Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

Poison schreef op 31-07-2021 om 18:59:

[..]

Ik denk dat je bij mij uit de buurt komt

Hier zeggen ze tegen een eekhoorn eiketske. Eerste keer dacht ik echt: een watte? En een kiëbus is een hoofd, kieps een pet.

Zou zomaar kunnen. Het verschilt hier nogal van plaats tot plaats. Een van mijn eerste vriendjes woonde 15 km verderop. We hadden nog niet zo lang verkering, ik was voor het eerst bij een van de familieverjaardagen. En toen zat een tante van hem me te vertellen dat ze "Tutepeut" in de soep had gedaan. Ik had geen idee waar ze het over had, maar veel te bleu om te vragen. Dat heb ik in een onbewaakt ogenblik aan mijn vriendje gevraagd, bleken gewoon kippenpoten te zijn.

Een eekhoorn noemde mijn oma trouwens Kat-eeker. En bij datzelfde vriendje thuis waren alle vogels mussen. Of het nu om een parkiet, merel of koolmees ging...

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 19:05:

Slaoi, mee aai, mee juin, mee èrpel. (Sla, met ei, met ui, met aardappel. En dan heel snel uitgesproken.)
Wordt hier voor de grap weleens gezegd als iemand even zijn plaatselijke dialect wil demonstreren.

èereppuls, peejen en juun (hutspot)

Mlah! schreef op 31-07-2021 om 19:03:

[..]

Broek is een boks (of box?)

Precies! En bij een erg mager kereltje zeggen ze "een pond boks en een ons kontje"

kitchenwitch schreef op 31-07-2021 om 18:54:

"krang", check! En "Tuut", dat is een kip. Een "tuutje" is dan weer geen kuiken, maar een plastic of papieren zakje. Een broekzak is dan weer een "Tes". En ook hier doen we deuren en ramen los.

En in het Fries is een tuut een zoen.

kitchenwitch schreef op 31-07-2021 om 19:09:

[..]

Zou zomaar kunnen. Het verschilt hier nogal van plaats tot plaats. Een van mijn eerste vriendjes woonde 15 km verderop. We hadden nog niet zo lang verkering, ik was voor het eerst bij een van de familieverjaardagen. En toen zat een tante van hem me te vertellen dat ze "Tutepeut" in de soep had gedaan. Ik had geen idee waar ze het over had, maar veel te bleu om te vragen. Dat heb ik in een onbewaakt ogenblik aan mijn vriendje gevraagd, bleken gewoon kippenpoten te zijn.

Een eekhoorn noemde mijn oma trouwens Kat-eeker. En bij datzelfde vriendje thuis waren alle vogels mussen. Of het nu om een parkiet, merel of koolmees ging...

In Amsterdam zijn het toch allemaal sijzen? Vliegsijzen en zwemsijzen 

Saga schreef op 31-07-2021 om 19:09:

[..]

Jaa, dat!

Als ik naar huis ga vanuit kantoor ben ik afgewerkt

En dan hou ik avond , of weekend als het vrijdag is

Achter bijna elke zin kun je 'wanne' zeggen,  bv Dat vind ik een mooi schilderij, wanne?

Als dingen niet goed samengaan dan 'akkedeert de nie mi mekoar'.
Als je zielig bent zeggen we 'Gerum'.

Marty1984 schreef op 31-07-2021 om 18:53:

[..]

Maar wat versta je onder spugen?

Wat water dat uit je mond komt zoals bij een baby?

Of is het eerder kotsen, overgeven, braken of vomeren?

Hier wordt het in beide betekenissen gebruikt.

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 19:11:

[..]

Sijsies en drijfsijsies zei mijn oom altijd. 

Marquise schreef op 31-07-2021 om 18:42:

[..]

Ja, ik heb geen kinderen dus die hoor ik nooit en bij mij vragen ze hoogstens of ik wil zitten.

Eentje die ik ontzettend ergerlijk vind maar typisch is aan de regio waar ik ben opgegroeid: "Ik kon hem!" in plaats van "Ik kende hem"

Ja!! 
En dat ken ik niet, voor dat kan ik niet. 

Piratenkoningin schreef op 31-07-2021 om 19:14:

[..]

Sijsies en drijfsijsies zei mijn oom altijd.

[..]

Ik spreek een aardig woordje Amsterdams maar heb hier nog nooit van gehoord! 

Saga schreef op 31-07-2021 om 19:13:

Achter bijna elke zin kun je 'wanne' zeggen, bv Dat vind ik een mooi schilderij, wanne?

Als dingen niet goed samengaan dan 'akkedeert de nie mi mekoar'.
Als je zielig bent zeggen we 'Gerum'.

Ik ken de variant, denk. 
Dat vind jij mooi, denk? 

impala schreef op 31-07-2021 om 19:15:

[..]

Ik spreek een aardig woordje Amsterdams maar heb hier nog nooit van gehoord!

Nee? Een Amsterdamse oom van me zei dat altijd.

[..]

Drijfsijzen om precies te zijn.

Verder ken ik nog pulletje als term voor een eendenkuiken.

Klucht als woord voor dijk.

En iemand noemde het woord tuutje voor een plastic zakje, dat ken ikdan weer als puutje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.