Huiskamer
Sassenach
13-01-2023 om 08:06
Vraag v.d. dag 13/1/23: Van welk woord vergeet je steeds opnieuw hoe je het moet schrijven?
Soms heb je van die woorden waarbij je iedere keer opnieuw maar weer opzoekt hoe je het moet schrijven. Gewoon omdat je de schrijfwijze niet kan onthouden. Welk woord vind jij lastig om te schrijven?
-Nienke-
13-01-2023 om 20:53
Ik ben nota bene neerlandicus, maar twijfel áltijd over de juiste plek van het dakje bij ‘enquête’. Op een of andere manier beklijft dat niet.
Heel leuke vraag trouwens weer!
zwaankip
13-01-2023 om 21:09
-Nienke- schreef op 13-01-2023 om 20:53:
Ik ben nota bene neerlandicus, maar twijfel áltijd over de juiste plek van het dakje bij ‘enquête’. Op een of andere manier beklijft dat niet.
Heel leuke vraag trouwens weer!
Ah ja, dat dakje. Dat heet 'accent circonflexe'.Ik woon in België en ben 2-talig opgevoed. Frans/ Vlaams. Als kind heb ik groep 4 en 5 (hier heet dat de 2de en 3de klas) in een Franstalige school doorgebracht. Onze Juf vertelde over dat 'dakje' dat het eigenlijk de letter S vervangt van heel lang geleden. Dus: enquête was oorspronkelijk enqueSte. En Château was oorspronkeljk Chasteau.
SerpentineHawk22
13-01-2023 om 21:33
Stellirisatie.. Stellerisatie.. Echt ik heb geen idee hoe je dat correct schrijft... (En ik heb nooit zin om te juiste wijze op te zoeken... )
Moosey
13-01-2023 om 21:44
Nu ben ik benieuwd of je sterilisatie bedoelt of een woord wat ik niet ken
Fiorah
13-01-2023 om 22:07
Schemerlampje schreef op 13-01-2023 om 11:06:
Ik twijfel vaak of woorden aan elkaar moeten. Bijvoorbeeld in de zin: “ Ik ga ervan uit dat…” Is het dan “ er van uit” ervan uit” of “ er vanuit”.
Deze, en inderdaad enigszins.
IngridT
13-01-2023 om 22:56
hier ook de tussen n. Ik lig ook een spellingsherziening achter. Komt niet meer goed denk ik.
Wat ik vaak fout zie ( en erg grappig vind) zijn vergissingen in menukaarten, of op de markt/ bij de bakker etc…. De klassiekers:
* snitzel of allerlei andere versies daarvan. versies
* z’n neefje ..de met ham en kaas gevulde Gordon Blue
* een lekkere belegde baquette
* laatst op de markt gezien…een gevuld stokbrood met provinciaalse kruiden ….
( lastig typen trouwens. De spellingcontrole probeert t steeds aan te passen allemaal…..)
Fenyw
13-01-2023 om 23:07
Monika_Geller schreef op 13-01-2023 om 12:54:
Vannacht. Ik twijfel altijd over de extra n.
Vergelijk het met vanmorgen en vanmiddag.Daar staat ook een N. VAN kan je als ezelsbruggetje vervangen door 'in de'.In de middag, in de nacht wordt dan vanmiddag en vannacht.
Poezenmeisje
13-01-2023 om 23:40
IngridT schreef op 13-01-2023 om 22:56:
hier ook de tussen n. Ik lig ook een spellingsherziening achter. Komt niet meer goed denk ik.
Wat ik vaak fout zie ( en erg grappig vind) zijn vergissingen in menukaarten, of op de markt/ bij de bakker etc…. De klassiekers:
* snitzel of allerlei andere versies daarvan. versies
* z’n neefje ..de met ham en kaas gevulde Gordon Blue
* een lekkere belegde baquette
* laatst op de markt gezien…een gevuld stokbrood met provinciaalse kruiden ….
( lastig typen trouwens. De spellingcontrole probeert t steeds aan te passen allemaal…..)
Ik kom graag bij een restaurant waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Soms kan ik de kaart beter fonetisch gaan lezen.
Motsaarella is natuurlijk een rotwoord om te schrijven.
Fidodido
13-01-2023 om 23:47
Assessment of andere woorden met veel s-en of c’s. Accessoires zag ik ook al voorbij komen.
Met d/t zit ik (denk ik) ook vaak mis, maar ik doe er niet echt moeite voor om dat foutloos te doen om eerlijk te zijn.
Netherfield
14-01-2023 om 00:17
Ik wou zeggen eigenlijk nooit, totdat iemand over die nieuwerwetse tussen-n begon. Ik vind pannenkoek gewoon geen porem. En ik schrijf vaak babies omdat ik de Engelse spelling hier logischer vindt dan het Nederlandse baby’s. De meeste van mijn fouten komen dus doordat ik stronteigenwijs ben op spellingsgebied.
Amazooi
14-01-2023 om 06:31
Sjacherijnig. En er verschijnen rode kringeltjes onder het woord dus ik schrijf het verkeerd of het staat niet in mijn spellingscontrolewoordenboek. Dat woord kent hij trouwens ook niet. En nu kan ik het wel opzoeken wat de juiste spelling is maar dat blijft niet lang hangen.
Hier staat het: https://www.encyclo.nl/begrip/chagrijnig
Anders dan vroeger toen ik - tot ieders ergernis - de neiging had iedereen te verbeteren. Dat heb ik nooit meer. Geen energie meer voor dergelijke futiliteiten die niets opleveren.
Amazooi
14-01-2023 om 06:45
Stokstaart - ik weet niet of je inmiddels al een oplossing hebt gevonden maar als je rechtsklikt op een woord in een tekstveld dan zie je opties o.m. Add Languages.
SerpentineHawk22
14-01-2023 om 08:22
Moosey schreef op 13-01-2023 om 21:44:
Nu ben ik benieuwd of je sterilisatie bedoelt of een woord wat ik niet ken
Nu zie ik de fout.. Dankjewel!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.