Huiskamer
yette
30-07-2024 om 09:59
Provisorische Oplossingen en Praktische Uitvindingen
Het gebeurt me thuis, maar vooral tijdens kampeervakanties: ik wil iets doen waar ik de juiste spullen niet voor bij de hand heb of er gaat iets kapot dat vraagt om een vlotte, provisorische oplossing.
Door de jaren heen heb ik zo al best wat handige dingen overgenomen van anderen of zelf bedacht. Vaak gaat het om alledaagse uitdagingen die opgelost kunnen worden met simpele middelen. En soms ontdek je zelfs iets handigs terwijl je niet eens naar een oplossing zocht! Zo blijkt mijn citruspers van de Xenos afsluitbaar te zijn met het dekseltje van een Bonne Maman jampot. Ideaal bij het maken van dressing of het bewaren van citroensap!
Maar je moet er maar op zien te komen.
Welke oplossingen heb jij die ook voor anderen nuttig kunnen zijn?
Ik zal beginnen met mijn uitvinding van afgelopen vakantie - want ik voelde me een onderkend genie
Herfstappeltaart
30-07-2024 om 18:53
bieb1963 schreef op 30-07-2024 om 18:50:
Pas kort geleden ontdekt (of beter: bedacht), dat je niet met het afgieten van rijst hoeft te hannesen met ovenwanten en de deksels op de pan en dan een heel klein spleetje om af te gieten. Altijd gedoe enz. Totdat ik onlangs bedacht (ben al 40 jaar uit huis 😂😅), waarom niet gewoon door de zeef gooien? Werkt ideaal maar ik begrijp werkelijk niet waarom ik ál die jaren zo moeilijk heb gedaan 😅. Wrs zo geleerd?
ToetieToover
30-07-2024 om 18:59
Pas kort geleden ontdekt (of beter: bedacht), dat je niet met het afgieten van rijst hoeft te hannesen met ovenwanten en de deksels op de pan en dan een heel klein spleetje om af te gieten. Altijd gedoe enz. Totdat ik onlangs bedacht (ben al 40 jaar uit huis 😂😅), waarom niet gewoon door de zeef gooien? Werkt ideaal maar ik begrijp werkelijk niet waarom ik ál die jaren zo moeilijk heb gedaan 😅. Wrs zo geleerd?
Rijst afgieten? Dat heb ik dan weer anders geleerd. De rijst neemt alle water op. Ik denk dat afgieten van de aardappelen afstamt. Technieken van vóór de pasta. Gooien maar, door een zeef of vergiet
en voor het afgieten deze:
CharlieB
30-07-2024 om 19:05
Mag ik ook een verzoek doen?
Ik heb van die hekjes voor kiepramen voor katten, maar ik kan niet in het kozijn boren. Zelfde geldt voor 1 rolgordijn in de kamer. Dat dubbelzijdige tape laat los als het ook maar enigszins warm wordt in huis (en het is inmiddels bloedheet in huis). Duct tape laat ook los bij deze temperatuur. Wat blijft plakken?
ToetieToover
30-07-2024 om 19:15
CharlieB schreef op 30-07-2024 om 19:05:
Mag ik ook een verzoek doen?
Ik heb van die hekjes voor kiepramen voor katten, maar ik kan niet in het kozijn boren. Zelfde geldt voor 1 rolgordijn in de kamer. Dat dubbelzijdige tape laat los als het ook maar enigszins warm wordt in huis (en het is inmiddels bloedheet in huis). Duct tape laat ook los bij deze temperatuur. Wat blijft plakken?
Uitschuifbare klemstang een optie? In douche-uitvoering, voor gordijnen, voor kleding…
CharlieB
30-07-2024 om 19:21
ToetieToover schreef op 30-07-2024 om 19:15:
[..]
Uitschuifbare klemstang een optie? In douche-uitvoering, voor gordijnen, voor kleding…
Voor het gordijn misschien wel. Daar ga ik eens naar kijken, dank je!
Vf_Watervrouw
30-07-2024 om 19:22
Ook een verzoekje
Kiepramen die naar binnen kiepen: hoe kan daar een hor voor? Huurhuisje met kunststof kozijnen.
yette
30-07-2024 om 20:23
Vf_Watervrouw schreef op 30-07-2024 om 19:22:
Ook een verzoekje
Kiepramen die naar binnen kiepen: hoe kan daar een hor voor? Huurhuisje met kunststof kozijnen.
Zo'n hor met klittenband aan de buitenkant plaatsen? Vitrage? Een klamboe boven je bed?
Ik weet dat je best mooie klemmende voorzethorren kan kopen, die je aan de buitenkant kan zetten. Geen idee hoe je zoiets zelf kan maken op een manier dat ze vastgeklemd blijven. Heel nauwkeurig meten en dan misschien met een tochtstrip om het frame?
MissBobby
30-07-2024 om 20:31
ik heb er ook nog twee:
van een zak diepvriesgroenten of aardappeltjes oid knip je aan de bovenkant een reep plastic af. Die reep gebruik je vervolgens om de zak weer dicht te knopen.
Als je voorverpakte snijbonen of haricot verts koopt dan laat je ze in de verpakking maar schudt ze helemaal naar één kant. Dan snijd je vervolgens de kopjes eraf door het plastic heen. Naar de andere kant schudden en dan doe je dat nog een keer.
Gebruikersnaaminvullen
30-07-2024 om 21:13
Ook een verzoekje
Als je van plan bent er te blijven wonen is een inzethor misschien een optie. Ze bestaan ook met gaas voor/tegen huisdieren.
bieb1963
30-07-2024 om 21:13
ToetieToover schreef op 30-07-2024 om 18:59:
[..]
Rijst afgieten? Dat heb ik dan weer anders geleerd. De rijst neemt alle water op. Ik denk dat afgieten van de aardappelen afstamt. Technieken van vóór de pasta. Gooien maar, door een zeef of vergiet
en voor het afgieten deze:
Oh, die is handig! Nooit eerder gezien
Hemke
30-07-2024 om 22:05
Op mijn werk,giet in de groente en aardappelen af, via het vergiet.
Bij het koken, een klontje boter in het kookwater, kookt de pan niet over.
Ramen wassen, een scheut glansmiddel voor vaatwasser bij het water gooien, glanzen de ramen streeploos.
Friezinnetje
30-07-2024 om 22:18
Ook een verzoekje
op maat laten maken en dat ze aan de buitenkant zitten. Heb ik ook.
Nick90
30-07-2024 om 22:30
1,5 kopje water op 1 kopje rijst, 5 min hard laten koken dan nog 10 min heel zachtjes laten koken, hoef je nooit meer rijst af te gieten
Prachtwacht
31-07-2024 om 06:09
Rijst afkoken met gekookt water uit de waterkoker, slechts 1 kopje. Daarna nog meer water koken in de waterkoker en dat erbij gooien. Scheelt tijd en gas.
yette
31-07-2024 om 06:51
Mijn moeder
Prachtwacht schreef op 31-07-2024 om 06:09:
Rijst afkoken met gekookt water uit de waterkoker, slechts 1 kopje. Daarna nog meer water koken in de waterkoker en dat erbij gooien. Scheelt tijd en gas.
Mijn moeder gebruikt de hooikist methode:
Gewone rijst brengt ze met 1,5 keer zoveel water even goed aan de kook.
Daarna gaat de pan in bed. Lekker ingepakt met het dekbed en een paar kussens. Na een uurtje (sommigen zeggen zelfs na 20 minuten) is het water opgenomen en de rijst mooi gaar. Maar als het zo uitkomt, zet ze de pan al úren voor het eten in bed. Het blijft goed heet, dus kan meteen op tafel.
Bijkomend voordeel in de winter: als je het beddengoed opgestapeld laat, is het zelfs nog warm als je in bed kruipt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.