Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Dingen waar je pas heel laat achterkwam

On topic: 
Ik kwam er onlangs achter dat er een woord bestaat voor de gewoonte om boeken te kopen die je vervolgens niet leest, maar opstapelt. 

Dat heet tsundoku. 

Ik vind het een prachtwoord. 
(waarschijnlijk omdat ik dit heel lang heb gedaan - zelfs nog jaren nadat ik geen boeken meer kon lezen. Heerlijk, die stapels overal een soort belofte aan jezelf dat je ooit de rust en tijd zal vinden voor al dat moois)

Dat je gember ook gewoon in plakjes kunt invriezen en dat je dan een paar schijfjes uit de vriezer kan halen om in je thee te doen .
Het klinkt heel simpel , maar ik was er nog niet op gekomen , tot recent

wild-flower schreef op 29-08-2024 om 08:21:

Dat je gember ook gewoon in plakjes kunt invriezen en dat je dan een paar schijfjes uit de vriezer kan halen om in je thee te doen .

Ik vries de hele gemberwortel in, dan blijkt schaven prima te gaan en smaakt het als vers door het eten en als thee. Hoeveel gember ik al niet wegens schimmel heb weggegooid voordat ik daar achter kwam ..!

wild-flower schreef op 29-08-2024 om 08:21:

dat kan ook met sinaasappel. zo heb ik in de zomer halve schijfjes als ijsklontje in mijn water of zelfgemaakte aperol

Als je een mooie verse gemberwortel in de grond stopt, groeit hij langzaam verder en kan je er vervolgens steeds vanaf snijden wat je nodig hebt. Verser kan niet  

Ik heb een flinke bloembak vol. Af en toe stop ik er een nieuwe wortel bij. Gewoon uit de supermarkt. De plant kan wel 1 meter hoog worden en ziet er bamboe-achtig uit: lange sprieten met langwerpige blaadjes. 

Broadway schreef op 29-08-2024 om 09:17:

[..]

dat kan ook met sinaasappel. zo heb ik in de zomer halve schijfjes als ijsklontje in mijn water of zelfgemaakte aperol

Deze wist ik nog niet. Handig ga het van af nu doen.

yette schreef op 29-08-2024 om 09:38:

Als je een mooie verse gemberwortel in de grond stopt, groeit hij langzaam verder en kan je er vervolgens steeds vanaf snijden wat je nodig hebt. Verser kan niet

Ik heb een flinke bloembak vol. Af en toe stop ik er een nieuwe wortel bij. Gewoon uit de supermarkt. De plant kan wel 1 meter hoog worden en ziet er bamboe-achtig uit: lange sprieten met langwerpige blaadjes.

Huh, hoe moet ik dat voor mij zien dan? Je trekt dan de wortel met plant en al uit de bak, snijdt er een stukje af en vervolgens stop je de wortel & plant weer terug in de bloembak?

masatu schreef op 29-08-2024 om 09:48:

[..]

Huh, hoe moet ik dat voor mij zien dan? Je trekt dan de wortel met plant en al uit de bak, snijdt er een stukje af en vervolgens stop je de wortel & plant weer terug in de bloembak?

Dat vroeg ik me dus ook al af. 

masatu schreef op 29-08-2024 om 09:48:

[..]

De wortel groeit horizontaal aan het oppervlak. Ik steek een mes in de grond en neem wat ik nodig heb 

ghows-GA-bdf375fe-5ccf-4ecf-9200-994393fa7534-a0b3a0ed.jpeg?width=1200&disable=upscale&format=pjpg&auto=webp

(plaatje van internet, ik gebruik zelf een grotere, platte bloembak) 

yette schreef op 29-08-2024 om 09:38:

oh wat leuk! gaat dat goed in de winter?

yette schreef op 29-08-2024 om 10:03:

[..]

De wortel groeit horizontaal aan het oppervlak. Ik steek een mes in de grond en neem wat ik nodig heb

ghows-GA-bdf375fe-5ccf-4ecf-9200-994393fa7534-a0b3a0ed.jpeg?width=1200&disable=upscale&format=pjpg&auto=webp

Oh, nu snap ik het. Ik dacht aan de wortel 'verticaal' volledig onder/in de grond. 👍️

Zomer40 schreef op 28-08-2024 om 23:06:

[..]

Sorry maar open ff een eigen topic over welk soort denker je bent.
laten we vooral on topic reageren

Ik reageer op iemand die daar een vraag over stelt. Hoef je niet zo gepikeerd te doen. Je kan ook over dingen heen lezen als het je niet aanstaat. 

yette schreef op 29-08-2024 om 07:56:

On topic:
Ik kwam er onlangs achter dat er een woord bestaat voor de gewoonte om boeken te kopen die je vervolgens niet leest, maar opstapelt.

Dat heet tsundoku.

Ik vind het een prachtwoord.
(waarschijnlijk omdat ik dit heel lang heb gedaan - zelfs nog jaren nadat ik geen boeken meer kon lezen. Heerlijk, die stapels overal een soort belofte aan jezelf dat je ooit de rust en tijd zal vinden voor al dat moois)

Grappig! Japans?

Ik heb ook een kast vol boeken die ik (nog) niet heb gelezen. 

yette schreef op 29-08-2024 om 10:03:

[..]

Ah! Echt heel stom maar had nooit bedacht dat de gember een wortel is. Dacht gewoon de stam van een struik oid. Wel leuk zeg! Hoe verzorg je die plant verder? 

Broadway schreef op 29-08-2024 om 10:05:

[..]

oh wat leuk! gaat dat goed in de winter?

Rond oktober gaat hij in 'winterslaap'. Het groen verdwijnt dan. Sommigen oogsten dan de hele wortel en beginnen een paar maanden later met een nieuwe (wel opletten dat je een stuk koopt met groene uitlopers). Maar je kan hem ook laten zitten en -als je genoeg hebt- stukjes blijven oogsten. De rest loopt dan op een gegeven moment weer uit. 

SuzyQFive schreef op 29-08-2024 om 11:32:

[..]

Ah! Echt heel stom maar had nooit bedacht dat de gember een wortel is. Dacht gewoon de stam van een struik oid. Wel leuk zeg! Hoe verzorg je die plant verder?

Tijdens de groei moet je de bodem niet uit laten drogen, dus 1-2 keer per week water geven. In de rustperiode hoeft dat maar hooguit eens per maand. Of zelfs helemaal niet. 

Verder heeft hij veel licht en warmte nodig, maar geen direct zonlicht. Hij staat hier op de verwarming voor een raam op het noorden. En 's zomers, als hij me te hoog wordt, gaat hij naar buiten. 

Aan bemesten doe ik niet, maar het schijnt wel goed te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.