Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 18:58

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:49:

[.Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:49:

[..]

Hahaha ja? Vind je 't niet lekker? Hier een friet speciaal: pindasaus, gesnipperde ui, curry en mayo, hmmm

Zonder de curry (die wij hier trouwens foutief ketchup noemen) heet het patatje of frietje oorlog. 

Wat jaren geleden veranderd moest worden, omdat het nogal negatief klinkt. Geen idee hoe ze het nu noemen.

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

31-07-2021 om 18:59

kitchenwitch schreef op 31-07-2021 om 18:54:

"krang", check! En "Tuut", dat is een kip. Een "tuutje" is dan weer geen kuiken, maar een plastic of papieren zakje. Een broekzak is dan weer een "Tes". En ook hier doen we deuren en ramen los.

Ik denk dat je bij mij uit de buurt komt

Hier zeggen ze tegen een eekhoorn eiketske. Eerste keer dacht ik echt: een watte? En een kiëbus is een hoofd, kieps een pet. 

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 18:58:

[..]

Zonder de curry (die wij hier trouwens foutief ketchup noemen) heet het patatje of frietje oorlog.

Wat jaren geleden veranderd moest worden, omdat het nogal negatief klinkt. Geen idee hoe ze het nu noemen.

En met de curry is het patatje kern oorlog toch?

Ik heb een vriendin in aalsmeer en daar is een frikadel speciaal met ketchup (en fritessaus en uien) in plaats van curry met fritessaus en uien.

Echt ranzig gewoon. Bah. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

31-07-2021 om 19:00

ToetieToover schreef op 31-07-2021 om 18:55:

Mijn Utrechtse neef (“jochie”) heeft een grote slaaoi emmer en roept vaak: achterlijke gladiool!

Voelt als thuis! Maar mijn moesjie krijgt een hartverzakking. Ook als ze er achterkomt dat ik haar moesjie noem.

SilverQuelea47

SilverQuelea47

31-07-2021 om 19:02

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 18:54:

[..]

Feitelijk is het zelfs fritessaus in plaats van mayonaise. Mayonaise is veel vetter. Dat vinden wij, Nederlanders, doorgaans minder lekker.

Ik ben altijd al een slechte Nederlander geweest en ik eet dat met mayonnaise, en zeker niet met fritessaus. Bah.

kitchenwitch schreef op 31-07-2021 om 18:54:

"krang", check! En "Tuut", dat is een kip. Een "tuutje" is dan weer geen kuiken, maar een plastic of papieren zakje. Een broekzak is dan weer een "Tes". En ook hier doen we deuren en ramen los.

Broek is een boks (of box?)

_melon schreef op 31-07-2021 om 19:00:

Ik heb een vriendin in aalsmeer en daar is een frikadel speciaal met ketchup (en fritessaus en uien) in plaats van curry met fritessaus en uien.

Echt ranzig gewoon. Bah.

Hier is ie ook met ketchup en uien. Zonder mayo of frietsaus.

En spreekt men van een "curryworst speciaal".

Een enkel frituur gooit er curry-ketchup tussen.

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 18:54:

[..]

Feitelijk is het zelfs fritessaus in plaats van mayonaise. Mayonaise is veel vetter. Dat vinden wij, Nederlanders, doorgaans minder lekker.

Doe mij maar een goeie mayonaise (met eieren) van D&L

ToetieToover schreef op 31-07-2021 om 18:55:

Mijn Utrechtse neef (“jochie”) heeft een grote slaaoi emmer en roept vaak: achterlijke gladiool!

Dakhaas!

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 19:05

Slaoi, mee aai, mee juin, mee èrpel. (Sla, met ei, met ui, met aardappel. En dan heel snel uitgesproken.)
Wordt hier voor de grap weleens gezegd als iemand even zijn plaatselijke dialect wil demonstreren.

Mlah! schreef op 31-07-2021 om 19:03:

[..]

Boksen zijn onze broekspijpen. 

Mlah! schreef op 31-07-2021 om 19:03:

[..]

Boksem in Groningen. 

Tover-Feetje schreef op 31-07-2021 om 18:41:

[..]

Hier ook wel gespouwd

Dat is in Tilburg dan weer kotsen. Wat dan ook weer spugen genoemd kan worden, maar over het algemeen wordt met spugen niet spouwen bedoeld maar 'fluimeren'

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 19:05:

Slaoi, mee aai, mee juin, mee èrpel. (Sla, met ei, met ui, met aardappel. En dan heel snel uitgesproken.)
Wordt hier voor de grap weleens gezegd als iemand even zijn plaatselijke dialect wil demonstreren.

Jaa, dat!

Als ik naar huis ga vanuit kantoor ben ik afgewerkt 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.