Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Verwarming al aan?

De zomer is nu voorbij. De nachten worden kouder, het wordt rond 20.00uur al donker en wij hebben al weer spruitjes gegeten. 
Maar de jaarlijkse vraag blijft: hebben jullie de verwarming al aan gehad? Of zijn jullie van plan om deze de komende dagen aan te doen?

rionyriony schreef op 11-09-2024 om 09:06:

[..]

Oi, da's fris!

Het is een kwestie van wennen. Straks als het echt winter is, doe ik tegenwoordig voor mijn werk de verwarming helemaal niet meer aan, dan is het vaak beneden maar een graad of 12 (en boven nog kouder).

Voor mijn werk ontbijt ik echt alleen maar beneden, dan vind ik echt zonde om daarvoor warm te stoken.

Boven stoken is grotendeels zinloos, echt warm wordt het daar in de meeste kamers toch niet. De enige kamer boven waar een radiator staat  met voldoende capaciteit gebruik ik als werkkamer.

Gelukkig slaap ik het beste in een koude slaapkamer.

Nee geen verwarming aan, het is 25.1 graden hier in woonkamer.
Spruiten eet ik het hele jaar door wel.
Gisteren met die vreselijke regenbuien wel enorm trek in erwtensoep/ snert. Vanmiddag kijken of ze alweer erwtensoep pakketten verkopen bij de Jumbo.

Absoluut niet. Ik zit nog in een t-shirt in de kamer. 

neu, die gaat wel aan als het om 10 uur nog onder de 17 graden is. Ding is tenslotte geprogrammeerd. Ik denk dat dat bet zoals andere jaren oktober november gaat worden.

Nog niet nodig, thermostaat is geprogrammeerd dus de (vloer)verwarming gaat vanzelf aan zodra dat nodig is. 
Als het droog is, hebben wij de buitendeur nog open voor de hond. Dus het koelt nu wel wat af in huis. Gisteravond was het 21,5 gr en heb ik een vestje aan gedaan. Maar als de zon maar af en toe schijnt, blijft het vrij lang comfortabel in huis. 

Ik heb al wel de ramen van de woonkamer dicht gedaan. Die staan in de zomer altijd standaard op een kier. Hoop dat de verwarming nog lang niet aan hoeft. Zo lang ik alleen thuis ben, kan ik onder mijn dikke (elektrische) fleecedeken en een trui aan. 

Ik ga mikken op uithouden tot oktober. En dan ben ik in november het grootste deel op vakantie, dus dat bespaart ook weer. 

Het is hier 20 graden en wordt zo vanzelf warmer omdat we allebei beneden zitten en de computer ook weer aanstaat en natuurlijk omdat de zon weer naar binnen schijnt.
Wij verwarmen tzt het meest met de airco maar gezien ik de gene ben die nu nog het meest thuis is bepaal ik meestal wanneer die aangaat. En ik vind het helemaal niet erg om met 17 graden wakker te worden zolang het maar geen enorme vochtige water kou bende wordt.

Hier gaan eerst nog extra laagjes aan en daarna mn kruik in mn rug als de laagjes niet genoeg helpen. Dan zetten we de airco op verwarmen aan tot deze steeds afslaat van de kou. Dan gaat de CV pas aan. Zo'n 2 a 3 keer per herfst/winter zet ik de CV een hele dag aan en dan gaan de verwarmingen op de slaapkamers ook open om de kou en het vocht wat te verminderen. En de CV mag ook nog wel even een uurtje aan als we willen douchen want de badkamer is echt heel koud in de winter.

Net even een uurtje aan gehad, steeds meer deuren gingen klemmen. (oud huis)

Nee het is nog 24 graden in ons huis. Ik heb nu veel ramen open om de temperatuur nog wat graden naar beneden te brengen.

Hij kan ook nog niet aan want pomp vloerverwarming staat uit (op 5 minuten per dag dat ie wel aangaat om onderhoudsredenen)

Ies

Ies

11-09-2024 om 11:45

Nee, kou went idd goed heb ik gemerkt. Sinds drie jaar flink zuinig aan gedaan met stoken en vorig jaar hebben we het nauwelijks koud gehad ondanks flink koud huis.  Toch dat bruine vet denk ik. Maar goed dat ik hier lees, temperatuur is nu laag hier en alles staat open. Ga maar alles dicht doen want er komen logees. Als bezoek het koud heeft gaat verwarming natuurlijk wel aan. 

Ies schreef op 11-09-2024 om 11:45:

Nee, kou went idd goed heb ik gemerkt. Sinds drie jaar flink zuinig aan gedaan met stoken en vorig jaar hebben we het nauwelijks koud gehad ondanks flink koud huis. Toch dat bruine vet denk ik. Maar goed dat ik hier lees, temperatuur is nu laag hier en alles staat open. Ga maar alles dicht doen want er komen logees. Als bezoek het koud heeft gaat verwarming natuurlijk wel aan.

Is de luchtvochtigheid dan niet erg hoog in huis?

alhambra schreef op 11-09-2024 om 11:30:

Nee het is nog 24 graden in ons huis. Ik heb nu veel ramen open om de temperatuur nog wat graden naar beneden te brengen.

Hij kan ook nog niet aan want pomp vloerverwarming staat uit (op 5 minuten per dag dat ie wel aangaat om onderhoudsredenen)

Dat is dan toch een kwestie van de pomp weer constant aanzetten. Hier zit er ook een timer op dat de pomp in de zomermaanden maar een uur per dag aangaat, maar dat kan ik zo aanpassen als ik zou willen.

Hier verwarming nog niet aangehad. Heb vloerverwarming in woonkamer en die gaat automatisch aan als temperatuur onder de 20 graden komt, wat nu nog niet is gebeurd. Het is nu nog 25 graden binnen en heb ook nog wat ramen open staan voor de frisse lucht en om temperatuur niet meer te veel te laten oplopen verder. Heb ook als zon schijnt in ochtend/begin middag zon op mijn appartement staan, dus hoop dat het nog even duurt voordat verwarming nodig gaat zijn. 

Nee, het is nog 21 graden in de woonkamer. Maar vanmorgen had ik een online vergadering in mijn werkkamer en daar was het wel zo fris vanmorgen dat ik moest denken "Zou er al een topic over de-verwarming-aan lopen?" Ik heb dikke antislipsokken aangetrokken en een sjieke sjaal om mijn nek gedaan.

De warmte gaat eindelijk beetje uit mijn huis, nu nog steeds 23 graden binnen en heb de buitendeur openstaan! Sowieso gaat mijn verwarming (dmv airco) meestal pas in november een keer aan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.