Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
irmama
05-08-2021 om 14:57
Julali schreef op 05-08-2021 om 14:37:
[..]
De vraag was wat ik een goed salaris vind.
Je bent wereldvreemd dat is duidelijk
Mick87
05-08-2021 om 14:58
Suish schreef op 05-08-2021 om 14:50:
Misschien moeten we wat doen aan die exorbitante salarissen. We hebben ook verplegers en schoonmakers nodig. Die moeten ook gewoon fijn kunnen wonen.
Nou dat.
En dan te bedenken dat dit ook de cruciale beroepen zijn waar grote tekorten zijn.
Poezie
Julali schreef op 05-08-2021 om 14:54:
[..]
Waarom dan niet de salarissen van de verplegers en schoonmakers omhoog?
Ja, goed plan.
Hoe gaan we dat betalen?
Rondstruiner
irmama schreef op 05-08-2021 om 14:21:
[..]
Doe even niet net of 10.000 per stel gewoon "goed " is. Dat is heeeeel veel
Met dit soort reacties krijgt ze precies wat ze wil, denk ik zomaar.
ImpassionedRaven59
05-08-2021 om 14:59
Misschien moeten we wat doen aan die exorbitante salarissen. We hebben ook verplegers en schoonmakers nodig. Die moeten ook gewoon fijn kunnen wonen.
En vaak zijn het ook nog mensen met een bullshitbaan die dergelijke exorbitante salarissen krijgen. Ik schrijf hier expliciet krijgen, want van verdienen is vaak geen sprake meer.
Mick87
05-08-2021 om 14:59
Julali schreef op 05-08-2021 om 14:54:
[..]
Waarom dan niet de salarissen van de verplegers en schoonmakers omhoog?
Omdat er dan meer belasting binnen moet komen want dat moet ergens van betaald worden. En dan gaan die mensen die 5000 netto per maand verdienen weer stijgeren.
Rondstruiner
05-08-2021 om 15:02
Maar het probleem zit hem toch niet in de salarissen, maar meer in het woningtekort (of de overbevolking) en de daarmee samenhangende prijzen. Want iedereen moet gewoon fijn in Nederland kunnen wonen.
Julali
05-08-2021 om 15:06
irmama schreef op 05-08-2021 om 14:57:
[..]
Je bent wereldvreemd dat is duidelijk
Ik vind het ook veel geld hoor. Mijn ouders zijn niet rijk, dus ik weet heel goed wat 2x modaal inhoudt om van te leven met een gezin.
irmama
05-08-2021 om 15:06
Rondstruiner schreef op 05-08-2021 om 14:58:
[..]
Met dit soort reacties krijgt ze precies wat ze wil, denk ik zomaar.
Dat is waar😩
Rockstar
05-08-2021 om 15:20
Miss-Pippi schreef op 05-08-2021 om 13:50:
[..]
Ik wou net zeggen, er wordt hier gezegd ‘maar’ 2500 NETTO verdienen. Terwijl dat al een bovenmodaal inkomen is. Er zijn heel veel mensen die dat helemaal niet verdienen! Niet als starter en later ook niet. Met 2500 netto heb je al een ‘goed’ salaris hoor.
Afhankelijk van pensioenpremie zo’n 3200/3300 euro bruto?
Ja maar omdat Julali 4000 gewoon hoog vind en niet gigantisch veel dacht ik laat ik niet beginnen met 1900 netto, want dan is het makkelijk om te zeggen "ja dan ga je gewoon sociaal huren" ofzo (niet dat je daar binnen 10 jaar aan de beurt komt). Ik bedoel echt starters die te veel verdienen voor sociale huur en normaal eigenlijk zouden kopen maar dat niet kunnen, wat gewoon een bizarre situatie is en niet een kwestie is van "dan moet je maar meer verdienen".
Overigens verdienen de starters in mijn veld wel 2500 netto (WO IT), maar ik weet dat je in 90% van de werkvelden dit niet krijgt.
Miss.me
05-08-2021 om 15:21
Ik zou het wel doen, maar ik zoek zelf al bijna 3 jaar naar een betaalbare woning en zit nu nog bij mijn ouders thuis. Later zou ik zeker een bekende willen helpen aan een woonruimte als ik ruimte over heb
Overigens ook bekeken of ik met vriendinnen een huis kon huren, maar dat bleek toch lastig te zijn
Domiet
05-08-2021 om 15:28
Julali schreef op 05-08-2021 om 15:06:
[..]
Ik vind het ook veel geld hoor. Mijn ouders zijn niet rijk, dus ik weet heel goed wat 2x modaal inhoudt om van te leven met een gezin.
Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.
als je als gezin van 2 x modaal rond moet komen, dan houdt dat in dat je gezinsinkomen ruim boven het meest voorkomende (gezins) inkomen ligt.
Dan is de opmerking: “mijn ouders zijn niet rijk” wel een interessant frame. Want wat is rijk, en wat is arm.
Doe alleen niet alsof 2 x modaal zielig en erg is. Dat is ruim €6000 bruto per maand.
Julali
05-08-2021 om 15:35
Domiet schreef op 05-08-2021 om 15:28:
[..]
Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.
als je als gezin van 2 x modaal rond moet komen, dan houdt dat in dat je gezinsinkomen ruim boven het meest voorkomende (gezins) inkomen ligt.
Dan is de opmerking: “mijn ouders zijn niet rijk” wel een interessant frame. Want wat is rijk, en wat is arm.
Doe alleen niet alsof 2 x modaal zielig en erg is. Dat is ruim €6000 bruto per maand.
Mijn ouders werkten allebei, dat is vrij gebruikelijk dacht ik? Ze verdienden allebei een ft modaal salaris in mijn jeugd. Ik vind niet dat ik uit een rijk gezin kom, ook niet uit een arm gezin. Ergens er tussenin. Ik vind het zeker niet zielig, we konden het prima redden met dat geld en er waren geen geldproblemen of schulden. Ik ben wel opgegroeid met het idee dat je zelf hard moet werken voor je geld en het niet komt aanwaaien.
Mijn ouders hadden 4 kinderen, dus dat maakt het lastiger om voor iedereen een studie en rijbewijs te betalen bijvoorbeeld, of om daarin iets bij te dragen.
Of om met z'n allen in een vliegtuig te zitten, of in een restaurant, of hotel. Dat soort dingen deden we dus nooit. Het was vrij basic allemaal, maar wel prima.
Miss.me
05-08-2021 om 15:39
Rockstar schreef op 05-08-2021 om 15:20:
[..]
Ja maar omdat Julali 4000 gewoon hoog vind en niet gigantisch veel dacht ik laat ik niet beginnen met 1900 netto, want dan is het makkelijk om te zeggen "ja dan ga je gewoon sociaal huren" ofzo (niet dat je daar binnen 10 jaar aan de beurt komt). Ik bedoel echt starters die te veel verdienen voor sociale huur en normaal eigenlijk zouden kopen maar dat niet kunnen, wat gewoon een bizarre situatie is en niet een kwestie is van "dan moet je maar meer verdienen".
Overigens verdienen de starters in mijn veld wel 2500 netto (WO IT), maar ik weet dat je in 90% van de werkvelden dit niet krijgt.
Als ik 2500 euro zou verdienen zou er geen probleem zijn. Misschien kan je met dat salaris niet in hartje Amsterdam wonen, maar in mijn omgeving en buiten de stad zijn er wel redelijk wat woningen die je dan kan krijgen. Misschien niet je droomhuis, maar toch. Als gezin lijkt het mij wel lastiger
Maar er zijn heel veel mensen die nog geen 2000 euro verdienen met een fulltime baan. Probeer dan maar eens zonder sociale huur(waar je 5 -10 jaar op wacht) een normale betaalbare woning te vinden (boven de 30m2)
Miss-Pippi
05-08-2021 om 15:41
Regendrup. schreef op 05-08-2021 om 14:09:
[..]
Het wordt me nu wel duidelijk waar de toon van jouw berichten aan ten grondslag liggen.
Als jij een salaris van 4000 - 5000 netto per maand "goed" verdienen noemt. PER PERSOON. Dat noem ik een heel hoog salaris. Niet "goed".
Ergens wordt ook een starterssalaris van "maar" 2500 netto genoemd. In wat voor wereld wonen jullie? Of waar werk ik dan dat ik voor zo'n "habbekrats" werk?
Ach, de meeste mensen verdienen echt geen 4000 - 5000 euro netto per maand, en al helemaal niet allebei!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.