Huiskamer
redbulletje
08-07-2021 om 13:19
Bewust kindvrij (sinds 2010)
Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg.
Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'.
Vrijevlinder
21-07-2021 om 22:32
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 21:08:
Wat ik ook discutabel vind is dat tegenwoordig steeds meer alleenstaande vrouwen bijvoorbeeld op hun 38e via een donor een kind krijgen. Ik ben niet ouderwets ofzo dat je per se een relatie moet hebben om een kind op de wereld te zetten, maar ik krijg daar soms het gevoel bij dat een kind tegenwoordig iets is dat je kunt kopen. En dan vragen diezelfde vrouwen zich af: hoe moet het dan als kind later wil weten wie de vader is? Dan denk ik: dat weet je toch al voordat je besluit dat je alleen een kind op de wereld wil zetten?
Ik snap wat je bedoelt. Alles lijkt zo maakbaar. Waar vrouwen vroeger accepteerden dat het er niet in zat, wordt het niet meer geaccepteerd en dit zegt heel veel over de tijd van nu.
Volgens mij, maar dat kan ik mis hebben, krijgen ze het niet vergoed.
Alhoewel, een lesbisch stel wat ik ken kreeg een paar pogingen via het ziekenhuis vergoed.
Vrijevlinder
21-07-2021 om 22:35
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 19:21:
[..]
Mijn zus deed het ook laatst. Toen zei ze tegen haar zoon (m'n neefje) dat hij in zijn schoolvakantie misschien ook wel een nachtje bij z'n tante mocht slapen.
Ik heb daar niet op gereageerd en mijn neefje vroeg ook niet of dat idd mocht maar voelde me toch in die situatie ook voor het blok gezet. Van mensen met kinderen heb ik het gevoel dat je naar hen toe heel empathisch moet zijn maar o wee als je hun kind niet leuk vindt (niet dat je dat hardop of in harde bewoordingen kenbaar zou moeten maken ofzo).
Zo wordt je lekker voor het blok gezet. Ik denk dat ze een dagje rust wil en ze denkt vast dat ze jou er een heeeeeeeeel groot plezier mee doet.
Ik heb het eens gedaan, meerdere kleine kinderen, en ondanks dat het wel gezellig was, vond ik het erg vermoeiend. Je bent continue bezig. Ik kwam er toen achter dat het niet bepaald mijn ding was.
aardbei35
21-07-2021 om 22:41
CharliesA schreef op 21-07-2021 om 21:18:
[..]
Betalen ze er zelf voor?
Ik vind namelijk, en dat is vast heel omstreden, dat we al genoeg mensen op de wereld hebben gezet en dat er zo snel mogelijk moet worden gestopt met overheidsgeld voor IVF behandelingen e.d.
Ik merk trouwens wel dat ik het hier zo fijn vind forummen dat ik ook dit soort meningen nu durf te uiten. Zonder dat je het idee krijgt dat je dekking moet zoeken, omdat er allerlei grofgebekte types uit alle internetkrochten komen.....
Ja, in dit soort topics komen, maar ik kan het mis hebben, wat minder grofgebekte types. Heb de indruk dat hier meer gelijkgestemden komen omdat je in de maatschappij als bewust kinderloze vrouw (of man dat kan natuurlijk ook) al vaak zat met vooroordelen/aannames/verwijten te maken krijgt. Mijn moeder bijvoorbeeld respecteert wel dat ik geen kinderen wil maar is zo gericht op het gezin van mijn zus dat ze alles vergoeilijkt wat daar (niet) gebeurt. Alleen omdat er kleinkinderen van die kant zijn. Dat vind ik best ingewikkeld.
aardbei35
21-07-2021 om 22:44
Vrijevlinder schreef op 21-07-2021 om 22:35:
[..]
Zo wordt je lekker voor het blok gezet. Ik denk dat ze een dagje rust wil en ze denkt vast dat ze jou er een heeeeeeeeel groot plezier mee doet.
Ik heb het eens gedaan, meerdere kleine kinderen, en ondanks dat het wel gezellig was, vond ik het erg vermoeiend. Je bent continue bezig. Ik kwam er toen achter dat het niet bepaald mijn ding was.
Heel herkenbaar maar ik denk dat ik dan toch té soft ben en geen 'nee' durf te zeggen uit angst voor afwijzing en verlating ofzo. Terwijl ik, wat jij ook beschrijft, gaandeweg door een paar keer een neefje (nu 2x voorgekomen) te logeren te hebben gehad ik erachter ben gekomen dat dat soort logeerpartijtjes eigenlijk niets voor mij zijn maar ja zeg dat maar eens...
redbulletje
21-07-2021 om 22:51
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 22:44:
[..]
Heel herkenbaar maar ik denk dat ik dan toch té soft ben en geen 'nee' durf te zeggen uit angst voor afwijzing en verlating ofzo. Terwijl ik, wat jij ook beschrijft, gaandeweg door een paar keer een neefje (nu 2x voorgekomen) te logeren te hebben gehad ik erachter ben gekomen dat dat soort logeerpartijtjes eigenlijk niets voor mij zijn maar ja zeg dat maar eens...
Gewoon duidelijk over zijn. Het zegt meer over hen dan over jou als ze jou kwalijk nemen dat je zo'n logeerpartij niet trekt.
Vf_Watervrouw
21-07-2021 om 22:56
Heb wel eens ergens gehoord/gelezen dat de term 'oude / jonge ouder' afhangt van hoe oud het (jongste) kind is. Tja..
aardbei35
21-07-2021 om 23:21
redbulletje schreef op 21-07-2021 om 22:51:
[..]
Gewoon duidelijk over zijn. Het zegt meer over hen dan over jou als ze jou kwalijk nemen dat je zo'n logeerpartij niet trekt.
Ja, dat klopt en daar heb je zeker ook gelijk in, maar ik denk dan weer uit een soort angst voor afwijzing dat het zoveel indirect gedoe geeft. Dat mensen je toch willen laten merken wat ze van je besluit vinden. Alleen maar omdat jij niet zoveel met kinderen hebt. Vind mijn neefjes en nichtje leuk maar regelmatige logeerpartijen hoeven van mij niet. Dat vind ik mede door m'n autisme heel vermoeiend omdat kinderen me erg veel prikkels geven.
BrightEchidna89
22-07-2021 om 00:26
CharliesA schreef op 21-07-2021 om 21:18:
[..]
Betalen ze er zelf voor?
Ik vind namelijk, en dat is vast heel omstreden, dat we al genoeg mensen op de wereld hebben gezet en dat er zo snel mogelijk moet worden gestopt met overheidsgeld voor IVF behandelingen e.d.
...
Helemaal eens. Een vriendin van mijn partner is dankzij ivf zwanger geworden op haar veertigste en tracht ondertussen weer zwanger te worden. Ik begrijp dit niet.
Eigenlijk heeft ze aangetoond dat ze niet in staat is om een langdurige relatie te onderhouden, maar toch krijgt ze overheidssteun om haar kinderwens in vervulling te laten gaan.
Los van haar leeftijd, waarom zou de overheid een systeem moeten ondersteunen waarbij bewust wordt gekozen om een kind te laten opgroeien in een één-oudergezin?
BrightEchidna89
22-07-2021 om 00:33
Koekie1980 schreef op 19-07-2021 om 21:19:
jeetje... Hebben jullie deze al gezien?
https://www.viafora.nl/forum/algemeen-ouderschap/geen-zin-in-kinderen
Bedankt voor de link.
Had de OP zelf kunnen schrijven.
Ik ben stiefvader van een achtjarig kind met extra zorgen, en voor mij voelt het exact zo aan dat de vrije tijd pas begint als ieder naar bed is.
Tracht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem te beschermen en te zorgen dat hij het aangenaam heeft; maar ik zie hem ook graag naar zijn vader vertrekken want de franke mond, het huilen om niets, de woede-uitbarstingen; ik ben ze stront beu.
aardbei35
22-07-2021 om 00:39
Valdemar schreef op 22-07-2021 om 00:26:
[..]
Helemaal eens. Een vriendin van mijn partner is dankzij ivf zwanger geworden op haar veertigste en tracht ondertussen weer zwanger te worden. Ik begrijp dit niet.
Eigenlijk heeft ze aangetoond dat ze niet in staat is om een langdurige relatie te onderhouden, maar toch krijgt ze overheidssteun om haar kinderwens in vervulling te laten gaan.Los van haar leeftijd, waarom zou de overheid een systeem moeten ondersteunen waarbij bewust wordt gekozen om een kind te laten opgroeien in een één-oudergezin?
Of überhaupt ivf als je op de natuurlijke weg niet zwanger kunt worden? Volgens mij is het natuurlijke selectie dat niet iedere vrouw voorbestemd is om kinderen te krijgen maar ja… als de vrouw een kind moet dan moet dat ook gerealiseerd worden en aangezien de overheid het gezin als hoeksteen van de samenleving betiteld worden types die jij beschrijft ruimhartig geholpen…
Vrijevlinder
22-07-2021 om 04:57
Valdemar schreef op 22-07-2021 om 00:33:
[..]
Bedankt voor de link.
Ik ben stiefvader van een achtjarig kind met extra zorgen, en voor mij voelt het exact zo aan dat de vrije tijd pas begint als ieder naar bed is.
Tracht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem te beschermen en te zorgen dat hij het aangenaam heeft; maar ik zie hem ook graag naar zijn vader vertrekken want de franke mond, het huilen om niets, de woede-uitbarstingen; ik ben ze stront beu.
Wat pittig zeg. Kan me zo goed voorstellen dat je het zo voelt.
Is het het allemaal waard? Al die zorgen, al die stress en alles erom heen?
AcceptableReindeer64
22-07-2021 om 06:41
Even spuien, hoor.
Een kennis van ons heeft sinds kort een vaste vriendin. Ik ben ontzettend blij voor hem. Begreep al niet hoe zo'n kerel als hij zo lang vrijgezel kon zijn. Afijn.. hij is begin veertig, zij ook... en nu zijn ze in "blijde verwachting". Echt serieus... dan ben je toch veel te oud...
@Valdemar: Oei, dat zou ik echt niet trekken. Ik hoop oprecht dat dit het allemaal waard is.
redbulletje
22-07-2021 om 09:09
[..]
Bedankt voor de link.
Waarom ben je gaan samenwonen? Latten is in zulke situaties toch veel relaxter? Dan kun je de weken dat kind bij z'n vader is samen zijn.
redbulletje
22-07-2021 om 09:11
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 23:21:
[..]
Ja, dat klopt en daar heb je zeker ook gelijk in, maar ik denk dan weer uit een soort angst voor afwijzing dat het zoveel indirect gedoe geeft. Dat mensen je toch willen laten merken wat ze van je besluit vinden. Alleen maar omdat jij niet zoveel met kinderen hebt. Vind mijn neefjes en nichtje leuk maar regelmatige logeerpartijen hoeven van mij niet. Dat vind ik mede door m'n autisme heel vermoeiend omdat kinderen me erg veel prikkels geven.
Als je een diagnose hebt dan kun je zeggen dat je van je psych je grenzen moet bewaken.
Julali
22-07-2021 om 09:13
[..]
Bedankt voor de link.
Lekker op jezelf gaan wonen en de tijd dat het kind bij zijn vader is kunnen jullie bij elkaar zijn en bij elkaar blijven slapen. Af en toe ga je iets leuks doen met je stiefzoon en dat is het. Meer hoeft jouw rol in zijn leven niet te zijn.
Waarom zou je jezelf dit aandoen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.