Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-04-2024 om 09:14

De zondagochtend vraag

Moederkareltje schreef op 21-04-2024 om 18:10:

[..]

Dat klopt. Ik legde de link tussen ongezond eten maakt meer dokterskosten en ja mensen met overgewicht zijn dat zei ik. Ik haalde de weegschaal erbij. Er zijn natuurlijk ook mensen met een groen bmi en teveel visceraal vet of gebrek aan vitaminen en daardoor ziektes. Dat was dus te kort door de bocht. Een soort leefstijlcheck ieder jaar en daarop de premier aanpassen daar ongeveer ligt mijn grens. Hoe dat moet weet ik niet maar puik plan. Mensen die heel gezond zijn korting geven kan ook. Komt op hetzelfde neer.

Serieus? Je wil mensen jaarlijks onderzoeken omdat je meer geld van ze wil?! 

Een periodieke gezondheidscheck lijkt mij bij mensen uit risicogroepen best een goed idee hoor. Maar dan alleen omdat het in hun eigen belang is. Zoals bij het borstonderzoek. 

_Audrey schreef op 21-04-2024 om 18:17:

[..]

Slachtofferschap? Nou, ik heb geen bmi boven de 30 hoor. Jij zit telkens te schelden op dikke mensen, echt zo kinderachtig.

Ik denk dat we in een paralel universum leven. Ik heb niet het gevoel dat ik dat doe. Ik laat dit gevoel bij jou. 

Moederkareltje schreef op 21-04-2024 om 18:28:

[..]

Ik denk dat we in een paralel universum leven. Ik heb niet het gevoel dat ik dat doe. Ik laat dit gevoel bij jou.

Ik vind je wel overkomen alsof je denkt dat jou dat nooit zou overkomen.  Newsflash: tot ongeveer mijn 45e ben ik nooit te dik geweest. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat ooit anders zou kunnen zijn.

Volgens mij ging de vraag over roken en niet over dikke mensen, dus ik ga even terug naar de beginvraag. Ik zou een rookvrij terras een verademing vinden. Van de zomer zaten we op een warme dag lekker op het terras onder een parasol te eten toen er twee mannen naast ons gingen zitten. Zo in het midden van het terras. Allebei een dikke sigaar in hun gezicht en daar dan lekker met een wijntje op het gemakje van genieten. Hadden er totaal geen boodschap aan dat de rook onder de parasols bleef hangen en iedereen vergast werd op hun sigarenlucht. Een sigaret vind ik vies, maar in 5 minuten is dat weg. Sigaren doen het lang! Van mij mag er een rookverbod komen, maar ik zou het al fijn vinden als je in ieder geval probeert aan de rand van een terras te gaan zitten.

Ik vind het uitstekend.

Astma hier, dus ik zou het heerlijk vinden als roken niet meer mocht! Hoe vaak ik wel niet happend naar adem het terras moet verlaten omdat ik weer eens een astma-aanval heb omdat mensen het nodig vinden die gore rook mijn kant uit te blazen... 

Een rookvrij terras lijkt me een prima idee. Liever vandaag dan morgen. 

Ik wilde eerst zeggen dat het me niet uitmaakt. Zelf nooit veel last van de rook.. Maar sigaren las ik hierboven en toen dacht ik; ohja! Zo smerig.   En ook voor de mensen met astma e.d. lijkt het me een stuk fijner

Laat de uitbater het zelf maar bepalen. gezien de vergrijzing en de pensioenen is het helemaal niet slecht om mensen te laten roken.

"Er zijn in Nederland ongeveer 3 miljoen rokers. Van die 3 miljoen rokers zal twee derde zijn pensioen niet halen door het roken", zegt De Kanter.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/er-sterven-meer-mensen-door-roken-dan-door-ongezond-eten-twee-derde-zal-pensioen-niet-halen-door-roken/

En wat al gezegd is, eerst werden rokers naar buiten gejaagd en nu helemaal weggejaagd. Een beetje fatsoenlijke roker houdt rekening met de windrichting en etende mensen aan de tafeltjes ernaast.

yette schreef op 21-04-2024 om 16:45:

[..]

Meer nog dan om de horeca, zou ik me zorgen maken om de mensenrechten.

Wie beslist er wat ongezond genoeg is om te verbieden? Over harddrugs zijn we het waarschijnlijk wel eens, maar als je het ook over roken gaat hebben, wat doen we dan met andere verslavende gewoontes zoals drinken, gokken en gamen? Ik ben bang dat als je zo gaat betuttelen, het eind zoek is. Zelfs als je het zou laten bij een premieverhoging van de ziektekostenverzekering in geval van risicovol gedrag. Er zijn namelijk zó ontzettend veel dingen die mensen kunnen doen waardoor ze een groter risico nemen met hun gezondheid dan anderen. Van sporten waarbij ze blessures op kunnen lopen tot geen zonnebrand smeren ... dat wordt me nogal een vragenlijst bij je zorgverzekeraar. Waar is het eind dan? Eet u wel 300 gr groente per dag?

Jij hebt helemaal gelijk maar deze reactie hakt er wel in bij mij. Ik moet ervan huilen. Mijn man is dus dood gegaan door vroeger niet in te smeren als kind zijnde door zijn ouders. 

Sorry voor off topic maar was een trigger voor mij.

yette schreef op 21-04-2024 om 16:45:

[..]

Meer nog dan om de horeca, zou ik me zorgen maken om de mensenrechten.

Wie beslist er wat ongezond genoeg is om te verbieden? Over harddrugs zijn we het waarschijnlijk wel eens, maar als je het ook over roken gaat hebben, wat doen we dan met andere verslavende gewoontes zoals drinken, gokken en gamen? Ik ben bang dat als je zo gaat betuttelen, het eind zoek is. Zelfs als je het zou laten bij een premieverhoging van de ziektekostenverzekering in geval van risicovol gedrag. Er zijn namelijk zó ontzettend veel dingen die mensen kunnen doen waardoor ze een groter risico nemen met hun gezondheid dan anderen. Van sporten waarbij ze blessures op kunnen lopen tot geen zonnebrand smeren ... dat wordt me nogal een vragenlijst bij je zorgverzekeraar. Waar is het eind dan? Eet u wel 300 gr groente per dag?

Vraag is ook in wat voor controlerende maatschappij je dan terecht komt. Mensen verplichten om zo gezond mogelijk te leven en vervolgens de pensioenleeftijd verhogen omdat ze niet snel genoeg dood gaan? 
Lijkt me een regelrechte nachtmerrie: een samenleving die enkel gezonde werknemers wenst en minder geeft om de vrijheid van mensen.

watertoren schreef op 21-04-2024 om 23:11:

[..]

Jij hebt helemaal gelijk maar deze reactie hakt er wel in bij mij. Ik moet ervan huilen. Mijn man is dus dood gegaan door vroeger niet in te smeren als kind zijnde door zijn ouders.

Wat verdrietig  

Logisch dat mijn opmerking je dan extra aangrijpt. 

Op mijn beurt schrik ik weer van jouw woorden. Ze zijn een krachtige waarschuwing. Onze kinderen smeerden we consequent in, maar mijzelf sloeg/sla ik regelmatig over. Ik ga dat veranderen. 

FlyingCircus schreef op 21-04-2024 om 14:06:

[..]

Ik snap dat een discussie voeren leuk kan zijn. Maar vind jij oprecht dat roken op een terras qua schadelijkheid 1 op 1 te vergelijken is met het mogelijk willen bestellen van ongezond eten? Dus de rook die tweedehands wordt ingeademd, en bewezen direct kankerverwekkend is, is net zo slecht voor de gezondheid als de neiging om ook bitterballen te willen bestellen tijdens de borrel, als de tafel naast je dat ook doet? En dat geldt dus voor zowel ouders als kinderen op dat terras?

Leuk bedacht hoor, als vergelijking. Maar logisch is anders.

Ja zeker wel. De 24 uurs beschikbaarheid van het voedsel dat speciaal bestaat om jou dik te voeren zodat je dodelijke kwalen krijgt die de mensheid miljarden kosten vind ik minstens van dezelfde orde, en eigenlijk ernstiger. Moeilijk op te lossen omdat men deze drugs zowel wil als niet wil. Maar je kan nergens komen zonder dat je verleid wordt.

Met roken is dat niet zo. Alleen een exroker zal de eerste tijd bevattelijk zijn voor de lekkere geur van rook. En in de meeste gevallen bereiken mensen een hoge leeftijd als ze zelf niet roken maar wel af en toe op een terras rook ruiken. Auto's produceren trouwens ook niet alleen maar gezonde lucht.

doe maar een totaal verbod, niet alleen horeca of openbare plekken.
Net als in Sri Lanka.
Dus als je wilt roken dan binnen je eigen huis, niet in de tuin, met de ramen en deuren gesloten en alle kieren en naden van de woning gedicht zodat de rook en stank ook niet naar de buren kan trekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.