Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Friezinnetje

Friezinnetje

05-08-2021 om 18:03 Topicstarter

Julali schreef op 05-08-2021 om 15:35:

[..]

Mijn ouders werkten allebei, dat is vrij gebruikelijk dacht ik? Ze verdienden allebei een ft modaal salaris in mijn jeugd. Ik vind niet dat ik uit een rijk gezin kom, ook niet uit een arm gezin. Ergens er tussenin. Ik vind het zeker niet zielig, we konden het prima redden met dat geld en er waren geen geldproblemen of schulden. Ik ben wel opgegroeid met het idee dat je zelf hard moet werken voor je geld en het niet komt aanwaaien.

Mijn ouders hadden 4 kinderen, dus dat maakt het lastiger om voor iedereen een studie en rijbewijs te betalen bijvoorbeeld, of om daarin iets bij te dragen.

Of om met z'n allen in een vliegtuig te zitten, of in een restaurant, of hotel. Dat soort dingen deden we dus nooit. Het was vrij basic allemaal, maar wel prima.

Dat zei je dus niet, je zei dat het toen al gebruikelijk was. 

Friezinnetje schreef op 05-08-2021 om 18:03:

[..]

Dat zei je dus niet, je zei dat het toen al gebruikelijk was.

Nee, ze schreef is gebruikelijk. Ze had dan moeten schrijven: dat was gebruikelijk. Maar het ligt voor de hand dat men van was uitgaat.

Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als het plaatje van de containerwoning waar dan een andere plattegrond aan wordt toegevoegd. Het één het niets te maken met het ander. En bij elkaar is het alleen maar verwarrend gedoe.

Ik reageerde op deze tekst: Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.
als je als gezin van 2 x modaal rond moet komen, dan houdt dat in dat je gezinsinkomen ruim boven het meest voorkomende (gezins) inkomen ligt.

Dat ging om de situatie nu. Als je zegt dat 1x modaal het meest voorkomt in een gezin, dan ga je er dus vanuit dat er maar 1 persoon binnen dat gezin werkt. Volgens mij is dat helemaal niet het meest voorkomend. In Nederland komt het anderhalf verdienmodel het meest voor, dan zit je al op 1,5x modaal. 

Julali schreef op 05-08-2021 om 19:22:

Ik reageerde op deze tekst: Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.
als je als gezin van 2 x modaal rond moet komen, dan houdt dat in dat je gezinsinkomen ruim boven het meest voorkomende (gezins) inkomen ligt.

Dat ging om de situatie nu. Als je zegt dat 1x modaal het meest voorkomt in een gezin, dan ga je er dus vanuit dat er maar 1 persoon binnen dat gezin werkt. Volgens mij is dat helemaal niet het meest voorkomend. In Nederland komt het anderhalf verdienmodel het meest voor, dan zit je al op 1,5x modaal.

Dan moet je je ouders niet als voorbeeld nemen, maar jezelf.

BeertjeColargol schreef op 05-08-2021 om 14:59:

[..]

En vaak zijn het ook nog mensen met een bullshitbaan die dergelijke exorbitante salarissen krijgen. Ik schrijf hier expliciet krijgen, want van verdienen is vaak geen sprake meer.

Wat een rare aanname. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen betalen. Deze mensen werken vaak voor zichzelf of hebben een eigen bedrijf opgezet. Dat zijn mensen die enorme risico's hebben genomen, daar zit veel geld, tijd en energie in. 

Veel geld verdienen is niet eens opleidingsafhankelijk, het zijn mensen die geloven in zichzelf, een droom hebben, doorzetten, geen 9-5 mentaliteit hebben en er vaak met hun hele hebben en houden inzitten. Deze mensen creëren ook banen waardoor de welvaart van iedereen stijgt.

Dat jij die mensen weg zet als mensen met een bullshit baan die geld krijgen geeft alleen maar aan dat je een heel beperkte blik hebt op onze economie. Jouw communistische model heeft iedere Staat naar een economische afgrond gebracht. 

Suish schreef op 05-08-2021 om 12:54:

[..]

Misschien moeten we daar wat aan doen dan. De ongelijkheid wordt steeds groter. Hoog tijd om de middelen in dit land wat gelijkmatiger te verdelen.

Wat een bijzondere dingen lees ik hier, zijn jij en Mick ook voorstanders van diefstal? Bijzonder om beslag te willen leggen op iets wat niet van jou is en ook nooit is geweest. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

05-08-2021 om 19:42

Geronimo3 schreef op 05-08-2021 om 19:33:

[..]

Wat een rare aanname. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen betalen. Deze mensen werken vaak voor zichzelf of hebben een eigen bedrijf opgezet. Dat zijn mensen die enorme risico's hebben genomen, daar zit veel geld, tijd en energie in.

Veel geld verdienen is niet eens opleidingsafhankelijk, het zijn mensen die geloven in zichzelf, een droom hebben, doorzetten, geen 9-5 mentaliteit hebben en er vaak met hun hele hebben en houden inzitten. Deze mensen creëren ook banen waardoor de welvaart van iedereen stijgt.

Dat jij die mensen weg zet als mensen met een bullshit baan die geld krijgen geeft alleen maar aan dat je een heel beperkte blik hebt op onze economie. Jouw communistische model heeft iedere Staat naar een economische afgrond gebracht.

Misschien een optie om meer mensen met een zelfde mentaliteit te motiveren-stimuleren om ook voor hun zelf te beginnen, zodat de drempel lager wordt. 

Ik zou graag voor mijzelf beginnen (in de zorg) maar vind dat erg spannend en zie momenteel veel beren op de weg, ik twijfel ik of ik het risico wel moet nemen nu.

Veel mensen willen echt wel beter en hogerop (iedereen wil toch een normaal inkomen), maar weten niet hoe, of hebben er de financiële middelen niet voor.

Geronimo3 schreef op 05-08-2021 om 19:33:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind het nogal denigrerend om al het werk waarvoor je meer verdient dan de verpleegster af te doen als bullshitbanen. 

Ik vind het erg naïef om zo te redeneren. Iemand moet toch die bedrijven opzetten, mensen in dienst nemen (anders hebben zij geen baan) en dat geld verdienen waarvan een groot deel terug naar de staat gaat. Daar wordt ook weer die uitkering van de vader in de ziektewet van betaalt, waardoor de kinderen niet in armoede opgroeien. 

Je bent overigens zelf vrij om ook een goedlopend bedrijf op te zetten. Succes ermee. 

Julali schreef op 05-08-2021 om 19:22:

Ik reageerde op deze tekst: Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.

Nee, ik zei dat modaal het inkomen is dat het meest verdiend wordt. 
Lees mijn reactie nog maar eens na.

Domiet schreef op 05-08-2021 om 15:28:

[..]

Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.

Dan is de opmerking: “mijn ouders zijn niet rijk” wel een interessant frame. Want wat is rijk, en wat is arm.

Doe alleen niet alsof 2 x modaal zielig en erg is. Dat is ruim €6000 bruto per maand.

Ik heb dus niet geschreven dat 1 x modaal het meest voorkomt in een gezin. 

als je het hebt over een huishouden met een modaal inkomen, dan weet je hooguit hoeveel inkomen er in dat gezin is, maar niet hoe en door wie dat bedrag verdiend wordt. Dat kan door 1 of 2 of meer mensen verdiend worden. 

Yolo schreef op 05-08-2021 om 19:42:

[..]

Misschien een optie om meer mensen met een zelfde mentaliteit te motiveren-stimuleren om ook voor hun zelf te beginnen, zodat de drempel lager wordt.

Ik zou graag voor mijzelf beginnen (in de zorg) maar vind dat erg spannend en zie momenteel veel beren op de weg, ik twijfel ik of ik het risico wel moet nemen nu.

Veel mensen willen echt wel beter en hogerop (iedereen wil toch een normaal inkomen), maar weten niet hoe, of hebben er de financiële middelen niet voor.

Je moet juist zelf de mentaliteit hebben om een risico te nemen. Niet altijd naar een ander kijken. Eigen initiatief nemen, innovatief zijn, zelf nadenken, ipv iemand nodig hebben die voor jou de drempel lager maakt. 

Domiet schreef op 05-08-2021 om 19:54:

[..]

Nee, ik zei dat modaal het inkomen is dat het meest verdiend wordt.
Lees mijn reactie nog maar eens na.

[..]

Ik heb dus niet geschreven dat 1 x modaal het meest voorkomt in een gezin.

als je het hebt over een huishouden met een modaal inkomen, dan weet je hooguit hoeveel inkomen er in dat gezin is, maar niet hoe en door wie dat bedrag verdiend wordt. Dat kan door 1 of 2 of meer mensen verdiend worden.

Het modaal inkomen is het inkomen dat het meest voorkomt per persoon, niet per gezin. 

Als ik bij mijn ouders weg wil heb ik alleen keuze uit woningdelen met meerdere personen en vaak niet eens warm water. Moeten we dan met nog meer mensen de waterkoker delen? 

Julali schreef op 05-08-2021 om 19:58:

[..]

Het modaal inkomen is het inkomen dat het meest voorkomt per persoon, niet per gezin.

Ah, het kwartje is gevallen. Dat was precies wat ik schreef 

Domiet schreef op 05-08-2021 om 15:28:

[..]

Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.

Dan is de opmerking: “mijn ouders zijn niet rijk” wel een interessant frame. Want wat is rijk, en wat is arm.

Doe alleen niet alsof 2 x modaal zielig en erg is. Dat is ruim €6000 bruto per maand.

Als ik in de zorg werkte was ik allang als zzp-er aan de slag gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.