Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Gewoontes waarvan je blij bent dat die zijn veranderd

Friezinnetje schreef op 29-10-2023 om 21:59:

ik vind het high-fiven ook niks. Doe je bij een onbekende toch ook niet?

Mijn kleinzoontje vindt dat heel stoer 😉

ToetieToover schreef op 30-10-2023 om 05:53:

[..]

Oja, precies dit! Sturen met de benen en een sjekkie rollen! Ik werd altijd wagenziek (gek hè) en dan namen ze alvast een plastic zak mee. En deden het raampje open. Maar niet roken kwam niet in ze op.

Ja hier precies zo, en dan boos worden als we weer wagenziek werden. Ouders roken nog steeds trouwens. 

Bij ons waren de eet-en drinkmomenten ook tijdgebonden. Mijn moeder doet dat nog steeds. Wel handig als ik haar wil bellen (vaste telefoon), ik weet precies hoe laat ze binnen is. 
Ik begrijp van puberdochter dat die veel knuffelt op school, als ze binnenkomt, in de pauze met mensen die niet in haar klas zitten, als ze weer naar huis gaat. Pubers zijn denk ik na corona juist minder afstandelijk geworden. Naar elkaar dan hè, deze arme moeder moet het uiteraard zonder stellen. 

Mijn ouders houden ook strak vast aan eet en drink momenten. 10 uur koffie, 15 uur thee,  om 17 koffie en om 20 uur koffie. Rond half 10 nog een glaasje fris en 2 glazen wijn voor mijn moeder.

Het liefst ook alles in 2, dus 2 bekers koffie per keer. Vraag me niet waarom, ik zie dat verder ook nergens.
Ik drink wanneer het me uitkomt en 1 beker thee in de avond vind ik wel genoeg.

Blij dat er niet meer binnen wordt gerookt inderdaad. En al die glaasjes wijn mogen ook minder wat mij betreft. In het weekend een keer oke, maar standaard iedere dag is niet gezond.

Haha ja, die vaste drinkmomenten. Als je bij mijn ouders bv om 14.30 binnen kwam had je pech: pas om 15.00 werd er thee gezet. Geen minuut eerder. En daar mag je dan 1 chocolaatje bij en dan gaat het schaaltje weer weg 😆

_Audrey schreef op 30-10-2023 om 08:52:

Haha ja, die vaste drinkmomenten. Als je bij mijn ouders bv om 14.30 binnen kwam had je pech: pas om 15.00 werd er thee gezet. Geen minuut eerder. En daar mag je dan 1 chocolaatje bij en dan gaat het schaaltje weer weg 😆

Pfff, vreselijk… Gelukkig is mijn familie nooit zo geweest. 

Het enige wat een vaste tijd had was wanneer we wat lekkers mochten op ‘gewone’ dagen. Dat was om 15:00 (of later, maar niet na 17:00). 
En we moesten om 17:30 thuis zijn, dan waren we iig op tijd voor het eten. (Ergens tussen 17:45 en 18:30) We mochten dan nog wel bij huis naar buiten in de speeltuin bijvoorbeeld. 

Wij drinken nog wel altijd koffie bij het journaal, dus dan hebben we ook een soort vaste tijd. 
Wat ik in de generatie van mijn ouders zo onhandig vindt is dat sommigen ook vaste dagen hebben voor de was, voor de boodschappen etc. Dan willen ze vanuit de fietsclub bv gaan fietsen op dinsdag ipv donderdag en dan klaagt de helft dat ze niet kunnen want op dinsdag is het boodschappendag/wasdag/....dag 
En maar denken dat ze het druk hebben haha.

_Audrey schreef op 30-10-2023 om 08:52:

Oei dat heb ik gelukkig nooit gekend. Als we bij onze ouders thuis kwamen was het eerste wat mijn moeder deed koffie zetten. Hier thuis idem. Of het nu half negen 's morgens is of vier uur 's middags.

Saga schreef op 30-10-2023 om 09:42:

Wij drinken nog wel altijd koffie bij het journaal, dus dan hebben we ook een soort vaste tijd.
Wat ik in de generatie van mijn ouders zo onhandig vindt is dat sommigen ook vaste dagen hebben voor de was, voor de boodschappen etc. Dan willen ze vanuit de fietsclub bv gaan fietsen op dinsdag ipv donderdag en dan klaagt de helft dat ze niet kunnen want op dinsdag is het boodschappendag/wasdag/....dag

Nou ook dat ken ik niet. Zowel van mijn ouders als van mezelf niet. Dat is toch wel een bepaald soort mensen die zo leven hoor.....

Haha, ook dit deden mijn ouders. Vreselijk toch, om zo in het leven te staan. 

Nu mijn vader nog alleen is, is het wel anders gelukkig. Hij is veel losser zonder haar.

Wandelvrouwtje schreef op 30-10-2023 om 06:36:

mijn oom en tante hebben hun dag nog ingedeeld in drinkmomenten. Na het ontbijt even wachten en dan is het koffietijd. En ook na het avondeten moet er een kop koffie in. Rond vier uur drink je juist thee.

Ik drink de hele dag door gewoon waar ik zin in heb, heel fijn.

Deels herkenbaar, ik ben dan ook een autist. 

Hoewel ik er van af kan wijken, heb ik zeker op vrije dagen toch redelijke vaste drink momenten. Glazen water tussendoor niet meegenomen. 

Dat is een van de (redelijke) vaste tijden voor mij is dat het 2000 uur journaal, dat onderste herken ik dan weer veel minder/niet. En ook op vakantie ben ik in die zin een stuk “losser”  net als dat ik met/bij anderen ben of zij hier. 
als ik een dag alleen thuis ben….

Ik heb het nog mee gemaakt dat je alleen op zaterdag onder de douche ging of in bad. Zo blij dat die gewoonte er al lang niet meer is. 

FancyDuck29

FancyDuck29

30-10-2023 om 10:29

Dit zie ik in mijn generatie ook, met parttime werkende moeders. Die kunnen dan op maandag/dinsdag/woensdagochtend niks inplannen, want dan moeten ze de boodschappen doen.

mut

mut

30-10-2023 om 10:32

rionyriony schreef op 30-10-2023 om 06:43:

Dat ik niet meer naar school hoef. Ik droom daar nog steeds over: ineens ontdekt men dat ik mijn examen nog niet heb gedaan en dat moet ik alsnog doen.

De paniek voelt dan heel reëel maar in werkelijkheid heb ik het papiertje behaald van alles waar ik aan begonnen ben dus het slaat nergens op.

Herkenning. Heb ik ook heel lang gehad. Nu al een paar jaar niet meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.