Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Supermarkt, wie koopt het ?

Bij sommige supermarktproducten vraag ik mij af, wie koopt het en waarvoor gebruik je het. Als het enigszins kan graag met plaatje. 

Mocht je het bij een supermarktproduct afvragen, plaats het gerust in dit topic. 

MidasWolf

MidasWolf

19-09-2024 om 21:19 Topicstarter

Wie koopt er karwijzaad, piment, bonenkruid, kardemom en dragon ?
Op de kardemom na heb ik geen van deze kruiden in huis gehad. Kardemom gooi ik door de speculaas als ik deze zelf maak. 

MidasWolf schreef op 19-09-2024 om 21:19:

Op de kardemom na heb ik geen van deze kruiden in huis gehad. Kardemom gooi ik door de speculaas als ik deze zelf maak.

Dragon heb ik alleen in huis voor een bepaalde soep. Verder gebruik ik het nergens voor. 

Karwijzaad voor in de goulashsoep, heerlijk!

MidasWolf

MidasWolf

19-09-2024 om 21:28 Topicstarter

Bakblik schreef op 19-09-2024 om 21:22:

[..]

Dragon heb ik alleen in huis voor een bepaalde soep. Verder gebruik ik het nergens voor.

Voor welke soep ben benieuwd, wist niet dat je het ook door soep kon doen. 

MidasWolf

MidasWolf

19-09-2024 om 21:29 Topicstarter

Wieder schreef op 19-09-2024 om 21:23:

[..]

Karwijzaad voor in de goulashsoep, heerlijk!

Dat is een goede, ik maak zelf ook wel  eens goulashsoep. Heb je ook een aan te raden hoeveelheid om er door heen te doen.

En zou het door goulash( met rijst) ook lekker zijn. 

MidasWolf schreef op 19-09-2024 om 21:28:

[..]

Voor welke soep ben benieuwd, wist niet dat je het ook door soep kon doen.

Mosterdsoep. Met 2 soorten mosterd en dragon. 

Piment gebruik ik een paar keer per maand voor surinaamse gerechten en het is heel lekker als je komkommers in het zuur zet. Kardemom heb ik ook altijd, in gebak, maar ook heerlijk in chai en havermout. Dragon gebruik ik zelden en dan liever vers. Bonenkruid verstoft achterin mijn keukenkastje, maar blijkbaar heb ik het ooit gekocht. Karwijzaad heb ik niet. Mijn oma vroeger! 

ik maak af en toe dit recept maar dan met dragon uit een potje ipv vers. Heel lekker. https://www.okokorecepten.nl/recept/chefs/gordon-ramsay/gordon-ramsay-gemarineerde-champignons

MidasWolf schreef op 19-09-2024 om 21:29:

[..]

Dat is een goede, ik maak zelf ook wel eens goulashsoep. Heb je ook een aan te raden hoeveelheid om er door heen te doen.

Niet teveel,  het is best sterk, een theelepel op een liter water is genoeg.   En laaaaaaaaang laten sudderen.  Maar karwijzaad maakt echt de smaak. En door de goulash kan het inderdaad ook,  da's in feite dikke soep.

MidasWolf schreef op 19-09-2024 om 21:29:

[..]

Dat is een goede, ik maak zelf ook wel eens goulashsoep. Heb je ook een aan te raden hoeveelheid om er door heen te doen.

En dikke tip: dit is het allerlekkerste recept.  Ik laat alleen de azijn weg,  gewoon goed vlees kopen dan is het niet nodig.  Oooh, ik ga dit binnenkort weer maken,  als het wat kouder is,  een de volgende dag nog lekkerder!

https://skiinformatie.nl/maak-je-zelf-heerlijke-gulaschsuppe/

Ik heb ze allemaal op piment na. Karwijzaad is erg lekker met zuurkool. Bonenkruid gaat een beetje van in de snert. Kardemom gebruikte ik veel voor een butter chicken recept en een heerlijke kardemom taart. Dragon is een van mijn favoriete op dit moment. Laatst in de uiensoep gedaan, heerlijk. Ik gooi het ook door een gehaktmengsel heen wat ik op een pide gooi.

MidasWolf

MidasWolf

19-09-2024 om 21:51 Topicstarter

Wieder schreef op 19-09-2024 om 21:41:

[..]

En dikke tip: dit is het allerlekkerste recept. Ik laat alleen de azijn weg, gewoon goed vlees kopen dan is het niet nodig. Oooh, ik ga dit binnenkort weer maken, als het wat kouder is, een de volgende dag nog lekkerder!

https://skiinformatie.nl/maak-je-zelf-heerlijke-gulaschsuppe/

Bedankt, altijd leuk om eens een (iets) andere variant te proberen. Wanneer we wat verder het najaar in gaan. Dan ga ik het ook weer maken, heerlijk !

Ik! Kardemom is heel Fins in zoete gerechten en ik bakte laatst een cake met peren en kardemom voor mijn Finse vriendlief. 

Dragon vind ik alleen vers uit de tuin lekker in béarnaisesaus. Goed idee wel! Moet ik nodig weer eens maken. En om augurken in te maken. Maar dat heb ik dit jaar niet gedaan.

Karwijzaad in de koolsalade uiteraard en in de goulash. Het helpt bij de spijsvertering.

Bonenkruid bij de peulvruchten helpt bij de vertering, niet iedereen kan die categorie goed verteren. Ik vind het wel overheersend dus gebruik het alleen in bepaalde combinaties.

Piment in de Surinaamse gerechten en bij het inmaken. Bijvoorbeeld een restje bloemkool in zuur zetten met kurkuma, laurier, piment, jeneverbes en kruidnagel.

En mijn persoonlijke favoriet die veel mensen niet snappen: thee van verse munt en tijm met citroenzest en honing. 

O ja, dragon is ook erg lekker bij een kip uit de oven. Er is een recept van Joris Bijdendijk wat errug lekker is!

Rogue schreef op 19-09-2024 om 20:30:

[..]

ja ik ook hoor, maar ik heb er zoveel dus zit voorlopig wel goed scheelt dat ik alleen in de winter/herfst thee drink

Beetje de reclames in de gaten houden er zit een patroon in en dan gelijk veel in slaan in de 1+1 gratis

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.