Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag: Ben jij vanavond 2 minuten stil?

Vanavond is dodenherdenking. Ben jij vanavond stil en hoe herdenk jij?

Uiteraard. Mijn man is veteraan en vind het belangrijk erbij stil te staan. 4 mei is wat mij betreft ook breder dan enkel de Tweede Wereldoorlog

Ja.
Dochter vraagt de laatste tijd vaak naar de oorlog en de oorlog in Nederland. En het liedje van Kinderen voor Kinderen wordt nu veel geluisterd. 

Beterlaat2021! schreef op 04-05-2023 om 16:21:

Ik heb al 'uiteraard' geantwoord.
In die 2 minuten denk ik aan de oorlogskerkhoven die ik bezocht heb.
Daar liggen bijv. Canadese jongens van een jaar of18 die voor onze vrijheid gevallen zijn op Nederlandse grond. Niet te bevatten. Indrukwekkend.

Dit is Margraten, Limburg :

american-cemetery-tour5.jpg

Dit is Holten :

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Ja indrukwekkend is dit! Ik was een aantal jaar geleden met mn zoons naar de D day stranden in Normandië, ook eindeloze velden met witte kruizen. Het is nog maar zo kort geleden dat zoveel vaders en moeders hun zoons af hebben moeten staan in ruil voor onze vrijheid. Verschrikkelijk..

Dus ja, ik ben twee minuten stil.

natuurlijk! 
Het zou niet eens een vraag moeten zijn want maar 1 antwoord mogelijk.

Ja, ik ben stil. het komt zo uit dat we aan het klussen zijn met herrie dus we gaan het meest luidruchtige kluswerk stilleggen vanaf ongeveer kwart voor 8 tot half negen. Alleen nog schilderen, niet schuren en boren. En tijdens de stilte minuten, zijn we helemaal stil. Doen we even niets. 

ja, ik ben stil. Meestal naar herdenking in het dorp, zit nu nog in twijfel. Maar loop er ws zo wel even heen. Is altijd druk, en vind het ook fijn te zien, dat er veel jongeren komen. 

En lawaai maken tijdens herdenking is respectloos. Dan ga je maar 2 minuten uit je neus eten of zo, maar hou je gewoon stil en hou rekening met degene die wel even stil willen zijn. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-05-2023 om 19:22

Natuurlijk ben ik, zijn wij, straks stil.

Natuurlijk ben ik stil. Net thuis uit mn werk. Even eten en dan stil zijn,daarna wandelen.

Voor de mensen die in de auto stil willen gaan staan: 

DOE DIT NIET OP DE VLUCHTSTROOK

Ik heb beroepsmatig al met meerdere ongelukken te maken gehad auto's die op 4 mei om 20 uur daar stonden, een zelfs met dodelijke afloop. Daarvoor zijn die mensen in oorlogstijd niet gestorven, zeg maar.

ik ben sowieso stil.

Wat een feestje op 4 mei betreft, als iemand dat perse wil omdat het voor diegene een belangrijke datum is, dan zou ik denken aan een feest smiddags  of 'savonds met inloop vanaf 20.30/21.00 uur. Helemaal geen gelegenheid tot gedenken geven vind ik ongepast.

Zelf eenmaal met het werk een etentje gehad, het was de datum waarop de meeste mensen konden. Vond ik ook wel raar dat die datum een optie was. Maar ben toch wel gegaan. In de horeca werd toen wel stilte gehouden.

Ja. 

Ik was vanmiddag al stil, bij de herdenking in Kamp Vught met mijn ouders. En straks weer, thuis met mijn kinderen. 

Nope.

Als Belgische totaal niet mee bezig.

Marty1984 schreef op 04-05-2023 om 19:54:

Nope.

Als Belgische totaal niet mee bezig.

Hebben jullie in België geen dodenherdenking dan?

Broodjebrie schreef op 04-05-2023 om 19:57:

[..]

Hebben jullie in België geen dodenherdenking dan?

We hebben de feestdag 11 november. Herdenking WO 1.

Maar dat is gewoon een vrije dag - 1 van de 10 nationale vrije dagen - en interesseert voor de rest weinig mensen waarom ze precies vrij zijn. Mij ook niet, eerlijk gezegd.

(Als ze mij morgen komen vertellen dat ze hem afschaffen of dat ik vanaf volgend jaar gewoon 1 extra vrij te kiezen dag vakantie krijg ... ook goed.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.