Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Chronisch laat-komers-topic


Ysenda schreef op 19-07-2024 om 13:11:

[..]

Bij die van mij niet. Die melden al als ze 5 minuten te laat zijn. Gaan wel gehaast weg naar de trein maar dat komt omdat we te dicht bij wonen, het is 5-8 minuten lopen en de treinen gaan om de 10 minuten.

Ik vind het opvallend dat ze niets appten, want meestal zitten ze aan hun mobiel gekleefd. 

Auwereel schreef op 19-07-2024 om 14:32:

[..]

Ik vind het opvallend dat ze niets appten, want meestal zitten ze aan hun mobiel gekleefd.

Dit ja. 

Gaan ze in de ochtend op pad met de mededeling dat ze misschien later of helemaal niet mee-eten. Dan roep ik weet nog achteraan: Alles kan als je het maar voor 17.15 laat weten.  Onze, met wederzijdse instemming, afgesproken tijd om af te melden voor de maaltijd.  Dan zet ik om 17.17 in de app: Komen er nog afmeldingen?  Moet ik tot bijna 18.00 wachten voordat ze melden dat ze toch niet mee-eten. De hele dag zit dat ding aan hun hand geplakt maar dan net even niet. 

Bakblik schreef op 19-07-2024 om 09:14:

[..]. Ja retevroeg op zondag maar we waren er. Met 2 chagrijnige pubers in ons kielzog dat dan helaas wel.

@Happy apple: Zeker naar de pubers vind ik het een vreemd signaal dat opa ze/jullie uitnodigt om xx.00 uur en dat je dan zelf bepaald dat je later gaat.

Ik begrijp denk ik zelf niet goed waarom het zo'n punt is om je voor een familiedag aan te passen. Het zal toch niet maandelijks voorkomen? Net als Bakblik denk ik dan, hoe belangrijk maak je jezelf en hoe belangrijk maak je in dit geval je relaties met anderen? Voor zoiets zou ik mezelf wat kleiner maken en gewoon zorgen dat ik de dag ervoor op tijd naar bed ga.

Klinkt ook niet aardig dat Happy Apple het heeft over 'voor ons bepaald'. Wat denk je als je met een grote groep bent, waarvan het merendeel in de kleine kinderen zit? Meestal is toch wel een beetje dat de massa bepaald. En ja, dat betekent dat de rest zich een beetje schikt.

Maar goed, Tis haar familie en niet de mijne. Ik zou het balen vinden als ik iets leuks probeer te organiseren en er moeten mensen per se hun eigen stempel op drukken.

Ik ben meestal zo flexibel als wat, maar niet op het moment dat ik in een restaurant zit en niet weet hoe lang het nog duurt (app even als het langer duurt, dan kan ik alvast wat eten) en al helemaal niet als de afgesproken trein het station komt binnen rollen.

Auwereel schreef op 19-07-2024 om 11:57:

Dit draadje maakt in gedachten verbinding met de discussie bij het jong-volwassene topic!
Een paar jaar terug zouden we met het gezin naar een afspraak in een restaurant gaan en daar zouden we met de trein heen gaan. We hadden met dochter (leeftijd 20+) voor een bepaalde tijd afgesproken bij ons thuis zodat we op tijd naar het station konden gaan. Maar op dat tijdstip was er geen dochter, dus gingen we maar zonder haar. Ze was helemaal furieus dat we niet op haar hadden gewacht, want zij was toch ook belangrijk. Ze had gemakkelijk naar het restaurant kunnen komen met een trein later of zelfs op de fiets, een kwartiertje eerder of later in het restaurant had me niet uitgemaakt, maar ze was zo kwaad dat ze niet kwam en is (voor haar doen) lang boos gebleven.

Onlangs vierde ik mijn verjaardag in een restaurant en had beide kinderen (alllebei 20+) uitgenodigd en toen kwamen ze (zonder even te laten weten) een half uur later dan het afgesproken tijdstip, dat al een half uur verplaatst was omdat ze het anders te vroeg vonden. Prima om een tijdstip af te spreken dat iedereen het beste uitkomt, maar verzoek dan een uur later (hoewel ik tegen 19:30 wel ernstig trek heb). Maar gezien de eerdere ervaring heb ik er maar niets van gezegd, en dacht, de jeugd van tegenwoordig...

Dus, hoe gebruikelijk is het tegenwoordig onder 20+ers om te laat te komen bij privé-afspraken en het niet via de app te laten weten?

Ik herken het en erger me er ook dood aan en dat is mede een reden dat ik wel eens eenzijdig pissed kan zijn op mijn kinderen, waarvan ik in dat draadje niet het idee heb dat dit mag. Want alle begrip en sympathie naar je kind. Die heeft ongetwijfeld alle excuus vd wereld om zich zo te gedragen.

Maar hoe vaak ik wel geen afspraken heb proberen te maken, waarbij ik aangaf dat de tijd voor mij belangrijk was en dan 2 min voor die tijd appen dat ze een half uur later zijn met de meest onbelangrijke redenen (ben nog in de stad, ging nog even die wegbrengen, verslapen, was iets anders leuks aan het doen)

Echt, ben ook wel eens vertrokken zonder een van mijn kinderen (die waren dan weer niet per se kwaad daarover, want dat vertel ik ze tegenwoordig aan de voorkant: ik vertrek!). Maar er kan ook nooit een sorry af, want als ik ze erop aanspreek is er instant irritatie en de sfeer verziekt voor de helft vd tijd. En dit is zo niet hoe ik ze heb opgevoed. Dus begrijpen doe ik het niet. De jongste is 21 en de oudste bijna 24, maar het komt bij beiden nog regelmatig voor. Daardoor hou ik maar half rekening met ze qua tijd als het niet per se nodig is en hou ik mijn mond. Dus mijn kinderen passen in jouw plaatje.

OperaQueen schreef op 19-07-2024 om 13:38:

En ik ben ondertussen 3 minuten te vroeg op afspraak

Nou zeg,  je moet niet overdrijven 😂

OperaQueen schreef op 19-07-2024 om 13:38:

En ik ben ondertussen 3 minuten te vroeg op afspraak

Niet lullig bedoeld, heel mooi dat je op tijd bent, maar ik denk dat dit wel een beetje het verschil tussen op tijd komers en te laat komers illustreert. Als ik 2 min vóór mijn afspraak bij de huisarts aankom dan denk ik "pfoe, nog net op tijd". Jij denkt "wow, 2 minuten te vroeg". Nu ben je vandaag alweer 'te vroeg'. Met het risico dat je bij je volgende afspraak het gevoel hebt dat je tijd zat hebt. Vorige afspraken was je immers te vroeg. Terwijl ik wrs bij de volgende afspraak denk dat ik eerder weg moet. Vorige keer was ik immers nog maar net op tijd.

OperaQueen

OperaQueen

19-07-2024 om 15:12 Topicstarter

Dorestad schreef op 19-07-2024 om 14:57:

[..]

Nou zeg, je moet niet overdrijven 😂

Meesje ik snap je punt, het is voor een chronisch laatkomer niet handig om het te bagatelliseren idd...

OperaQueen schreef op 19-07-2024 om 13:38:

En ik ben ondertussen 3 minuten te vroeg op afspraak

Goed zo. Maar 3 minuten te vroeg is eigenlijk zo goed als precies op tijd. De meeste mensen vinden dat niet te vroeg 😉

OperaQueen schreef op 19-07-2024 om 15:12:

[..]

Meesje ik snap je punt, het is voor een chronisch laatkomer niet handig om het te bagatelliseren idd...

Nou ja, je was ook wel op tijd. Als je nu zou zeggen "yes, maar 15 min te laat!" dan zou ik dat bagatelliseren noemen 😉

Bakblik schreef op 19-07-2024 om 14:43:

[..]

Dit ja.

Gaan ze in de ochtend op pad met de mededeling dat ze misschien later of helemaal niet mee-eten. Dan roep ik weet nog achteraan: Alles kan als je het maar voor 17.15 laat weten. Onze, met wederzijdse instemming, afgesproken tijd om af te melden voor de maaltijd. Dan zet ik om 17.17 in de app: Komen er nog afmeldingen? Moet ik tot bijna 18.00 wachten voordat ze melden dat ze toch niet mee-eten. De hele dag zit dat ding aan hun hand geplakt maar dan net even niet.

Dan faciliteer je het ook zelf. Gewoon tijd aanhouden van 17.15 uur. Ik zou het alleen andersom doen: wil je mee eten? Dan heb je dat vóór 17.15 laten weten en anders kook ik alleen voor mezelf. Bij volwassen kinderen pas ik ervoor. Misschien vindt men mij streng. Maar ik vind het zo ergerlijk dat vrijblijvende ik doe waar ik zin in heb, dat ik tot mijn eigen ergernis en frustratie uit zelfbescherming dit soort aanpakken ben gaan introduceren. Wil je iets (van mij)? Dan ben jij degene die het laat weten. Andersom doe ik het niet meer.

yette schreef op 19-07-2024 om 13:56:


De jongste twee, die nog thuis wonen, blijken een bijzondere gave te hebben waarin ik aanvankelijk niet geloofde. Dat leverde vooral mij 's ochtends veel stress op. Maar ze kunnen blijkbaar ècht binnen 15 minuten wakker worden, wassen, aankleden, koffie zetten, brood smeren, TikTok's kijken op de wc, tas inpakken, tanden poetsen, fietssleutel vinden en op tijd op de fiets zitten. Geen idee hoe. Ze hebben beiden ASS. Misschien heeft dat in hun geval geleidt tot een op de seconde afgestemde effectieve aanpak?

Waarschijnlijk wel want onder druk wordt alles vloeibaar en die stress hebben ze waarschijnlijk nodig om hun focus goed te krijgen. Ik herken het wel.

Diyer schreef op 19-07-2024 om 15:24:

[..]

 Ik zou het alleen andersom doen: wil je mee eten? Dan heb je dat vóór 17.15 laten weten en anders kook ik alleen voor mezelf.


Dat is over het algemeen ook het slimste: de ander moet er last van hebben, niet jij.

Met de studenten waar ik het eerder over had zet ik dat dus ook steeds vaker in: we hebben een afspraak als je je meldt en dat kort vooraf nog bevestigt, en anders ben ik er niet.

Wat uiteraard bij sommige studenten en hun ouders weer tot het nodige geklaag leidt: stomme opleiding, stomme docenten, belachelijk dat zo'n docent niet wil helpen, et cetera.

yette schreef op 19-07-2024 om 13:56:

Van mijn jongvolwassen kinderen is de oudste een ramp. Die begint zich pas klaar te maken om te vertrekken als hij er al had moeten zijn. Dus op het laatst is het altijd stress bij hem en vaak irritatie bij anderen.
De tweede komt gewoonlijk mooi op tijd, op haar dooie gemak. Ze heeft een organisatorisch talent dat ik iedereen gun.
De jongste twee, die nog thuis wonen, blijken een bijzondere gave te hebben waarin ik aanvankelijk niet geloofde. Dat leverde vooral mij 's ochtends veel stress op. Maar ze kunnen blijkbaar ècht binnen 15 minuten wakker worden, wassen, aankleden, koffie zetten, brood smeren, TikTok's kijken op de wc, tas inpakken, tanden poetsen, fietssleutel vinden en op tijd op de fiets zitten. Geen idee hoe. Ze hebben beiden ASS. Misschien heeft dat in hun geval geleidt tot een op de seconde afgestemde effectieve aanpak?

Wakker worden,  wassen,  tanden poetsen,  aankleden,  kop koffie,  toilet, tas pakken en wegwezen: dat deed ik altijd binnen het kwartier.  Mijn moeder kon dat ook prima.  En wanneer ik bereikbaarheidsdienst had nog sneller.  Kwartier ervaar ik als relaxed.  Géén ASS hier.  Ik heb dan wel de avond van tevoren mijn kleding al klaargelegd.  

Diyer schreef op 19-07-2024 om 15:18:

[..]

Goed zo. Maar 3 minuten te vroeg is eigenlijk zo goed als precies op tijd. De meeste mensen vinden dat niet te vroeg 😉

Onze tandarts bijvoorbeeld stuurt je een mail met de bevestiging van de afspraak.  Dan staat er u wordt op datum xy-5  verwacht voor een controle.  Gelieve 5 minuten voor het begin van de afspraak aanwezig te zijn. Iedere minuut die u na de afgesproken tijd arriveert kost u €1.50 direct te betalen aan de balie.

Ze zijn dit gaan doen sinds veel mensen er niet meer op tijd kunnen zijn om duistere redenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.