Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 2/4/23: Wat is jouw tip om (huishoudelijke) klussen in en om het huis makkelijker of minder tijdrovend te maken?


Ranjemeteenrietje schreef op 02-04-2023 om 11:50:

Wat heerlijk al die tips zo bij elkaar! 😁

Tip om het leuker (niet makkelijker) te maken: fijne muziek of een podcast erbij aanzetten. Wordt het een stuk vrolijker van en gaat het voor je gevoel sneller.

Een spannend luisterboek werkt als een trein. Elke keer als ik een goede whodunnit of thriller heb gevonden op Storytel, is mijn huis een aantal dagen brandschoon. 

Andere tip: geen huisdieren en geen kinderen. Voor mij is het helaas te laat.  

Dingen bijhouden is voor mij het belangrijkste én een aandachtspunt. Anders wordt het veel, ga ik er tegenop zien en laat het nóg langer liggen. Gelukkig zijn mijn eisen laag. Ik heb bijv nooit geweten dat je ondergoed en sokken ook kunt vouwen. Op zich logisch, maar werkelijk nooit in me opgekomen om dat te doen. Hup in het mandje, ziet niemand

ik lees een paar keer het gebruik van die schoonmaakdoekjes maar ik vind die altijd zo'n laagje achterlaten. Als ik die sporadisch eens gebruik heb ik nog de neiging om dingen na te drogen met een oude theedoek.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

02-04-2023 om 15:39

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2023 om 15:14:

ik lees een paar keer het gebruik van die schoonmaakdoekjes maar ik vind die altijd zo'n laagje achterlaten. Als ik die sporadisch eens gebruik heb ik nog de neiging om dingen na te drogen met een oude theedoek.

Ik had laatst eens zo'n pakje met doekjes gekocht, maar ik ben er ook niet tevreden over. Dat doe ik niet meer. Voortaan gebruik ik gewoon weer mijn sprayfles allesreiniger en een poetsdoekje, dat bevalt me beter. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

02-04-2023 om 15:45

Ik heb echt geen tips, ik ben een huishoudelijke kneus ben ik bang 😆

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2023 om 15:14:

ik lees een paar keer het gebruik van die schoonmaakdoekjes maar ik vind die altijd zo'n laagje achterlaten. Als ik die sporadisch eens gebruik heb ik nog de neiging om dingen na te drogen met een oude theedoek.

Ik vind het vooral milieutechnisch geen optie eigenlijk. Pak liever een bak heet water, wat allesreiniger en een doek die in de wasmachine kan. 

Ondergoed en sokken zo op 1 hoop in een la flikkeren vind ik echt geen optie. Ik ga echt niet ‘s morgens 2 sokken lopen zoeken in zo’n berg. Ik pak sowieso altijd in het donker een paar sokken uit de la, dus het is hier ook gewoon niet praktisch. Maar buiten dat vind ik het geen gezicht, zo’n la met een berg ondergoed en sokken. Hier alles netjes opgevouwen en sokken bij elkaar tot bolletje. Ik vouw de was voor de tv met een serie aan, dus dat vind ik geen vervelend klusje

Evaluna schreef op 02-04-2023 om 10:20:

Een verrassend effect merkte ik van een pakje kant en klare schoonmaakdoekjes. Geheel tegen mijn principes in, zie het andere draadje, maar geeft zoveel gemak dat ik toch over stag ben. In de toilet en de badkamer ligt een pakje, tussendoor poets ik nu snel even met een doekje over toilet en wastafel.

Misschien een duurzamer alternatief: neem een bakje met waterdicht deksel, daar een laagje schoonmaakmiddel in. Vervolgens leg je er een 5 tal dunne vicose doekjes in. Na gebruik gaat een vies doekje de wasmachine in. In de tijd dat ik de kinderen in de luiers had, deed ik het zo met billendoekjes.

Verder iedereen bedankt voor alle goede tips.

BlairW schreef op 02-04-2023 om 16:05:

[..]

Ik vind het vooral milieutechnisch geen optie eigenlijk. Pak liever een bak heet water, wat allesreiniger en een doek die in de wasmachine kan.

Ondergoed en sokken zo op 1 hoop in een la flikkeren vind ik echt geen optie. Ik ga echt niet ‘s morgens 2 sokken lopen zoeken in zo’n berg. Ik pak sowieso altijd in het donker een paar sokken uit de la, dus het is hier ook gewoon niet praktisch. Maar buiten dat vind ik het geen gezicht, zo’n la met een berg ondergoed en sokken. Hier alles netjes opgevouwen en sokken bij elkaar tot bolletje. Ik vouw de was voor de tv met een serie aan, dus dat vind ik geen vervelend klusje

Ik steek mijn hand in sok 1, grijp met besokte hand sok 2 en trek sok 1 van mijn hand. Zo heb je een bolletje met 2 sokken samen naar het is 50x sneller dan vouwen en ze blijven netjes bij elkaar als je ze los in een bak flikkert.

Edit: Oh dit doe je al. Misschien had ik de Oost af moeten lezen...

Onderbroeken zitten bij mij in een bak, gewoon los. Staat minder netjes maar ik ga toch echt geen 3x zoveel moeite doen voor iets wat ik vrijwel nooit zie.

Een huishoudelijke hulp aannemen?

Renmuis schreef op 02-04-2023 om 14:24:

[..]

Een spannend luisterboek werkt als een trein. Elke keer als ik een goede whodunnit of thriller heb gevonden op Storytel, is mijn huis een aantal dagen brandschoon.

Andere tip: geen huisdieren en geen kinderen. Voor mij is het helaas te laat.

De (semi)permanente aanwezigheid van een man is ook niet bevorderlijk om snel en efficiënt huishoudelijke klussen aan te pakken. 

Heb ik net de swiffer die de huiskamer gehaald zit hij in gedachten wielrennen te kijken als ik de koektrommel voor zijn neus houd. Als hij een koekje wil pakken mept hij zo de trommel uit mijn handen.  Nog iets meer dan 6 km dan kan ik hem commanderen de stofzuiger te hand te nemen. Dan zal de koffie ook wel op zijn. 😭😉🤣

Wat voor mij t allerbeste werkt is ritme. Iedere week  op min of meer dezelfde dag dezelfde klusjes. Al doe ik t soms met de Franse slag als ik een  keer geen zin heb. Of geen tijd…op die manier weet  ik dat het ‘vanzelf’ onder controle blijft.

( dit werkt alleen niet zo goed voor de dingen die niet wekelijks hoeven. Ramen lappen of zo. ..)

BlairW schreef op 02-04-2023 om 16:05:

[..]

Ik vind het vooral milieutechnisch geen optie eigenlijk. Pak liever een bak heet water, wat allesreiniger en een doek die in de wasmachine kan.

Ondergoed en sokken zo op 1 hoop in een la flikkeren vind ik echt geen optie. Ik ga echt niet ‘s morgens 2 sokken lopen zoeken in zo’n berg. Ik pak sowieso altijd in het donker een paar sokken uit de la, dus het is hier ook gewoon niet praktisch. Maar buiten dat vind ik het geen gezicht, zo’n la met een berg ondergoed en sokken. Hier alles netjes opgevouwen en sokken bij elkaar tot bolletje. Ik vouw de was voor de tv met een serie aan, dus dat vind ik geen vervelend klusje

La dicht doen  😉 

Sokken maak ik bolletjes van en gaan in een bak. En ondergoed in een andere bak. En dat dan in een la. 

Ik poets alleen als het écht nodig is. Ik wil verschil zien.
Dus niet wekelijks poetsen "omdat het moet", maar 1 keer om de 2 à 3 maanden alles naar buiten en écht verschil zien.

Ik stof niet af. Dat stof valt vroeg of laat wel een keer naar beneden .

Ik heb geen strijkijzer of strijkplank in huis. En ik vouw ook niets op. Alles gaat gewoon zo op een hoop de kast in (wel onderbroeken bij onderbroeken, grote spullen bij grote spullen, sokken bij sokken, ...). Of ik pluk het zo uit de propere wasmand.

De propere was blijft gemiddeld een week of 3 staan tot ik die mand(en) beu gezien ben in mijn dressing. Tegen dan is hij alweer half-leeg  .
Sokken worden in een bol gedraaid bij het van de draad halen, dus geen gezoek 's ochtends.

Ik heb 2 soorten was: De algemene was en de laken-badhanddoeken-was. Algemene was heb ik elke week 1 machine, de lakens en handdoeken heel af en toe.

Ik heb een man die af en toe - om de paar weken - wel graag stofzuigt en soms tussendoor de keukenvloer beu is . Hij doet maar. En ik kook dus als de potten en pannen na een paar dagen op zijn doet hij de afwas. (Voor borden, bestek, glazen en klein spul hebben we een vaatwas die 1 à 2 keer per week draait.)

Geen kinderen in huis. Wel 2 katten.

Meesje schreef op 02-04-2023 om 16:35:

[..]

La dicht doen 😉

Sokken maak ik bolletjes van en gaan in een bak. En ondergoed in een andere bak. En dat dan in een la.

Die zijn hier dicht, maar ik kan dat gewoon niet. Alles in een bak gooien, dicht doen en me er niet aan ergeren. Ik weet dan dat het zo’n zooi is in die la. Dat hoort gewoon niet. Het moet netjes opgevouwen zijn allemaal

BlairW schreef op 02-04-2023 om 17:18:

[..]

Die zijn hier dicht, maar ik kan dat gewoon niet. Alles in een bak gooien, dicht doen en me er niet aan ergeren. Ik weet dan dat het zo’n zooi is in die la. Dat hoort gewoon niet. Het moet netjes opgevouwen zijn allemaal

Ik begrijp je totaal. Ik houd van nette stapeltjes ook achter dichte deurtjes en in lades.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.