Huiskamer
redbulletje
08-07-2021 om 13:19
Bewust kindvrij (sinds 2010)
Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg.
Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'.
Misspiglet
22-07-2021 om 10:03
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 22:44:
[..]
Heel herkenbaar maar ik denk dat ik dan toch té soft ben en geen 'nee' durf te zeggen uit angst voor afwijzing en verlating ofzo. Terwijl ik, wat jij ook beschrijft, gaandeweg door een paar keer een neefje (nu 2x voorgekomen) te logeren te hebben gehad ik erachter ben gekomen dat dat soort logeerpartijtjes eigenlijk niets voor mij zijn maar ja zeg dat maar eens...
Gewoon niet doen hoor! De sibling van mijn man had ook steeds de neiging om te roepen dat nichtje wel een nachtje bij ome en tante piglet kon slapen. Nee dat kan dus niet. Een middag heb ik geen bezwaren tegen, ik wil best een keer met kind naar speeltuin, dierentuin, bioscoop of whatever. Maar 's avonds ga je maar lekker naar huis en slaap je in je eigen bed.
Pluma
22-07-2021 om 11:35
aardbei35 schreef op 22-07-2021 om 00:39:
[..]
Of überhaupt ivf als je op de natuurlijke weg niet zwanger kunt worden? Volgens mij is het natuurlijke selectie dat niet iedere vrouw voorbestemd is om kinderen te krijgen maar ja… als de vrouw een kind moet dan moet dat ook gerealiseerd worden en aangezien de overheid het gezin als hoeksteen van de samenleving betiteld worden types die jij beschrijft ruimhartig geholpen…
Of je wel of geen vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebt zegt niks over je opvoedkundige kwaliteiten. Gaan we dan de kinderen die wel geboren worden ook verdelen over de ouders naar gelang hun opvoedkundige kwaliteiten?
Ruimhartig geholpen vind ik wel meevallen hoor. Er worden maximaal 3 IVF pogingen vergoed (ongeveer 5000 euro per poging, dat is 15000 euro). De gemiddelde bejaarde krijgt duurdere behandelingen en menig persoon die geen kinderen kan krijgen heeft daar ook psychische hulp bij nodig, dat kost ook geld. Je zou ook kunnen zeggen dat je voor 15k een nieuw belastingbetalertje de wereld in helpt.
Maar ik snap vanuit jullie perspectief dat het van de zotte is dat zoiets vergoed wordt en dat zo maar iedereen (40+, slechte leefomstandigheden) daar aanspraak op mag maken.
aardbei35
22-07-2021 om 11:38
Misspiglet schreef op 22-07-2021 om 10:03:
[..]
Gewoon niet doen hoor! De sibling van mijn man had ook steeds de neiging om te roepen dat nichtje wel een nachtje bij ome en tante piglet kon slapen. Nee dat kan dus niet. Een middag heb ik geen bezwaren tegen, ik wil best een keer met kind naar speeltuin, dierentuin, bioscoop of whatever. Maar 's avonds ga je maar lekker naar huis en slaap je in je eigen bed.
Wat ik er nu nog ingewikkeld aan vind, maar ben het eens met wat je zegt hoor, is dat mijn neefjes nu beiden een keer bij mij hebben gelogeerd. Heb daardoor het gevoel alsof ik niet terug kan ofzo. Mssn zou een andere gedachte zijn: door die ervaringen ben ik erachter gekomen dat die logeerpartijen eigenlijk niet mijn ding zijn.
aardbei35
22-07-2021 om 11:39
Pluma schreef op 22-07-2021 om 11:35:
[..]
Of je wel of geen vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebt zegt niks over je opvoedkundige kwaliteiten. Gaan we dan de kinderen die wel geboren worden ook verdelen over de ouders naar gelang hun opvoedkundige kwaliteiten?
Ruimhartig geholpen vind ik wel meevallen hoor. Er worden maximaal 3 IVF pogingen vergoed (ongeveer 5000 euro per poging, dat is 15000 euro). De gemiddelde bejaarde krijgt duurdere behandelingen en menig persoon die geen kinderen kan krijgen heeft daar ook psychische hulp bij nodig, dat kost ook geld. Je zou ook kunnen zeggen dat je voor 15k een nieuw belastingbetalertje de wereld in helpt.
Maar ik snap vanuit jullie perspectief dat het van de zotte is dat zoiets vergoed wordt en dat zo maar iedereen (40+, slechte leefomstandigheden) daar aanspraak op mag maken.
Dat heb ik ook niet gezegd. Heb gezegd dat het natuurlijke selectie is als een vrouw niet op de natuurlijke manier zwanger kan worden. Niet iedere vrouw is, ook die graag kinderen willen, ervoor bedoeld om een kind te baren los van of ze er opvoedkundig wel geschikt voor is.
aardbei35
22-07-2021 om 11:41
redbulletje schreef op 22-07-2021 om 09:11:
[..]
Als je een diagnose hebt dan kun je zeggen dat je van je psych je grenzen moet bewaken.
Klopt, maar ik weet niet of jij dat ook hebt meegemaakt is dat je dan het verwijt krijgt dat je 'je achter diagnostiek verschuilt.' Ik zit nog merk ik in de angstmodus op dat gebied.
-Wolkje
22-07-2021 om 11:46
Oprechte vraag aan Redbulletje. Je schrijft altijd (ook op Viva) dat je bewust kindvrij bent en ik denk dat iedereen wel weet hoe jij over kinderen denkt. Prima natuurlijk maar het valt me dan wel op dat je altijd heel veel op de kinderpijler reageert, en je overal waar het over kinderen gaat, laat horen. Dan ben je toch juist heel veel met het onderwerp kinderen bezig? Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met auto's, kan er geen zinnig woord over zeggen en het interesseert me geen zier. Maar ik heb nog nooit op een autoforum een bericht gezet over hoe leuk het op de fiets is, laat staan dat ik dat daar dan overal doe. Daar besteed je je tijd dan toch niet aan? Ben erg benieuwd waarom jij dat wel altijd graag doet, want echt kindvrij ben je dan alsnog niet. (grapje maar je snapt hopelijk wat ik bedoel)
aardbei35
22-07-2021 om 11:49
Of forummers die wél kinderen hebben of überhaupt kinderen leuk vinden die in dat topic de bewust kinderlozen de maat nemen. Alsof ze iemand wilde bekeren als het ware vanuit onbegrip/onvermogen te aanvaarden dat dat topic gewoon voor mensen is die niks met kinderen hebben. Dat is een beetje alsof je bij de plaatselijke carnavalsvereniging zegt: "tsja, ik heb niets met carnaval, vind het een achterlijk feest, maar doe vooral lekker je ding!"
AcidicShark11
22-07-2021 om 12:09
-Wolkje schreef op 22-07-2021 om 11:46:
Oprechte vraag aan Redbulletje. Je schrijft altijd (ook op Viva) dat je bewust kindvrij bent en ik denk dat iedereen wel weet hoe jij over kinderen denkt. Prima natuurlijk maar het valt me dan wel op dat je altijd heel veel op de kinderpijler reageert, en je overal waar het over kinderen gaat, laat horen. Dan ben je toch juist heel veel met het onderwerp kinderen bezig? Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met auto's, kan er geen zinnig woord over zeggen en het interesseert me geen zier. Maar ik heb nog nooit op een autoforum een bericht gezet over hoe leuk het op de fiets is, laat staan dat ik dat daar dan overal doe. Daar besteed je je tijd dan toch niet aan? Ben erg benieuwd waarom jij dat wel altijd graag doet, want echt kindvrij ben je dan alsnog niet. (grapje maar je snapt hopelijk wat ik bedoel)
Nou en? Dat maakt toch niets uit? Dat RB (of ik) geen kinderen heeft betekend niet dat je geen mening over iets kunt hebben. Ikzelf reageer overal en nergens, en dus óók op de kinderpijler als het me uit komt. Of op een hondentopic, terwijl ik nog nooit een hond heb gehad.
Julali
22-07-2021 om 12:14
aardbei35 schreef op 22-07-2021 om 11:49:
Of forummers die wél kinderen hebben of überhaupt kinderen leuk vinden die in dat topic de bewust kinderlozen de maat nemen. Alsof ze iemand wilde bekeren als het ware vanuit onbegrip/onvermogen te aanvaarden dat dat topic gewoon voor mensen is die niks met kinderen hebben. Dat is een beetje alsof je bij de plaatselijke carnavalsvereniging zegt: "tsja, ik heb niets met carnaval, vind het een achterlijk feest, maar doe vooral lekker je ding!"
De vergelijking klopt alleen als de carnavalsvereniging erom bekend staat voortdurend te bashen op mensen die niks met carnaval hebben.
-Wolkje
22-07-2021 om 12:26
AeonofWinter schreef op 22-07-2021 om 12:09:
[..]
Nou en? Dat maakt toch niets uit? Dat RB (of ik) geen kinderen heeft betekend niet dat je geen mening over iets kunt hebben. Ikzelf reageer overal en nergens, en dus óók op de kinderpijler als het me uit komt. Of op een hondentopic, terwijl ik nog nooit een hond heb gehad.
Het maakt mij niet uit, tuurlijk mag je overal je mening geven. Het verbaast me alleen als dit op heel veel topics gebeurt over een onderwerp waarvan je heel stellig zegt dat je je er bewust niet mee bezig houdt. Vandaar de vraag.
Nogmaals de vergelijking (misschien een slechte, maar bij gebrek aan een beter voorbeeld), als ik niets met auto's heb maar wel de hele dag op een autoforum de discussie over auto's aanga, dan ben ik toch wel veel met dat onderwerp bezig. Moet iedereen zelf weten hoor maar het valt me gewoon op. Maar was een vraag uit interesse, verder geen kritiek. Je moet doen wat je zelf wilt natuurlijk.
coolpack2
22-07-2021 om 13:35
CharliesA schreef op 21-07-2021 om 20:00:
[..]
Klopt, ik had ooit een vriendin die zichzelf op haar 32e als jonge moeder omschreef. Voor mij ben je een jonge moeder als je er op je 20e aan begint. Dat is toch wel zoals de natuur het bedoeld heeft. Qua fysieke en mentale fitheid. Maar dat past niet meer zo binnen de samenleving.
Ik heb het idee - of de stille hoop? - dat ze daarmee doelen op het prille moederschap.
DanGun
22-07-2021 om 13:43
Valdemar schreef op 22-07-2021 om 00:33:
[..]
Bedankt voor de link.
Had de OP zelf kunnen schrijven.
Ik ben stiefvader van een achtjarig kind met extra zorgen, en voor mij voelt het exact zo aan dat de vrije tijd pas begint als ieder naar bed is.
Tracht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem te beschermen en te zorgen dat hij het aangenaam heeft; maar ik zie hem ook graag naar zijn vader vertrekken want de franke mond, het huilen om niets, de woede-uitbarstingen; ik ben ze stront beu.
Infobericht: Laten we hier met respect naar elkaar reageren. Dergelijke berichten zullen wederom verwijderd worden.
coolpack2
22-07-2021 om 13:48
Pluma schreef op 22-07-2021 om 11:35:
[..]
Mwah. Ik voel me ondanks mijn keuze om geen kinderen te willen krijgen (ook omdat er al zat zijn) niet geroepen of in de positie om te oordelen over mensen die dat wel willen. Het argument van natuurlijke selectie komt mij wat makkelijk over. Dat kun je van zoveel zeggen.
Ik zou het wel fijn vinden als kinderen krijgen wat minder als vanzelfsprekend en tegelijkertijd heilig doel zou worden beschouwd. Dat mensen daardoor hopelijk ook wat meer nadenken over hun keuze voor kinderen. Daarbij inderdaad, bijvoorbeeld, hun leeftijd en leefomstandigheden in ogenschouw nemen. Maar dat geldt voor mij algemener dan alleen voor IVF of een keuze voor een donor. Die keuzes lijken mij eerlijk gezegd vaak - ook noodgedwongen - meer weloverwogen gemaakt te worden dan na trouwen en koophuis 'dus' voor kinderen gaan.
DanGun
22-07-2021 om 13:55
DanGun schreef op 22-07-2021 om 13:43:
[..]
Infobericht: Laten we hier met respect naar elkaar reageren. Dergelijke berichten zullen wederom verwijderd worden.
Was niet respectloos bedoelt hoor. Maar dat een kind heel goed doorheeft dat een stiefouder hem of haar liever kwijt dan rijk is. En dat dat voor het kind heel naar is en hij dus liever ook niet bij die stiefouder is.
coolpack2
22-07-2021 om 14:30
DanGun schreef op 22-07-2021 om 13:55:
[..]
Was niet respectloos bedoelt hoor. Maar dat een kind heel goed doorheeft dat een stiefouder hem of haar liever kwijt dan rijk is. En dat dat voor het kind heel naar is en hij dus liever ook niet bij die stiefouder is.
Zo had ik het in ieder geval ook gelezen en ik ben het ermee eens. Maar goed, ik heb door betreffend bericht van Valdemar een idee van wie hij was/is bij Viva en ik ga er daarom niet serieus op reageren (als in: wat mij betreft geen (serieuze) discussie mee te voeren, maar dat moet verder ieder voor zich weten).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.