Huiskamer
RoodVruchtje
01-06-2023 om 19:07
N.a.v. topic ‘roken in bijzijn van kinderen’
Om niet nog verder offtopic te gaan in https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/roken-in-bijzijn-van-kinderen een nieuw topic.
Wat vinden jullie?
PerfumedAlpaca84
02-06-2023 om 10:06
Libertine schreef op 02-06-2023 om 09:25:
[..]
Roken is qua verslaving het beste te vergelijken met met heroïne en crack (top 3 van meest verslavende middelen)
Dat rokers makkelijk kunnen stoppen is simpelweg niet waar.
Net als anders/minder eten voor mensen met overgewicht ongelooflijk lastig is. Naast dat eten (of niet eten) een verslaving kán zijn is dat het lang niet altijd. Het is veel complexer dan dat. Ik snap de behoefte om deze met elkaar te vergelijken dan ook niet zo ….
Bedankt voor je reactie en je uitleg. De vergelijking kwam overigens niet van mij. Ik kon even de vinger niet leggen op wat ik lastig vond aan de vergelijking en de reactie daarop. Maar je laatste zin, daar ben ik het wel mee eens.
bieb1963
02-06-2023 om 10:07
Ginevra schreef op 02-06-2023 om 09:47:
[..]
Ik rook al jaren niet meer maar ik herken dat beeld dat jij schetst niet. De rokers die ik nog meemaak willen helemaal niet "overal kunnen roken", die gaan juist ergens uit de buurt staan. En dan is alles wat ik ervan meekrijg inderdaad een vleugje.
Dat stoort me zelden en als het op een moment komt dat ik het toch even vies vind dan haal ik mijn schouders er over op. Ik stoor me veel meer aan andere dingen in de sfeer van asociaal gedrag, herrie etc. Maar een beetje hinder van elkaar is onvermijdelijk waar mensen samenleven.
Als mensen vólop zitten te kettingroken en rochelen op een terras naast je, akkoord, dat is heel onsmakelijk. Maar eerlijk gezegd maak ik dat zo zelden mee dat ik dat beslist niet representatief vind voor "de roker".
We leven met heel veel mensen op een kluitje en het is onvermijdelijk dat iedereen, ook jij, wel eens hinder of irritatie voor een ander veroorzaakt. De bedoeling is om dat binnen de perken te houden maar ook om een béétje te kunnen laten gaan. Soms heb je namelijk de verdraagzaamheid van een ander ook even nodig.
Ja precies, dát.
Anna76
02-06-2023 om 10:13
Mijn buren aan beide kanten roken, niet binnen maar buiten, ik word dus dagelijks met roken geconfronteerd, ze paffen nogal veel, het waait bij mij naar binnen, best vervelend. Nog afgezien van dat onsmakelijke gerochel.
Vorige week was ik uit eten, wij zaten binnen maar vanwege het mooie weer stond alles open en op het terras zaten mensen te roken, alsof ze bij ons aan tafel zaten!
Op het station, bij de metro, er staat eigenlijk altijd wel iemand te roken, bij mn werk voor het gebouw.
Ik word eigenlijk heel vaak met roken geconfronteerd, niet maar af en toe een vleugje, maar gewoon heel vaak en veel. Ik zal er als ex-roker vast gevoeliger voor zijn, maar ik vind het knap irritant.
UnknownCrocodile85
02-06-2023 om 10:19
bieb1963 schreef op 01-06-2023 om 20:19:
[..]
Ook dat ja.
En hoeveel last hebben we tegenwoordig van rokers, nu het bijna nergens meer.mag. Af en toe een vleugje opvangen? Hoe verhoudt zich dat tot andere.zaken?
Obesitas is niet te vergelijken met roken en dat was ook niet mijn insteek
Het was een reactie op andere zaken van biebel
Ik dacht meer aan kosten. Zoals de gezondheidszorg.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Poezel_en_Wip
02-06-2023 om 10:58
Mijns inziens is het zinloos allerlei vergelijkingen te gaan trekken.
Ik denk dat in beginsel niemand kiest voor een verslaving, in welke vorm dan ook.
Persoonlijk probeer ik oprecht zoveel mogelijk anderen geen last te laten hebben van mijn roken. Vind het onprettig om dan over één kam te worden geschoren met de rotte appels, die er altijd en overal zullen zijn.
Niemand is perfect. Niemand. De verdraagzaamheid in het algemeen vind ik om te janken tegenwoordig.
Groenebroek
02-06-2023 om 11:03
Opzich moet een ieder zelf weten wat hij/zij doet, zolang een ander er maar geen last van heeft.
Na een ziekenhuis opname van bijna 5 weken ben ik wel van mening dat het anti-rook beleid misschien iets zou moeten worden aangepast. Het hele ziekenhuis, tot en met de parkeerplaats/garage aan toe is rook vrij. Gevolg is dat patiënten en bezoekers alsnog buiten plaatsjes zoeken om te gaan roken. Gevolg daarvan is, dat je als andere patiënt, die even buiten een frisse neus zit te halen alsnog in de rook van een ander zit.
Een keer heb ik er iets van gezegd, alleen de simpele opmerking, 'ik weet niet of u het weet maar dit hele terrein is rookvrij, kijkt u maar naar de bordjes' en ik kreeg me toch een grote mond terug.
De rest van mijn verblijf daar heb ik er maar voor gekozen om er niets meer van de te zeggen en dan maar met veel moeite (was niet voor niets in het ziekenhuis) al hoestend ergens anders te gaan zitten.
Kan er ajb weer een rookhok/bushalte/kamer/whatever bij een ziekenhuis komen, zodat mensen die er zelf voor kiezen dat te doen, iig kunnen roken op een daarvoor bestemde plaats zonder anderen ermee lastig te vallen?
Hetzelfde bij bedrijven e.d. voer ajb weer een rookhok/kamer in. Al die mensen die nu op een kluitje voor de ingang staan, zorgen ervoor dat je alsnog door de rook moet.
Ginevra
02-06-2023 om 11:35
Groenebroek schreef op 02-06-2023 om 11:03:
Kan er ajb weer een rookhok/bushalte/kamer/whatever bij een ziekenhuis komen, zodat mensen die er zelf voor kiezen dat te doen, iig kunnen roken op een daarvoor bestemde plaats zonder anderen ermee lastig te vallen?
Interessante observatie . Ik denk dat verschijnsel zich op heel veel plekken in de maatschappij tegenwoordig voordoet:
- een probleem veroorzaakt hinder/ergernis/onveiligheid
- er worden maatregelen ingevoerd om het probleem te minimaliseren
- men vindt de maatregelen niet ver genoeg gaan
- er worden nog verdergaande maatregelen ingevoerd
- mensen gaan de maatregelen omzeilen omdat het niet meer werkbaar is.
Waar ik werk is een heel groot terrein officieel rookvrij behalve enkele zones. Om bij zo'n zone te komen moet je een kwartier lopen. Dat doet dus niemand, dus wordt er gerookt op allerlei plekken waar het officieel niet mag. Terwijl mensen voorheen nog wel op de rookzones gingen staan toen er nog een zone bij elk gebouw was.
Maar idem voor zoiets als ICT beveiliging. Hoe strenger en onhandiger de procedures, hoe meer mensen die weer gaan omzeilen.
bieb1963
02-06-2023 om 13:37
Ginevra schreef op 02-06-2023 om 11:35:
[..]
Waar ik werk is een heel groot terrein officieel rookvrij behalve enkele zones. Om bij zo'n zone te komen moet je een kwartier lopen. Dat doet dus niemand, dus wordt er gerookt op allerlei plekken waar het officieel niet mag. Terwijl mensen voorheen nog wel op de rookzones gingen staan toen er nog een zone bij elk gebouw was.
Maar idem voor zoiets als ICT beveiliging. Hoe strenger en onhandiger de procedures, hoe meer mensen die weer gaan omzeilen.
Dat werkt idd natuurlijk ook niet. Mij lijkt dat er op normale afstand van het gebouw (denk aan een meter of 30) toch een buitenplek kan zijn waar de rokers kunnen staan en de mensen die in- en uitlopen geen last hebben van de rook. Iedereen tevreden.
ToetieToover
02-06-2023 om 16:36
Wat ik al had verwacht is dat van het onderwerp wordt afgeleid met wijzen naar uitlaatgassen. Of vermelden dat er al bijna nergens meer wordt gerookt en het om vleugjes gaat. Of over verdraagzaamheid, dat is ook een leuke. Ik ben heel onverdraagzaam voor rook, kan ik niks aan doen. Zou fijn als als die rokers daar eens rekening mee zouden houden in plaats van simpelweg ontkennen dat iemand last kan hebben van hun rook want zus of zo. Nederland is een dichtbevolkt land, sommige dingen kún je niet meer van elkaar ontlopen. Tenzij je rekening houdt met elkaar. Niet roken dus op openbare plekken. Gewoon niet. En de tuinen zijn zo klein, rook dan ook maar lekker binnen.
RoodVruchtje
02-06-2023 om 16:56
ToetieToover schreef op 02-06-2023 om 16:36:
Wat ik al had verwacht is dat van het onderwerp wordt afgeleid met wijzen naar uitlaatgassen. Of vermelden dat er al bijna nergens meer wordt gerookt en het om vleugjes gaat. Of over verdraagzaamheid, dat is ook een leuke. Ik ben heel onverdraagzaam voor rook, kan ik niks aan doen. Zou fijn als als die rokers daar eens rekening mee zouden houden in plaats van simpelweg ontkennen dat iemand last kan hebben van hun rook want zus of zo. Nederland is een dichtbevolkt land, sommige dingen kún je niet meer van elkaar ontlopen. Tenzij je rekening houdt met elkaar. Niet roken dus op openbare plekken. Gewoon niet. En de tuinen zijn zo klein, rook dan ook maar lekker binnen.
Ik kopieer even hetgeen ik in dat andere topic heb geschreven:
Tja, anno 2023 wordt je als een paria gezien als je rookt (ik ben een niet-roker by the way). Zullen we het dan ook meteen over de CO2 uitstoot of je voetprint hebben als men besluit een kind op de wereld te zetten? Oh nee, daar mag je het dan natuurlijk niet over hebben, is heeeeel wat anders. Zie alleen al de reacties in dit topic, zo (on)verdraagzaam, egoïstisch en selectief is de wereld inmiddels al geworden, heel verdrietig is eigenlijk hetgeen ik hierover kan zeggen. 😝
ja, het gaat mij inderdaad over de verdraagzaamheid in topics als dit. Mooi dat jij anderen wijst op ‘afleidingen’ op het onderwerp, maar jij doet precies hetzelfde met je Nederland is een dichtbevolkt land en rekening houden met…….
Maar toch heel frappant dat er weinig (tot niet) werd gereageerd op mijn vetgedrukte stukje, want daar draaide het in dat topic om. Dat rokers rekening moesten houden met die baby. Ook in dit topic is het meer dan duidelijk dat rokers maar paria’s vd samenleving zijn en vooral binnen moeten roken met gesloten ramen en deuren.
Vergelijkingen mogen er al zeker niet zijn, want afleiding vh onderwerp, maar als het over kinderen op de wereld zetten gaat, wat ook mij en velen anderen indirect raakt, daar wordt niet over gerept!
Moraliteit kent gewoon vele gezichten en maar net wat in ieders voordeel past. Met de verdraagzaamheid is het maar heel triest gesteld tegenwoordig ja, dat is voor mij namelijk wel een heel belangrijk punt!
bieb1963
02-06-2023 om 17:30
Tja, wat zal ik zeggen...... Ik sluit me helemaal aan bij de reactie hierboven van RoodVruchtje. Inderdaad die moraliteit hè? Das heeeel persoonlijk, en maak je passend bij jouw leven en jouw situatie. Ook jij....
Moirmel
02-06-2023 om 17:37
Ik ben heel onverdraagzaam voor kinderen, kan ik niets aan doen. Dus kun je die jongeren nou gewoon eens binnen opsluiten tot het moment dat ze volwassen zijn. Kunnen ze binnen lopen kloten met hun skateborden en hun gejengel.
Echt wat een kul.
Moxxie
02-06-2023 om 19:11
Moirmel schreef op 02-06-2023 om 17:37:
[..]
Ik ben heel onverdraagzaam voor kinderen, kan ik niets aan doen. Dus kun je die jongeren nou gewoon eens binnen opsluiten tot het moment dat ze volwassen zijn. Kunnen ze binnen lopen kloten met hun skateborden en hun gejengel.
Echt wat een kul.
Maar kan jij ook niks aan doen toch, dat je zo onverdraagzaam bent? 😂
ToetieToover
02-06-2023 om 19:24
Moirmel schreef op 02-06-2023 om 17:37:
[..]
Echt wat een kul.
Dit is precies wat ik bedoel. Beginnen over een ander onderwerp. Rondwijzen naar andere problemen waar we het niet over hebben. Ik vraag rokers een probleem op te lossen dat ze veroorzaken, waar ze niet toe bereid zijn. Om onduidelijke redenen, want ik zie niet hoe moeilijk het kan zijn om alleen ergens te roken waar niemand er last van heeft. Als iemand nou zegt dat die er last van heeft, hoeveel moeite is het dan om daar rekening mee te houden? Is het echt heel moeilijk? Zijn er dan geen geschikte binnenruimtes? Kun je echt niet even wachten met roken?
Ysenda
02-06-2023 om 19:24
bieb1963 schreef op 02-06-2023 om 13:37:
[..]
Dat werkt idd natuurlijk ook niet. Mij lijkt dat er op normale afstand van het gebouw (denk aan een meter of 30) toch een buitenplek kan zijn waar de rokers kunnen staan en de mensen die in- en uitlopen geen last hebben van de rook. Iedereen tevreden.
Bij ons is het hele bedrijventerrein rookvrij. Buiten bij de achteruitgang is een rookzone en er wordt echt wel gecontroleerd of er op andere plekken gerookt wordt.
Voor dit ingevoerd werd is er een grote campagne geweest met heel veel hulp voor de stoppers. Daar zijn heel veel mensen blijvend mee gestopt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.