Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Verwarming al aan?

De zomer is nu voorbij. De nachten worden kouder, het wordt rond 20.00uur al donker en wij hebben al weer spruitjes gegeten. 
Maar de jaarlijkse vraag blijft: hebben jullie de verwarming al aan gehad? Of zijn jullie van plan om deze de komende dagen aan te doen?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-09-2024 om 12:22:

[..]

Is de luchtvochtigheid dan niet erg hoog in huis?

Kwestie van goed ventileren, vocht voorkom je niet / heel beperkt met verwarmen, wel door ruim te ventileren en dat is niet een kwartiertje per dag de ramen open maar 24 uur per dag luchtverversing te hebben.

Ysenda schreef op 11-09-2024 om 13:27:

[..]

Kwestie van goed ventileren, vocht voorkom je niet / heel beperkt met verwarmen, wel door ruim te ventileren en dat is niet een kwartiertje per dag de ramen open maar 24 uur per dag luchtverversing te hebben.

Ik ventileer constant, maar dat heeft geen zin als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is. Ik weet hoe het werkt. 

Serieus? Het is een halve dag wat frisser geweest, nu schijnt de zon alweer. Je gaat toch niet begin september al de verwarming aanzetten?
Ik heb wel lange mouwen aan, dat dan wel weer. En sokken.

Ik heb de plissé gordijnen alweer dicht, de zon staat hier over de hele lengte van mijn appartement, het is weer 24,5 gr 

Ies

Ies

11-09-2024 om 16:29

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-09-2024 om 16:05:

[..]

Ik ventileer constant, maar dat heeft geen zin als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is. Ik weet hoe het werkt.

Ja, dat is een groot twistpunt hier in huis. Ik gooi altijd alles open, partner gooit alles weer dicht😂 We houden elkaar in balans! 

We komen er niet uit, ook niet in de talloze gesprekken erover. 
Ik ben ervan overtuigd dat je idd moet insteken op ventileren en luchten, óók als verwarming aanstaat. (Nouja, bij even goed luchten natuurlijk verwarming even uit) Voor hem moeten ook de ventilatiegaten dicht. 

Maar hoezo luchtvochtigheid te hoog? Hoog is toch goed? Hier vroeger toen ik stookte als ieder ander áltijd veel te droog in huis, dat heb ik ook weleens gemeten.  Constant hoofdpijn,  bah, nu zeker 600% minder. 
Altijd die stomme luchtbevochtigers, oa voor onze houten vloeren. Nooit meer last van. (Er kan natuurlijk altijd een extreem koude winter komen) 

Of bedoel je vocht in huis echt? Hebben we (gelukkig) nooit last van. Ik denk door al mijn geventileer 😁 en ons huis is ook niet zo enorm geïsoleerd. (Lekker houden zo) 

Maar herinner me opeens dat ik vorige winter idd een paar extreem natte dagen heb gehad waarin in geloof ik wel even verwarming aangezet heb, puur om de vocht eens uit huis te verdrijven. Maar in een uur is het dan wel flink droger. Ik kreeg toen mijn was absoluut niet meer droog idd. 

Ies schreef op 11-09-2024 om 16:29:

[..]

Ja, dat is een groot twistpunt hier in huis. Ik gooi altijd alles open, partner gooit alles weer dicht😂 We houden elkaar in balans!

We komen er niet uit, ook niet in de talloze gesprekken erover.
Ik ben ervan overtuigd dat je idd moet insteken op ventileren en luchten, óók als verwarming aanstaat. (Nouja, bij even goed luchten natuurlijk verwarming even uit) Voor hem moeten ook de ventilatiegaten dicht.

Maar hoezo luchtvochtigheid te hoog? Hoog is toch goed? Hier vroeger toen ik stookte als ieder ander áltijd veel te droog in huis, dat heb ik ook weleens gemeten. Constant hoofdpijn, bah, nu zeker 600% minder.
Altijd die stomme luchtbevochtigers, oa voor onze houten vloeren. Nooit meer last van. (Er kan natuurlijk altijd een extreem koude winter komen)

Of bedoel je vocht in huis echt? Hebben we (gelukkig) nooit last van. Ik denk door al mijn geventileer 😁 en ons huis is ook niet zo enorm geïsoleerd. (Lekker houden zo)

Maar herinner me opeens dat ik vorige winter idd een paar extreem natte dagen heb gehad waarin in geloof ik wel even verwarming aangezet heb, puur om de vocht eens uit huis te verdrijven. Maar in een uur is het dan wel flink droger. Ik kreeg toen mijn was absoluut niet meer droog idd.

Meer dan 60% is niet goed/gezond. Meestal is hier het rond de 50-60% ook vanwege de houten vloer. Maar ik merkt gewoon dat de lucht in huis niet lekker voelt. En de zilvervisjes natuurlijk. Hier staat altijd minimaal 1 bovenlicht open en een hor tussen een schuifraam. Oh, en de klemmende deuren natuurlijk. 

vanochtend was het hier 17 graden. Nu 19. Ik heb het niet als koud ervaren. We slapen dan ook nog steeds met de balkondeur open en de waaier aan. Dus dan is het in de huiskamer als ik opsta toch een stuk warmer. 

Ies

Ies

11-09-2024 om 18:34

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-09-2024 om 16:50:

[..]

Meer dan 60% is niet goed/gezond. Meestal is hier het rond de 50-60% ook vanwege de houten vloer. Maar ik merkt gewoon dat de lucht in huis niet lekker voelt. En de zilvervisjes natuurlijk. Hier staat altijd minimaal 1 bovenlicht open en een hor tussen een schuifraam. Oh, en de klemmende deuren natuurlijk.

Geen idee eigenlijk, heb het de laatste jaren nooit meer gemeten. Voor mij voelt de lucht in huis nu prima, dus het zal wel goed zijn neem ik aan. Ik vind verwarmingslucht (radiotoren) echt vreselijk. Dat merk ik weer als ik voor bezoek, mn ouderen, de verwarming aanzet. 
Ook geen zilvervisjes hier. 

thuis heb ik hem altijd pas heel laat aan want het blijft best lang warm. Ik zit nu in een vakantiehuisje toen we gisteren thuis weg gingen was het thuis nog 24,5. 
Maar hier in het vakantiehuisje staat hij nu aan want mijn man en dochter hadden het koud. 

Pooh-Bear schreef op 11-09-2024 om 19:25:

thuis heb ik hem altijd pas heel laat aan want het blijft best lang warm. Ik zit nu in een vakantiehuisje toen we gisteren thuis weg gingen was het thuis nog 24,5.
Maar hier in het vakantiehuisje staat hij nu aan want mijn man en dochter hadden het koud.

Dat soort huisjes kennen ook vaak geen isolatie

Hier koelt het eindelijk een beetje af in huis. Vannacht gaat voor het eerst de airco niet aan maar slapen we wel nog steeds onder een laken en met de plafondventilator aan.
In de woonkamer is het nog 23,5 graden ondanks dat we ‘s nachts de schuifpui op een kier hebben gezet. Sowieso gaat de verwarming pas aan als het binnen onder de 18 graden is. Dat zal nog wel even duren. 

20,5 graad hier binnen, ondanks geen verwarming aan en roosters open

KillerQueen

KillerQueen

12-09-2024 om 11:42 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 11-09-2024 om 16:11:

Serieus? Het is een halve dag wat frisser geweest, nu schijnt de zon alweer. Je gaat toch niet begin september al de verwarming aanzetten?
Ik heb wel lange mouwen aan, dat dan wel weer. En sokken.

Ja serieus. Maakt mij niet uit welke maand het is. Ik ga het niet koud hebben in mijn eigen huis. Ja we hebben allemaal lange broek en lange mouwen aan. 

Vanmorgen was het 17 graden in de woonkamer. Met een kind van 1 die op de grond zit te spelen vind ik dat echt te koud. Dus de verwarming even aan gezet. Het is nu 18 graden en dat is voor nu prima. 

bij mij zakt de temperatuur in huis nu ook hard, 18 graden nu al. Het schijnt volgende week beter weer te worden, maar met een huis uit jaren 20 van vorige eeuw wordt het al vrij snel koud in huis als het buiten zoals nu 12 graden is

ik heb hier de ramen en deur openstaan  . Zon schijnt hier nu wel, binnen 19,5 graden en buiten rond de 15

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.