Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 17:31
Hoe zeggen ze dat bij jullie?
In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken.
Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.
nlies
31-07-2021 om 19:17
wat ik, toen ik hier pas woonde ook een gekke uitdrukking vond: "Daar sta je mee" of daar sta ik niet mee. En dan werd bedoeld: dat staat je goed, of Het staat me niet
Brabeau
Zo dit topic gaat snel! Snel even 13 pagina's terug lezen, zag wel dat het alom bekende Brabantse "Ik ben aangereden" al op de eerste pagina is benoemd.
Herfstappeltaart
Origina schreef op 31-07-2021 om 19:16:
[..]
Drijfsijzen om precies te zijn.
Verder ken ik nog pulletje als term voor een eendenkuiken.
Klucht als woord voor dijk.
En iemand noemde het woord tuutje voor een plastic zakje, dat ken ikdan weer als puutje.
Ja inderdaad, drijfsijzen!
Pulletjes zeggen ze hier ook (Zeeland)
Herfstappeltaart
31-07-2021 om 19:18
Saga schreef op 31-07-2021 om 19:17:
en wij zeggen peperkoek tegen ontbijtkoek
Wij ook.
Origina
31-07-2021 om 19:21
Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 19:17:
[..]
Ja inderdaad, drijfsijzen!
Pulletjes zeggen ze hier ook (Zeeland)
Oh, wat grappig, pulletje leerde ik van mijn man, die uit West-Friesland komt.
redbulletje
31-07-2021 om 19:26
Brabeau schreef op 31-07-2021 om 19:17:
Zo dit topic gaat snel! Snel even 13 pagina's terug lezen, zag wel dat het alom bekende Brabantse "Ik ben aangereden" al op de eerste pagina is benoemd.
Dat zeggen we hier in West Brabant niet.
Saga
31-07-2021 om 19:27
sommige vrouwen van vruuger die hebben het over 'minne mens' als ze het over hun echtgenoot hebben.
Als je bij de vis graatjes tegenkomt noemen we dat vlimmen.
Als iemand iets goed heeft gedaan, heeft diegene het verrekes gedaan.
En bij ons wordt mayonaise door sommige mensen zalf genoemd, maar dat vind ik zelf smerig klinken.
En als je raar bent noemen we dat oarig.
Bounty92
31-07-2021 om 19:28
Drentse uitspraken;
- Hij zeggen bij zowel man/vrouw/jongen/meisje. Ik vind dat ook echt niet om aan te horen maar hoor het veel.
- Waar kom je weg (waar kom je vandaan) of de echte oude generatie; oe bej eene van? (Waar ben je één van; van welke familie ben je)
- Schreien = huilen. Mijn Brabantse tante begreep echt niet wat er bedoeld werd bij de vraag of haar baby een schrei uurtje heeft.
De uitspraak "ik ben er flauw van" zeg ik ook wel veel dus heb nu ook geleerd dat dat geen ABN is
ImpassionedRaven59
31-07-2021 om 19:28
Saga schreef op 31-07-2021 om 19:09:
[..]
Jaa, dat!
Als ik naar huis ga vanuit kantoor ben ik afgewerkt
Op een of andere manier associeer ik het woord afwerken met een bepaald specifiek beroep, ik zal maar niet zeggen welk beroep.
Biebel
31-07-2021 om 19:29
Als ik zeg dat ik rond 5 december even ga klotteren, dan verraad ik volgens mij meteen bij welke stad ik woon. (Klotteren is een Tilburgs dialect woord voor Sinterklaas inkopen doen).
Dus ik ga even langs, rijd alvast aan en heb het verrekes werrum. Wat dan weer niets met varkens te maken heeft maar met verschrikkelijk. Overigens kennen wij wel hij en zij, maar werd er voor iedereen die ouder was oom of tante geplakt. Dus tante Nel was de buurvrouw, oom Pieter een vriend van mijn vader en tante Willie de poetshulp van een vriendin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.