Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Chronisch laat-komers-topic


Ik merk dat als ik heel eerlijk ben, dit toch ook stieken een kwestie is van prioriteit. Waarbij ik de dynamiek zeker herken, want ik heb de neiging om taken te onderschatten en makkelijk afgeleid te zijn. Maar als het absoluut nodig is, kan ik zeker op tijd zijn. Daarvoor schep ik dan veel ruimte vrij in mijn hoofd, haal alles weg wat kan afleiden en focus me op mijn doel: op tijd, op tijd, op tijd, op tijd.

Ik vind het ook makkelijker om op tijd te zijn als ik voor iets als eerste in de ochtend heenmoet, want ik weet hoe lang ik nodig heb voor opstaan tot de deur achter me dichttrekken. Die tijd neem ik ruim en desondanks kan ik dan nog stressen. Maar ik weet wel, dat ik dan alle boxjes kan hebben afgevinkt, voordat ik om 07.00 de voordeur achter me dichttrek en dan heb ik ook ruime marge voor het mij bekende ritje. Ik ben dan meestal een van de eersten. Het wordt meer een probleem als een afspraak midden op de dag is en ik in een ik moet nog allemaal dit dit en dit doen. Dan heb ik er meer last van en onderschat sneller hoe ik lang er ergens mee bezig ben. Of ik ben zo afgeleid dat ik de tijd vergeet als ik geen klok zet.

Ik moet iets dan echt belangrijk maken, mag dan ook niet meer aan iets beginnen van mezelf (dus haal dan taakjes weg, wat ik lastig vind, want wordt aangezogen door nog even dit, nog even dat gedachten, zorg dat ik niet afgeleid kan worden) en dan ben ik veel te vroeg en moet ik wachten totdat ik weg kan

Ik ben een enorme chaoot en daar moet ik rekening mee houden. Bij de tijd die ik nodig heb om op tijd te vertrekken, tel ik gewoonlijk 15-30 minuten extra op. Dan regel ik eerst de prioriteiten. Pas als ik klaar ben voor vertrek, geef ik mezelf de tijd voor dingen die tussendoor op mijn pad kwamen - daar heb ik dan nog 15-30 minuten voor. En zo niet, dan heb ik tijd voor koffie. 

Herfstappeltaart schreef op 18-07-2024 om 16:17:

[..]

O maar ik geloof best dat er mensen zijn zoals jij die er niets aan kunnen doen hoor. Maar helaas ken ik ook wat mensen die er wel degelijk iets aan kunnen doen, maar gewoon nonchalant zijn en dat irriteert me mateloos.

ik denk dat er meer neurodivergenten rond wandelen dan dat aangenomen wordt. Zoals gezegd, niet alle neurodivergenten hebben een etiket.

Herfstappeltaart schreef op 18-07-2024 om 16:17:

[..]

O maar ik geloof best dat er mensen zijn zoals jij die er niets aan kunnen doen hoor. Maar helaas ken ik ook wat mensen die er wel degelijk iets aan kunnen doen, maar gewoon nonchalant zijn en dat irriteert me mateloos.

En dan bij voorkeur als je na een drukke nacht afgelost wil worden. Dan komen ze 2 minuten te laat binnen, hangen eerst jas op, even  aar de wc  thee zetten..... Met een beetje geluk zitten ze na 10 minuten en zijn dan beledigd als je niet elke patiënt bespreekt omdat jouw werktijd al voorbij is. 

Ik was maar 2 minuten te laat zeggen ze dan. Nee,  je had 2 minuten voor je binnen kwam al klaar moeten zitten. Dat is je begintijd.

OperaQueen

OperaQueen

18-07-2024 om 19:01 Topicstarter

yette schreef op 18-07-2024 om 17:16:

Ik ben een enorme chaoot en daar moet ik rekening mee houden. Bij de tijd die ik nodig heb om op tijd te vertrekken, tel ik gewoonlijk 15-30 minuten extra op. Dan regel ik eerst de prioriteiten. Pas als ik klaar ben voor vertrek, geef ik mezelf de tijd voor dingen die tussendoor op mijn pad kwamen - daar heb ik dan nog 15-30 minuten voor. En zo niet, dan heb ik tijd voor koffie.

Kijk jij snapt mij    Dat is vooral mijn probleem,  niet dat het me niks kan schelen, ik ben gewoon chaotisch + mijn tijdsbesef is slecht. En ik heb een hekel aan rommel en uitstellen dus die as hoc  klusjes is ook herkenbaar.. Ben door dit topic nog gemotiveerder om het aan te pakken. Mijn moeder zei trouwens dat het iets vd laatste jaren is; dat ik vroeger nooit te laat was.

Herfstappeltaart schreef op 18-07-2024 om 16:17:

[..]

O maar ik geloof best dat er mensen zijn zoals jij die er niets aan kunnen doen hoor. Maar helaas ken ik ook wat mensen die er wel degelijk iets aan kunnen doen, maar gewoon nonchalant zijn en dat irriteert me mateloos.

Ben wel benieuwd hoe je dan het onderscheid maakt.

Ysenda schreef op 18-07-2024 om 17:20:

[..]

ik denk dat er meer neurodivergenten rond wandelen dan dat aangenomen wordt. Zoals gezegd, niet alle neurodivergenten hebben een etiket.

Ik denk namelijk dat Ysenda gelijk heeft.

Ik kreeg van de week de planning voor een familieactiviteit door. Mijn gezin heeft duidelijk als enige een beetje ander ritme dan de rest en ik verwacht dus nu al dat we daar dus echt nooit van zijn leven 'op tijd' gaan zijn. 
In het weekend ben ik niet voor mijn lol om 8.45 op een locatie, en zeker niet als die locatie ook nog eens op een dik uur rijden ligt voor ons. Onze kinderen komen dan soms pas net hun bed uit en ik heb geen zin om ze wakker te maken, puur omdat opa zo'n vroege vogel is en ons op dat tijdstip 'ontbiedt'. Maar eerlijk gezegd is dat dus inderdaad wel een gevalletje andere prioriteiten dan 'op tijd komen' en een nogal eenzijdige 'afspraak' wat mij betreft 

Happyapple schreef op 18-07-2024 om 22:28:

Ik kreeg van de week de planning voor een familieactiviteit door. Mijn gezin heeft duidelijk als enige een beetje ander ritme dan de rest en ik verwacht dus nu al dat we daar dus echt nooit van zijn leven 'op tijd' gaan zijn.
In het weekend ben ik niet voor mijn lol om 8.45 op een locatie, en zeker niet als die locatie ook nog eens op een dik uur rijden ligt voor ons. Onze kinderen komen dan soms pas net hun bed uit en ik heb geen zin om ze wakker te maken, puur omdat opa zo'n vroege vogel is en ons op dat tijdstip 'ontbiedt'. Maar eerlijk gezegd is dat dus inderdaad wel een gevalletje andere prioriteiten dan 'op tijd komen' en een nogal eenzijdige 'afspraak' wat mij betreft

Dan zou ik vooral nu al aangeven dat jullie er niet om 8u45 zijn. Niet gewoon maar zaterdagochtend iedereen laten stikken en eeuwen laten wachten.

Ik zou ook niet happy zijn met dat uur, maar ik ga niet moedwillig te laat komen.

Happyapple schreef op 18-07-2024 om 22:28:

 opa zo'n vroege vogel is en ons op dat tijdstip 'ontbiedt'. Maar eerlijk gezegd is dat dus inderdaad wel een gevalletje andere prioriteiten dan 'op tijd komen' en een nogal eenzijdige 'afspraak' wat mij betreft


ja dat vind ik dus heel wat anders en niet vergelijkbaar met de rest van dit topic. Dat opa bedenkt dat jij op tijdstip X op plaats Y moet zijn maakt niet dat je nu een afspraak hebt of dat je dan te laat bent. 

Marty1984 schreef op 18-07-2024 om 22:39:

[..]

Dan zou ik vooral nu al aangeven dat jullie er niet om 8u45 zijn. Niet gewoon maar zaterdagochtend iedereen laten stikken en eeuwen laten wachten.

Ik zou ook niet happy zijn met dat uur, maar ik ga niet moedwillig te laat komen.

Ja natuurlijk ga ik dan van te voren aangeven dat wij wel een uurtje later aansluiten hoor! 

Dees! schreef op 18-07-2024 om 22:06:

[..]

Ben wel benieuwd hoe je dan het onderscheid maakt.

Ik ken mijn pappenheimers. Ze kunnen namelijk wel op tijd komen als het ècht belangrijk is. Maar afspraken voor een bakje koffie of iets dergelijks worden gewoon gemakzuchtig afgehandeld. "Ja ik moest nog even een pakje ophalen ergens" . Dus dan is degene waarmee je een afspraak hebt gewoon niet belangrijk op dat moment. Daar kun je gerust een half uur te laat komen.

Marty1984 schreef op 18-07-2024 om 22:39:

[..]

Dan zou ik vooral nu al aangeven dat jullie er niet om 8u45 zijn. Niet gewoon maar zaterdagochtend iedereen laten stikken en eeuwen laten wachten.

Ik zou ook niet happy zijn met dat uur, maar ik ga niet moedwillig te laat komen.

Ja dit dus. Maak die afspraak dan gewoon niet.

Ik vind het wel interessant dat de titel van dit topic laat komers benoemt ,niet TE laat komers. Zegt dat ook iets over hoe belangrijk TO het vindt? 

Happyapple schreef op 18-07-2024 om 22:28:

Ik kreeg van de week de planning voor een familieactiviteit door. Mijn gezin heeft duidelijk als enige een beetje ander ritme dan de rest en ik verwacht dus nu al dat we daar dus echt nooit van zijn leven 'op tijd' gaan zijn.
In het weekend ben ik niet voor mijn lol om 8.45 op een locatie, en zeker niet als die locatie ook nog eens op een dik uur rijden ligt voor ons. Onze kinderen komen dan soms pas net hun bed uit en ik heb geen zin om ze wakker te maken, puur omdat opa zo'n vroege vogel is en ons op dat tijdstip 'ontbiedt'. Maar eerlijk gezegd is dat dus inderdaad wel een gevalletje andere prioriteiten dan 'op tijd komen' en een nogal eenzijdige 'afspraak' wat mij betreft

Op het laatst (of niet) aangeven dat je van plan bent uit te gaan slapen, vind ik een beetje passief-manipulatief: ga je gang met je gezellige plan, je ziet ons wel verschijnen als het ons uitkomt. 

Op het moment dat iemand aankondigt iets te hebben bedacht op een tijd die jou niet uitkomt, kan je ook direct overleggen over een geschiktere begintijd zodat de activiteit zelf doorgang kan vinden zoals die was bedoeld: samen iets doen zonder te hoeven wachten tot het gezelschap compleet is. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.