Huiskamer
Anouk1234
12-11-2023 om 18:31
Geen tv meer te koop
Ik bedacht me net dat er in het dorp waar ik woon (50.000 inwoners) met het failliet gaan van de bcc niet eens meer een winkel in mijn dorp zit waar je een tv kunt kopen.
Op zich geen probleem om een tv online te kopen, maar toch wel bizar.
Hebben jullie nog dingen die in het verleden wel gewoon te koop waren in jullie woonplaats en nu niet meer?
Apiejapie
13-11-2023 om 08:33
Ik ben vooral erg blij dat de supermarkt er nog zit bij ons. Onlangs grote verbouwing gehad, dus ga er even vanuit dat deze ook zal blijven. Tegenwoordig kun je in de supermarkt voor zoveel dingen terecht dat een bakker, groenteboer en drogist ook niet echt nodig zijn. Vlees koop ik in de supermarkt niet dus daarvoor wel naar een ander dorp, maar daar kom ik minimaal 17 keer per week dus geen moeite daar even langs te rijden.
De sportzaak, cafés, bank, meubelzaken, 2e school, juwelier, stoffenwinkel, schoenmaker, kantoorboekhandel, speelgoedwinkel, huishoudwinkel, sanitairwinkel, 2e bakker en drogist zijn verdwenen. Eigenlijk best veel weg, nu alleen nog twee fietsenwinkels, cafetaria, supermarkt. Ik mis er niks aan omdat het toch geen spullen zijn die je wekelijks nodig hebt. Heb er geen probleem mee om eens in de vijftien/twintig jaar dat ik een tv of wasmachine koop om dan een dorp verderop te gaan. Online wil ik die spullen absoluut niet bestellen. "Koop je waar bij de mam, die hem ook repareren kan", is het gezegde en daar houd ik voor mezelf ook aan vast (zolang dat mogelijk is).
Bakblik
13-11-2023 om 08:38
In kleine dorpen waar steeds meer winkels verdwijnen gaat het verstigingsklimaat ook achteruit. Dat zie je meer leegstand en verkrotting van winkelpanden waardoor een starter niet opvalt in het rijtje lege panden en het zelf ook niet red. Vroeger red ik weleens in Frankrijk die zo'n spookdorp, nu is mijn eigen dorp hard op weg ook zo'n dorp te worden. In een straat van het winkelgebied zijn 4 kappers tussen 8 leegstaande panden en een elektronicawinkel en een fietsenwinkel. Het is niet meer leuk winkelen, je haalt wat je nodig hebt en gaat weer naar huis.
Bakblik
13-11-2023 om 08:41
Apiejapie schreef op 13-11-2023 om 08:33:
Ik ben vooral erg blij dat de supermarkt er nog zit bij ons. Onlangs grote verbouwing gehad, dus ga er even vanuit dat deze ook zal blijven. Tegenwoordig kun je in de supermarkt voor zoveel dingen terecht dat een bakker, groenteboer en drogist ook niet echt nodig zijn. Vlees koop ik in de supermarkt niet dus daarvoor wel naar een ander dorp, maar daar kom ik minimaal 17 keer per week dus geen moeite daar even langs te rijden.
De sportzaak, cafés, bank, meubelzaken, 2e school, juwelier, stoffenwinkel, schoenmaker, kantoorboekhandel, speelgoedwinkel, huishoudwinkel, sanitairwinkel, 2e bakker en drogist zijn verdwenen. Eigenlijk best veel weg, nu alleen nog twee fietsenwinkels, cafetaria, supermarkt. Ik mis er niks aan omdat het toch geen spullen zijn die je wekelijks nodig hebt. Heb er geen probleem mee om eens in de vijftien/twintig jaar dat ik een tv of wasmachine koop om dan een dorp verderop te gaan. Online wil ik die spullen absoluut niet bestellen. "Koop je waar bij de mam, die hem ook repareren kan", is het gezegde en daar houd ik voor mezelf ook aan vast (zolang dat mogelijk is).
Dit ja al wordt het steeds moeilijker. Het winkelbestand is hier gehalveerd sinds ik hier 27 jaar geleden kwam wonen.
HumpieDumpie
13-11-2023 om 08:53
Moirmel schreef op 13-11-2023 om 06:13:
Vind het wel wat lullig als mensen stellen dat er niets meer is in hun dorp en vervolgens schrijven dat ze drie of vijf kilometer verderop nog terecht kunnen in een ander dorp.
Dat zijn toch geen onoverkomelijke afstanden?
Wij hebben geen enkele winkel in het dorp en inderdaad alles op zo'n 5 km afstand. Dat is zeker geen onoverkomelijke afstand, maar wel lastig als je net een pak melk bent vergeten.
Miepjecody
13-11-2023 om 08:59
Bakblik schreef op 13-11-2023 om 06:56:
[..]
Voor jou niet blijkbaar. Voor mij wel. Ik rijd met medische reden geen auto waardoor ik alles op de fiets moet doen of moet laten bezorgen. De plaatselijke electronicawinkel bezorgd grote dingen als een koelkast of tv wel, de strijkbout of mixer passen in mijn fietstas. De bij de Blokker aangeschafte strijkplank heb ik lopend naast mijn fiets thuis gekregen maar voor ouderen wordt dat wel een dingetje.
Bus?
Miepjecody
13-11-2023 om 09:06
GroenTuintje schreef op 13-11-2023 om 07:33:
[..]
Ja online maar niet bij die Blokker, sowieso een rotwinkel geworden, ze hebben zo vaak niks daar wat ik zoek
Ik woon vlakbij en stad, waar niet eens blokker meer zit, die zit op de meubelboulevard nu ....
absor
13-11-2023 om 09:18
eerlijk, witgoed en groot elektronica koop ik gewoon altijd online. Beter te vergelijken en ze bezorgen thuis en nemen de oude ook mee en en de doos enzo. Ik zit het ook liever thuis op mijn gemak uit te zoeken wat ik wil en nodig heb ipv met zo’n verkoper erbij. En in de winkel op die kleine bordjes die specificaties zoeken is ook onhandig
Apiejapie
13-11-2023 om 09:25
Miepjecody schreef op 13-11-2023 om 08:59:
[..]
Bus?
Juist in kleine dorpen rijden die niet of nauwelijks.
Miepjecody
13-11-2023 om 09:47
Apiejapie schreef op 13-11-2023 om 09:25:
[..]
Juist in kleine dorpen rijden die niet of nauwelijks.
Hier wel, en ik woon in Zeeland
lientje69
13-11-2023 om 09:57
Miepjecody schreef op 13-11-2023 om 09:47:
[..]
Hier wel, en ik woon in Zeeland
Dan heb je mazzel. Hier ( kop Noord-Holland) is het dramatisch. Rijden zelfs nu 12 dagen geen treinen ( wel vervangend busvervoer maar dat kost je een uur extra reistijd )
Maar überhaupt bij het treinstation komen is al een uitdaging. 40 minuten fietsen, 50 minuten met de bus ( uit ander dorp, dus eerst daarheen ). Met de auto is het 12 minuten. Als dochter met het OV naar haar werk wil, ( die niet rijdt op werktijden zorg ) , is ze 3 uur enkele reis onderweg. Met de auto 40 minuten. Gek toch, dat mensen auto blijven rijden....
Rockstar
13-11-2023 om 09:58
HumpieDumpie schreef op 13-11-2023 om 08:53:
[..]
Wij hebben geen enkele winkel in het dorp en inderdaad alles op zo'n 5 km afstand. Dat is zeker geen onoverkomelijke afstand, maar wel lastig als je net een pak melk bent vergeten.
Ik vind dat Amerika praktijken, dat de supermarkten niet op loopafstand liggen. Ik zou liever zien dat er supers bijkomen en niet juist verdwijnen.
Overigens zitten er in mijn wijk alleen al 3 supers dus hier speelt het niet.
Ysenda
13-11-2023 om 10:22
Moirmel schreef op 13-11-2023 om 06:13:
Vind het wel wat lullig als mensen stellen dat er niets meer is in hun dorp en vervolgens schrijven dat ze drie of vijf kilometer verderop nog terecht kunnen in een ander dorp.
Dat zijn toch geen onoverkomelijke afstanden?
Wel als er verder geen ov is. Of maar 2x per dag en niet meer in het weekend en je door ouderdom of een beperking niet meer kunt fietsen. Dan wordt het halen van je dagelijkse boodschappen echt wel een ding.
Bij mijn vader zit nog een mega dure buurtsuper, mijn vader doet daar bewust al zijn boodschappen zodat hij ook blijft voor diegenen die niet meer in staat zijn om naar het dorp verderop te komen.
Ysenda
13-11-2023 om 10:24
GroenTuintje schreef op 13-11-2023 om 07:32:
[..]
Ik neem aan dat zo’n winkel ook wel bezorgen kan.
Maar dat doen de meeste winkels in zo'n polder niet.
Moirmel
13-11-2023 om 10:36
Bakblik schreef op 13-11-2023 om 06:56:
[..]
Voor jou niet blijkbaar. Voor mij wel. Ik rijd met medische reden geen auto waardoor ik alles op de fiets moet doen of moet laten bezorgen. De plaatselijke electronicawinkel bezorgd grote dingen als een koelkast of tv wel, de strijkbout of mixer passen in mijn fietstas. De bij de Blokker aangeschafte strijkplank heb ik lopend naast mijn fiets thuis gekregen maar voor ouderen wordt dat wel een dingetje.
Sorry, maar ik rijd ook niet met de wagen (geen rijbewijs) en de dichtste supermarkt zit hier ook op 5km. Boodschappen doe ik met de fiets en een fietskar, grotere spullen laat ik leveren of vroeger nam ik het ov naar de stad en nam vervolgens een taxi terug (goedkoper dan eigen wagen).
Tegenwoordig hebben we wel een wagen (partner), dus voor bepaalde spullen vervangt die nu de taxi.
Of het voor ouderen een dingetje wordt, dat weet ik niet zeker. Achterbuurvrouw is 84 en rijdt nog steeds met de wagen en daarnaast zijn er ondertussen veel manieren om boodschappen aan huis geleverd te krijgen.
Iemand anders zei dat het wel rot is wanneer je dan een bus melk vergeet, maar voor zulke kleine zaken hebben wij buren.
madee
13-11-2023 om 10:42
absor schreef op 13-11-2023 om 09:18:
eerlijk, witgoed en groot elektronica koop ik gewoon altijd online. Beter te vergelijken en ze bezorgen thuis en nemen de oude ook mee en en de doos enzo. Ik zit het ook liever thuis op mijn gemak uit te zoeken wat ik wil en nodig heb ipv met zo’n verkoper erbij. En in de winkel op die kleine bordjes die specificaties zoeken is ook onhandig
Dat bezorgen en meenemen van de oude doen de plaatselijke witgoedwinkels ook hoor, hier wel tenminste.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.