Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

"Cliché" feesten - waar doe jij aan mee?


Vrijgezellenfeestjes zijn hier wel normaal, al aardig wat feestjes meegemaakt, gezellig en altijd vrijblijvend.
Babyshowers ed doe ik niet aan mee en wilde ik voor mezelf ook niet. Kraamfeest sla ik ook over, als het ‘dichtbij’ is ga ik op afspraak op kraamvisite, verre familie of kennissen krijgen wat opgestuurd. Sweet 16 en 21 diners nooit meegemaakt in mijn omgeving.

Verschrikkelijk al die themafeestjes!
Ik had altijd al een hekel aan vrijgezellenfeestjes, heb ook gezworen dat ik niet mee zou gaan als er eentje voor mij georganiseerd zou worden.
Gender reveal, babyshowers, kraamfeestjes, nooit gehad.
Dopen en communie gebeurt in onze omgeving ook niet meer.
21 diner is nieuw voor mij, nog nooit van gehoord. De vrienden van mijn kinderen zijn altijd welkom om mee te eten, daar hoeft niks voor georganiseerd te worden ☺️.

Carnaval, daar doen we dan weer wel aan 🥳
En dit jaar word ik 50, dat vieren we ook buiten de deur. Maar niks geks, gewoon een hapje en een drankje op een voor ons fijne locatie.

Twee vrijgezellenfeesten gehad, al vroegen zus en ik ons af waarom we voor één daarvan überhaupt gevraagd werden. Alleen omdat we volgens de stamboom familie waren, waarschijnlijk?

De babyshowers  gingen (dezelfde bruiden) niet door vanwege vroeg- een heelveeltevroeg geboortes.

Sweet 16 nope.

21-diner? Ik zal mijn zoon vragen of hij dat wil. Dat zal dan een (winter)bbq moeten worden?

Gender reveal? We kregen in de werkwhatsappgroep een filmpje te zien. Okee dan...

Ik ga liever 'gewoon gezellig' met vriendinnen stappen en/of uit eten. Maar dat ben ik.

Vrijgezellenfeest vind ik hier niet echt onder vallen. Dat bestaat al zo lang en is niet overgewaaid uit de usa ofzo. Overigens hebben wij het dan weer net anders gedaan. Wij zijn met zowel de mannen als vrouwen gaan eten aan het eind van de dag. Dus overdag aparte activiteit, maar wel samen eten. Vond ik wel zo leuk, want ik wil bij zo’n feestje ook gewoon mijn broer en (schoon)vader er bij hebben ipv alleen maar de dames. 
Babyshower wel eens bij geweest, maar voor mezelf heel duidelijk gemaakt dat ik dat niet wilde. Gender reveal, snap ik sowieso niet. Je hebt pas 100% zekerheid als het kind geboren is, dus je revealed iets waarvan je niet zeker weet of het klopt. Zie het nut niet. Wij wisten het geslacht dus ook niet vooraf, want is toch niet zeker.
Sweet 16, gewoon een verjaardag gaat dat hier worden voor dochter hoor. En een 21 diner? Ze krijgt elke avond gewoon eten, dus dan ook ga ik van uit

Als ik iemand aardig vind en het is belangrijk voor diegene dan ben ik meestal wel geneigd om langs te komen of mee te doen. Op een paar vrijgezellenfeestjes en een kitscherige babyshower na is mijn omgeving echter niet enorm feestelijk ingesteld. Zelf houd ik het bij een verjaardag en heb ik mijn huwelijk klein en intiem gevierd zonder vrijgezellenfeest of rehearsal dinner. Mocht ik een kind krijgen dan denk ik dat ik het bij een geboortekaartje houd, ik denk dat mijn omgeving verbijsterd zou zijn als ik zou besluiten tot een gender reveal.

Ik houd wel van een feestje! Wat ik wel belangrijk vindt is dat het past bij degene die verrast wordt. Dus geen babyshower of vrijgezellenfeest omdat het op een bepaalde manier "hoort" maar kijkend naar waar de persoon die het krijgt blij van wordt.

Zo ben ik wel van de cocktail avonden en speel ik graag spelletjes . Met mijn babyshower kwamen vriendinnen langs en hadden ze als verrassing hints georganiseerd met thema woorden en van alles meegenomen om mocktails te maken.

Vrijgezellenfeesten heb ik er drie van mogen organiseren, de ene heel uitbundig in een andere stad waar een gedeelte is blijven slapen incl foute hoedjes voor de groep etc. Helemaal passend bij haar en vrijblijvend voor de groep. Een aantal hebben bedankt en een paar zijn alleen meegegaan naar de high tea waar we mee starten.
Voor iemand anders een vrijgezellenfeest wat vooral met haar familie was en hebben we een drankje gedaan en een creatieve workshop.

Sowieso ben ik heel blij met de mensen die ik om mij heen heb verzameld. Heb jij geen zin om naar een verjaardag te komen? Dan heb je geen excuus nodig maar zeg je dat gewoon.

Gender reveal heb ik niks mee, ooit eens de buren op bezoek gehad die met ons ook een taartje wilde eten. Zij wisten al wat het werd en zaten heel enthousiast onze reactie af te wachten toen we de cake doorsneden om te zien wat het werd. Heel ongemakkelijk en voor ons ook totaal oninteressant.

Sweet 16 ed is hier nog lang niet aan de orde maar lijkt me fantastisch om te mogen organiseren.

Ik vier kerst met de familie. Ga naar bruiloften. Verjaardagen als het me uitkomt. Doe niet mee met babyshowers en genderreveals. Mensen om mij heen weten dat ook van me.
bij de vrijgezellenfeesten waarvoor ik was uitgenodigd ben ik ‘s avonds een drankje gaan doen.
Ik ga wel graag naar spontane feestjes en afterpartys na een festival.

ik snap oprecht niet zo waarom iemand kan zeggen "een babyshower vind ik stom" of naar een ander cliche feest ga ik nooit heen. Het ligt er toch helemaal aan hoe het vorm gegeven wordt? Iedere babyshower is zo anders, althans dat is wel mijn ervaring. Als het bijvoorbeeld een gezellige middag met vriendinnen op het terras is wat je normaal wel leuk vindt. Ga je dan niet omdat het onder de noemer babyshower valt?

Regendrup. schreef op 31-07-2023 om 20:34:

Ik ben zelf zwanger maar vind de gender reveal feestjes echt heel apart. Dat gegil wanneer het geslacht bekend wordt.. beschamend bijna. Alsof je niet hetzelfde had gereageerd bij het andere geslacht...

Babyshower vorige keer wel gehad, vriendinnen hadden had georganiseerd. Was wel leuk maar had voor mij niet per se gehoeven. Hoop eigenlijk dat ze dit jaar niks doen.

Verder vind ik alle feesten maar cliché en weinig toevoegen, ik hou ook niet zo van feestjes denk ik. Sowieso niet als de aandacht op mij gevestigd is.

Nou dit dus. Ik ben toen mijn dochter zwanger was van haar eerste door haar vrienden uitgenodigd voor een babyshower. Ik hou er niet van maar ben uiteraard wel gegaan. 

Toen ze de tweede verwachtte was het coronatijd dus niks gedaan. Gender reveal e.d. hebben ze gelukkig niet gedaan.

Verder doe ik aan geen enkele van dit soort feesten.

Overigens hebben mijn dochters hun zestiende verjaardag wel hier thuis uitgebreid gevierd maar dat noemden we gewoon een verjaardag 

Envelop schreef op 01-08-2023 om 08:35:

ik snap oprecht niet zo waarom iemand kan zeggen "een babyshower vind ik stom" of haar een ander cliche feest ga ik nooit heen. Het ligt er toch helemaal aan hoe het vorm gegeven wordt? Iedere babyshower is zo anders, althans dat is wel mijn ervaring. Als het bijvoorbeeld een gezellige middag met vriendinnen op het terras is wat je normaal wel leuk vindt. Ga je dan niet omdat het onder de noemer babyshower valt?

Nou idd. Als ik voor een gezellig iets wordt uitgenodigd wil ik wel gaan. Ik hou dan wel  van de kleinschalige varianten; een paar goede vrienden en/of familie, wat lekkers te eten, een drankje, dan maakt het niet zo veel uit onder welke noemer.  

Maar ik heb het topic wel gelezen als welke feestjes ik zelf organiseer/zou organiseren wanneer aan de orde?

De instagram cliché feestjes (schoonzus houdt er van) ben ik niet zo van. Dus babyshower met 40+ man in een hotelzaaltje, met het halve dorp een roze/blauw confettikanon afschieten, 16 jarigen in te weinig kleren dan wel een baljurk, je huis ombouwen tot restaurantzaal incl gehuurde meubels, servies enz om voor je volwassen kind te koken, vliegvakantie voor vrijgezellenfeest enzenzenz. Dat hoeft van mij allemaal niet. Vind het niet gezellig en heb altijd het idee dat het alleen maar wordt gedaan om erbij te horen en om op sm te posten. Als mensen er gelukkig van worden; vooral doen, maar ik zal vaak niet meedoen.


Staat niet in het rijtje maar een kleurenthema bij bv een bruiloft vind ik vreselijk. Ik ben niet pretty in pink en wil geen geld spenderen aan een gele, grijze of mint groene jurk.
Is dit ook over gewaaid uit Amerika?

Envelop schreef op 01-08-2023 om 08:35:

ik snap oprecht niet zo waarom iemand kan zeggen "een babyshower vind ik stom" of naar een ander cliche feest ga ik nooit heen. Het ligt er toch helemaal aan hoe het vorm gegeven wordt? Iedere babyshower is zo anders, althans dat is wel mijn ervaring. Als het bijvoorbeeld een gezellige middag met vriendinnen op het terras is wat je normaal wel leuk vindt. Ga je dan niet omdat het onder de noemer babyshower valt?

Ik snap jouw goede bedoelingen, maar ik kan dan inderdaad wel eens afhaken. Als ik rondom een zwangerschap van een niet heel nabije vriendin, 3-5x op mag komen dagen om met halve bekenden waar ik niet zoveel mee heb, weer stil te staan bij diezelfde zwangerschap (waarvan ik weet dat die ook zijn weerslag op onze vriendschap gaat hebben), dan maakt het me niet zoveel uit hoe iets ingevuld word. Ik heb dan gewoon op een gegeven moment geen zin meer om daar met een uitgestreken gezicht sociaal te gaan zitten doen en weeeeeeer alle ditjes en datjes door te moeten. Helemaal als ik daarvoor weer eens 2 uur enkele reis moet reizen naar een voor mij onbereikbare bestemming. 


Dus nee, het ligt er niet altijd aan hoe iets vormgegeven wordt. Of tenminste, niet alleen dat. Het gaat om de frequentie, de betrokken mensen, de intensiteit etc. Daarbij; als ik op een gegeven moment 10 van dit soort evenementen in een half jaar heb, dan vergaat de zin je ook wel een beetje. Veel vrienden zitten immers in ongeveer dezelfde leeftijdsfase, dus dan vallen dit soort gezelligheden ook mooi samen.

Goed, nou klink ik wel heel zuur, dus laat me afsluiten met dat ik doorgaans probeer erbij te zijn, zelf ook regelmatig dit soort dingen georganiseerd heb etc. Maar alleen de invulling is voor mij niet bepalend of ik ga en het aantal "viermomenten" rondom life events behoorlijk is toegenomen en ik daar gewoon niet altijd zin in heb/energie voor heb, zeker niet als daar extra "voorwaarden" bij komen kijken. 

Sweet 16, ik voel me oud. Ik ben nog van de tijd dat je dat in Nederland alleen op MTV zag 😂

Ik ben alleen bij een vrijgezellenfeest en een babyshower geweest, tweede had van mij niet gehoeven. Niet mijn ding.

21diner had me best leuk geleken, maar had niet echt vrienden op de uni alleen kennissen. 

Die feesten die jij in de OP noemt heb ik nooit mee gemaakt en vind ik allemaal wat onzin. Vrijgezellenfeesten heb ik wel veel gehad en vond dat altijd ontzettend gezellig en natuurlijk Carnaval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.