Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

nlies schreef op 31-07-2021 om 18:42:

[..]

Belgische vriendin ging koffie schenken. Vroeg waar mijn tas was. en ik zeg zonder nadenken dat die op de grond stond. Bij haar verbaasde blik wist ik wel wat ze bedoelde. Hier werd toen ik kind was ook nog wel van tas gesproken, maar kopje was wel netter om te zeggen

Dat is inderdaad wel echt iets wat je maar net moet weten inderdaad. Mijn ouders vragen bij een 2e kopje koffie ook : Gij nog unne tas?

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 18:46

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:42:

[..]

Dat vraag ik me ook af.

Kan iemand mij het "ergens flauw van zijn" nog verklaren als in : "het beu zijn"?

Of: geen flauw idee hebben. Of: doe niet zo flauw. 

Raar woord, dat flauw, als je het een paar keer hardop zegt.

Regendrup. schreef op 31-07-2021 om 18:45:

[..]

Neeee heeeeeeee stop met je pinda! SATÉSAUS

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 18:46:

[..]

Of: geen flauw idee hebben. Of: doe niet zo flauw.

Raar woord, dat flauw, als je het een paar keer hardop zegt.

Ja die uitdrukkingen ken ik ook maar "iets beu zijn" en dan zeggen : "er flauw van zijn" kon ik niet helemaal plaatsen.

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:49:

[..]

Hahaha ja? Vind je 't niet lekker? Hier een friet speciaal: pindasaus, gesnipperde ui, curry en mayo, hmmmmm

SilverQuelea47

SilverQuelea47

31-07-2021 om 18:50

Huh, een friet speciaal is toch curry of ketchup, mayo en uitjes?

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:49:

[..]

Hahaha ja? Vind je 't niet lekker? Hier een friet speciaal: pindasaus, gesnipperde ui en mayo, hmmmmm

Zowat geen mens vindt dat hier te eten  .

Ik ken weinig frituren (friet-tenten) die het in hun gamma hebben.

Doe mij dan maar een portie stoofvleessaus bovenop mijn frieten.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 18:50

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:47:

[..]

Ja die uitdrukkingen ken ik ook maar "iets beu zijn" en dan zeggen : "er flauw van zijn" kon ik niet helemaal plaatsen.

Ik denk dat al die 'flauwen' dezelfde etymologie hebben. Zoutloos dus. In jouw voorbeeld zou dat dan zijn dat je er geen smaak aan vindt zitten, er niets aan vinden. 

Een dorp verder dan waar ik woon zeggen ze spijen ipv spugen

Marquise schreef op 31-07-2021 om 18:50:

Zo ken ik het ook ja haha. 

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:42:

[..]

Dat vraag ik me ook af.

Kan iemand mij het "ergens flauw van zijn" nog verklaren als in : "het beu zijn"?

Dit ken ik wel, wist niet dat het geen ABN was  Zie dat het inderdaad Gronings en Drents is. Ik weet niet wat de verdere verklaring is. Je gebruikt het op dezelfde manier als ergens zat van zijn of worden. 

Marquise schreef op 31-07-2021 om 18:50:

Ja ik vergat de curry. Hier doen ze er in sommige friettenten ook nog pindasaus op.

majorette2005 schreef op 31-07-2021 om 18:50:

Een dorp verder dan waar ik woon zeggen ze spijen ipv spugen

Wij ook! Sjpeijen zeggen wij
. En ook als in "overgeven". Dat is hier ook sjpeije 

Piratenkoningin schreef op 31-07-2021 om 18:50:

[..]

Dit ken ik wel, wist niet dat het geen ABN was Zie dat het inderdaad Gronings en Drents is. Ik weet niet wat de verdere verklaring is. Je gebruikt het op dezelfde manier als ergens zat van zijn of worden.

Aha dankjewel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.