Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Articuleren (soggens?)


Ik hoor vaak mensen "befobbelt" zeggen in plaats van bijvoorbeeld. Dat vind ik storend.
Mijn pa was zeer kritisch op taal en dat is doorgesijpeld. Bij mijn kinderen merk ik het nu ook 

Ik spreek buitengewoon bekakt ABN. Wat vroeger totaal niet paste bij mijn uiterlijk. En ook niet bij het milieu waar ik uit kom. Dus waar ik dat opgepikt heb?

In lesmethoden spelling wordt er soms vanuit gegaan dat je niet netjes articuleert. Zo is daar het speciaal hakwoord. Twaalf. Melk. Berg. Dat zou uitgesproken worden als twaaluf, meluk en berug. 
Ik vind het wel passend om daar hier eens naar te vragen. Is dit een regioding?
 

LydiaDietz schreef op 03-12-2023 om 21:58:

Ik spreek buitengewoon bekakt ABN. Wat vroeger totaal niet paste bij mijn uiterlijk. En ook niet bij het milieu waar ik uit kom. Dus waar ik dat opgepikt heb?

In lesmethoden spelling wordt er soms vanuit gegaan dat je niet netjes articuleert. Zo is daar het speciaal hakwoord. Twaalf. Melk. Berg. Dat zou uitgesproken worden als twaaluf, meluk en berug.
Ik vind het wel passend om daar hier eens naar te vragen. Is dit een regioding?

Regio Rijnmond: ik hoor regelmatig twaluf, melluk en berrug. Niet van mijn kinderen, uiteraard 

LydiaDietz schreef op 03-12-2023 om 21:58:

Ik spreek buitengewoon bekakt ABN. Wat vroeger totaal niet paste bij mijn uiterlijk. En ook niet bij het milieu waar ik uit kom. Dus waar ik dat opgepikt heb?

In lesmethoden spelling wordt er soms vanuit gegaan dat je niet netjes articuleert. Zo is daar het speciaal hakwoord. Twaalf. Melk. Berg. Dat zou uitgesproken worden als twaaluf, meluk en berug.
Ik vind het wel passend om daar hier eens naar te vragen. Is dit een regioding?

Mijn ouders doen dat, opgegroeid in Hazerswoude, nou ja, gehucht in die hoek. Ik als noorderling vind het iets van Zuid Holland. 

Netherfield schreef op 03-12-2023 om 23:01:

[..]

Mijn ouders doen dat, opgegroeid in Hazerswoude, nou ja, gehucht in die hoek. Ik als noorderling vind het iets van Zuid Holland.

Haha, ik kom uit Zuid-Holland en redelijk in de buurt van Hazerswoude. 

zoon snapte die ook niet, tja zijn ouders komen uit Noord Holland, zat echt maar maar het is toch melk, er staat niet melluk. 

Zelf erger ik me groen en geel aan mensen die het hebben over zeuven, het is zeven, je zegt ook geen neugen tegen negen. En helemaal als ze dat op tv doen, Jeroen Snel, echt ik kan het niet aanhoren. Ik vraag me steeds af of ze het over varkens hebben, maar dat zijn zeugen.


Ysenda schreef op 09-12-2023 om 10:27:

zoon snapte die ook niet, tja zijn ouders komen uit Noord Holland, zat echt maar maar het is toch melk, er staat niet melluk.

Zelf erger ik me groen en geel aan mensen die het hebben over zeuven, het is zeven, je zegt ook geen neugen tegen negen. En helemaal als ze dat op tv doen, Jeroen Snel, echt ik kan het niet aanhoren. Ik vraag me steeds af of ze het over varkens hebben, maar dat zijn zeugen.

Nee, dan zou het natuurlijk niet meer werken 

Mensen zeggen juist zeuven om het onderscheid met negen duidelijker te maken.

LydiaDietz schreef op 03-12-2023 om 21:58:

Ik spreek buitengewoon bekakt ABN. Wat vroeger totaal niet paste bij mijn uiterlijk. En ook niet bij het milieu waar ik uit kom. Dus waar ik dat opgepikt heb?

In lesmethoden spelling wordt er soms vanuit gegaan dat je niet netjes articuleert. Zo is daar het speciaal hakwoord. Twaalf. Melk. Berg. Dat zou uitgesproken worden als twaaluf, meluk en berug.
Ik vind het wel passend om daar hier eens naar te vragen. Is dit een regioding?

Dat kreeg mijn dochter ook inderdaad. Het melluk woord. En ze snapte er niks van, want als overbeschaafd abn-kind zegt ze helemaal niet melluk, maar melk. 

Ysenda schreef op 09-12-2023 om 10:27:

zoon snapte die ook niet, tja zijn ouders komen uit Noord Holland, zat echt maar maar het is toch melk, er staat niet melluk.

Zelf erger ik me groen en geel aan mensen die het hebben over zeuven, het is zeven, je zegt ook geen neugen tegen negen. En helemaal als ze dat op tv doen, Jeroen Snel, echt ik kan het niet aanhoren. Ik vraag me steeds af of ze het over varkens hebben, maar dat zijn zeugen.


Juist in noord-Holland zeggen ze melluk. In ieder geval wel mijn regio’s. Dus ík snapte hem wel (maar spreek hem niet zo uit), maar kind is dus wel kind van mij

MMcGonagall

MMcGonagall

09-12-2023 om 12:50 Topicstarter

Melluk komt op mijn over als uitgesproken Haags of Leids, echt ZH dus. Toen ik in Den Haag werkte had ik een collega die zich ergerde aan mijn uitspraak, was een vervelende kerel die sowieso de pest aan me had. Hij dacht dat ik expres dingen zei als ‘broodje’ in plaats van ‘bgautje’.

Peaches schreef op 09-12-2023 om 12:01:

[..]

Nee, dan zou het natuurlijk niet meer werken

Mensen zeggen juist zeuven om het onderscheid met negen duidelijker te maken.

Hoezo, negen klinkt toch totaal anders dan zeven als je gewoon articuleren. Een g klank is echt anders als een v. 

Ik stoor me vooral aan die enorme harde lelijke G die ik veel op tv hoor. Aan dialecten of mompelen weer minder, dan vraag ik of ze het willen herhalen.

Ysenda schreef op 09-12-2023 om 13:04:

[..]

Hoezo, negen klinkt toch totaal anders dan zeven als je gewoon articuleren. Een g klank is echt anders als een v.

Helemaal mee eens, ik heb zeuven ook nooit begrepen. Nóg erger vind ik ‘julij’.

RaggedGull77

RaggedGull77

09-12-2023 om 14:03

Koko67 schreef op 09-12-2023 om 13:10:

Ik stoor me vooral aan die enorme harde lelijke G die ik veel op tv hoor.

Helemaal mee eens. Ik kom niet uit Brabant of Limburg en heb er nooit gewoond, maar ik vind een zachte G veel mooier.

LydiaDietz schreef op 03-12-2023 om 21:58:

Ik spreek buitengewoon bekakt ABN. Wat vroeger totaal niet paste bij mijn uiterlijk. En ook niet bij het milieu waar ik uit kom. Dus waar ik dat opgepikt heb?

In lesmethoden spelling wordt er soms vanuit gegaan dat je niet netjes articuleert. Zo is daar het speciaal hakwoord. Twaalf. Melk. Berg. Dat zou uitgesproken worden als twaaluf, meluk en berug.
Ik vind het wel passend om daar hier eens naar te vragen. Is dit een regioding?

Opgegroeid in Noord-Holland en nu al jaren in Zuid-Holland. Maar al vanaf kleins af aan zeg ik inderdaad meluk, en keruk. Gek genoeg wordt het woord op zichzelf correct uitgesproken. Maar zodra het in een zin wordt geplaatst komt er automatisch een uk-uitspraak. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.