Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 2/4/23: Wat is jouw tip om (huishoudelijke) klussen in en om het huis makkelijker of minder tijdrovend te maken?


bijhouden. Dat is mijn tip. Beter elke dag even de dweil er doorheen dan 1x per week, dan heb je uiteindelijk minder werk.

Bijhouden dat is ook mijn tip. Ik heb helemaal geen hekel aan huishoudelijke klusjes. Ik heb het graag schoon en opgeruimd maar na een feestje kan het hier een enorme puinhoop zijn. D

Buiten geen kinderen en huisdieren is gelijkvloers wonen ook heel handig met schoonmaken /opruimen   
Hier rijdt de robotstofzuiger als ik ga werken en als ik zin heb pak ik de gewone stofzuiger voor op de bank.
En inderdaad bijhouden, douche etc na gebruik meteen goed afdrogen..
Aanrecht tijdens koken meteen opruimen. Vaatwasser zodra hij klaar is uitruimen. Kan het vuil spul er meteen weer in. Mijn moeder doet dat nl niet en daar staat echt altijd het aanrecht en de spoelbak vol met zooi.

En misschien voor sommige mensen heel moeilijk maar goed is goed, je huis is om te leven en geen showroom.

Ja douche direct afdrogen doe ik ook altijd, dat scheelt enorm veel kalkaanslag.
Pasgeleden hebben we maar weer eens een kruimeldief aangeschaft. Ik heb er geen spijt van. Even de bank schoonmaken tussendoor (haren, kruimels) is nu een fluitje van een cent en geeft meteen een net resultaat. De gang even aanvegen met een zachte bezem, korreltjes zand e.d. even met de kruimeldief weghalen en schoon is de gang weer.

Mijn kinderen moeten ook meehelpen, kost je in het begin wat meer werk maar in principe hoef ik al twee jaar na het eten alleen nog maar aan te sturen, de kinderen doen de keuken, tafel en vaatwasser. 
Ik ben chronisch ziek maar ook buiten dat hadden ze dat moeten doen. Op donderdagavond ruimen we met ons allen de woonkamer en badkamer op en dan komt op vrijdagochtend de hulp. 
Vorige week was dochter van 14 de hele dag onverwachts vrij, andere dochter werd die dag 13 dus zouden ‘s middags visite krijgen en ik moest eerst nog werken. Toen heeft zij de voortuin geveegd en de woonkamer netjes gemaakt. 😍. Ze zijn heel goed in troep maken maar ze helpen ook vaak mee. 

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2023 om 18:26:

Ja douche direct afdrogen doe ik ook altijd, dat scheelt enorm veel kalkaanslag.
Pasgeleden hebben we maar weer eens een kruimeldief aangeschaft. Ik heb er geen spijt van. Even de bank schoonmaken tussendoor (haren, kruimels) is nu een fluitje van een cent en geeft meteen een net resultaat. De gang even aanvegen met een zachte bezem, korreltjes zand e.d. even met de kruimeldief weghalen en schoon is de gang weer.

Die douche afdrogen, dat lees ik vaker. Mijn moeder doet dat ook, met een trekkertje. Maar ik vind dat juist meer werk dan 1x per week wat Method douchespray (melkzuur) na het douchen spuiten en de eerstvolgende douchebeurt dat er weer af spoelen. Zelfs dat hoeft niet eens. 

Evaluna schreef op 02-04-2023 om 11:09:

Op maandag de was doen, lekker ouderwets maar het werkt wel. Dan was ik alles weg en als ik puf heb dan vouw ik de was van de week ervoor.

Het eten, daar kom ik nog niet uit. Vaak genoeg dat ik om half 5 naar de winkel ga voor een inspiratieloze maaltijd. Ik heb niet veel energie, daar hangt het zeker mee samen, het zou fijn zijn dat te liften.

Heeft iemand baat bij Hello Fresh ofzo? Ik moet wel op het budget letten, maar als het me een paar dagen helpt is het me wel waard.

Wat het eten betreft: als ik geen idee heb wat ik zal maken, zoek ik de site op van een restaurant waar ik graag kom en bekijk de menukaart. Staat altijd wel iets lekkers bij wat ik dan kan maken.

En maandag de was zou hier niet werken, heb elke dag een machine. Voor mij werkt het juist om de routine erin te houden. In de ochtend naar beneden, dan neem ik meteen een wasmand mee en doe die direct in de machine. Als de kinderen naar school zijn, is die meestal klaar en kan de eerste helft in de droger. Doe dit altijd in twee keer, dan hoef ik niks te strijken. Vanuit de droger vouw ik het meteen (nog warm) op, en nog voordat het middag is ligt alles weer in de kasten. Heb dus eigenlijk nooit was liggen. 

ToetieToover schreef op 02-04-2023 om 19:32:

[..]

Die douche afdrogen, dat lees ik vaker. Mijn moeder doet dat ook, met een trekkertje. Maar ik vind dat juist meer werk dan 1x per week wat Method douchespray (melkzuur) na het douchen spuiten en de eerstvolgende douchebeurt dat er weer af spoelen. Zelfs dat hoeft niet eens.

Dat spulletje ken ik niet?

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2023 om 19:35:

[..]

Dat spulletje ken ik niet?

Ik ben ook benieuwd

ToetieToover schreef op 02-04-2023 om 19:32:

[..]

Die douche afdrogen, dat lees ik vaker. Mijn moeder doet dat ook, met een trekkertje. Maar ik vind dat juist meer werk dan 1x per week wat Method douchespray (melkzuur) na het douchen spuiten en de eerstvolgende douchebeurt dat er weer af spoelen. Zelfs dat hoeft niet eens.

Hier kan het mij dan weer geen biet schelen dat er een paar sporen zijn op het doucheraam.

1 keer per jaar of wat amuseer ik me daar eens mee en maak ik het onding schoon, maar de rest van 't jaar kan het me toch écht gestolen worden.

SuzyQFive schreef op 02-04-2023 om 18:40:

Mijn kinderen moeten ook meehelpen, kost je in het begin wat meer werk maar in principe hoef ik al twee jaar na het eten alleen nog maar aan te sturen, de kinderen doen de keuken, tafel en vaatwasser.
Ik ben chronisch ziek maar ook buiten dat hadden ze dat moeten doen. Op donderdagavond ruimen we met ons allen de woonkamer en badkamer op en dan komt op vrijdagochtend de hulp.
Vorige week was dochter van 14 de hele dag onverwachts vrij, andere dochter werd die dag 13 dus zouden ‘s middags visite krijgen en ik moest eerst nog werken. Toen heeft zij de voortuin geveegd en de woonkamer netjes gemaakt. 😍. Ze zijn heel goed in troep maken maar ze helpen ook vaak mee.

Hier precies zo. Kinderen moeten doen wat ze kunnen. Het huis en de was wordt namelijk niet alleen vies door mij, maar ook door hen. Iedereen helpt mee, op eigen niveau. Stukje verantwoordelijkheid vind ik belangrijk. 

Marty1984 schreef op 02-04-2023 om 19:44:

[..]

Hier kan het mij dan weer geen biet schelen dat er een paar sporen zijn op het doucheraam.

1 keer per jaar of wat amuseer ik me daar eens mee en maak ik het onding schoon, maar de rest van 't jaar kan het me toch écht gestolen worden.

Ik heb geen doucheraam. Alleen een betegelde nis. Wat ik nog wil, is alles gelijkvloers in de badkamer, dan spoel ik alles af met de douche (wc, wastafel) en dan zo hup, met de trekker het gootje in. Lijkt mij geweldig handig. Nog even doorsparen…

Method

MSHWRSPRAY_large.jpg?t=3956664119

Ruikt lekker 

SphericalBat56

SphericalBat56

02-04-2023 om 19:52

Hier een echte poetsmiep… kan nergens zo zen van worden als dat het huis lekker netjes en fris is. Ik houd alles altijd goed bij dat scheelt zoveel en verder hier niet veel frutsels, prullaria etc. Spullen hebben betekent ook onderhoud in welke vorm dan ook. Ik ruim alles ook vrij snel op na gebruik. En ik houd van nette kledingkasten. Kleding die ik niet meer aan doe of niet meer past laat ik ook niet hangen maar verkoop het of doe het naar de kringloop dan blijft de kledingkast ook overzichtelijk. Heb eigenlijk geen tips die het huishouden makkelijker maken. Behalve bijhouden zoals al genoemd is. 

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2023 om 18:26:

Ja douche direct afdrogen doe ik ook altijd, dat scheelt enorm veel kalkaanslag.
Pasgeleden hebben we maar weer eens een kruimeldief aangeschaft. Ik heb er geen spijt van. Even de bank schoonmaken tussendoor (haren, kruimels) is nu een fluitje van een cent en geeft meteen een net resultaat. De gang even aanvegen met een zachte bezem, korreltjes zand e.d. even met de kruimeldief weghalen en schoon is de gang weer.

Onze steelstofzuiger is ook een kruimeldief. De steel er af en elke borstel kan er ook direct op zonder steel. Ideaal! Daar doe ik dus ook de trap mee

BlairW schreef op 02-04-2023 om 16:05:

[..]

Ik vind het vooral milieutechnisch geen optie eigenlijk. Pak liever een bak heet water, wat allesreiniger en een doek die in de wasmachine kan.

Ondergoed en sokken zo op 1 hoop in een la flikkeren vind ik echt geen optie. Ik ga echt niet ‘s morgens 2 sokken lopen zoeken in zo’n berg. Ik pak sowieso altijd in het donker een paar sokken uit de la, dus het is hier ook gewoon niet praktisch. Maar buiten dat vind ik het geen gezicht, zo’n la met een berg ondergoed en sokken. Hier alles netjes opgevouwen en sokken bij elkaar tot bolletje. Ik vouw de was voor de tv met een serie aan, dus dat vind ik geen vervelend klusje

Een collega van mij is jaren geleden gestopt met sokken te matchen, dus heeft altijd 2 verschillende sokken aan. Best grappig om te zien bij iemand in de 60 😂
Ik ben nog niet zo ver hoor, ik doe ze ook per paar tot een bolletje. Wel in een mand dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.