Huiskamer
Mevrouw75
07-01-2024 om 17:21
Hier gaat het helemaal niet zo hard vriezen, maar als het kan ga ik altijd wel schaatsten. Niet hele tochten ofzo, maar een beetje in het dorp heen en weer. Ik heb 1x een tocht van 25 km gedaan en dat vind ik wel een van de stoerste dingen die ik gedaan heb.Ā
Tuinfluiter
07-01-2024 om 17:48
Friezinnetje schreef op 07-01-2024 om 16:53:
ik vind het leuk als er op natuurijs geschaatst kan worden, maar ik kom er zelf niet op. Maar altijd een prachtig gezicht hier op de ijsbaan, vooral die kleine kindjes. Maar ook wel dat ik van het werk kwam en dan mensen op de sloten zie schaatsen.
Het liefst zou ik zsm weer een elfstedentocht hebben, daar heb ik goeie herinneringen aan, vooral de hele ambiance, de sfeer, het unieke eraan, de treinen vol die Leeuwarden binnenlopen, midden in de nacht. Geweldig. De laatste was afgelopen donderdag 27 jaar geleden, weet het nog allemaal wat we gedaan hebben (vooral ook 3 dagen feest gehad).
Mocht er weer een komen dan ga ik uitgebreid voor de tv zitten genieten. Ik vond de vorige keren de sfeer van het hele evenement geweldig. Dus ik hoop met je mee en live is het vast nog veel mooier.z
Dutchgirly
07-01-2024 om 17:53
Ik heb nog nooit in mijn leven geschaatst, dus nee. Als ik dat als kind geleerd had was het anders geweest, maar ik kan als volwassene niet achter zo'n pinguin aan gaan schaatsen om het te leren š¤£
UnknownCrocodile85
07-01-2024 om 17:57
Dutchgirly schreef op 07-01-2024 om 17:53:
Ik heb nog nooit in mijn leven geschaatst, dus nee. Als ik dat als kind geleerd had was het anders geweest, maar ik kan als volwassene niet achter zo'n pinguin aan gaan schaatsen om het te leren š¤£
š¤£
Je bent nooit te oud om het te lerenĀ
Mama-Inge
07-01-2024 om 18:06
Ja, leuk.
Al van jongs af aan stond ik zodra het kon op het ijs.
En die elfstedentocht mag van mij ook komen.
Friezinnetje
07-01-2024 om 18:08
_Audrey schreef op 07-01-2024 om 17:10:
Wat ik me nou altijd al afvraag: wat is het verschil tussen schaatsen op bv een ondergelopen weiland en een kunstijs-schaatsbaan? Je kunt bij allebei alleen maar rondjes schaatsen. Dus waarom is dat weiland dan leuker?
(lange tochten op natuurijs zijn natuurlijk heel iets anders, daar snap ik de charme wel van)
Dat is denk ik toch het buiten zijn, het unieke dat het niet vaak gebeurt. De koek en zopietent.Ā
het is ook wel echt Hollands, zodra het weer onder vriespunt lijkt te komen, dat marktplaats vol met schaatsen staat, iedereen een soort van zenuwachtig wordt.Ā
Ik ben wel eens in de fabriek van Zandstra-schaatsen geweest, die dan helemaal nokkievol stond. Zodra er natuurijs kwam, was de hal in 2 dagen leeg.Ā
IngridT
07-01-2024 om 19:36
Friezinnetje schreef op 07-01-2024 om 18:08:
[..]
Dat is denk ik toch het buiten zijn, het unieke dat het niet vaak gebeurt. De koek en zopietent.
het is ook wel echt Hollands, zodra het weer onder vriespunt lijkt te komen, dat marktplaats vol met schaatsen staat, iedereen een soort van zenuwachtig wordt.
Ik ben wel eens in de fabriek van Zandstra-schaatsen geweest, die dan helemaal nokkievol stond. Zodra er natuurijs kwam, was de hal in 2 dagen leeg.
En de zeldzaamheidswaarde. Dat t maar af en toe kan. Dat je in september ( net als iedereen) voor 5 euro een āfamilie jaarkaartā hebt gekocht. Een kartonnen dingetje. Ieder jaar een andere kleur. Ā Van een lieve oude meneer die langs de deur komt. Elk jaar weer. Ā En dat Ā die blije buurt pensionados ook achter de balie van Ā de club keet staan. Allemaal liefdewerk. Ā Dat de gevulde koeken recht Ā uit de lokale supermarkt verpakking verkocht worden. Ā voor 30 cent of zo. Dat je via de buurt tam tam hoort dat de baan open gaat. dat ze muziek draaien Ā die recht van zoān geheime piratenzender lijkt te komen. De helft in dialect. T is niet commercieel. Nostalgisch. Kneuterig. Iedereen kan er lopend of op de fiets heen ( we hebben maar liefst 3 ijsbanen binnen de gemeente ) en je treft dus ook ook iedereenā¦zeker Ā toen de kinderen nog Ā in de basisschool leeftijd waren. Ze gingen dan zolang het vroor met schaatsen naar school. En daarna recht door naar de ijsbaan ( die 200 m verderop was) Euro Ā mee voor 2 gevulde koeken en Ā 2 kwast ššš. Kwamen even thuis eten, en dan in t donker weer terug. Voor de avond sessie.Ā
nee, echt niet te vergelijken met Ā een Ā professionele ijsbaanā¦.
( maar wel typisch Noord Ā Nederlands denk ik. Je moet er mee opgegroeid zijn. Ik heb als volwassene 10 jaar in Brabant gewoond en gewerkt. Maar t is nooit wat geworden met mij en carnaval. )
BlairW
07-01-2024 om 19:50
Rockstar schreef op 07-01-2024 om 15:11:
Schaatsen? Op een indoorijsbaan? Weinig, ik vind het leuk voor eens in de zoveel jaar maar na 10 rondjes heb ik het wel gezien. Skaten is veel leuker, dan kun je toeren. Buiten schaatsen kan vrijwel nooit, dus dat doe ik dan ook vrijwel nooit. Ik heb niet eens schaatsen.
Kan vrijwel nooit? Onze dochter van 11 heeft toch echt al minimaal 4 winters op natuurijs kunnen staan/schaatsen. Vind dat best vaak nog.Ā
watertoren
07-01-2024 om 20:08
Ik ben nu 58 en ik denk niet dat die winters die ik heb mee gemaakt in mijn jonge jaren ooit nog terug komen. Mensen in Friesland en omstreken blijven maar dromen over een elfstedentocht. Door klimaatverandering denk ik dat die niet meer gaat komen. Ik denk dat mensen tevreden moeten zijn om te kunnen schaatsen op een klein schaatsbaantje aangelegd door gemeenten tot de dooi weer valt.Ā
Poezenmeisje
07-01-2024 om 20:12
Drie graden vorst. Dat schiet niet op. Onze schaatsen blijven op zolder.
_Audrey
07-01-2024 om 20:12
IngridT schreef op 07-01-2024 om 19:36:
[..]
En de zeldzaamheidswaarde. Dat t maar af en toe kan. Dat je in september ( net als iedereen) voor 5 euro een āfamilie jaarkaartā hebt gekocht. Een kartonnen dingetje. Ieder jaar een andere kleur. Van een lieve oude meneer die langs de deur komt. Elk jaar weer. En dat die blije buurt pensionados ook achter de balie van de club keet staan. Allemaal liefdewerk. Dat de gevulde koeken recht uit de lokale supermarkt verpakking verkocht worden. voor 30 cent of zo. Dat je via de buurt tam tam hoort dat de baan open gaat. dat ze muziek draaien die recht van zoān geheime piratenzender lijkt te komen. De helft in dialect. T is niet commercieel. Nostalgisch. Kneuterig. Iedereen kan er lopend of op de fiets heen ( we hebben maar liefst 3 ijsbanen binnen de gemeente ) en je treft dus ook ook iedereenā¦zeker toen de kinderen nog in de basisschool leeftijd waren. Ze gingen dan zolang het vroor met schaatsen naar school. En daarna recht door naar de ijsbaan ( die 200 m verderop was) Euro mee voor 2 gevulde koeken en 2 kwast ššš. Kwamen even thuis eten, en dan in t donker weer terug. Voor de avond sessie.
nee, echt niet te vergelijken met een professionele ijsbaanā¦.
( maar wel typisch Noord Nederlands denk ik. Je moet er mee opgegroeid zijn. Ik heb als volwassene 10 jaar in Brabant gewoond en gewerkt. Maar t is nooit wat geworden met mij en carnaval. )
Dat klinkt zeker lekker knus en kneuterig,Ā daar hou ik wel van! Ik herken het niet uit mijn jeugd, in de verre omtrek was daar geen ijs te bekennen waar je op kon schaatsen. Best jammer als ik dit zo lees.
Friezinnetje
07-01-2024 om 20:15
watertoren schreef op 07-01-2024 om 20:08:
Ik ben nu 58 en ik denk niet dat die winters die ik heb mee gemaakt in mijn jonge jaren ooit nog terug komen. Mensen in Friesland en omstreken blijven maar dromen over een elfstedentocht. Door klimaatverandering denk ik dat die niet meer gaat komen. Ik denk dat mensen tevreden moeten zijn om te kunnen schaatsen op een klein schaatsbaantje aangelegd door gemeenten tot de dooi weer valt.
het zijn de Hollanders die het eerst roepen, oeh, zou er weer een elfstedentocht komen? Zitten ze al bij elkaar? wordt het ijs al gemeten.
Meesje
07-01-2024 om 20:17
IngridT schreef op 07-01-2024 om 19:36:
[..]
En de zeldzaamheidswaarde. Dat t maar af en toe kan. Dat je in september ( net als iedereen) voor 5 euro een āfamilie jaarkaartā hebt gekocht. Een kartonnen dingetje. Ieder jaar een andere kleur. Van een lieve oude meneer die langs de deur komt. Elk jaar weer. En dat die blije buurt pensionados ook achter de balie van de club keet staan. Allemaal liefdewerk. Dat de gevulde koeken recht uit de lokale supermarkt verpakking verkocht worden. voor 30 cent of zo. Dat je via de buurt tam tam hoort dat de baan open gaat. dat ze muziek draaien die recht van zoān geheime piratenzender lijkt te komen. De helft in dialect. T is niet commercieel. Nostalgisch. Kneuterig. Iedereen kan er lopend of op de fiets heen ( we hebben maar liefst 3 ijsbanen binnen de gemeente ) en je treft dus ook ook iedereenā¦zeker toen de kinderen nog in de basisschool leeftijd waren. Ze gingen dan zolang het vroor met schaatsen naar school. En daarna recht door naar de ijsbaan ( die 200 m verderop was) Euro mee voor 2 gevulde koeken en 2 kwast ššš. Kwamen even thuis eten, en dan in t donker weer terug. Voor de avond sessie.
nee, echt niet te vergelijken met een professionele ijsbaanā¦.
( maar wel typisch Noord Nederlands denk ik. Je moet er mee opgegroeid zijn. Ik heb als volwassene 10 jaar in Brabant gewoond en gewerkt. Maar t is nooit wat geworden met mij en carnaval. )
Dit klinkt wel heel mooi. Ik ken het helemaal niet. Hier in de omgeving ook nog niemand gehoord die zich afvroeg of 'we kunnen schaatsen'. Wel of 'het pekske al af is'. Dus idd, carnaval is wat mensen hier nu bezig houdt šĀ
watertoren
07-01-2024 om 20:37
Friezinnetje schreef op 07-01-2024 om 20:15:
[..]
het zijn de Hollanders die het eerst roepen, oeh, zou er weer een elfstedentocht komen? Zitten ze al bij elkaar? wordt het ijs al gemeten.
Oke, ik ben Brabander en Carnaval gaat hier wel altijd on.
Rockstar
07-01-2024 om 21:13
BlairW schreef op 07-01-2024 om 19:50:
[..]
Kan vrijwel nooit? Onze dochter van 11 heeft toch echt al minimaal 4 winters op natuurijs kunnen staan/schaatsen. Vind dat best vaak nog.
Op de sloten? Hier is dat echt zelden hoor. Of het ijs is te dun, te slecht want half gedood en weer bevroren, er ligt sneeuw op, blaadjes of er zijn gaten in gegooid door kinderen. Als het vriest zijn het en paar dagen en dan dooit het overdag weer, daar krijg je hem fatsoenlijk bevroren sloot van. Ik heb 3 jaar geleden op het meertje in de buurt kunnen schaatsen, de vorige keer dat dat kon was ik nog kind en dat was ook maar 1 keer. Sloten zijn wat vaker maar vaker dan een keer of 4 kan ik me niet herinneren. En ik ben boven de 30.
Elfstedentocht lijkt me leuk om eens mee te maken, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.