Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Irritante dooddoeners

Lexus

Lexus

06-03-2024 om 17:15 Topicstarter

Gelebloem schreef op 06-03-2024 om 16:57:

[..]

[..]

Ergens vind ik dit een hilarische reactie, kan zo in een roman. Wel tamelijk matige als je een blije reactie verwacht.

ach mijn moeder zei toen ik aankondigde dat ik zwanger was "ja dat kan". Over dooddoeners gesproken. 

Lexus schreef op 06-03-2024 om 17:15:

[..]

ach mijn moeder zei toen ik aankondigde dat ik zwanger was "ja dat kan". Over dooddoeners gesproken.

Wow, inderdaad.

Ginevra schreef op 06-03-2024 om 11:04:

[..]

Het roept bij mij wel serieuze vragen op. Je ergert je aan fijne dag, je ergert je aan oké, je ergert je aan de loze clichés bij een verjaardag. Wat maakt dat dat je allemaal zo stoort?

En wat zeg je zelf dan tegen mensen als je afscheid van ze neemt, of wat vind je dat ze zouden moeten zeggen? Een caíssiere ziet honderden mensen op een dag. Wat stel je voor dat ze zegt als ze die mensen begroet, als kreten als fijne dag, goedemorgen etc afvallen? Alleen maar "dag"?

En bij een verjaardag, na de felicitaties, wat zeg jij dan? Dan ga je meteen over op een ander onderwerp, of je hebt een eloquente en originele volzin paraat, of je zwijgt?

Ik ben gewoon echt nieuwsgierig. Hoe begroet jij mensen, hoe neem je afscheid, en wat stoort je er zo aan als mensen even wat minder origineel zijn?

Wel heel apart dat iedereen zijn of haar dooddoeners hier neer mag zetten en zich hieraan mag ergeren behalve ik. 

Dan moet ik ook nog eens verantwoording afleggen voor de dooddoeners waar ik mij aan stoor. En uiteindelijk moet ik ook nog vertellen welke uitspraken ik zelf bezig bij bepaalde gelegenheden. En dat in een topic waarin gevraagd wordt de dooddoeners te melden die je irriteren. Maar voouit.................

Als ik afscheid van iemand neem zeg ik tot ziens. Als ik een telefoongesprek op mijn werk beëindig zeg ik prettige dag (dus geen FIJN, want dat is het woord waar ik mij dus aan stoor). Afhankelijk van waar het gesprek over ging wens ik mensen succes of sterkte.

Over goedemorgen heb ik het nooit gehad. Dat heb je er zelf bij verzonnen. Ik heb ook geen problemen met dat woord, noch met goedemiddag of goedenavond. Als ik iemand feliciteer met zijn of haar verjaardag wens ik diegene nog veel mooie jaren erbij toe. Klaar. Misschien nog een praatje over wel of geen feestje.

Waarom ik allergisch ben voor clichés weet ik niet. Zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen. Zo heeft iedereen zijn of haar allergieën. 

Ik hoop je nieuwsgierigheid enigszins bevredigd te hebben en zal geen irritantie dooddoeners meer melden in dit topic waarin om irritantie dooddoeners gevraagd wordt.

Het spijt me, ik was echt nieuwsgierig naar wat je zo stoorde in die uitdrukkingen. Maar gezien je boze reactie valt mijn vraag verkeerd en dat was niet mijn bedoeling. 

Onze dochter heeft een aangeboren aandoening waardoor ze al meerdere operaties ondergaan heeft en nog wel wat nodig zal hebben. 

Toen we het nieuws wereldkundig maakten na de twintig weken echo, maar ook na haar geboorte, hoorden we mensen zo vaak zeggen: oh maar tegenwoordig kunnen ze zoveel...
Of: oh, maar de artsen kunnen dat vast heel mooi maken.

Alsof het alleen het uiterlijk betrof en verder geen impact zou hebben 

Toevallig deed ik mijzelf vandaag pijn met een karweitje en toen kwam de volgende dooddoener naar boven. En die luidt: Ja, dat doe je zelf. Alsof het dan minder pijn doet ofzo.

Romir schreef op 06-03-2024 om 21:53:

Onze dochter heeft een aangeboren aandoening waardoor ze al meerdere operaties ondergaan heeft en nog wel wat nodig zal hebben.

Toen we het nieuws wereldkundig maakten na de twintig weken echo, maar ook na haar geboorte, hoorden we mensen zo vaak zeggen: oh maar tegenwoordig kunnen ze zoveel...
Of: oh, maar de artsen kunnen dat vast heel mooi maken.

Alsof het alleen het uiterlijk betrof en verder geen impact zou hebben

Wat was voor jou fijn geweest om te horen in jullie situatie?

Auwereel schreef op 06-03-2024 om 16:46:

[..]

Het voelt niet als "knap", meer geluk gehad de juiste diëtiste op het juiste moment te treffen. Maar het is meer dan "gewoon minder eten", de irritante dooddoener van een huisarts die ik als kind had. Nieuwe huisarts gaf wel verwijzing naar een diëtiste, en niet minder, maar anders bleek de oplossing.

Op welke manier anders?

BritgetJones007 schreef op 07-03-2024 om 07:13:

[..]

Op welke manier anders?

Veel meer vezels, groente, volkoren. Nu heel vanzelfsprekend, maar 40 jaar geleden vernieuwd.

Auwereel schreef op 06-03-2024 om 16:46:

[..]

Het voelt niet als "knap", meer geluk gehad de juiste diëtiste op het juiste moment te treffen. Maar het is meer dan "gewoon minder eten", de irritante dooddoener van een huisarts die ik als kind had. Nieuwe huisarts gaf wel verwijzing naar een diëtiste, en niet minder, maar anders bleek de oplossing.

Klinkt alsof je inderdaad op het juiste moment de juiste instrumenten aangereikt hebt gekregen om die controle terug te pakken. Desondanks zal het best een proces zijn geweest en je hebt dat wel gedaan!

BritgetJones007 schreef op 07-03-2024 om 07:11:

[..]

Wat was voor jou fijn geweest om te horen in jullie situatie?

Goede vraag. Ik moet zeggen dat ik het de mensen nooit kwalijk heb genomen of het echt vervelend heb gevonden hoor. Iedereen bedoelde het goed en leefde erg mee. Ik vind het zelf ook lastig om goed te reageren op slecht nieuws van anderen. En het is ook moeilijk inschatten wat de impact is van een aandoening als je er verder nog niet van dichtbij mee te maken hebt gehad.

Meelevende woorden en vragen stellen is sowieso goed. 

VastDunlin22

VastDunlin22

12-03-2024 om 00:15

Thora schreef op 06-03-2024 om 17:27:

[..]

Wel heel apart dat iedereen zijn of haar dooddoeners hier neer mag zetten en zich hieraan mag ergeren behalve ik.

Dan moet ik ook nog eens verantwoording afleggen voor de dooddoeners waar ik mij aan stoor. En uiteindelijk moet ik ook nog vertellen welke uitspraken ik zelf bezig bij bepaalde gelegenheden. En dat in een topic waarin gevraagd wordt de dooddoeners te melden die je irriteren. Maar voouit.................

Als ik afscheid van iemand neem zeg ik tot ziens. Als ik een telefoongesprek op mijn werk beëindig zeg ik prettige dag (dus geen FIJN, want dat is het woord waar ik mij dus aan stoor). Afhankelijk van waar het gesprek over ging wens ik mensen succes of sterkte.

Over goedemorgen heb ik het nooit gehad. Dat heb je er zelf bij verzonnen. Ik heb ook geen problemen met dat woord, noch met goedemiddag of goedenavond. Als ik iemand feliciteer met zijn of haar verjaardag wens ik diegene nog veel mooie jaren erbij toe. Klaar. Misschien nog een praatje over wel of geen feestje.

Waarom ik allergisch ben voor clichés weet ik niet. Zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen. Zo heeft iedereen zijn of haar allergieën.

Ik hoop je nieuwsgierigheid enigszins bevredigd te hebben en zal geen irritantie dooddoeners meer melden in dit topic waarin om irritantie dooddoeners gevraagd wordt.

Het is de toon die de muziek maakt.

Het komt op me over dat je heel afkeurend bent naar allerhande mensen, terwijl je niet weet wat er zich in het leven van die mensen afspeelt. Je stelt zulke hoge eisen. Ik vind dat wel wat verder gaan dan irritatie. 't Is eerder een heel boekwerk welke woorden mensen wel of niet mogen gebruiken. En dan vraagt iemand je netjes over hoe jij het graag ziet, en dan blaas je hoog van de Thora. 

Slechts-op-bezoek schreef op 12-03-2024 om 00:15:

[..]

Het komt op me over dat je heel afkeurend bent naar allerhande mensen, terwijl je niet weet wat er zich in het leven van die mensen afspeelt. Je stelt zulke hoge eisen. Ik vind dat wel wat verder gaan dan irritatie. 't Is eerder een heel boekwerk welke woorden mensen wel of niet mogen gebruiken. En dan vraagt iemand je netjes over hoe jij het graag ziet, en dan blaas je hoog van de Thora.

Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik hier serieus op in moest gaan maar kan het toch niet laten. Het gaat om het woord FIJN. Dat is geen heel boekwerk. De vraag die "netjes" gesteld werd kwam na een nogal pedant pleidooi waarin onwaarheden vermeld werden. Ik heb daar keurig op geantwoord namelijk dat het vooral het woord FIJN is dat mij irriteert. Ik stel totaal geen eisen. Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Nu lijkt het of ik iemand die mij gedag zegt op de bek sla ofzo. En dat de antipathie tegen het woord FIJN is ontstaan toen ik zelf in een zwarte periode zat wordt hoppetee van tafel geveegd door iemand. En nu wordt mij verweten dat ik geen rekening hou met wat zich in het leven van mensen afspeelt. Echt heel bijzonder allemaal.

Slechts-op-bezoek schreef op 12-03-2024 om 00:15:

[..]

Dus in een luchtig topic over irritaties ga je je irriteren/ergeren over/aan de geuite irritaties van geïrriteerde mensen, die je zelf weer irriteren, omdat het gedrag van die irritante mensen jouw irritatiepuntje overschrijden (irritant dat daar geen rekening mee wordt gehouden). De teleurstelling, qua verwachtingen, over het tekortschieten van de gewenste bescheidenheid, in het uiten van die irritaties door anderen, zegt iets over de irritant en de geïrriteerde. Daar irriteer ik mij dan weer kapot aan.

*ook aan slechte spelling erger ik mij, en aan ongevraagde inzichten van ijdeltuiten.

Thora schreef op 12-03-2024 om 21:55:

[..]

Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik hier serieus op in moest gaan maar kan het toch niet laten. Het gaat om het woord FIJN. Dat is geen heel boekwerk. De vraag die "netjes" gesteld werd kwam na een nogal pedant pleidooi waarin onwaarheden vermeld werden. Ik heb daar keurig op geantwoord namelijk dat het vooral het woord FIJN is dat mij irriteert. Ik stel totaal geen eisen. Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Nu lijkt het of ik iemand die mij gedag zegt op de bek sla ofzo. En dat de antipathie tegen het woord FIJN is ontstaan toen ik zelf in een zwarte periode zat wordt hoppetee van tafel geveegd door iemand. En nu wordt mij verweten dat ik geen rekening hou met wat zich in het leven van mensen afspeelt. Echt heel bijzonder allemaal.

"Fijne" is jouw persoonlijke irritatie- woord. De verwarring ontstaat doordat dit topic over dooddoeners gaat, en dat is een zin die in een gesprek gebruikt wordt om een gesprekspartner het zwijgen op te leggen en het gesprek op een ander onderwerp te brengen. Meestal onder het motto, "Jouw sores zijn niet interessant om naar te luisteren."

"Fijne dag" of "goedendag" horen niet echt tot de dooddoeners, maar tot een standaard litanie die (meestal) wordt uitgesproken aan het einde van een kortdurende ontmoeting, zonder bijgedachte. Juist omdat er (meestal) geen bijgedachte bij hoort, voelen mensen zich aangevallen, "Mag ik dat ook al niet meer zeggen!'

Als het topic was gegaan over "Aan welk woord erger je je en waarom" was er waarschijnlijk niet zo fel op gereageerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.