Huiskamer
vrouw92
29-10-2023 om 21:15
Op welke nieuwe gewoontes ben je trots
Omdat ik mijn eigen ongezonde gewoontes op veel vlakken moet gaan veranderen ben ik benieuwd naar jullie nieuwe gewoontes. Waar ben je trots op?
Ik wil bijvoorbeeld weer om 5u opstaan en om half 10 gaan slapen en het mediteren op gaan pakken.
Ambra
29-10-2023 om 21:19
waarom is om 5 uur opstaan en om 21.30 naar bed gezonder dan bv om.7 uur opstaan en om 23.30 naar bed?
Peaches
29-10-2023 om 21:32
Ambra schreef op 29-10-2023 om 21:19:
waarom is om 5 uur opstaan en om 21.30 naar bed gezonder dan bv om.7 uur opstaan en om 23.30 naar bed?
Dat hangt er helemaal vanaf wat je in de ochtend- versus avonduren doet.
Milala
29-10-2023 om 21:35
Uit onderzoek is gebleken dat ochtendmensen over het algemeen gezonder zijn/leven dan avondmensen. Uitgezonderd zijn de avondmensen die niet roken of drinken. Het verschil zit hem niet in het vroeger of later opstaan maar in de dingen die je in die tijd doet.
Mensen doen doorgaans ongezondere dingen tussen half 10 en half 12 in d'r avond in vergelijking met mensen die wakker zijn tussen 5 en 7 in de ochtend.
Moosey
29-10-2023 om 21:40
Eigenlijk allemaal van de afgelopen 2 jaar:
- huis opgeruimd houden
- was bijhouden
- zo goed als elke avond fysio-oefeningen en een korte yoga/pilates-sessie
- elke week naar pilates-les (pas sinds 6 weken)
- minder achterlijk veel werken
- regelmatig een duik nemen in natuurwater (ook in de winter)
Deel van deze veranderingen werden me opgedrongen door omstandigheden, maar ik ben met allemaal blij.
vrouw92
29-10-2023 om 21:41
Ambra schreef op 29-10-2023 om 21:19:
Is niet per se gezonder in het algemeen, maar ik functioneer beter met dat ritme. Ik ben sowieso altijd vroeg op werk (rond 7.15) uur om rustig voor te bereiden. In de avonden ben ik niet veel waard.
Tuinfluiter
29-10-2023 om 21:42
Ik ben een dagmens en als ik alcohol (wijn) drink doe ik dat bij het eten. Over eten gesproken ik ben er trots op dat ik minstens twee keer per week vegetarisch eet.
watertoren
30-10-2023 om 00:51
Ik kan niks verzinnen. Ik denk ook niet na over nieuwe gewoontes waar ik trots op zou moeten zijn. Ik leef niet altijd zo gezond maar ik heb wel een leuk leven. Ik kom net thuis van een vooral gezellige middag met vrienden met best veel drank en we hebben eten laten bezorgen . Ik had kapsalon wat ook niet de meest gezonde keuze is. Het belangrijkste voor mij is dat ik wel een leuke dag heb gehad. Ik ben een avondmens en vind het wel jammer dat er hier niks meer te beleven valt. Ik ga nog niet slapen maar op youtube concerten kijken.
ToetieToover
30-10-2023 om 05:58
vrouw92 schreef op 29-10-2023 om 21:41:
[..]
Is niet per se gezonder in het algemeen, maar ik functioneer beter met dat ritme. Ik ben sowieso altijd vroeg op werk (rond 7.15) uur om rustig voor te bereiden. In de avonden ben ik niet veel waard.
Goedemorgen dan maar
rionyriony
30-10-2023 om 06:26
Dit kost me even wat hersengymnastiek want ik ben nooit trots op iets wat goed gaat. Dat wat goed gaat kost me geen moeite of steeds een kleine mate van moeite omdat ik daar meer kennis over heb opgedaan en/of een systeem voor heb verzonnen.
En in het geval van dingen die niet goed gaan heb ik het lek nog niet boven, of ik heb onvoldoende talent ervoor om ze te masteren. Ook dat vind ik onvoldoende reden om me ervoor te schamen.
Due-scimmie
30-10-2023 om 07:07
Moosey schreef op 29-10-2023 om 21:40:
Eigenlijk allemaal van de afgelopen 2 jaar:
- huis opgeruimd houden
- was bijhouden
- zo goed als elke avond fysio-oefeningen en een korte yoga/pilates-sessie
- elke week naar pilates-les (pas sinds 6 weken)
- minder achterlijk veel werken
- regelmatig een duik nemen in natuurwater (ook in de winter)
Deel van deze veranderingen werden me opgedrongen door omstandigheden, maar ik ben met allemaal blij.
Wat zorgde er bij deze 2 dingen voor dat het lukte?
afrodite05
30-10-2023 om 07:40
Wij eten sinds een paar weken in de avond geen koekjes oid meer, maar in plaats daarvan maken we appelpartjes met zo'n appelboor die ook meteen partjes maakt (geen idee hoe zo'n ding heet). Die knagen wij makkelijker weg dan wanneer je een hele appel pakt en het is ook nog veel beter dan koek/snoep/cake etc.
Herfstappeltaart
30-10-2023 om 07:47
Ik ben gestopt met alcohol omdat ik twee keer kanker heb gekregen en niks wil doen wat het wederom terugkomen kan bevorderen. Dus nooit meer een glas wijn voor mij.
Voor milieu en dierenwelzijn eten we nog maar 2x per week vlees en uitsluitend biologisch.
Ik eet 's morgens een boterham met alleen halvarine (vroeger hagelslag). Dan kan ik overdag nog eens een stukje chocola eten 😉.
Ik ga elke week sporten voor mijn gezondheid terwijl dat niet bepaald vanzelf gaat bij mij. Van nature ben ik niet geneigd naar de sportschool te gaan.
Door de week drink ik alleen koffie, thee, en water (en melk/sojamelk bij het eten). Light-frisdrank alleen 1 weekend-avond. We nemen elke avond een handje noten.
rionyriony
30-10-2023 om 08:20
Herfstappeltaart schreef op 30-10-2023 om 07:47:
Ik ben gestopt met alcohol omdat ik twee keer kanker heb gekregen en niks wil doen wat het wederom terugkomen kan bevorderen. Dus nooit meer een glas wijn voor mij.
Vreselijk zeg!
Ik drink alleen maar alcohol op een toetje, bijvoorbeeld cake met advocaat en slagroom. Als er maar iets teveel advocaat op zit dan vind ik het al minder lekker en dan laat ik dat op mijn bord liggen dus hier spreekt geen ware liefhebber van sterke drank.
Halvatariër zijn doe ik ook; meestal in vlagen en vaak speelt gemak ook een rol. Vlees is niet fijn om aan te pakken dus ik laat het nogal lang in de vriezer liggen. Ook dat is voor mij niet echt een opoffering.
rionyriony
30-10-2023 om 08:43
Ik denk soms dat het goed zou zijn om een gewoonte te herintroduceren die ik vroeger had, en dat is pas met kerstsfeer te beginnen na 5 december, want doordat de kersttijd dan schaarser wordt maakt het meer indruk.
Maar anderzijds vind ik het zonde van de weken daarvoor, omdat het plezier dan meer uitgesmeerd wordt over een langere tijd. Wat nu beter is dat weet ik eigenlijk niet. Alleen dat al in oktober beginnen met typische kerstdingen zeer ongewenst is omdat de magie bij mij dan uitgewerkt is rond de daadwerkelijke kerstweken.
Dus ik heb de drempel ingesteld om tot half november om kerstspul te ontwijken en dat werkt nog steeds goed. Ik doe wel lantaarntjes en zo maar geen typische kerstfiguren. Dus trots dat dit tot nu toe gelukt is, ja ach, zou je kunnen zeggen.
Ontwijken van het opdringerige op geld beluste gedrag van winkeliers is wel een geheel nieuw eigentijds probleem waar je iets op moet verzinnen omdat je anders geleefd wordt door deze fijne lui.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.