Huiskamer
redbulletje
08-07-2021 om 13:19
Bewust kindvrij (sinds 2010)
Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg.
Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'.
Pluma
22-07-2021 om 14:39
coolpack2 schreef op 22-07-2021 om 13:48:
[..]
Mwah. Ik voel me ondanks mijn keuze om geen kinderen te willen krijgen (ook omdat er al zat zijn) niet geroepen of in de positie om te oordelen over mensen die dat wel willen. Het argument van natuurlijke selectie komt mij wat makkelijk over. Dat kun je van zoveel zeggen.
Ik zou het wel fijn vinden als kinderen krijgen wat minder als vanzelfsprekend en tegelijkertijd heilig doel zou worden beschouwd. Dat mensen daardoor hopelijk ook wat meer nadenken over hun keuze voor kinderen. Daarbij inderdaad, bijvoorbeeld, hun leeftijd en leefomstandigheden in ogenschouw nemen. Maar dat geldt voor mij algemener dan alleen voor IVF of een keuze voor een donor. Die keuzes lijken mij eerlijk gezegd vaak - ook noodgedwongen - meer weloverwogen gemaakt te worden dan na trouwen en koophuis 'dus' voor kinderen gaan.
Mee eens, dat je vooral als vrouw nog steeds als een beetje minderwaardig wordt gezien als je (om wat voor reden dan ook) geen kinderen hebt vind ik ook heel storend nog steeds.
En als je IVF gaat doen om een kind te krijgen dan heb je in het algemeen wel beter over de keuze nagedacht dan: "Het leek ons wel leuk en toen was ik ook al zwanger". Hetzelfde geldt voor een donor, draagmoeder, etc. De vraag is dan voor iedereen, hoe ver wil je gaan? En ik kan me voorstellen dat voor bewust kindvrijen het onbegrijpelijk is dat je zo veel moeite wilt doen voor een kind.
redbulletje
22-07-2021 om 15:08
aardbei35 schreef op 22-07-2021 om 11:38:
[..]
Wat ik er nu nog ingewikkeld aan vind, maar ben het eens met wat je zegt hoor, is dat mijn neefjes nu beiden een keer bij mij hebben gelogeerd. Heb daardoor het gevoel alsof ik niet terug kan ofzo. Mssn zou een andere gedachte zijn: door die ervaringen ben ik erachter gekomen dat die logeerpartijen eigenlijk niet mijn ding zijn.
Je kunt juist door je ervaring aanhalen dat het niet voor herhaling vatbaar is.
redbulletje
22-07-2021 om 15:11
aardbei35 schreef op 22-07-2021 om 11:41:
[..]
Klopt, maar ik weet niet of jij dat ook hebt meegemaakt is dat je dan het verwijt krijgt dat je 'je achter diagnostiek verschuilt.' Ik zit nog merk ik in de angstmodus op dat gebied.
Ik was al assertief láng voor ik 'n diagnose kreeg.
Moet je haar gewoon om de oren gooien dat over het algemeen juist ouders van jonge kinderen zich vaak achter hun drukke gezinsleven verschuilen als iemand anders hulp van hen vraagt.
coolpack2
22-07-2021 om 15:19
Pluma schreef op 22-07-2021 om 14:39:
[..]
Mee eens, dat je vooral als vrouw nog steeds als een beetje minderwaardig wordt gezien als je (om wat voor reden dan ook) geen kinderen hebt vind ik ook heel storend nog steeds.
En als je IVF gaat doen om een kind te krijgen dan heb je in het algemeen wel beter over de keuze nagedacht dan: "Het leek ons wel leuk en toen was ik ook al zwanger". Hetzelfde geldt voor een donor, draagmoeder, etc. De vraag is dan voor iedereen, hoe ver wil je gaan? En ik kan me voorstellen dat voor bewust kindvrijen het onbegrijpelijk is dat je zo veel moeite wilt doen voor een kind.
Wellicht. Ik kan me wel inleven in die diepe eens, ook al heb ik hem niet. Maar goed, ik heb een partner met kinderen, dus dan is een beetje kunnen invoelen wat dat aangaat wel zo handig.
redbulletje
22-07-2021 om 15:34
-Wolkje schreef op 22-07-2021 om 11:46:
Oprechte vraag aan Redbulletje. Je schrijft altijd (ook op Viva) dat je bewust kindvrij bent en ik denk dat iedereen wel weet hoe jij over kinderen denkt. Prima natuurlijk maar het valt me dan wel op dat je altijd heel veel op de kinderpijler reageert, en je overal waar het over kinderen gaat, laat horen. Dan ben je toch juist heel veel met het onderwerp kinderen bezig? Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met auto's, kan er geen zinnig woord over zeggen en het interesseert me geen zier. Maar ik heb nog nooit op een autoforum een bericht gezet over hoe leuk het op de fiets is, laat staan dat ik dat daar dan overal doe. Daar besteed je je tijd dan toch niet aan? Ben erg benieuwd waarom jij dat wel altijd graag doet, want echt kindvrij ben je dan alsnog niet. (grapje maar je snapt hopelijk wat ik bedoel)
Als je me volgt op het forum dan zou je weten dat ik heel allround forum en me niet tot één of twee onderwerpen beperk. En dat ik me verre hou van al die kirrende babywolktopics! Forummen is voor mij juist interessant op onderwerpen waar uiteenlopende meningen bij elkaar komen. Dat zal dus eerder op een topic zijn waar iemand twijfelt over al dan niet een (zoveelste) kind nemen, dan op topics waar ze met elkaar in katzwijm liggen over hun gemaakte keus. Zou je dit ook zeggen tegen mensen die op relaties posten terwijl ze zelf geen relatie hebben trouwens? Dat doe ik namelijk ook en velen met mij
redbulletje
22-07-2021 om 15:36
AeonofWinter schreef op 22-07-2021 om 12:09:
[..]
Nou en? Dat maakt toch niets uit? Dat RB (of ik) geen kinderen heeft betekend niet dat je geen mening over iets kunt hebben. Ikzelf reageer overal en nergens, en dus óók op de kinderpijler als het me uit komt. Of op een hondentopic, terwijl ik nog nooit een hond heb gehad.
Precies, dit dus!
DanGun
22-07-2021 om 16:18
Ik heb ook geen kids (en ik schreef al op het originele ‘Geen kinderwens-topic’ toen de meeste van jullie nog de Okkie lazen 😉👵🏼) Maar ben wel gek op ze. Zie mezelf alleen niet als moeder. En ik vind het ook weL leuk om over kids te schrijven / lezen.
Het grappige is, sinds een jaar of wat geef ik sportles aan kids van 4 tot 8. Genieten vind ik dat. ❤️ Maar 20 jr terug had ik je voor gek verklaard 😂
Aviendha
22-07-2021 om 16:29
Dat kinderen proberen te slijten voor een logeerpartij is in het algemeen heel irritant, ook al heb je er zelf vijf. Een paar uurtjes oppassen heb ik een paar keer gedaan voor echt goeie vriendinnen maar echt niet logeren.
Ik weet me vaak geen houding bij andermans kinderen. Misschien wordt dat anders als mijn eigen kind er is maar ik betwijfel het sterk. Ik denk dat hier straks alleen kinderen mogen logeren als het leuk is voor mijn eigen kind want voor mijzelf is het zeker níet leuk.
DanGun
22-07-2021 om 16:40
Gezellig juist, logeetjes! De nichtjes en neefjes werden hier tot op t bot verwend.
AcceptableReindeer64
22-07-2021 om 17:24
De enige kinderen die ik leuk vind, zijn de twee van mijn collega, vooral de jongste is echt een drolletje, maar mooi niet dat ik ze in huis wil.
Tatemae
22-07-2021 om 18:58
Aviendha schreef op 22-07-2021 om 16:29:
Dat kinderen proberen te slijten voor een logeerpartij is in het algemeen heel irritant, ook al heb je er zelf vijf. Een paar uurtjes oppassen heb ik een paar keer gedaan voor echt goeie vriendinnen maar echt niet logeren.
Ik weet me vaak geen houding bij andermans kinderen. Misschien wordt dat anders als mijn eigen kind er is maar ik betwijfel het sterk. Ik denk dat hier straks alleen kinderen mogen logeren als het leuk is voor mijn eigen kind want voor mijzelf is het zeker níet leuk.
Ik vind het echt zielig voor een kind als een ouder voor een logeerpartij loopt te leuren. Je krijgt een kind voor jezelf, zorg er dan ook zelf voor.
Wij werden 15jaar geleden (toen bij ons kinderen nog een vieze gedachte waren) een belletje van mijn zwager of hun zoon bij ons kon logeren. Ik heb vriendelijk bedankt, je gaat toch niet een kind uit logeren sturen bij mensen die hij enkel van verjaardagen en andere feestelijkheden kent. Hoe onveilig moet dat wel niet voelen.
Het werd me niet in dank afgenomen, en ik kreeg het nog lang te horen. Dat ík had geweigerd. Waarop ik dan altijd zei, dat dat feitje inderdaad klopte, waardoor hij steeds opnieuw geïrriteerd raakte. Blijkbaar hoopte hij dat ik me ging schamen of schuldig voelen, en dat bleef én blijft uit
Julali
22-07-2021 om 19:01
Ik kan het me niet goed voorstellen dat ouders dat werkelijk willen. Kinderen slapen over het algemeen niet zomaar bij wildvreemden.
Of het moet bij een leeftijdsgenootje zijn, maar een kindvrij stel, of een alleenstaande zonder eigen kinderen die wat verder weg staat zou ik niet geschikt vinden voor een logeerpartij.
DanGun
22-07-2021 om 19:50
Julali schreef op 22-07-2021 om 19:01:
Ik kan het me niet goed voorstellen dat ouders dat werkelijk willen. Kinderen slapen over het algemeen niet zomaar bij wildvreemden.
Of het moet bij een leeftijdsgenootje zijn, maar een kindvrij stel, of een alleenstaande zonder eigen kinderen die wat verder weg staat zou ik niet geschikt vinden voor een logeerpartij.
O nou. Ik zal het nog even met terugwerkende kracht aan de betreffende ouders zeggen dat man en ik niet geschikt waren als logeeradres. Beter ook maar meteen m’n excuses aanbieden voor het feit dat ik het wegloophuis van de familie was dan?
redbulletje
22-07-2021 om 19:52
De fijnste logeerplek die ik als kind had was juist bij een toen nog kinderloos stel. Ik vond kinderen over 't algemeen vrij vervelend om 24/7 om me heen te hebben
kerst
22-07-2021 om 20:30
Lekker zo'n strand vol met jengelende kinderen. Leuk het is kindervakantie.Hoop dat ze volgende week met vakantie gaan vooral diegene die de hele middag schreeuwde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.