Huiskamer
Loetjekoe
19-10-2023 om 18:09
Kleuren voor volwassenen
Ik zou deze Herfst/Winter graag een nieuwe hobby oppakken en "kleuren voor volwassenen" leek me wel wat. Ik weet alleen nog niet exact of ik een kleurboek leuk vind, sowieso geen mandala.. of liever fröbel op aquarel papier, of juist wat afwisselend.
Iemand die hier kleurt/tekent? Welke materialen kun je aanraden zonder gelijk een godsvermogen kwijt te zijn?
Loetjekoe
20-10-2023 om 08:14
Cabo schreef op 19-10-2023 om 21:25:
Mijn dochter heeft kleurboeken van Hanna Karlzon (zie haar Insta of Facebook account voor voorbeelden). Niet goedkoop, wel prachtige tekeningen! Dochter kleurt het liefst met potloden van Faber Castell (polychromos).
Goede tip, gelijk opgezocht en sommige platen spreken me wel aan. Met hoeveel potloden zou je een beetje leuk kunnen starten?
Loetjekoe
20-10-2023 om 08:15
Mevrouw75 schreef op 19-10-2023 om 21:42:
[..]
Die vond ik ook meteen helemaal niks aan. Ik kan alleen wat met mooie tekeningen waar ik mijn kleurfantasie een beetje op hol kan laten slaan.
Welke kleurboeken gebruik jij?
Mevrouw75
20-10-2023 om 08:31
Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 08:15:
[..]
Welke kleurboeken gebruik jij?
Ik ben net als die dochter fan van Hannah Karlzon, en van Tomislav Tomic. Af en toe, maar dat heeft meer met mijn andere interesses te maken kleur ik in good wives and warriors boekjes. Om te oefenen kleur ik flower fairies na. Johanna Basford vind ik mooie platen, maar ik kan er niet zoveel mee. Net als Kerby Rosanna. Maria Trolle vind ik saai.
Ik ben begonnen met een 36 kleurenblik koh i noor, toen uitgebreid met een klein 6 of 10 kleurenblik van derwent. Daarna naar een hele grote van Faber Castell gegaan. Ik kleur alleen met potloden. De laatste jaren heb ik niet meer zoveel gekleurd btw.
Het is sowieso een beetje trial and error proberen wat jij leuk vindt, of je het leuk genoeg vindt om er dure materialen voor te kopen etc. En als je voor je hobby gaat lego-en moet je ook Lego kopen, als je gaat hardlopen koop je speciale schoenen, muziekles kost een instrument én les, dansles ook etc.
rionyriony
20-10-2023 om 08:46
Schilderen op nummer is ook wel leuk maar je kan dat niet op de bank doen. Wel is de kans dan groter dat je er een mooie wanddecoratie aan overhoudt.
Fenyw
20-10-2023 om 10:44
Ik heb in coronatijd een héle grote doos Faber Castell polychroom gekocht en ben er eerlijk gezegd niet zo blij mee. De kleuren zijn het allemaal net niet, ik mis een aantal basistinten en ik vind ze niet fijn kleuren.
Mijn tip is om naar een winkel te gaan waar ze diverse soorten potloden hebben die je kunt uitproberen.
Loetjekoe
20-10-2023 om 10:47
Ik heb de genoemde kleurboeken/ontwerpers opgezocht en hiervan vind ik dat Hanna Karlzon wel een aantal leuke platen heeft, maar degene met mensen spreken me niet aan. Zijn er ook boeken waar deze niet in voor komen? Kerby Rosanes vind ik leuk, wel erg gedetailleerd maar lijkt me leuk om met kleurpotloden in te werken. Van Kanoko Eguso vind ik een aantal platen leuk, maar bij de fliptrough die ik op youtube keek leken er wel veel platen over 2 pagina's te zijn en jammer dat deze dubbelzijdig bedrukt is.
Johanna Basford en Maria trolle spreken me op een aantal platen na niet echt aan denk ik..kleinere platen, veel wit.. ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Nu kwam ik online nog Joseph catembang tegen die me wel aan spreken, iemand die me meer kan vertellen over de kwaliteit? Ook fairy homes van Jade Summer leek me leuk. Niet teveel details maar daardoor misschien wel erg leuk om met alcohol markers in te werken of juist met potloden schaduwen en overgangen te gaan oefenen... weet alleen niet of dit papier geschikt is voor markers?
Ook Tiny animals spreekt me enigszins aan van haar, beetje cartoon achtig met markers leek me leuk, maar wel vrij kinderlijk.
Iemand soortgelijke aanraders?
Magic Jars van coloring book cafe leek me ook leuk, niet teveel details maar ook weer niet te kinderachtig.
Fairy houses van Odellia Olson leek me ook leuk, beetje sprookjes achtig, kon er alleen geen flip trough van vinden..
RJ hampson leek me ook wel wat leuke platen te hebben, iemand hier ervaring mee?
Loetjekoe
20-10-2023 om 10:48
Fenyw schreef op 20-10-2023 om 10:44:
Ik heb in coronatijd een héle grote doos Faber Castell polychroom gekocht en ben er eerlijk gezegd niet zo blij mee. De kleuren zijn het allemaal net niet, ik mis een aantal basistinten en ik vind ze niet fijn kleuren.
Mijn tip is om naar een winkel te gaan waar ze diverse soorten potloden hebben die je kunt uitproberen.
Oh wat zonde!! En dat van een grote doos en een potlood dat zo vaak wordt aangeraden. Dan zou ik inderdaad naar een grote stad moeten waar nog de echte hobby zaken zitten met ruim assortiment, in de buurt verkopen ze wel faber castell dacht ik, maar verder niet heel veel geloof ik. Is ook een boekenwinkel
Mevrouw75
20-10-2023 om 11:14
Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 10:48:
[..]
Oh wat zonde!! En dat van een grote doos en een potlood dat zo vaak wordt aangeraden. Dan zou ik inderdaad naar een grote stad moeten waar nog de echte hobby zaken zitten met ruim assortiment, in de buurt verkopen ze wel faber castell dacht ik, maar verder niet heel veel geloof ik. Is ook een boekenwinkel
Ik zou je aanraden om inderdaad naar zo’n winkel te gaan, sommige hebben ook verschillende kleurboeken, die kan je lekker vasthouden, het papier bekijken en de platen. Voelen hoe potloden werken is ook belangrijk. Ik ben dus met kleine blikjes begonnen, de duurdere merken kan je wel heel goed blenden, dan kan je best veel met weinig potloden.
Rockstar
20-10-2023 om 11:14
Nog niet alles gelezen, maar leuk topic!
Ik ben laatst begonnen met een Action kleurboek, was maar 2 euro dus ik dacht waarom niet. Gewoon met de alcohol markers die ik al had. Waterverf ging er ook wel oké in. Gouache nog niet geprobeerd en potloden heb ik (nog... ) niet.
Ben nu aan deze bezig aan deze. En ja, ik heb inmiddels mijn crusty nagellak vervangen voor een vers kleurtje haha!
Loetjekoe
20-10-2023 om 11:17
Rockstar schreef op 20-10-2023 om 11:14:
Nog niet alles gelezen, maar leuk topic!
Ik ben laatst begonnen met een Action kleurboek, was maar 2 euro dus ik dacht waarom niet. Gewoon met de alcohol markers die ik al had. Waterverf ging er ook wel oké in. Gouache nog niet geprobeerd en potloden heb ik (nog... ) niet.
Ben nu aan deze bezig aan deze. En ja, ik heb inmiddels mijn crusty nagellak vervangen voor een vers kleurtje haha!
Leuk! Alcohol markers gaan dus prima in dat boek van de action? Ze drukken natuurlijk wel door op de andere pagina ga ik vanuit, maar las dat ze op te dun of slecht papier ook wel eens de neiging hebben om uit te vloeien. Welke markers heb jij?
Mevrouw75
20-10-2023 om 11:17
Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 10:47:
Ik heb de genoemde kleurboeken/ontwerpers opgezocht en hiervan vind ik dat Hanna Karlzon wel een aantal leuke platen heeft, maar degene met mensen spreken me niet aan. Zijn er ook boeken waar deze niet in voor komen? Kerby Rosanes vind ik leuk, wel erg gedetailleerd maar lijkt me leuk om met kleurpotloden in te werken. Van Kanoko Eguso vind ik een aantal platen leuk, maar bij de fliptrough die ik op youtube keek leken er wel veel platen over 2 pagina's te zijn en jammer dat deze dubbelzijdig bedrukt is.
Johanna Basford en Maria trolle spreken me op een aantal platen na niet echt aan denk ik..kleinere platen, veel wit.. ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Nu kwam ik online nog Joseph catembang tegen die me wel aan spreken, iemand die me meer kan vertellen over de kwaliteit? Ook fairy homes van Jade Summer leek me leuk. Niet teveel details maar daardoor misschien wel erg leuk om met alcohol markers in te werken of juist met potloden schaduwen en overgangen te gaan oefenen... weet alleen niet of dit papier geschikt is voor markers?
Ook Tiny animals spreekt me enigszins aan van haar, beetje cartoon achtig met markers leek me leuk, maar wel vrij kinderlijk.
Iemand soortgelijke aanraders?
Magic Jars van coloring book cafe leek me ook leuk, niet teveel details maar ook weer niet te kinderachtig.
Fairy houses van Odellia Olson leek me ook leuk, beetje sprookjes achtig, kon er alleen geen flip trough van vinden..
RJ hampson leek me ook wel wat leuke platen te hebben, iemand hier ervaring mee?
En Tomislav Tomic?
wat je ook kan doen is zo’n postcardbundeltje kopen, dan heb je een paar plaatjes. Het is wat kleiner en wat gepriegel, maar kun je wel een beetje voelen hoe je de platen vindt.
Apiejapie
20-10-2023 om 11:20
Wat ontzettend zonde. Inderdaad goede tip om naar de winkel te gaan. Heb ik ook gedaan, heb er verschillende uitgeprobeerd. Koop ook bewust potloden die per stuk aan te vullen zijn, want je hebt toch kleuren die je meer gebruikt dan andere.
Zou je je potloden misschien kunnen verkopen en van dat geld wél fijne potloden kunnen kopen? In de kast laten liggen is pas echt zonde.
Rockstar
20-10-2023 om 11:22
Loetjekoe schreef op 20-10-2023 om 11:17:
[..]
Leuk! Alcohol markers gaan dus prima in dat boek van de action? Ze drukken natuurlijk wel door op de andere pagina ga ik vanuit, maar las dat ze op te dun of slecht papier ook wel eens de neiging hebben om uit te vloeien. Welke markers heb jij?
Ja gaat prima, is redelijk dik papier. Drukt door op de rug van de pagina, dus de plaat op de achterkant kan je niet meer kleuren. Maar als je er even een extra kartonnetje of papiertje tussen doet kan de plaat aan de andere kant nog wel! Het vloeit niet uit. Ik heb de cheapy Deoctime markers van de Action en peper dure Sketch en Caio can Copic (die zijn wel hervulbaar, die van Action niet). Voor kleurplaten zijn die van Action echt meer dan prima. Kijk eventueel ook naar Ohuhu markers, die zijn ook leuk geprijsd (en ook hervulbaar).
Loetjekoe
20-10-2023 om 11:36
Mevrouw75 schreef op 20-10-2023 om 11:17:
[..]
En Tomislav Tomic?
wat je ook kan doen is zo’n postcardbundeltje kopen, dan heb je een paar plaatjes. Het is wat kleiner en wat gepriegel, maar kun je wel een beetje voelen hoe je de platen vindt.
Die lijkt me nog wel wat, moet allemaal niet te mythisch zijn, maar zie ook wel écht leuke platen
Rockstar
20-10-2023 om 12:05
Polychromos kan je per stuk kopen dus je kan de kleuren bijbekopen die je mist. Waarom vind je ze niet fijn kleuren? Ik ben ze aan het overwegen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.