Huiskamer
yette
30-07-2024 om 09:59
Provisorische Oplossingen en Praktische Uitvindingen
Het gebeurt me thuis, maar vooral tijdens kampeervakanties: ik wil iets doen waar ik de juiste spullen niet voor bij de hand heb of er gaat iets kapot dat vraagt om een vlotte, provisorische oplossing.
Door de jaren heen heb ik zo al best wat handige dingen overgenomen van anderen of zelf bedacht. Vaak gaat het om alledaagse uitdagingen die opgelost kunnen worden met simpele middelen. En soms ontdek je zelfs iets handigs terwijl je niet eens naar een oplossing zocht! Zo blijkt mijn citruspers van de Xenos afsluitbaar te zijn met het dekseltje van een Bonne Maman jampot. Ideaal bij het maken van dressing of het bewaren van citroensap!
Maar je moet er maar op zien te komen.
Welke oplossingen heb jij die ook voor anderen nuttig kunnen zijn?
Ik zal beginnen met mijn uitvinding van afgelopen vakantie - want ik voelde me een onderkend genie
bieb1963
31-07-2024 om 07:07
yette schreef op 31-07-2024 om 06:51:
Mijn moeder
[..]
Mijn moeder gebruikt de hooikist methode:
Gewone rijst brengt ze met 1,5 keer zoveel water even goed aan de kook.
Daarna gaat de pan in bed. Lekker ingepakt met het dekbed en een paar kussens. Na een uurtje (sommigen zeggen zelfs na 20 minuten) is het water opgenomen en de rijst mooi gaar. Maar als het zo uitkomt, zet ze de pan al úren voor het eten in bed. Het blijft goed heet, dus kan meteen op tafel.
Bijkomend voordeel in de winter: als je het beddengoed opgestapeld laat, is het zelfs nog warm als je in bed kruipt.
Poeh, vind het maar een toestand 😅. Maar ik weet dat wij vroeger thuis ook een kist hadden waar de rijst in ging.
yette
31-07-2024 om 07:31
bieb1963 schreef op 31-07-2024 om 07:07:
[..]
Poeh, vind het maar een toestand 😅. Maar ik weet dat wij vroeger thuis ook een kist hadden waar de rijst in ging.
Dat is hetzelfde vooroordeel waarom ik het ook niet doe. Rijst koken op mijn eigen manier is een routine geworden. Het helemaal anders gaan doen, vind ik een heel gedoe.
Maar (!!!) dat in- en uitpakken, kost hooguit 2-3 minuten. Je hoeft verder geen kooktijd in de gaten te houden en op te letten dat je rijst niet overkookt. Ook afgieten hoeft niet. Je hebt er geen omkijken meer naar.
Ik denk dat die hooikistmethode, als het eenmaal in je systeem zit, juist makkelijker is.
Misschien ga ik het toch maar eens proberen.
afrodite05
31-07-2024 om 08:44
Als je op vakantie gaat naar een huisje of hotel (waar vaak lichtdoorlatende gordijnen hangen) en je slaapt alleen goed als het écht donker is of hebt een baby/kind bij wie zo'n slaapmasker geen optie is: spray water op het glas en plak er aluminiumfolie op. Werkt megagoed als verduistering! Als je geen spray hebt, werkt het vast ook door met een doekje het raam nat te maken.
En uiteraard ducttape over stopcontacten plakken om je vakantiehuisje kindproof te maken.
Ginevra
31-07-2024 om 12:46
afrodite05 schreef op 31-07-2024 om 08:44:
spray water op het glas en plak er aluminiumfolie op. Werkt megagoed
Voorzover ik begrepen heb moet je daarmee uitkijken als het dubbel glas is aan de zonkant. Dan kan het barsten.
(verkapte tvp)
afrodite05
31-07-2024 om 13:23
Ginevra schreef op 31-07-2024 om 12:46:
[..]
Voorzover ik begrepen heb moet je daarmee uitkijken als het dubbel glas is aan de zonkant. Dan kan het barsten.
(verkapte tvp)
Oh, interessant, even uitzoeken. Ik wil natuurlijk geen schade aanrichten aan zo'n huisje/hotel.
Milala
31-07-2024 om 16:33
Ik heb pannen met gaatjes in de rand/zijkant, kun je dus zo afgieten! Geen gehannes met de deksel iets verschuiven en geen vergiet nodig.
yette
31-07-2024 om 16:36
afrodite05 schreef op 31-07-2024 om 13:23:
[..]
Oh, interessant, even uitzoeken. Ik wil natuurlijk geen schade aanrichten aan zo'n huisje/hotel.
Als je het alleen 's nachts doet, schijnt de zon toch niet?
Voor een baby in een ledikantje kan je de tip gebruiken die iemand hier eerder noemde als bescherming tegen de zon: een hoeslaken over het bedje spannen. Met een ondernemende dreumes zou ik wel opletten met een los laken. Voor je het weet knopen ze die aan elkaar om te ontsnappen
afrodite05
31-07-2024 om 17:05
yette schreef op 31-07-2024 om 16:36:
[..]
Als je het alleen 's nachts doet, schijnt de zon toch niet?
Voor een baby in een ledikantje kan je de tip gebruiken die iemand hier eerder noemde als bescherming tegen de zon: een hoeslaken over het bedje spannen. Met een ondernemende dreumes zou ik wel opletten met een los laken. Voor je het weet knopen ze die aan elkaar om te ontsnappen
Klopt, maar het is juist bedoeld voor de ochtend (vroeg wakker worden, rond 5 uur al) en de middagslaapjes. 's Nachts hebben we geen verduistering nodig
Hoeslaken over het bedje zou hier niet werken qua verduisteren, de zijkanten van het bedje zijn van gaas. En inderdaad, die gup van mij ontsnapt dan net zoals de boeven in tekenfilms
Martje80
31-07-2024 om 17:39
ToetieToover schreef op 30-07-2024 om 18:59:
[..]
Rijst afgieten? Dat heb ik dan weer anders geleerd. De rijst neemt alle water op. Ik denk dat afgieten van de aardappelen afstamt. Technieken van vóór de pasta. Gooien maar, door een zeef of vergiet
en voor het afgieten deze:
Oh dat ziet er praktisch uit! En zelfgemaakt. Heb je een link naar een patroon?
Martje80
31-07-2024 om 17:42
yette schreef op 31-07-2024 om 07:31:
[..]
Dat is hetzelfde vooroordeel waarom ik het ook niet doe. Rijst koken op mijn eigen manier is een routine geworden. Het helemaal anders gaan doen, vind ik een heel gedoe.
Maar (!!!) dat in- en uitpakken, kost hooguit 2-3 minuten. Je hoeft verder geen kooktijd in de gaten te houden en op te letten dat je rijst niet overkookt. Ook afgieten hoeft niet. Je hebt er geen omkijken meer naar.
Ik denk dat die hooikistmethode, als het eenmaal in je systeem zit, juist makkelijker is.
Misschien ga ik het toch maar eens proberen.
Ik heb zelf een hooimadam genaaid, daar gaart nu al mijn eten in.
Bakblik
31-07-2024 om 17:44
Martje80 schreef op 31-07-2024 om 17:39:
[..]
Oh dat ziet er praktisch uit! En zelfgemaakt. Heb je een link naar een patroon?
Zeespiegel
31-07-2024 om 23:05
yette schreef op 30-07-2024 om 12:54:
Eentje van toen onze kinderen nog klein waren:
Ik gebruikte op visite of vakantie een opblaasbadje met een diameter van 1 meter als box. Niet met water dus, maar met een handdoek of dekentje erin. Voor iets oudere kinderen ook handig als ze met lego of ander klein spul wilden spelen.
Wij gebruikten zo'n badje op de camping i.p.v. douche/ babybad. Kan je je baby gewoon bij de tent badderen.
Koukleum
31-07-2024 om 23:26
MissBobby schreef op 30-07-2024 om 20:31:
ik heb er ook nog twee:
van een zak diepvriesgroenten of aardappeltjes oid knip je aan de bovenkant een reep plastic af. Die reep gebruik je vervolgens om de zak weer dicht te knopen.
Geen reep eraf knippen, maar in het midden inknippen om hem te openen. Nadat je je portie eruit gehaald hebt houd je 2 flappen over die je dicht kan knopen.
lientje69
01-08-2024 om 09:09
Ik gebruik zo'n driehoekige verfkrabber om vuil tussen de tegels te verwijderen. Scherper dan een voegenkrabber en je pakt ook gelijk de zijkanten mee. Gaat een stuk sneller dan!
Schemerlampje
01-08-2024 om 11:09
afrodite05 schreef op 31-07-2024 om 08:44:
Als je op vakantie gaat naar een huisje of hotel (waar vaak lichtdoorlatende gordijnen hangen) en je slaapt alleen goed als het écht donker is of hebt een baby/kind bij wie zo'n slaapmasker geen optie is: spray water op het glas en plak er aluminiumfolie op. Werkt megagoed als verduistering! Als je geen spray hebt, werkt het vast ook door met een doekje het raam nat te maken.
En uiteraard ducttape over stopcontacten plakken om je vakantiehuisje kindproof te maken.
Wij gebruiken hier vuilniszakken voor. Alleen een rol vuilniszakken en een rol plakband nodig. En de vuilniszakken kun je daarna gewoon weer gebruiken. Stuk milieuvriendelijker dan aluminiumfolie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.