doen

Als ik alle reacties zo lees, dan wordt 'Vuurwerk, ja of neen' de nieuwe Zwarte Pieten-discussie.En zowel de voorstanders als de tegenstanders hebben punten van gelijk. 

Wat ik wel vind is, dat als er over gewonden gesproken wordt, niemand verplicht is om zelf vuurwerk af te steken of dichtbij de installatie te gaan staan. En voor zover ik weet is nog niemand gewond geraakt door op afstand te kijken naar vuurwerk. Dus, wat gewonden betreft, dat heeft iedereen een beetje in eigen hand zou ik denken. 

Geluidsoverlast is ook iets wat verdraagbaar is. Ik woon in een gebied waar gejaagd wordt. Dan moet ik dat ook laten verbieden want dat zijn ook (onverwachte) knallen. En als je op je appartement zit en op het pleintje om de hoek wordt vuurwerk afgeschoten, zijn die knallen dan echt niet te verdragen? Misschien niet, ik kan niet oordelen want ik heb het nog niet zelf meegemaakt.

Voor dieren is er natuurlijk geen oplossing te vinden en daarom dat het Europees zou moeten worden vastgelegd op welke dagen (desnoods binnen welke uren) vuurwerk mag afgeschoten worden. Dan nog kan men koeien en paarden moeilijk uit de weides halen. Maar mits reglementering DENK IK is de overlast toch behapbaar.

Ik maak de cirkel rond, als discussies over vuurwerk leiden tot verbod, wat is dàn weer het volgende waar mensen zich aan gaan ergeren? BBQ's? Zwembaden? Houtkachels? Crèches naast de deur? Spelende kinderen op straat? Mensen die Indiaas, Chinees, Mexicaans koken en die de walmen van het eten door hun dampkap naar buiten laten komen? We leven nu eenmaal in een continent waar mensen dicht op mekaar wonen. En dat brengt irritaties mee. En waar ik mij niet aan erger daar mag iemand anders zich wel aan ergeren. En vice versa ook.

Met deze inzending neem ik geen standpunt in voor vóór of tegen. Wordt het verboden, is het voor mij goed, blijft het bestaan (wel gereglementeerd) is het voor mij even goed.

Decibel88

Decibel88

26-11-2023 om 11:33 Topicstarter

letterkoekje schreef op 26-11-2023 om 11:00:

Als ik alle reacties zo lees, dan wordt 'Vuurwerk, ja of neen' de nieuwe Zwarte Pieten-discussie.En zowel de voorstanders als de tegenstanders hebben punten van gelijk.

Wat ik wel vind is, dat als er over gewonden gesproken wordt, niemand verplicht is om zelf vuurwerk af te steken of dichtbij de installatie te gaan staan. En voor zover ik weet is nog niemand gewond geraakt door op afstand te kijken naar vuurwerk. Dus, wat gewonden betreft, dat heeft iedereen een beetje in eigen hand zou ik denken.

Geluidsoverlast is ook iets wat verdraagbaar is. Ik woon in een gebied waar gejaagd wordt. Dan moet ik dat ook laten verbieden want dat zijn ook (onverwachte) knallen. En als je op je appartement zit en op het pleintje om de hoek wordt vuurwerk afgeschoten, zijn die knallen dan echt niet te verdragen? Misschien niet, ik kan niet oordelen want ik heb het nog niet zelf meegemaakt.

Voor dieren is er natuurlijk geen oplossing te vinden en daarom dat het Europees zou moeten worden vastgelegd op welke dagen (desnoods binnen welke uren) vuurwerk mag afgeschoten worden. Dan nog kan men koeien en paarden moeilijk uit de weides halen. Maar mits reglementering DENK IK is de overlast toch behapbaar.

Ik maak de cirkel rond, als discussies over vuurwerk leiden tot verbod, wat is dàn weer het volgende waar mensen zich aan gaan ergeren? BBQ's? Zwembaden? Houtkachels? Crèches naast de deur? Spelende kinderen op straat? Mensen die Indiaas, Chinees, Mexicaans koken en die de walmen van het eten door hun dampkap naar buiten laten komen? We leven nu eenmaal in een continent waar mensen dicht op mekaar wonen. En dat brengt irritaties mee. En waar ik mij niet aan erger daar mag iemand anders zich wel aan ergeren. En vice versa ook.

Met deze inzending neem ik geen standpunt in voor vóór of tegen. Wordt het verboden, is het voor mij goed, blijft het bestaan (wel gereglementeerd) is het voor mij even goed.

En wat denk je van mensen en dieren die bekogeld worden met vuurwerk?
Beetje naïef dus dat je het zelf in de hand zou hebben..

letterkoekje schreef op 26-11-2023 om 11:00:

Als ik alle reacties zo lees, dan wordt 'Vuurwerk, ja of neen' de nieuwe Zwarte Pieten-discussie.En zowel de voorstanders als de tegenstanders hebben punten van gelijk.

Wat ik wel vind is, dat als er over gewonden gesproken wordt, niemand verplicht is om zelf vuurwerk af te steken of dichtbij de installatie te gaan staan. En voor zover ik weet is nog niemand gewond geraakt door op afstand te kijken naar vuurwerk. Dus, wat gewonden betreft, dat heeft iedereen een beetje in eigen hand zou ik denken.



https://www.oogziekenhuis.nl/nieuws/vooral-minderjarige-mannen-en-omstanders-gewond-door-vuurwerk

Het overgrote deel betrof mannen (93%) en de mediane leeftijd was 15 jaar. 25 gewonden (46%) waren omstander en 12 mensen (22%) raakten gewond door illegaal vuurwerk.

Googel eens op "omstander gewond vuurwerk"...

ook als de gewonden afstekers van vuurwerk zijn is dat niet oke. De zorg dat betalen we samen, nog maar niet te spreken over lange termijn effecten op bijv arbeidscapaciteit.

Iemand die ik ken heeft heel lang last van open gehad tgv voorwerkbom in de buurt.

MiniJCW schreef op 26-11-2023 om 08:32:

[..]

Je kunt het niet over vuurwerk hebben zonder alle gewonden. Bij het afsteken van vuurwerk vallen gewonden, ook met siervuurwerk dat alleen wordt afgestoken met oud & nieuw.

Autorijden geeft meer gewonden en doden per jaar en meer milieuoverlast.

Zelfs fietsen geeft meer gewonden net als sporten.

Ook maar afschaffen of beginnen met handhaven?

Madamecannibale schreef op 25-11-2023 om 23:53:

[..]

Maar dat zijn toch eigenlijk allemaal dingen die nu ook al verboden zijn? Zwaar vuurwerk, vuurwerk afsteken op andere dagen, vuurwerk naar mensen gooien. Ik vind het ook niet kunnen maar het is nu ook al verboden. Ik denk eigenlijk dat het siervuurwerk dat met oud en nieuw afgestoken word juist de minste overlast veroorzaakt.

Klopt, maar het topic heet “vuurwerk” en gaat volgens mij om vuurwerk in het algemeen.

Ik vind siervuurwerk ook heel mooi om naar te kijken, maar dan wel gecontroleerd. Al het andere vuurwerk, bijna het hele jaar door, vind ik verschrikkelijk.

Vuurwerk is een rare uitvinding.  Vooral als het op zaterdagavond
25 november   om 22.30 uur kortdurend wordt afgestoken in het park .
Vooral kortdurend, want als ze langer bezig zijn  zou de politie ze kunnen snappen.
Het zijn helden, die vuurwerk-afstekers.

Mijn hond reageert er nauwelijks op, hij is dovig, maar de hond die ik dagelijks uitlaat schrikt er iedere keer weer erg van en is vervolgens weer een uur onrustig.

Bij mijn vriend in de buurt steekt er iemand iedere zaterdagavond vuurwerk af, het hele jaar door!   Ook maar een páár knallen hoor.  Ook zo'n held.

Ysenda schreef op 26-11-2023 om 12:14:

[..]

Autorijden geeft meer gewonden en doden per jaar en meer milieuoverlast.

Zelfs fietsen geeft meer gewonden net als sporten.

Ook maar afschaffen of beginnen met handhaven?

Geloof me, ik weet heel goed wat voor vreselijks het verkeer kan veroorzaken. En nee, dat kan niet worden afgeschaft. Dan staat namelijk de economie stil. Geldt dat ook voor vuurwerk?

Loulou39 schreef op 25-11-2023 om 21:06:

[..]

Ja, dat ene dagje per jaar, maar het is maandenlang!

Dat herken ik niet hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.