Huiskamer
Wilgenkatje-
27-06-2023 om 19:55
De 'dat geldt niet voor mij' mensen
Middenin de stad. Druk verkeer.
De bellen van de brug waar wat hogere schepen niet doorheen kunnen gaan rinkelen. De lichten knipperen - de brug gaat bijna open en de slagbomen gaan langzaam dicht. Iemand fietst er nog snel tussendoor. Een volgend persoon te voet rent óók door, slalommend om de slagbomen, verontschuldigend zwaaiend naar de brugwachter.
Natuurlijk houdt deze rekening met die 'dat geldt niet voor mij-mensen' en ze komen netjes de brug over.
Zomaar een klein voorbeeld. Door deze groep die geen zin heeft regels te respecteren, moeten anderen langer wachten.
Wat is jullie ervaring?
Evaluna
29-06-2023 om 07:29
Lieveheersbeest schreef op 28-06-2023 om 20:36:
Oh ja de regel “hier moet de hond aangelijnd” houd ik me ook nooit aan.
Daar snap ik dan weer niets van, loop je in een natuurgebieden, laat iedereen zijn hond loslopen of ze onder appèl staan of niet. Je ziet ze zo door de bosjes struinen, eenden vliegen op, verwoestend gewoon voor de natuur. Als de een het doet denkt de rest ook dat het prima is. Komop, hoeveel moeite is het om je hond aanschaft te houden? Koop desnoods een lange lijn of rij even verder waar de hond wel los mag.
Mijn hond vindt los ook leuk en het is ook makkelijk, maar een beetje natuurliefhebber lijkt toch verder????
Hier is het topic vast niet voor bedoeld, maar ik kan het toch niet laten gaan als luchtige opmerking.
Bakblik
29-06-2023 om 07:45
Evaluna schreef op 29-06-2023 om 07:29:
[..]
Daar snap ik dan weer niets van, loop je in een natuurgebieden, laat iedereen zijn hond loslopen of ze onder appèl staan of niet. Je ziet ze zo door de bosjes struinen, eenden vliegen op, verwoestend gewoon voor de natuur. Als de een het doet denkt de rest ook dat het prima is. Komop, hoeveel moeite is het om je hond aanschaft te houden? Koop desnoods een lange lijn of rij even verder waar de hond wel los mag.
Mijn hond vindt los ook leuk en het is ook makkelijk, maar een beetje natuurliefhebber lijkt toch verder????
Hier is het topic vast niet voor bedoeld, maar ik kan het toch niet laten gaan als luchtige opmerking.
Nog een toevoeging: ook niet fijn voor andere mensen in dat stuk natuurgebied. Mijn dochter en ik zijn bang voor honden door een incident met een, niet goed onder appel staande, hond die in de wandelwagen sprong.
alhambra
29-06-2023 om 09:59
Ik zou me ook wel aan allerlei regels niet willen houden omdat het mij beter uitkomt. Echter ben ik niet alleen op de wereld dus benadel ik een ander als ik voor eigen gewin gaan. Uiteindelijk hebben het met elkaar beter als we rekening met elkaar houden.
Helaas is de tijdgeest niet zo en krijgen we in Nederland met elkaar nog maar weinig voor elkaar. In plaats daarvan is er continue strijd zonder resultaat.
FancyDuck29
29-06-2023 om 11:00
Evaluna schreef op 29-06-2023 om 07:29:
[..]
Ik loop niet in een natuurgebied, maar struin lekker op m'n gemakje door het uitgestorven dorp hier. Aannames aannames aannames
SpiritedMagpie74
29-06-2023 om 11:00
Auwereel schreef op 28-06-2023 om 22:24:
Waar baseer je je op dat het fietspad bij de rotondeweg hoort, het fietspad ligt duidelijk apart.
Ik baseer met op de wet (zonder referentie) maar alleen als er 5 meter ofzo tussen zit, of water, hoort het niet meer bij de weg. Een middenberm hoort ook bij de weg. Een groenstrookje tussen fietspad en rijweg, maakt niet dat het fietspad 'apart' ligt.
Auwereel schreef op 28-06-2023 om 22:24:
Niet aanvallend, maar nieuwsgierig: wat vind je niet duidelijk aan haaientanden?
Ook dit verzin ik niet zelf, maar (ooit) getriggerd door een Blik-op-de-Weg-filmpje waarin een agent het ook zo formuleerde. Ik kan het filmpje alleen niet terugvinden.
Maar stel je stelt de rotonde als een rechte weg voor... want dat is het in feite: een weg die toevallig in een rondje loopt. Dan zitten er opeens haaietanden ergens 'middenop' het fietspad. Zoiets. En dat is dan redelijk raar.
| | |
| | |
| \/\/\/|
| | |
| | |
| | |
| rijweg | fpad|
FancyDuck29
29-06-2023 om 11:06
Schnorretje.de.kat schreef op 28-06-2023 om 22:34:
Ik ben nu wel een (wetenschappelijk onderbouwd) boek aan het lezen. Hierin staat: dommere mensen denken alleen aan zichzelf en hebben als motief alleen om zichzelf beter te maken, slimmere mensen denken juist aan anderen en zijn zich bewust wat voor impact een actie op anderen heeft.
Je niet aan de regels houden heeft vaak helemaal geen impact op anderen... Dus in dat opzicht kan je het gerust eens proberen zonder bang te zijn dat je er spontaan dommer van wordt.
Rockstar
29-06-2023 om 11:17
Lieveheersbeest schreef op 29-06-2023 om 11:00:
[..]
Ik loop niet in een natuurgebied, maar struin lekker op m'n gemakje door het uitgestorven dorp hier. Aannames aannames aannames
Zolang je hond maar naast je blijft lopen en onmiddelijk komt als je roept en niet blaft als je langs komt maakt het mij niet uit.
Maar hoe vaak ik niet zo'n beest op mij en mijn paard af krijg gerend waardoor mijn paard schrikt en in paniek raakt en die eigenaar staat erbij als een sukkeltje of loopt Fikkie! Fikkie! te roepen en die hond luistert gewoon niet. Nog erger als ze in de staart gaan hangen, aargh! Als ik een zweep heb probeer ik de hond te meppen maar dat is bijna niet te doen op een flikflakkend paard mikkend op dat rond vliegende carnivore etterbakje.
FancyDuck29
29-06-2023 om 11:24
Rockstar schreef op 29-06-2023 om 11:17:
[..]
Zolang je hond maar naast je blijft lopen en onmiddelijk komt als je roept en niet blaft als je langs komt maakt het mij niet uit.
Maar hoe vaak ik niet zo'n beest op mij en mijn paard af krijg gerend waardoor mijn paard schrikt en in paniek raakt en die eigenaar staat erbij als een sukkeltje of loopt Fikkie! Fikkie! te roepen en die hond luistert gewoon niet. Nog erger als ze in de staart gaan hangen, aargh! Als ik een zweep heb probeer ik de hond te meppen maar dat is bijna niet te doen op een flikflakkend paard mikkend op dat rond vliegende carnivore etterbakje.
Uiteraard.
Als ex ruiter snap en herken ik jouw frustratie ook 100%.
Rockstar
29-06-2023 om 11:39
Ja. We hebben wat venijnige merries in de groep, die trappen zo'n beest echt onmiddelijk morsdood zonder waarschuwing. Ze hebben mazzel dat ik dit grapje tot nu toe met vriendelijke goedzakjes heb gehad.
Masami
29-06-2023 om 11:45
Schemerlampje schreef op 28-06-2023 om 21:44:
[..]
Dat kan hoor. Ik rijd in Leeuwarden eigenlijk alleen over de Drachsterweg tot aan de Archipelweg en dan de wijk in. En dat zijn allemaal rotondes waar de fiets geen voorrang heeft. Ik kom er zelf niet vandaan, schoonouders wonen daar.
Vandaar haha ja dat op dat stuk hebben de fietsers geen voorrang inderdaad.
Auwereel
29-06-2023 om 12:11
Daddy_gijs schreef op 29-06-2023 om 11:00:
[..]
Ik baseer met op de wet (zonder referentie) maar alleen als er 5 meter ofzo tussen zit, of water, hoort het niet meer bij de weg. Een middenberm hoort ook bij de weg. Een groenstrookje tussen fietspad en rijweg, maakt niet dat het fietspad 'apart' ligt.
[..]
Ook dit verzin ik niet zelf, maar (ooit) getriggerd door een Blik-op-de-Weg-filmpje waarin een agent het ook zo formuleerde. Ik kan het filmpje alleen niet terugvinden.
Maar stel je stelt de rotonde als een rechte weg voor... want dat is het in feite: een weg die toevallig in een rondje loopt. Dan zitten er opeens haaietanden ergens 'middenop' het fietspad. Zoiets. En dat is dan redelijk raar.
| | |
| | |
| \/\/\/|
| | |
| | |
| | |
| rijweg | fpad|
Vrijliggend fietspad uit: hfdst_3 (fietsberaad.nl)
Fietspad waarvan de verharding fysiek gescheiden is van de rijbaan door een veiligheidsstrook van minimaal 1 m die niet door rijdend verkeer mag of kan worden gebruikt (verhoogde berm,groenstrook, parkeerstrook…).
Bij het voorbeeld wat je gaf van de rotonde, ligt er meer dan 1 m tussen. Er moet voldoende opstelruimte voor op z'n minst één afslaande auto zijn. Voor de rest is er niet zomaar een haaietand midden op de weg, maar vlak voor de conflictpunten, dus niet de situatie wat je hierboven tekent, dus ik snap nog steeds je probleem niet helemaal?
Voor degene die nu weten welke rotonde ook alweer:
52°12'17.1"N 4°24'34.0"E - Google Maps
De CROW geeft richtlijnen uit voor het ontwerp van rotondes, en natuurlijk moeten die wel duidelijk zijn voor de verkeersdeelnemer, vandaar mijn vraag.
bieb1963
29-06-2023 om 18:55
Rockstar schreef op 28-06-2023 om 22:12:
[..]
Ze hadden best onderscheid kunnen maken tussen individuele sporten en teamsporten.
Dan nog is elke situatie anders. Turnen is ook een individuele sport bijv., maar wel met een hele zaal leerlingen plus instructeurs die ook de leerlingen (fysiek) moeten helpen.
Schnorretje.de.kat
30-06-2023 om 07:06
Lieveheersbeest schreef op 29-06-2023 om 11:06:
[..]
Je niet aan de regels houden heeft vaak helemaal geen impact op anderen... Dus in dat opzicht kan je het gerust eens proberen zonder bang te zijn dat je er spontaan dommer van wordt.
Aha, iemand die oorzaak en gevolg niet helemaal snapt. Ik weet wel tot welke categorie mens jij behoort.
FancyDuck29
30-06-2023 om 09:32
Schnorretje.de.kat schreef op 30-06-2023 om 07:06:
[..]
Aha, iemand die oorzaak en gevolg niet helemaal snapt. Ik weet wel tot welke categorie mens jij behoort.
Wat een lelijke conclusie trek jij. Op basis van summiere informatie... Dat zegt meer over jou dan over mij.
Als jij door het rood loopt en er rijdt op de kruisende weg geen verkeer, dan heeft jouw actie geen impact op een ander. En zo zijn er een heleboel voorbeelden te noemen...
Gebruikersnaaminvullen
30-06-2023 om 09:55
Lieveheersbeest schreef op 30-06-2023 om 09:32:
[..]
Wat een lelijke conclusie trek jij. Op basis van summiere informatie... Dat zegt meer over jou dan over mij.
Als jij door het rood loopt en er rijdt op de kruisende weg geen verkeer, dan heeft jouw actie geen impact op een ander. En zo zijn er een heleboel voorbeelden te noemen...
Natuurlijk kun je zo redeneren, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat dronken in een auto rijden op een lege weg ook geen impact heeft op andere mensen. Of is dat opeens anders?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.