Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag: Ben jij vanavond 2 minuten stil?

Vanavond is dodenherdenking. Ben jij vanavond stil en hoe herdenk jij?

Ja, elk jaar weer. Kinderen ook altijd verteld en stil. Zijn nu volwassen, dochter denkt er (vaak) wel aan, zoon niet. Vorig jaar kreeg ik net om 20 uur telefoontje, no way dat ik die opneem, zelfs niet zelf terug gebeld, respectloos vond ik het

Vraag van de dag: Ben jij vanavond 2 minuten stil?

Uiteraard.

Ja. (Ben het twee jaar geleden vergeten, heb het toen op een later tijdstip gedaan net als Stokstaart, maar vond het echt erg, dus heb vanmorgen mijn wekker op de telefoon alvast gezet voor vanavond).

Ja, absoluut en uiteraard zou ik er van willen maken. Meestal kijken wij met zn 3-en ) man, kind en ik) naar de herdenking op de dam. Ik vind het belangrijk de herinneringen van de  2e WO levend te houden. 

Ja ik sta er altijd bij stil en meestal bij de herdenking in het dorp. Soms voor de tv. Als dat met de peuters beter uit kwam.
nu zitten we op de camping in NL en hier ook een kleine herdenking en daar gaat de oudste voor het eerst ook mee. Ze zit ook op scouting en zij leggen altijd een krans en daar was ook uitvraag gedaan wie wilden helpen en eea uitgelegd.

Lollypopje schreef op 04-05-2023 om 10:17:

Waar ik er andere jaren ook meer mee bezig ben, heb ik er dit jaar nog vrij weinig aangedacht. De tijd gaat zo snel voorbij voor mij, dat ik me er amper van bewust ben dat het alweer mei is. Het is eigenlijk dat ik het net zag staan, dat ik mij bedacht dat het al de 4e is

Ik realiseerde het me ook pas gisteren gek genoeg. Ik ben altijd wel stil om die tijd.

afrodite05 schreef op 04-05-2023 om 11:32:

Eén keer (de enige uitzondering) zat ik in de trein, die stopte toen midden in een weiland zodat iedereen stil kon zijn en ook de machinist kon herdenken. Werd netjes aangekondigd.

Wij zaten ook een keer in de trein die inderdaad stil ging staan en een keer in de bus ook.

Ja we zijn stil en verwachten van onze jong volwassenen kinderen ook dat ze even naar beneden komen om samen stil te zijn. Jaren geleden had ik paardrijles op dat tijdstip en we stonden toen met alle paarden twee minuten stil op de middenlijn. Nog best een uitdaging, maar ook indrukwekkend!

Ja, wij zijn altijd 2 minuten stil. We hebben eens op de euromast in Rotterdam gestaan op 4 mei. Die glazen lift naar de top werd toen om 20u stop gezet en het geluid uit, was een mooie 2 minuten stil om mee te maken. Er was wel van te voren voor gewaarschuwd want kennelijk kon hij alleen met de noodstop knop stil gezet worden dus dat gaf een schokje en zo schrok niemand. 

De kinderen zijn ook stil, deels omdat het van ons moet en deels omdat ze de reden begrijpen. Ze zijn nog jong dus dat komt ook nog wel. Ik vind het altijd mooi om te zien dat iedereen (mits mogelijk, op de spoedeisende hulp of brandweer die aan het blussen is natuurlijk niet) even stil staat bij alle oorlogsslachtoffers die er zijn gevallen. Ik waardeer het dat de tram, de bezorger ed zich er (meestal) ook aan houden. Het voelt als een stukje gezamenlijke erkenning/rouw. 

Jazeker ben ik stil en ik denk gedurende die 2 minuten ook aan de slachtoffers van WOII. 
Ik kijk meestal naar de herdenking op de Dam. 

Een feest organiseren op 4 mei en dan ook nog eens 's avonds vind ik wel erg raar. 

Serengeti schreef op 04-05-2023 om 15:50:

Jazeker ben ik stil en ik denk gedurende die 2 minuten ook aan de slachtoffers van WOII.
Ik kijk meestal naar de herdenking op de Dam.

Een feest organiseren op 4 mei en dan ook nog eens 's avonds vind ik wel erg raar.

Tja, het leven gaat gewoon door..
Ik zag ook iemand die zei ''dus ze zijn op 4 mei getrouwd?''

Mag dat ook al niet?

Ik heb al 'uiteraard'  geantwoord.
In die 2 minuten denk ik aan de oorlogskerkhoven die ik bezocht heb.
Daar liggen bijv. Canadese jongens van een jaar of18 die voor onze vrijheid gevallen zijn op Nederlandse grond.   Niet te bevatten.  Indrukwekkend.

Dit is Margraten, Limburg   :

american-cemetery-tour5.jpg

Dit is Holten :

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Ja, ik ben stil.

Decibel88 schreef op 04-05-2023 om 15:57:

[..]

Tja, het leven gaat gewoon door..
Ik zag ook iemand die zei ''dus ze zijn op 4 mei getrouwd?''

Mag dat ook al niet?

Dat je op die dag een feest geeft is nog tot daaraan toe maar toon dan om 20.00 wel respect. Is toch het minste wat je kan doen?

Decibel88 schreef op 04-05-2023 om 11:13:

[..]

Dus omdat hij/zij waarschijnlijk niet stil kan kan moet ie maar naar bed?
Ik weet niet wat ik lees! Zelfde met dat pleegkind, laat mensen gewoon..

Zozo, mischien de volgende keer eerst om  verduidelijking vragen en pas dan oordelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.