Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 09:47:

[..]

Nu ben ik vast heel dom, maar hoe moet je dat anders uitspreken dan? In mijn hoofd werd dat ook meteen Sjaritas

Gharitas  denk ik

Net het hele topic gelezen,  het gaat wel snel hier op via. Een middag en avond off-line en er staan 24 bladzijdes. 

Ik had gisteren een leuke spraakverwarring met een vriendin.  Ik was wat laat,  want de brug was open.  Zegt zij: die is toch altijd open? Hij gaat maar 2 keer per week dicht!

Wat zeggen jullie over een brug waarvan het wegdek verticaal staat,  zodat boten kunnen passeren?  Voor mij is de brug dan open.  Ik woon op de rand van Noord en Zuid Holland. 

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 09:47:

[..]

Nu ben ik vast heel dom, maar hoe moet je dat anders uitspreken dan? In mijn hoofd werd dat ook meteen Sjaritas

Garitas

eventueel zou je Kharitas kunnen zeggen. 

Bakblik schreef op 01-08-2021 om 10:06:

Net het hele topic gelezen, het gaat wel snel hier op via. Een middag en avond off-line en er staan 24 bladzijdes.

Ik had gisteren een leuke spraakverwarring met een vriendin. Ik was wat laat, want de brug was open. Zegt zij: die is toch altijd open? Hij gaat maar 2 keer per week dicht!

Wat zeggen jullie over een brug waarvan het wegdek verticaal staat, zodat boten kunnen passeren? Voor mij is de brug dan open. Ik woon op de rand van Noord en Zuid Holland.

Open. 

Bakblik schreef op 01-08-2021 om 10:06:

Net het hele topic gelezen, het gaat wel snel hier op via. Een middag en avond off-line en er staan 24 bladzijdes.

Ik had gisteren een leuke spraakverwarring met een vriendin. Ik was wat laat, want de brug was open. Zegt zij: die is toch altijd open? Hij gaat maar 2 keer per week dicht!

Wat zeggen jullie over een brug waarvan het wegdek verticaal staat, zodat boten kunnen passeren? Voor mij is de brug dan open. Ik woon op de rand van Noord en Zuid Holland.

Dicht (want ik kan er niet langs). Maar volgens mij is dit niet regionaal bepaald, het is zo’n typisch onderwerp waar je eindeloos over kunt discussiëren. 

brug open is dat de boten erdoor kunnen en de auto's er niet over. Dacht dat daar geen discussie over was 

Wij zeggen ook "naar de film gaan" in plaats van naar de bioscoop.

Ik weet niet of het streekgebonden is, maar ik heb nogal eens verwarring met mijn vriend over het volgende: 
'Ik zal het zo doen' = dat ik het zelf zo zal doen.
'Ik zou het zo doen' = dat ik adviseer het op die manier te doen, het dus niet zelf doe, maar als tip geef om het op die manier te doen.
Hij denkt bij beide uitspraken dat ik het dus zal doen. 
Haha nu ik het zo opschrijf, begrijp ik wel de verwarring bij hem, want kan het niet zo goed uitleggen 

"Voormiddag" is ook zo'n dingetje, de één vind dat voor 12 uur, de ander rond 1 uur. Dat is vooral lastig als je bij de grens met België woont omdat in België voor de middag voor 12 uur is en in NL na 12 uur. In Brabant overlapt dat dus een beetje.

Taartjes schreef op 01-08-2021 om 11:04:

Ik weet niet of het streekgebonden is, maar ik heb nogal eens verwarring met mijn vriend over het volgende:
'Ik zal het zo doen' = dat ik het zelf zo zal doen.
'Ik zou het zo doen' = dat ik adviseer het op die manier te doen, het dus niet zelf doe, maar als tip geef om het op die manier te doen.
Hij denkt bij beide uitspraken dat ik het dus zal doen.
Haha nu ik het zo opschrijf, begrijp ik wel de verwarring bij hem, want kan het niet zo goed uitleggen

Jouw vriend ik gewoon een beetje gek hoor. 
Ik zou is hypothetisch, ik zal is toekomst. 

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 11:09

Mama-Inge schreef op 01-08-2021 om 09:57:

[..]

Gharitas denk ik

Oh ja, zou kunnen inderdaad. 

Ik vind het sowieso een vreemde naam. 

Mlah! schreef op 31-07-2021 om 17:44:

[..]

Echt waar?

Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht 😉 Ik dacht dat het algemeen gebruikt Nederlands was, maar mijn vriend kende het niet. Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die de uitdrukking niet kennen.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 11:12

Brabeau schreef op 01-08-2021 om 11:08:

"Voormiddag" is ook zo'n dingetje, de één vind dat voor 12 uur, de ander rond 1 uur. Dat is vooral lastig als je bij de grens met België woont omdat in België voor de middag voor 12 uur is en in NL na 12 uur. In Brabant overlapt dat dus een beetje.

Voor de middag kan toch nooit na 12 uur zijn? Dan is het gewoon middag. 

impala schreef op 31-07-2021 om 17:49:

In Drenthe zeggen ze: heb je daar belang bij? Ik dacht eerst huh? Wat voor belang. Maar ze bedoelen : wil je dat misschien hebben of heb je daar iets aan?

En ook zo'n fraaie: als je vraagt wil je koffie of thee, dat er dan gezegd wordt: ja, doe maar.
Doe maar wat dan? Koffie of thee?

Die eerste heb ik geadopteerd, vind ik ook altijd een leuke

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

01-08-2021 om 11:20

De oma van mijn man had het altijd over de dokteres, een vrouwelijke huisarts, zij kwam uit de buurt van Nijmegen volgens mij.

Mijn oma had het over krootjes als ze het over rode bieten had en zij kwam uit Rotterdam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.