Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

06-04-2022 om 06:22

Ja / Nee - 6 april

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Verpakkingsvrije supermarkt
55 stemmen
53%
47%

Ik heb voor Nee gestemd, maar ik ben niet direct tegen, maar wel waarschijnlijk te lui
Bij Albert Heijn zouden ze over gaan op herbruikbare zakjes voor groenten en fruit. Alleen ondertussen liggen er nog steeds rollen met plastic tasjes.
Ik heb er meestal wel een herbruikbare in mijn boodschappentas zitten, maar het meeste koop ik bij de Turkse supermarkt en dan heb ik er niet genoeg of denk er niet aan. Slechte planning dus.

Maar op zich ben ik er niet tegen. Rijst, pasta, bonen en zo, dat lijken mij prima zaken die wel kunnen met zo'n systeem. Ik zou alleen thuis moeten investeren voor een goed opbergsysteem voor de voorraad. De grijpvoorraad gaat nu in weckpotten in de keuken, maar voor de voorraad voor langer termijn. En daar wil ik nu nog even niet over nadenken.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

06-04-2022 om 11:27

Op zich lijkt het mij wel handig, want je kunt de hoeveelheid kopen die je nodig hebt. Zo vaak is het voorverpakte teveel of te weinig, waardoor mijn kast volstaat met restjes. 
Maar dat gesleep met potjes naar de supermarkt zou ik dan weer niet veel zin in hebben en het ook vergeten. En ik denk dat het een enorme bende wordt rondom die silo's. 

Peen schreef op 06-04-2022 om 11:27:

Op zich lijkt het mij wel handig, want je kunt de hoeveelheid kopen die je nodig hebt. Zo vaak is het voorverpakte teveel of te weinig, waardoor mijn kast volstaat met restjes.
Maar dat gesleep met potjes naar de supermarkt zou ik dan weer niet veel zin in hebben en het ook vergeten. En ik denk dat het een enorme bende wordt rondom die silo's.

Dit denk ik ook inderdaad. Maar qua hoeveelheid zelf bepalen vind ik wel echt ideaal. 

Tara82 schreef op 06-04-2022 om 10:14:

Ik gebruik wel de herbruikbare zakjes voor het fruit, maar die kan ik als ze leeg zijn zo in mijn handtas proppen en die heb ik dus ook altijd bij me. Maar lege potten of bakjes daar moet ik dan weer extra aan denken. Even vanuit het werk boodschappen doen is dan heel onhandig. Of ik moet altijd lege potten achterin mijn auto hebben staan ofzo. Ik heb dus maar nee gestemd.

Ik ben wel voor sperziebonen en dat soort groente los verkopen. Dat kan ook prima in de herbruikbare zakjes die ik nu al gebruik. Het valt mij sowieso op hoeveel mensen bijvoorbeeld een tros bananen ook nog in een zakje doen. Dat is toch echt niet nodig? Volgens mij zou dat ook al een hoop plastic kunnen schelen.

Voor heel veel (droge) dingen volstaat zo'n zakje (evt katoen of linnen kan ook): pasta, rijst, noten, snoep, muesli, brood, koekjes. 

Als je dan thuis komt, hevel je het over in een pot.

redbulletje schreef op 06-04-2022 om 10:45:

[..]

Lijkt me ook weer extra gedoe en tijd kosten bij de kassa als iedereen met oude verpakkingen en glazen potten af komt.

Het lijkt me geen blijvertje maar eerder iets om aandacht te krijgen. Als de ene milieuvriendelijk is dan doet de ander iets voor dieren en de volgende heeft weer diversiteit als "purpose".

Fabrikanten kunnen ook kijken hoe ze iets aanleveren soms zit in het in driedubbele transport verpakking. 

Pickwick heeft een laagje plastic rondom de theedoosjes dit zou ook zonder kunnen huismerken hebben dit namelijk niet, een doosje valt mee maar op de grote dat dit Verkocht wordt heeft het wel een plastic besparend effect op lange termijn.

Ik gebruik wel eens de herbruikbare zakjes voor groente, als ik ze bij me heb. Het lastigst van die zakjes is dat de etiket met prijs niet blijft plakken. En dat een grote krop andijvie er niet in past.
Een ander lastig ding is dat ik ze vaak vergeet mee te nemen. 
Ik ben ook benieuwd van welk materiaal ze gemaakt zijn, of als je ze wast, er ook microplastics van in het milieu komen.
Katoen kost veel water om te telen. Volgens mij moeten het hennepzakjes worden.

Auwereel schreef op 06-04-2022 om 12:40:

Ik gebruik wel eens de herbruikbare zakjes voor groente, als ik ze bij me heb. Het lastigst van die zakjes is dat de etiket met prijs niet blijft plakken. En dat een grote krop andijvie er niet in past.
Een ander lastig ding is dat ik ze vaak vergeet mee te nemen.
Ik ben ook benieuwd van welk materiaal ze gemaakt zijn, of als je ze wast, er ook microplastics van in het milieu komen.
Katoen kost veel water om te telen. Volgens mij moeten het hennepzakjes worden.


Waarom zou je een krop andijvie in een zakje doen?

Alles wat los kan doe ik gewoon los, ook een paar appels bijv.

Krop andijvie doe ik gewoon los. Dat is toch voor de konijnen dus dat hoeft niet hygienisch verpakt te zitten. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

06-04-2022 om 13:09

andijvie koop ik altijd voorgesneden,  dat is veel makkelijker en je hoeft niet de helft weg te gooien omdat een krop veel te groot is 😬

Als ik zelf andijvie eet koop ik ook voorgesneden, een krop is alleen voor de konijnen. 

MidasWolf schreef op 06-04-2022 om 12:37:

Fabrikanten kunnen ook kijken hoe ze iets aanleveren soms zit in het in driedubbele transport verpakking.

Pickwick heeft een laagje plastic rondom de theedoosjes dit zou ook zonder kunnen huismerken hebben dit namelijk niet, een doosje valt mee maar op de grote dat dit Verkocht wordt heeft het wel een plastic besparend effect op lange termijn.

Nou zeker, daar valt nog een hoop te winnen!

Pickwick was mij ook opgevallen, een keer in de bonus gekocht, maar daar had ik thuis wel spijt van. De Etos heeft ook stukjes zeep, waar om de twee doosjes met een stukje zeep een plasticje zit, maar dan blijkt het zeepje zelf in het doosje ook nog eens in een plasticje te zitten. Zo overbodig.

Of op kantoor de post-it-blokjes die in een plasticje zitten en dan met 6 of 8 stuks ofzo ook weer in een ander plasticje zitten.

Peen schreef op 06-04-2022 om 13:09:

andijvie koop ik altijd voorgesneden, dat is veel makkelijker en je hoeft niet de helft weg te gooien omdat een krop veel te groot is 😬

En krop veel te groot?  Als ik gekookte andijvie maak voor het gezin heb ik 2-3 kroppen, die haal ik op de markt en die gaan week in een zak om het thuis te krijgen. 

Zusterclivia schreef op 06-04-2022 om 11:21:

Ik heb voor Nee gestemd, maar ik ben niet direct tegen, maar wel waarschijnlijk te lui
Bij Albert Heijn zouden ze over gaan op herbruikbare zakjes voor groenten en fruit. Alleen ondertussen liggen er nog steeds rollen met plastic tasjes.
Ik heb er meestal wel een herbruikbare in mijn boodschappentas zitten, maar het meeste koop ik bij de Turkse supermarkt en dan heb ik er niet genoeg of denk er niet aan. Slechte planning dus.

Maar op zich ben ik er niet tegen. Rijst, pasta, bonen en zo, dat lijken mij prima zaken die wel kunnen met zo'n systeem. Ik zou alleen thuis moeten investeren voor een goed opbergsysteem voor de voorraad. De grijpvoorraad gaat nu in weckpotten in de keuken, maar voor de voorraad voor langer termijn. En daar wil ik nu nog even niet over nadenken.

En dat vraag ik mij dus af, is ecologisch gezien, van die opbergsystemen maken niet meer belastend voor het milieu dan een kartonnenpakje waar de rijst nu in zit. In hoeverre schieten we daar mee op.

Als ik andijvie nodig heb dan heb ik ook aan een zak te veel. Ik gebruik dat alleen als ik stamppot rauwe andijvie maak en dan heb ik niet de hele zak nodig en ik neem al de kleinste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.