Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 17:31
Hoe zeggen ze dat bij jullie?
In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken.
Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.
Tippex
02-08-2021 om 00:03
LydiaDietz schreef op 01-08-2021 om 22:31:
[..]
LOL. Mijn bijnaam is Snak! Verbastering van mijn naam. Blijkbaar heet ik arrogantje 🤣🤣🤣. In welk contreien wordt dit gebruikt?
In Groningen en provincie
Lot_
02-08-2021 om 00:13
Oh wat leuk dit!
Wij gaan in december ook altijd klotteren, haha. Is ook alleen maar hier volgens mij.
Begaaien ken ik ook, net als: 'op sjanternel gaan', oftewel een flink avondje uit gaan.
Ons mam, ons pap, onze Henk, hullie Corrie... Allemaal herkenbaar! Zopa en Zoma ook (ons opa en ons oma, maar dan verbasterd).
Ik zeg ook schoonbroer trouwens, en dat heeft hier een andere betekenis dan zwager. Schoonbroer is de partner van mijn eigen zus en zwager is de partner van mijn schoonzus. Dat schijnt ook typisch voor deze streek te zijn.
Oh en de sisi, die moest ik vroeger ook altijd halen. Een ons sisiworst
Leuk topic dit!
Ayla
02-08-2021 om 00:14
in Drents dialect is opscheppen schroetn. Ook een verwarrende voor sommigen: dat is niet zo slim ( dat is niet erg)
Rosings
02-08-2021 om 10:06
Lot_ schreef op 02-08-2021 om 00:13:
Oh wat leuk dit!
Wij gaan in december ook altijd klotteren, haha. Is ook alleen maar hier volgens mij.
Begaaien ken ik ook, net als: 'op sjanternel gaan', oftewel een flink avondje uit gaan.
Ons mam, ons pap, onze Henk, hullie Corrie... Allemaal herkenbaar! Zopa en Zoma ook (ons opa en ons oma, maar dan verbasterd).
Ik zeg ook schoonbroer trouwens, en dat heeft hier een andere betekenis dan zwager. Schoonbroer is de partner van mijn eigen zus en zwager is de partner van mijn schoonzus. Dat schijnt ook typisch voor deze streek te zijn.
Leuk topic dit!
En wat is dan de broer van je partner?
Biebel
02-08-2021 om 10:33
Lot_ schreef op 02-08-2021 om 00:13:
Leuk topic dit!
Alles wat je zegt. Heb bij slager werkende dochter gisteren nog uitgelegd wat Sisi worst was. Er was een klant die pepersisi vroeg en ze had echt geen idee.
Maar dan ken je ook muikelen. Dat is een beetje rondscharrelen, zonder effectiviteit maar het ziet er wel actief uit. ‘Zit toch niet zo te muikelen maar ga gewoon naar school’. Ik heb er nog geen Nederlands woord voor gevonden.
AcceptableReindeer64
02-08-2021 om 10:48
Auditor schreef op 01-08-2021 om 13:50:
Mijn Hoeksche Waardse buurvrouw heeft een mooi woord voor mensen die niet veel lusten: spiespook.
Dus in plaats van: die lust bijna niks: Dat is een echte spiespook.
Als je bij ons niks lust zit je te "miezemousen"
AcceptableReindeer64
02-08-2021 om 10:49
Biebel schreef op 02-08-2021 om 10:33:
[..]
Maar dan ken je ook muikelen. Dat is een beetje rondscharrelen, zonder effectiviteit maar het ziet er wel actief uit. ‘Zit toch niet zo te muikelen maar ga gewoon naar school’. Ik heb er nog geen Nederlands woord voor gevonden.
Rond te dralen, zeggen wij dan of 'Loop je met je ziel onder je arm?"
Rockstar
02-08-2021 om 12:09
Rosings schreef op 01-08-2021 om 19:22:
ik ben in het westen opgegroeid en woon nu een jaar of 10 in Brabant, veel herkenning gelezen.
Volgens mij is 'tut' nog niet langs gekomen.
In het westen zeg ik 'tut/tutje' over een vrouw die vol is van zichzelf, en zich heel tuttig kleed. (Geen idee hoe ik tuttig kan beschrijven... Hakje, sjaaltje, ketting, vestje)
In Brabant is een tut/tutje de speen of troostknuffel van een klein kindje.
Inmiddels zeg ik alles zelf ook, incl houdoe! Wat ik naar m'n broers (nog immer in Amsterdam) snel corrigeer naar een 'de mazzel!'
Voor mij is het als volgt:
Tut/tuttebel: Iemand die suffig, bangig, aanstellerig is.
Tutten: Heeft 1 betekenissen. "Loop niet zo te tutten" betekent zoiets als aanrommelen, langzaam doen. "Ik ga een dagje tutten" is zoiets als rustig aan doen, self care, dat soort dingen.
Tuttig: Suffig-richting netjes, oudbollig. Ik vind een bolero en ballerina's tuttig bijvoorbeeld.
Trut: Bitch
Truttig: Overtreffende trap van tuttig. Oma jurk met oma ketting en oma klipoorbellen met kousen en van die platte oma schoenen bijvoorbeeld.
Trutten: Een bitch die aan het bitchen is.
Ik keek dus met grote ogen toen mijn collega uit het oosten iemand een trut noemde. Wat bleek: Zij bedoelde tut/tuttebel, maar zij kende de hele tuttenreeks niet.
Rockstar
02-08-2021 om 12:10
watertoren schreef op 02-08-2021 om 10:40:
Of een eindje kuieren (wandelen)
In Noord Holland ga je jakkeren geloof ik.
Rockstar
02-08-2021 om 12:11
Tamsyn schreef op 02-08-2021 om 10:48:
[..]
Als je bij ons niks lust zit je te "miezemousen"
Niet helemaal gerelateerd, maar als je hier moeilijk doet over details doe je aan mierenneuken.
Mlah!
02-08-2021 om 12:17
Mevrouw75 schreef op 01-08-2021 om 22:29:
[..]
Ik ken het als snoeven.
Zo heb ik het ook geleerd. Van K3 😁
Schemerlampje
02-08-2021 om 13:09
Auditor schreef op 01-08-2021 om 13:50:
Mijn Hoeksche Waardse buurvrouw heeft een mooi woord voor mensen die niet veel lusten: spiespook.
Dus in plaats van: die lust bijna niks: Dat is een echte spiespook.
Die ken ik als “piespook” . Alblasserwaard
Schemerlampje
02-08-2021 om 13:13
Rockstar schreef op 02-08-2021 om 12:10:
[..]
In Noord Holland ga je jakkeren geloof ik.
Grappig, ik ken jakkeren juist als iets heel gehaast doen.
QuarrelsomeSnail25
02-08-2021 om 13:14
Schemerlampje schreef op 02-08-2021 om 13:13:
[..]
Grappig, ik ken jakkeren juist als iets heel gehaast doen.
Zo ken ik het ook inderdaad.
Ander woord voor haastig doen: hujen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.