Huiskamer
MidasWolf
09-06-2024 om 12:59
Opvallende vacatureteksten.
Leuke, grappige, onzinnige, en bijzondere vacatureteksten. Niet ieder bedrijf is even handig met het opstellen hiervan.
Daarnaast zijn de voorwaarden soms ook een verhaal apart.
Post hier alles rondom vacatureteksten die tegenkomt, of al eens zijn bijgebleven uit het verleden. Alleen in het laatste geval graag er bij zetten rond welk jaartal het ongeveer speelde.
nlies
09-06-2024 om 16:12
Dutchgirly schreef op 09-06-2024 om 15:06:
Ik zie de laatste tijd regelmatig benoemd staan dat ze het schaap met 5 poten zoeken. Dan denk ik altijd, als je je er toch al bewust van bent dat je duidelijk teveel vraagt, is dat dan geen reden om de vacaturetekst eens tegen het licht te houden? Plus wie gaat daar dan op reageren?
O Is de "spin in het web" verdreven?
Dat was toen ik nog moest solliciteren de gevleugelde uitdrukking. Heb ooit geantwoord dat ik geen 8 poten had, maar met mijn 2 handen ook genoeg kon. Volgens mij wel uitgenodigd op gesprek, maar daar is het bij gebleven
Loulou39
09-06-2024 om 16:42
nlies schreef op 09-06-2024 om 16:12:
[..]
O Is de "spin in het web" verdreven?
Dat was toen ik nog moest solliciteren de gevleugelde uitdrukking. Heb ooit geantwoord dat ik geen 8 poten had, maar met mijn 2 handen ook genoeg kon. Volgens mij wel uitgenodigd op gesprek, maar daar is het bij gebleven
Schaap met vijf poten is dat je heel veel moet kunnen, spin in het web bestaat ook nog steeds, maar dat betekent dat je vanuit het midden alles overziet en weet.
kerstbeer
09-06-2024 om 16:57
Van die teksten waarin ze van alles vragen maar niks doen om hun bedrijf of de rol aan te prijzen.
Mugske
09-06-2024 om 17:26
vaker tegengekomen: gezocht kleuterjuf
Mijn vriend is leerkracht en heeft er wel eens aan gedacht om te schrijven op zo'n vacature dat hij wel bereid is een jurk te dragen. Hoe zou het toch komen dat er weinig mannelijke leerkrachten in de onderbouw zijn ???
Bananenbrood
09-06-2024 om 17:43
MidasWolf schreef op 09-06-2024 om 14:49:
Ik kijk graag naar diverse vacatureteksten, ook soms in branches waarin zelf niet snel werkzaam zal zijn. Je ziet soms ook teksten voorbij komen waarin ze veel vragen en vervolgens weinig tot niets te bieden hebben buiten de standaard zaken om.
Zoiets zag ik pas terug. Werd heel enthousiast gesproken over het royale aantal vakantieuren, bij narekenen bleek het 2 dagen meer dan het wettelijk minimum te zijn.
Fiorah
09-06-2024 om 17:56
Madamecannibale schreef op 09-06-2024 om 13:20:
[..]
Ik zag laatst een vacaturetext waarbij er vooral op gehamerd werd dat je flexibel moest zijn en geen 9 tot 5 mentaliteit moest hebben. In de hele vacature stond meerdere keren dat je ook wel bereikbaar moest zijn in de avonden en het weekend. Ik vind het helemaal niet erg om een keer over te werken of in het weekend wat te doen maar als dit al zo benadrukt wordt in de vacature dan ga ik ervandoor dat het structureel is.
Zo eentje zag ik ook! Veel verantwoordelijkheid, geen 9-5 baan want je was met 1 of 2 anderen verantwoordelijk voor een afdeling die 24/7 bereikbaar moest zijn. Echt letterlijk 24/7 want het ging om leiding geven aan een telefonische hulp-/nooddienst met een lijn die 24 uur per dag beantwoord moest worden. Er waren dan wel meer mensen om feitelijk de telefoon aan te nemen, maar er moest 24 uur per dag, 7 dagen per week een leidinggevende aanwezig/beschikbaar zijn. Er werd een paar keer benadrukt dat er flexibiliteit werd verwacht en dat je je telefoon niet uitzette na werktijd en ook gewoon je mail kon bekijken buiten je werkuren.
Nou heb ik allesbehalve een 9 tot 5 mentaliteit, ben ik heel betrokken en bereikbaar, maar als je al van tevoren weet dat dit moet omdat er anders niet genoeg beschikbaarheid is... sla ik het solliciteren even over.
Zorroo
09-06-2024 om 20:29
Loulou39 schreef op 09-06-2024 om 16:42:
[..]
Schaap met vijf poten is dat je heel veel moet kunnen, spin in het web bestaat ook nog steeds, maar dat betekent dat je vanuit het midden alles overziet en weet.
Een schaap met 5 poten bestaat niet. Ze zoeken dus iets onmogelijks en onhaalbaars. Dat is wat de uitdrukking betekent.
Loulou39
09-06-2024 om 21:25
Zorroo schreef op 09-06-2024 om 20:29:
[..]
Een schaap met 5 poten bestaat niet. Ze zoeken dus iets onmogelijks en onhaalbaars. Dat is wat de uitdrukking betekent.
Precies, dat is wat ik bedoel: dacht dat het wel duidelijk was. Denk dat iedereen wel weet wat dat betekent.
Het ging er om dat het wat anders betekent dan “spin in het web”, zoals ik schreef, niet om nogmaals de betekenis uit te leggen.
Martje80
09-06-2024 om 21:34
MMcGonagall schreef op 09-06-2024 om 15:20:
Bij ons trouwens laatst een interne vacature waarbij ze iemand zochten onder de 50. Dat hadden ze expliciet benoemd, met excuses erbij, maar het was nodig voor de continuïteit binnen de betreffende commissie.
Ik had er eigenlijk een reactie bij willen plaatsen (vacature op intranet). Leeftijdsdiscriminatie is verboden, ook als je er direct je excuses bij aanbiedt. En wat nou continuïteit, iemand van 50 kan nog wel 18 jaar bij jullie clubje werken. En dan nog, selecteren op leeftijd mag niet.
Ik heb het niet gedaan. Gezien mijn leeftijd vond ik de kans te groot dat mensen zouden denken dat ik me persoonlijk aangesproken voelde.
Zou je zo'n vacature tekst naar het meldpunt discriminatie kunnen sturen? Je hoeft er niet iemand intern op aan te spreken.
Peaches
09-06-2024 om 21:49
Ooit een vacature tegenkomen voor een of andere kantoorbaan waar een van de vereisten was dat je 'hoogbegaafd (IQ > 130)' was. De baan had niets met hoogbegaafdheid te maken. Die lui hadden blijkbaar geen idee van wat hoogbegaafdheid inhoudt en dachten alleen maar 'meer IQ meer beter'.
zwaankip
09-06-2024 om 22:45
Enkele jaren geleden las ik een vacature.
Er stond iets van: " wij zijn op zoek naar een poetshulp; zittend werk. Het schoonmaken van ons gebouw gebeurt met een schrobzuigmachine waarop u neerzit".
"ps; alleen contact opnemen indien u niet bang bent om van de machine te vallen". ...
Diyer
09-06-2024 om 22:54
Zeespiegel schreef op 09-06-2024 om 13:45:
[..]
Standaard nodig voor een kantoorbaan is pc en vaste telefoon. Dus ja, laptop en smartphone zijn bij sommige functies een extraatje.
De meeste bedrijven waar ik kom, hebben helemaal geen pc. De buro's zijn op een scherm na leeg. Zonder laptop kun je dus niet werken.
Diyer
09-06-2024 om 22:58
OnherkenbaarAnoniem schreef op 09-06-2024 om 14:45:
De collega's met auto waren vaker net niet op tijd door de grote herstructurering van de A15 (?!?) die toen gaande was.
Die gingen dan ook niet op tijd de deur uit
Diyer
09-06-2024 om 23:05
Zorroo schreef op 09-06-2024 om 20:29:
[..]
Ze kunnen net zo goed schrijven dat ze een unicorn, een yeti, een zeemeermin of het vliegende spaghettimonster zoeken voor de nieuwe vacature. Het bestaat niet en het is niet realistisch. Idd onhaalbaar dus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.