Huiskamer
DownrightSpoonbill69
18-07-2021 om 20:54
Geloof jij?
To trapt af.
Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer?
ShowyHummingbird30
20-07-2021 om 08:16
Hetvrijewoord schreef op 19-07-2021 om 23:58:
[..]
Epicurus beschreef dit probleem al:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is Hij niet almachtig.
Als Hij het niet wíl opheffen is Hij kwaadaardig.
Als Hij het niet kán en niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Voor mij persoonlijk: deze redenering gaat mank omdat je de Schepper menselijke eigenschappen toekent. Dat is niet vreemd, dat doet iedereen - ook gelovigen - want dat is het enige referentiekader dat we hebben. Uitgerekend Epicurus leefde in een tijd en cultuur waarin goden als een soort supermensen werden gezien.
Geloven in een Schepper kan verschillende vormen hebben. Lang niet iedereen gelooft in een vriendelijke oude man op een wolk die alles op aarde (in het heelal) tot in de details regelt, organiseert, bepaalt.
Je kunt de Schepper ook zien als de Natuur. Degene/hetgene die de natuurwetten bepaald waaruit alles wat er is en gebeurt voortkomt. Ik geloof dat daar een intelligentie achter moet zitten, "toeval" vind ik een zwaktebod. Ik zie de Schepper dus niet zozeer als "iemand" die alles bepaald, maar als een "oerkracht" die ervoor heeft gezorgd en zorgt dat alles bestaat zoals het bestaat.
De idee van leven na de dood geeft mij troost als ik onrechtvaardigheid ziet. Dat het lijden dan ophoudt en overgaat in rust en geluk.
Als ik het goed heb begrepen vinden veel atheïsten het juist troostend om te geloven dat alles bij de dood ophoudt. Eigenlijk verschillen we daar dus niet zo heel erg in, we kiezen alleen twee verschillende richtingen om hetzelfde gevoel te bereiken.
Padme
20-07-2021 om 08:28
Veel van de vragen die aan gelovigen hier gesteld worden, herken ik. Gods almacht en goedheid, wat van de Bijbel is letterlijk en wat niet. Daar heb ik flink mee geworsteld. Op dit moment geloof ik in een goede God die kennelijk niet ingrijpt/kan/wil bij zoveel ellende. Een God die niet wil dat mensen jong sterven, gehandicapt geboren worden. Een God die mij troost als ik dingen meemaak die ik niet begrijp.
En de Bijbel vertaal ik voor mezelf naar nu: acceptatie van iedereen, voor elkaar zorgen.
Ik vind het heel erg dat de kerk zoveel kwaads heeft gedaan, door de geschiedenis heen. Toch zit ik nu bij een kerk, omdat ik geloof en hoop dat de goede dingen die de kerk geeft, er ook zijn.
Sassenach
20-07-2021 om 08:36
Coreopsis schreef op 20-07-2021 om 08:16:
[..]
Geloven in een Schepper kan verschillende vormen hebben. Lang niet iedereen gelooft in een vriendelijke oude man op een wolk die alles op aarde (in het heelal) tot in de details regelt, organiseert, bepaalt.
Je kunt de Schepper ook zien als de Natuur. Degene/hetgene die de natuurwetten bepaald waaruit alles wat er is en gebeurt voortkomt. Ik geloof dat daar een intelligentie achter moet zitten, "toeval" vind ik een zwaktebod. Ik zie de Schepper dus niet zozeer als "iemand" die alles bepaald, maar als een "oerkracht" die ervoor heeft gezorgd en zorgt dat alles bestaat zoals het bestaat.
Grappig, onze denkbeelden komen heel erg overeen. Ik zie de natuur als schepper zonder menselijke vorm. En de intelligentie die jij benoemt, zie ik als natuurwetten. Dat je dat een oerkracht noemt, is voor mij ook herkenbaar. En toch zie jij jezelf als gelovig en ik als niet gelovig.
ShowyHummingbird30
20-07-2021 om 08:44
Sassenach schreef op 20-07-2021 om 08:36:
[..]
Grappig, onze denkbeelden komen heel erg overeen. Ik zie de natuur als schepper zonder menselijke vorm. En de intelligentie die jij benoemt, zie ik als natuurwetten. Dat je dat een oerkracht noemt, is voor mij ook herkenbaar. En toch zie jij jezelf als gelovig en ik als niet gelovig.
Ik denk, correct me if I'm wrong, dat veel gelovigen in deze tijd de Schepper niet in een menselijke vorm zien. Die menselijke vorm/afbeelding is iets dat voortkomt uit onder andere de oud-Griekse (en daarna Romeinse) cultuur. Dat afbeelden is in de katholieke kerk overgenomen. Andere religies beelden de Schepper juist expliciet niet af, ook om te voorkómen dat mensen Hem menselijke eigenschappen toekennen.
Het valt me op in dit topic dat juist niet-religieuzen steeds menselijke eigenschappen aanhalen.
Waar jij en ik in verschillen is denk ik dat ik die scheppende kracht als een intelligente kracht zie, en jij niet. Klopt dat?
Sassenach
20-07-2021 om 08:51
Coreopsis schreef op 20-07-2021 om 08:44:
[..]
Ik denk, correct me if I'm wrong, dat veel gelovigen in deze tijd de Schepper niet in een menselijke vorm zien. Die menselijke vorm/afbeelding is iets dat voortkomt uit onder andere de oud-Griekse (en daarna Romeinse) cultuur. Dat afbeelden is in de katholieke kerk overgenomen. Andere religies beelden de Schepper juist expliciet niet af, ook om te voorkómen dat mensen Hem menselijke eigenschappen toekennen.
Het valt me op in dit topic dat juist niet-religieuzen steeds menselijke eigenschappen aanhalen.
Waar jij en ik in verschillen is denk ik dat ik die scheppende kracht als een intelligente kracht zie, en jij niet. Klopt dat?
Nee, ik zie het ook als intelligente kracht. Maar ik denk dat onze interpretatie van een intelligente kracht verschilt. Ik zie het als natuurwetten die op een logische manier op elkaar reageren. Er zit dus niet een bewustzijn achter dat deze natuurwetten bewust gemaakt heeft. Als ik jou goed begrijp, denk jij (of voel jij misschien wel) dat er wel een soort bewustzijn achter zit met een bewuste intentie.
ShowyHummingbird30
20-07-2021 om 08:58
Sassenach schreef op 20-07-2021 om 08:51:
[..]
Nee, ik zie het ook als intelligente kracht. Maar ik denk dat onze interpretatie van een intelligente kracht verschilt. Ik zie het als natuurwetten die op een logische manier op elkaar reageren. Er zit dus niet een bewustzijn achter dat deze natuurwetten bewust gemaakt heeft. Als ik jou goed begrijp, denk jij (of voel jij misschien wel) dat er wel een soort bewustzijn achter zit met een bewuste intentie.
Klopt. Ik geloof dat intelligentie niet kan bestaan zonder (een vorm van) bewustzijn.
Rachel.
20-07-2021 om 09:01
Cocorico schreef op 20-07-2021 om 00:43:
[..]
Ik heb meerdere keren de toekomst gezien.
Herkenbaar
Rachel.
20-07-2021 om 09:03
Rockstar schreef op 20-07-2021 om 00:48:
[..]
Het is langzaam zo gegroeid. Ons evolutionair gegroeide hersenpannetje is tegenwoordig relatief lastig door het bekken heen te persen. En wij zijn geen vlucht of roofdieren, wij moeten het niet hebben van onze kracht of snelheid, maar van onze intelligentie en ons teamwerken. Dus wij hoeven geen records te zetten met wegvluchten voor roofdieren of juist het vangen van prooien, en vrouwen bleven van oudsher in principe bij elkaar achter in een grotje terwijl de mannen op jacht gingen. Daar kan je best met bolle buik in rond hobbelen. Onze kinderen hebben extreem lang zorg nodig, zorg voor het kind vs hoeveelheid kinderen is altijd een trade off. Hoe meer je voor je kind zorgt, hoe minder je er kan hebben (want er is nou eenmaal maar 1 mamma (en heel soms 1 pappa) en die heeft maar 2 handjes, pootjes, vinnetjes). Daarom kakken schildpadden en zeepaardjes er hele bergen uit om ze vervolgens achter te laten. Als je maar genoeg beebs uitkakt, overleven er vast wel een paar. Als je al je liefde en moeite in 1 kind stopt, hoef je er niet zo veel te maken want dan is de kans dat deze overleeft groter.
Dit heb je mooi uitgelegd idd!
Sassenach
20-07-2021 om 09:04
Coreopsis schreef op 20-07-2021 om 08:58:
[..]
Klopt. Ik geloof dat intelligentie niet kan bestaan zonder (een vorm van) bewustzijn.
Dan ben ik heel benieuwd waar jij dan denkt dat dat bewustzijn vandaan komt.
wild-flower
20-07-2021 om 09:11
Nose schreef op 19-07-2021 om 23:30:
[..]
Ja klopt hahaha
Maar hoe ontstaat God dan opeens
Ik denk dat God geëvolueerd is .
Vanaf het allereerste begin bestond er al een 'god' , of meerdere goden zelfs.
Bij de oude beschavingen die leefden in en van de natuur zelfs al , al heet dat nu ' bijgeloof ' , maar voor hun was het echt . In de oudheid wilde men de ' natuurgoden ' gunstig stemmen door rituelen.
De bijbelse evangeliën en de ‘heidense’ mythen hebben niet voor niets zoveel overeenkomsten . Zo ook met de invloeden van andere oude religies op het christendom .
Rachel.
20-07-2021 om 09:14
wild-flower schreef op 20-07-2021 om 09:11:
[..]
Bij de oude beschavingen die leefden in en van de natuur zelfs al , al heet dat nu ' bijgeloof ' , maar voor hun was het echt . In de oudheid wilde men de ' natuurgoden ' gunstig stemmen door rituelen.
De bijbelse evangeliën en de ‘heidense’ mythen hebben niet voor niets zoveel overeenkomsten . Zo ook met de invloeden van andere oude religies op het christendom .
Zo heb je in Suriname ook plekjes in de natuur waar je niet mag komen zonder dat je toestemming van de natuurgoden vraagt.
ShowyHummingbird30
20-07-2021 om 09:16
Sassenach schreef op 20-07-2021 om 09:04:
[..]
Dan ben ik heel benieuwd waar jij dan denkt dat dat bewustzijn vandaan komt.
Nergens vandaan. God, de Schepper, het Bewustzijn "is". Zonder begin, zonder einde. Tijd is onderdeel van de schepping, van ons heelal. De Schepper is geen onderdeel van de schepping.
Om de vraag om te draaien: waar komt volgens jou die intelligentie vandaan?
Athan
20-07-2021 om 09:16
wild-flower schreef op 20-07-2021 om 09:11:
[..]
Ik denk dat God geëvolueerd is .
Wat is eigenlijk verschil tussen geloof en bijgeloof?
Herfstappeltaart
20-07-2021 om 09:17
Athan schreef op 20-07-2021 om 09:16:
[..]
Dat vind ik nu een hele goeie vraag.
Dat is namelijk heel subjectief.
Rachel.
20-07-2021 om 09:20
Athan schreef op 20-07-2021 om 09:16:
[..]
Naar mijn idee is geloof dat je gelooft in een God of goden en bijgeloof dat je gelooft dat als je bepaalde dingen op een bepaalde manier doet, of juist niet doet er ongeluk op je pad komt of iets wat je belemmerd. Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor maar dat is hoe ik het zie.
Bijgeloof werd bij onze kerk ook gezien is ieder geloof behalve het geloof in God, daar ben ik het zelf niet mee eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.