Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

18-07-2021 om 20:54

Geloof jij?

To trapt af. 

Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer? 

Theelepel, in Katwijk staat de Soefi Tempel. Die hebben een mooie ideologie. 

DanGun schreef op 21-07-2021 om 06:29:

[..]

Er zijn zoveel vertalingen en nog meer interpretaties. Het zal wel los lopen allemaal. Maar wel fijn dat jij je druk maakt om andermans zieleheil 😉

Dat doe ik niet, ik stel vragen over het geloof omdat ik daar zelf van af gestapt ben juist omdat ik die vragen heb.

Rockstar schreef op 21-07-2021 om 09:19:

[..]

Dat doe ik niet, ik stel vragen over het geloof omdat ik daar zelf van af gestapt ben juist omdat ik die vragen heb.

Oké. Dan begreep ik je verkeerd. 

TanteTheelepel schreef op 21-07-2021 om 09:11:

[..]

Je hebt hier een hele goede bollywoodfilm over. "Oh my god" over een hindoe die alle moslims verafschuwt, maar als zijn vader overlijdt blijkt hij geadopteerd te zijn en blijken zijn biologische ouders Moslim te zijn. Hij komt dan in een identiteit crisis terecht.

Wat ik zo mooi vind in Suriname: er staan een synagoge, kerk en moskee op 1 erf en er kijkt niemand raar op als een hindoe ook die gebouwen binnenloopt. Ik begrijp nooit waarom het één perse beter moet zijn dan het ander en waarom mensen daar ruzie over maken. Ik kreeg als jong meisje van 12 een keer te horen van een oudere vrouw dat ik maar de hel zou gaan omdat ik geen moslima ben en geen hoofddoek draag. Al die verkrachters van de Taliban gaan zeker wel naar de hemel, want dat doen ze in naam van God?

In mijn beleving heeft ieder geloof 1 ding gemeen en dat is dat je goed moet zijn voor de medemens. Dat heeft m.i. niets te maken met geloof, maar met normen en waarden en gewoonweg fatsoen.

Het Hindoeïsme kent overigens geen hel en is eigenlijk een levenswijze. Wij geloven in reïncarnatie en het is de bedoeling dat je ziel uiteindelijk de verlossing (Nirvana/Moksh) bereikt en niet meer terug op de aarde komt. Daar doet je ziel meerdere levens over. Uiteindelijk word je een monnik (boeddhistisch of hindoe) en laat je al je bezittingen achter om in een tempel in Azië je leven te wijden aan het bereiken van de verlossing middels een sober leven zonder luxe.

In dit geval is het een bollywoodfilm, maar ik kan me voorstellen dat dit ook echt gebeurt, en zo zie je maar dat wat je gelooft door je cultuur komt en hoe je bent opgevoed en dat het voor veel mensen niet zoveel te maken heeft met daadwerkelijk het gevoel hebben een connectie/band/echte ervaringen te hebben met een god. Beetje zoals bijgeloof dus. 🤭

Rockstar schreef op 21-07-2021 om 09:22:

[..]

In dit geval is het een bollywoodfilm, maar ik kan me voorstellen dat dit ook echt gebeurt, en zo zie je maar dat wat je gelooft door je cultuur komt en hoe je bent opgevoed en dat het voor veel mensen niet zoveel te maken heeft met daadwerkelijk het gevoel hebben een connectie/band/echte ervaringen te hebben met een god. Beetje zoals bijgeloof dus. 🤭

Precies. 

Als er een echt opperwezen was geweest, dan had er niet zoveel verdeeldheid kunnen bestaan, want dan had hij iedereen geinformeerd. Dit zijn gewoon allemaal bijgeloven die ontstaan zijn bij de diverse volkeren die toen nog niet zoals nu beschikking hadden over een wereldwijde informatiebron zoals internet. Een échte god zou vanaf z'n wolkje iedere toenmalige aardbewoner kunnen toespreken in een taal die iedereen zou verstaan (want het is immers God) zodat er één geloof aangehangen zou worden. Kortom: religies zijn door de mensheid bedacht. 

Dat staat los van de gedachte dat er meer tussen hemel en aarde zou kunnen bestaan. We weten immers nog niet alles. 

Rockstar schreef op 21-07-2021 om 09:22:

[..]

In dit geval is het een bollywoodfilm, maar ik kan me voorstellen dat dit ook echt gebeurt, en zo zie je maar dat wat je gelooft door je cultuur komt en hoe je bent opgevoed en dat het voor veel mensen niet zoveel te maken heeft met daadwerkelijk het gevoel hebben een connectie/band/echte ervaringen te hebben met een god. Beetje zoals bijgeloof dus. 🤭

Klopt! Het is maar net waar je wiegje gelegen heeft. Daarom vind ik het zo jammer dat mensen elkaar afkeuren op elkaars geloof. Laat een ieder in zijn/haar/hen eigen waarde en ga je eigen geloof niet opdringen. Het 1 is niet beter dan het ander. Je mag als gelovige ook best het antwoord niet weten, maar zeg dat dan gewoon en kom niet met 1 of ander raar verhaal als iemand zich probeert te verdiepen in jouw gedachtegang. 

DanGun schreef op 20-07-2021 om 23:37:

[..]

Weleens gehoord van de deuterocanonieke en apocriefe boeken?

Jazeker , en ook van de de Dode Zeerollen en de Nag Hammadi geschriften. 

Athan schreef op 20-07-2021 om 23:32:

Ik heb het over de Bijbel, maar ik betwijfel of het met de Koran anders is gesteld. De Torah wordt door joden wel echt gekend, dus daar zal het (misschien) niet opgaan.

De Joden lezen vaak selectief, delen waar gesproken wordt over de Messiah worden vaak overgeslagen, want ze willen Jezus de ere niet geven.
Moslims geloven dan wel weer in Jezus maar houden er een eigenaardige versie op na en zijn inderdaad een stuk toegewijder in het lezen van hun heilig boek.
Al weet ik dat daar vaak ook veel dwang achter zit.

Atheisten lezen de heilige boeken vaak met een bevooroordeelde blik, teksten worden naar willekeur er uit gepikt om een punt te bewijzen, is wat ik vaak zie.
Dan kun je de bijbel wel gelezen hebben maar het optimale haal je er niet uit.

Malibu2 schreef op 21-07-2021 om 06:55:

Ik heb meegelezen en ik snap beide kanten van het verhaal. Zelf ben ik jarenlang atheïst / agnost geweest en ik had niets met religie. De bijbel had ik nooit gelezen en ik had me ook nooit in andere godsdiensten verdiept. Er was niets en het interesseerde me ook niet.
Maar door wat ik zelf ervaren heb, geloof ik nu wel. Het is zoals iemand eerder omschreef een persoonlijke relatie. Een relatie die mijn leven heeft veranderd en die ik nooit meer kwijt wil. Daar was destijds geen kerk aan te pas gekomen, daar heb ik me pas later bij aangesloten toen ik beter wist wat de onderlinge verschillen waren en wat ik zelf geloofde (en wat absoluut niet!).

Veel van de vragen die gesteld worden herken ik. Die heb ik zelf ook gehad en ook nu heb ik lang niet overal een antwoord op. Maar wat ik ervaar is sterker dan dat.

Wat mooi, Malibu!

Om tot ware geloof te komen, een persoonlijke relatie met God, hebben vele mensen een ervaring nodig. Ik ben blij dat je dit hebt mogen ontvangen, want het is een geschenk van onschatbare waarde.  💖

TanteTheelepel schreef op 21-07-2021 om 09:11:

[..]

Je hebt hier een hele goede bollywoodfilm over. "Oh my god" over een hindoe die alle moslims verafschuwt, maar als zijn vader overlijdt blijkt hij geadopteerd te zijn en blijken zijn biologische ouders Moslim te zijn. Hij komt dan in een identiteit crisis terecht.

Wat ik zo mooi vind in Suriname: er staan een synagoge, kerk en moskee op 1 erf en er kijkt niemand raar op als een hindoe ook die gebouwen binnenloopt. Ik begrijp nooit waarom het één perse beter moet zijn dan het ander en waarom mensen daar ruzie over maken. Ik kreeg als jong meisje van 12 een keer te horen van een oudere vrouw dat ik maar de hel zou gaan omdat ik geen moslima ben en geen hoofddoek draag. Al die verkrachters van de Taliban gaan zeker wel naar de hemel, want dat doen ze in naam van God?

In mijn beleving heeft ieder geloof 1 ding gemeen en dat is dat je goed moet zijn voor de medemens. Dat heeft m.i. niets te maken met geloof, maar met normen en waarden en gewoonweg fatsoen.

Het Hindoeïsme kent overigens geen hel en is eigenlijk een levenswijze. Wij geloven in reïncarnatie en het is de bedoeling dat je ziel uiteindelijk de verlossing (Nirvana/Moksh) bereikt en niet meer terug op de aarde komt. Daar doet je ziel meerdere levens over. Uiteindelijk word je een monnik (boeddhistisch of hindoe) en laat je al je bezittingen achter om in een tempel in Azië je leven te wijden aan het bereiken van de verlossing middels een sober leven zonder luxe.

Daar geloof ik ook in hoor.

Er zijn teksten in de bijbel waaruit je kunt opmaken dat de vroege Christenen ook al geloofde in reincarnatie. Tegenwoordig wordt het door een hoop Christenen weggezet als een ideologie wat te exotisch is en niet passend in de bijbelse leer, maar ook dat heeft een goede functie denk ik. We moeten elk leven, leven alsof het ons laatste is.
Wanneer je met de overtuiging rondloopt dat je tot in het oneindige levens kunt recyclen ben je eerder geneigd om er met de pet naar te gooien denk ik... en ik geloof dat er wel een limiet zit aan het aantal levens wat we krijgen. 

appeltje_ schreef op 21-07-2021 om 10:14:

[..]

De Joden lezen vaak selectief, delen waar gesproken wordt over de Messiah worden vaak overgeslagen, want ze willen Jezus de ere niet geven.
Moslims geloven dan wel weer in Jezus maar houden er een eigenaardige versie op na en zijn inderdaad een stuk toegewijder in het lezen van hun heilig boek.
Al weet ik dat daar vaak ook veel dwang achter zit.

Atheisten lezen de heilige boeken vaak met een bevooroordeelde blik, teksten worden naar willekeur er uit gepikt om een punt te bewijzen, is wat ik vaak zie.
Dan kun je de bijbel wel gelezen hebben maar het optimale haal je er niet uit.

Dat vind ik ook gek, dat je dus al 3 geloven hebt die alle 3 Jezus op een andere manier interpreteren. Dan heeft Jezus zijn boodschap niet goed overgebracht óf, wat ik  aannemelijker vind, is dat het verhaal in verschillende culturen verschillend is gaan ontwikkelen. Door de mens zelf dus, niet omdat er een god zou zijn die dit of dat gezegd zou hebben. In de islam is Mohammed juist een belangrijk persoon en volgens mij is hij in het Christendom geen ding, althans ik kende hem daar niet.

Rockstar schreef op 21-07-2021 om 10:38:

[..]

Dat vind ik ook gek, dat je dus al 3 geloven hebt die alle 3 Jezus op een andere manier interpreteren. Dan heeft Jezus zijn boodschap niet goed overgebracht óf, wat ik aannemelijker vind, is dat het verhaal in verschillende culturen verschillend is gaan ontwikkelen. Door de mens zelf dus, niet omdat er een god zou zijn die dit of dat gezegd zou hebben. In de islam is Mohammed juist een belangrijk persoon en volgens mij is hij in het Christendom geen ding, althans ik kende hem daar niet.

Jezus was anders heel duidelijk over zijn boodschap; i am the truth, the way and the life, no one comes to the father but trough me.''

De bijbel is geschreven door de apostelen en mensen die Jezus daadwerkelijk hebben meegemaakt, wat er vervolgens aan derde hands verhalen in elkaar worden geflanst om de eigen vlag te kunnen hijsen dat ligt aan de mens zelf. 

Nu zijn er wel al twee geloven die naar Jezus wijzen en het Christendom refereert naar geen van de twee. Het staat op zichzelf. Daar mag je je eigen conclusies uittrekken.

Het christendom verwijst niet naar het Jodendom als een op zichzelf staande religie, is wat ik daar overigens mee bedoel. Jezus heeft willen voortbouwen op het Jodendom, want zoals hij zei ik kom niet om de wet te vernietigen maar om er de volle betekenis aan te geven, omdat de Joden Jezus niet hebben geaccepteerd is het Christendom ontstaan. 
Het Christendom bevat een gedeelte uit de Thora (het oude testament), dus in die zin refereert het naar het Jodendom, maar met de komst van Jezus zijn we een nieuw verbond aangegaan met de Here en die is van kracht, dus niet het oude testament. 

Ik vind dit topic een beetje verzanden in zendingswerk.

Rockstar schreef op 21-07-2021 om 00:11:

Is het ook niet gek dat er meerdere bijbels zijn en dat in eentje staat dat je god niet mag afbeelden en dat het volgens een andere bijbel wel mag? Dan kan je zelfs als Christen nog in de hel belanden als je de verkeerde bijbel volgt?

Dat was het gevolg van ontwikkeling, voortschrijdend inzicht. Het christelijke geloof werd steeds vriendelijker en stond altijd open voor nieuwe inzichten, alsook om er voor te kiezen om helemaal niet meer te geloven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.