Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kleuren voor volwassenen

Ik zou deze Herfst/Winter graag een nieuwe hobby oppakken en "kleuren voor volwassenen" leek me wel wat. Ik weet alleen nog niet exact of ik een kleurboek leuk vind, sowieso geen mandala.. of liever fröbel op aquarel papier, of juist wat afwisselend.

Iemand die hier kleurt/tekent? Welke materialen kun je aanraden zonder gelijk een godsvermogen kwijt te zijn?

Je kunt ook wat gratis kleurplaten downloaden en af (laten) drukken op wat dikker papier. Om mee te beginnen dan. Er zijn meerdere sites die dit aanbieden.
https://www.topkleurplaat.nl/volwassenen/
https://www.supercoloring.com/nl/collections/kleurplaten-voor-volwassenen
https://www.elok.eu.org/kleurplaten/volwassenen/

Rockstar schreef op 20-10-2023 om 12:05:

[..]

Polychromos kan je per stuk kopen dus je kan de kleuren bijbekopen die je mist. Waarom vind je ze niet fijn kleuren? Ik ben ze aan het overwegen.

Ik vind de kleuren een beetje raar en een gewone rood, een gewone geel, een gewone groen en een gewone blauw mis ik. Het kleuren gaat wel okee maar ze zijn niet vettig genoeg of zo. Ik wil er geen losse bij omdat deze lekker structo in een doos zitten. Ik heb de doos met 120 potloden.

Vroeger had ik caran d'ache,  de aquarelpotloden. Die vond ik wel fijn maar het kan zijn dat dit inmiddels ook anders is. Man heeft een waanzinnige grote doos Bruynzeel, drie lades, aquarelpotloden. Op advies van de winkelmevrouw gekocht, ze had geen losse om uit te proberen. Helaas ook een mispisser. Ik had al twijfels omdat ik niet zo dol ben op dat merk maar ze wist me over te halen. Ik weet even uit mijn hoofd niet meer wat we hiervoor hadden maar die kochten we inderdaad duur per stuk.

Wat ik wel heel mooi vind bij kleurplaten is aquarelverf. Ik heb een setje van Talens, standaardkleuren aangevuld met wat andere tinten. Ik verf er vrij dik mee zodat je niet dat lichte van aquarel hebt, het komt meer in de buurt van alcoholmarkers.

Ooit een kleine doos gekregen en later een grote lege doos zodat ik zelf kleuren kon aanvullen.

aquarelverf-set-in-kunststof-etui-met-24-kleuren-in-halve-napjes

Fenyw schreef op 20-10-2023 om 12:36:

[..]

Ik vind de kleuren een beetje raar en een gewone rood, een gewone geel, een gewone groen en een gewone blauw mis ik. Het kleuren gaat wel okee maar ze zijn niet vettig genoeg of zo. Ik wil er geen losse bij omdat deze lekker structo in een doos zitten. Ik heb de doos met 120 potloden.

Vroeger had ik caran d'ache, de aquarelpotloden. Die vond ik wel fijn maar het kan zijn dat dit inmiddels ook anders is. Man heeft een waanzinnige grote doos Bruynzeel, drie lades, aquarelpotloden. Op advies van de winkelmevrouw gekocht, ze had geen losse om uit te proberen. Helaas ook een mispisser. Ik had al twijfels omdat ik niet zo dol ben op dat merk maar ze wist me over te halen. Ik weet even uit mijn hoofd niet meer wat we hiervoor hadden maar die kochten we inderdaad duur per stuk.

Wat ik wel heel mooi vind bij kleurplaten is aquarelverf. Ik heb een setje van Talens, standaardkleuren aangevuld met wat andere tinten. Ik verf er vrij dik mee zodat je niet dat lichte van aquarel hebt, het komt meer in de buurt van alcoholmarkers.

Ooit een kleine doos gekregen en later een grote lege doos zodat ik zelf kleuren kon aanvullen.

Grappig hoe ieders voorkeuren zijn. Ik hou echt van al die gelen in die grote doos (120). De verschillende roden ook al. Dat zijn echt mijn kleinste potloden 

Fenyw schreef op 20-10-2023 om 12:36:

[..]

Vroeger had ik caran d'ache, de aquarelpotloden. Die vond ik wel fijn maar het kan zijn dat dit inmiddels ook anders is. Man heeft een waanzinnige grote doos Bruynzeel, drie lades, aquarelpotloden. Op advies van de winkelmevrouw gekocht, ze had geen losse om uit te proberen. Helaas ook een mispisser. Ik had al twijfels omdat ik niet zo dol ben op dat merk maar ze wist me over te halen. Ik weet even uit mijn hoofd niet meer wat we hiervoor hadden maar die kochten we inderdaad duur per stuk.

Volgens mij is de volledige set 120 stuks, dus je hebt alle kleuren al. Zit er echt geen standaard primaire kleur rood etc. in? Wat bizar. Misschien zijn zijn de Caran D'Ache Luminance potloden wel wat voor jou, die zouden een stuk zachter zijn: https://artpandemic.blogspot.com/2020/08/battle-of-best-faber-castell.html?m=1

Die overweeg ik ook nog.

Loetjekoe

Loetjekoe

20-10-2023 om 13:37 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-10-2023 om 12:18:

Je kunt ook wat gratis kleurplaten downloaden en af (laten) drukken op wat dikker papier. Om mee te beginnen dan. Er zijn meerdere sites die dit aanbieden.
https://www.topkleurplaat.nl/volwassenen/
https://www.supercoloring.com/nl/collections/kleurplaten-voor-volwassenen
https://www.elok.eu.org/kleurplaten/volwassenen/

Dat wilde ik idd ook nog proberen, heb wat dikker papier van de Action dus benieuwd of dat werkt in de printer. Vind de meeste die ik online vond wel erg mandala/doodle? Achtig, maar heb er toch een aantal via pinterest kunnen vinden. 

https://doodledaydarlings.com/?fbclid=PAAabSD-gP6qm7VzNg8CRBB_jBZJltfIDadHadi-T-XR2D_iPS2B0xTffsLX8

Deze vond ik via Instagram, staan wel wat leuke cartoon achtige platen tussen voor met stiften dacht ik.

Iemand ervaring met de aquarel potloden van stabilo? Wilde deze bestellen om samen met het buurmeisje te kunnen fröbelen. Op de instagram van stabilo leek t prima te werken en duur zijn ze gelukkig ook niet! Heb van de hema een blokje met kaarten om te kleuren onderweg 

Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 10:48:

[..]

Oh wat zonde!! En dat van een grote doos en een potlood dat zo vaak wordt aangeraden. Dan zou ik inderdaad naar een grote stad moeten waar nog de echte hobby zaken zitten met ruim assortiment, in de buurt verkopen ze wel faber castell dacht ik, maar verder niet heel veel geloof ik. Is ook een boekenwinkel

Ik zou vooral ook eens op marktplaats of vinted kijken

Loetjekoe

Loetjekoe

20-10-2023 om 16:50 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 20-10-2023 om 13:37:

[..]

Ik zou vooral ook eens op marktplaats of vinted kijken

Loop je dan niet het risico dat ze tig keer zijn gevallen en de kern gebroken is?

Voor wie met alcohol markers werkt, ik zie ze met fijne punt & beitel punt of met een fijne punt en brush punt. Wat werkt prettiger?

mut

mut

20-10-2023 om 17:26

ik heb kleurboeken van Creative Haven ( bv. autum scenes en spring scenes) maar nu ook eentje van Thomas Kinkade ( posh coloring book Andrews  McMeel publishing)
Kleurplotloden gebruik ik Caran d,Ache

Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 16:50:

[..]

Loop je dan niet het risico dat ze tig keer zijn gevallen en de kern gebroken is

Dat zou ik ook niet gokken. Ik geef het mijn kinderen ook al van jongs af aan  mee: kleurpotloden niet laten vallen! Ook al zie je het niet van de buitenkant, van binnen zullen ze steeds breken. Zo zonde! 

[..]

Loop je dan niet het risico dat ze tig keer zijn gevallen en de kern gebroken is?

Voor wie met alcohol markers werkt, ik zie ze met fijne punt & beitel punt of met een fijne punt en brush punt. Wat werkt prettiger?

Ik vind zelf de brush punt het fijnste, daar kan je fijn mee blenden. Die platte punt is handig voor grotere oppervlaktes en die fijne punt is oké voor kleine dingetjes maar dat kan die brush punt ook. Maar ik ben niet heel picky, ik die van Action hadden eerst alleen een fijne punt en een platte punt en voor die 1 euro per 3 stiften wil ik daar best genoegen mee nemen (1 Copic kost tussen de 4 en 8 euro...)

Loetjekoe

Loetjekoe

20-10-2023 om 18:00 Topicstarter

Rockstar schreef op 20-10-2023 om 17:42:

[..]

Ik vind zelf de brush punt het fijnste, daar kan je fijn mee blenden. Die platte punt is handig voor grotere oppervlaktes en die fijne punt is oké voor kleine dingetjes maar dat kan die brush punt ook. Maar ik ben niet heel picky, ik die van Action hadden eerst alleen een fijne punt en een platte punt en voor die 1 euro per 3 stiften wil ik daar best genoegen mee nemen (1 Copic kost tussen de 4 en 8 euro...)

Dan neig ik naar de brush en fijne punt, ohuhu vind ik nog prima te doen qua prijs en las ik al veel goeds over

Moet je voor alcohol markers geen speciaal papier gebruiken?
Ik heb zelf wat alcohol markers van winston en Newton ooit bij een online tekenworkshop gekocht maar daar moest ik toen speciaal papier voor hebben. 
mij was toen verteld dat normaal papier de inkt op slurpt. 
On topic ik doe niet echt kleuren maar vind het wel heel leuk om te tekenen ik heb bv het boek schattige diertjes teken van paperfuel als ik die getekend heb kleur ik ze natuurlijk wel in. 
Verder is happy Stones maken erg leuk om te doen. 

Loetjekoe

Loetjekoe

20-10-2023 om 18:54 Topicstarter

Pooh-Bear schreef op 20-10-2023 om 18:29:

Ik heb zelf wat alcohol markers van winston en Newton ooit bij een online tekenworkshop gekocht maar daar moest ik toen speciaal papier voor hebben.
On topic ik doe niet echt kleuren maar vind het wel heel leuk om te tekenen ik heb bv het boek schattige diertjes teken van paperfuel als ik die getekend heb kleur ik ze natuurlijk wel in.

Dat las ik ook idd, maar ik weet niet wat als "normaal" papier wordt gezien. Alleen goedkoop print papier? Ik heb nu een blok van de action waar speciaal marker papier in zit. Misschien kijken of ik daar een kleurplaat op uit kan printen 

Loetjekoe

Loetjekoe

20-10-2023 om 18:55 Topicstarter

Pooh-Bear schreef op 20-10-2023 om 18:29:

Is dat boekje de moeite waard? Ik vind tekenen wel leuk, maar niet uit de vrije pols.. dus moet dan wel een voorbeeldje/stap voor stap hebben

[..]

Ik denk dat er veel sets op zullen staan van mensen die ze voor hun nieuwe hobby hebben gekocht, maar het uiteindelijk niet gebruikten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.