Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Domiet schreef op 05-08-2021 om 15:28:

[..]

Modaal is het meest voorkomende bruto inkomen.
als je als gezin van 2 x modaal rond moet komen, dan houdt dat in dat je gezinsinkomen ruim boven het meest voorkomende (gezins) inkomen ligt.

Dan is de opmerking: “mijn ouders zijn niet rijk” wel een interessant frame. Want wat is rijk, en wat is arm.

Doe alleen niet alsof 2 x modaal zielig en erg is. Dat is ruim €6000 bruto per maand.

Ja, dit is gewoon lekker de boel opjutten inderdaad. Of wel heeeeeel wereldvreemd zijn. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 15:47

Suish schreef op 05-08-2021 om 14:50:

Misschien moeten we wat doen aan die exorbitante salarissen. We hebben ook verplegers en schoonmakers nodig. Die moeten ook gewoon fijn kunnen wonen.

Als jij een lange studie achter de rug hebt, als arts bijvoorbeeld, ga jij dan vrijwillig voor 2500 netto fulltime werken? Waar je dan ook je studieschuld van af moet betalen?

Het ging toch om "meer mensen in woningen" en niet over salarissen of die, terecht of niet, hoger zijn dan jij normaal acht.

Julali schreef op 05-08-2021 om 15:35:

[..]

Mijn ouders werkten allebei, dat is vrij gebruikelijk dacht ik? Ze verdienden allebei een ft modaal salaris in mijn jeugd. Ik vind niet dat ik uit een rijk gezin kom, ook niet uit een arm gezin. Ergens er tussenin. Ik vind het zeker niet zielig, we konden het prima redden met dat geld en er waren geen geldproblemen of schulden. Ik ben wel opgegroeid met het idee dat je zelf hard moet werken voor je geld en het niet komt aanwaaien.

Mijn ouders hadden 4 kinderen, dus dat maakt het lastiger om voor iedereen een studie en rijbewijs te betalen bijvoorbeeld, of om daarin iets bij te dragen.

Of om met z'n allen in een vliegtuig te zitten, of in een restaurant, of hotel. Dat soort dingen deden we dus nooit. Het was vrij basic allemaal, maar wel prima.

ik weet niet hoe oud je bent, maar het was vroeger helemaal niet erg gebruikelijk en standaard dat vrouwen na de geboorte van de kinderen nog werkten, en al helemaal niet fulltime. En dat er dus 2x een modaal salaris per gezin binnen kwam. Maar volgens mij speel je nu gewoon ‘dom’ en weet je dit zelf ook wel. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 15:52

Miss-Pippi schreef op 05-08-2021 om 15:49:

[..]

ik weet niet hoe oud je bent, maar het was vroeger helemaal niet erg gebruikelijk en standaard dat vrouwen na de geboorte van de kinderen nog werkten, en al helemaal niet fulltime. En dat er dus 2x een modaal salaris per gezin binnen kwam. Maar volgens mij speel je nu gewoon ‘dom’ en weet je dit zelf ook wel.

Ik weet niet hoe ver jouw vroeger terug gaat maar vanaf de jaren 60 was het vrij normaal om als getrouwde vrouw met kinderen ook te gaan werken.

Poezie schreef op 05-08-2021 om 12:33:

[..]

Jee, wat voel jij je tekort gedaan zeg!

Ach. Ik ben 52 en heb al vanaf m’n 26e een eigen woning dus waarom zou ik me tekort gedaan voelen? Het is niet dat ik 54 ben, nog steeds geen huis kan kopen en daarover klaag of wel? 

Tickel schreef op 05-08-2021 om 15:52:

[..]

Ik weet niet hoe ver jouw vroeger terug gaat maar vanaf de jaren 60 was het vrij normaal om als getrouwde vrouw met kinderen ook te gaan werken.

In mijn regio niet hoor, de mannen waren kostwinner en de vrouwen deden 't huishouden en de kinderen. Ben blij dat ik in die tijd kind was en niet 24/7 in overprikkelende opvangen heb moeten zitten. 

Julali schreef op 05-08-2021 om 12:32:

[..]

Dat geldt voor heel veel groepen. Je hebt ook seniorenwoningen en jongerenwoningen, daarvoor moet je een bepaalde leeftijd hebben. Je hebt ook woningen waar je niet met een kind mag wonen, omdat het te klein is en woningen waar huisdieren niet welkom zijn.

Klopt. Het was dan ook een constatering van een feit nav een post over dat gezinnen voorrang zouden moeten hebben. Dat is dus al zo. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 16:00

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 15:55:

[..]

In mijn regio niet hoor, de mannen waren kostwinner en de vrouwen deden 't huishouden en de kinderen. Ben blij dat ik in die tijd kind was en niet 24/7 in overprikkelende opvangen heb moeten zitten.

Hier wel, randstad. En ik ging alleen op woensdagmiddag naar de knutselclub, samen met andere kinderen uit de straat wiens ouders ook beide werkte. En ik zat op een school die een continue rooster had. Mijn schoonmoeder werkte ook en woonde in N-H buiten de randstad.

[..]

Nee, dat klopt niet. Pas in de jaren 70, en pas echt goed in de jaren 80 en 90 bleven vrouwen in Nederland werken na huwelijk en moederschap.

Zie o.a. (hoop dat linkjes het doen, zijn pdfjes)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://repub.eur.nl/pub/7550/Tijdens%2520De%2520grote%2520verandering.pdf&ved=2ahUKEwjRsYPshJryAhXVwAIHHYYICJsQFnoECAQQBg&usg=AOvVaw1MDOYnVRj4mEg5R-w92oCZ

En van het CPB:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Notitie-20dec2018-Arbeidsparticipatie.pdf&ved=2ahUKEwjRsYPshJryAhXVwAIHHYYICJsQFnoECAsQAg&usg=AOvVaw3_hW4wwolyaZVcC0W3IWrm

[..]

Pas in 1956 waren vrouwen niet meer handelingsonbekwaam dus dat werken na je trouwen was echt niet binnen een paar jaar normaal. 
In mijn puberteit (jaren 80) klonk nog steeds dat getrouwde vrouwen maar thuis moesten blijven om dat ze ‘de banen van mannen inpikten’. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 16:11

Rondstruiner schreef op 05-08-2021 om 16:06:

[..]

Nee, dat klopt niet. Pas in de jaren 70, en pas echt goed in de jaren 80 en 90 bleven vrouwen in Nederland werken na huwelijk en moederschap.

Zie o.a. (hoop dat linkjes het doen, zijn pdfjes)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://repub.eur.nl/pub/7550/Tijdens%2520De%2520grote%2520verandering.pdf&ved=2ahUKEwjRsYPshJryAhXVwAIHHYYICJsQFnoECAQQBg&usg=AOvVaw1MDOYnVRj4mEg5R-w92oCZ

En van het CPB:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Notitie-20dec2018-Arbeidsparticipatie.pdf&ved=2ahUKEwjRsYPshJryAhXVwAIHHYYICJsQFnoECAsQAg&usg=AOvVaw3_hW4wwolyaZVcC0W3IWrm

Dan ligt dat waarschijnlijk ook aan de opvoeding, omgeving en het type vrouw/man. Ik ken niet anders uit mijn omgeving. Mijn opa heeft mijn moeder altijd op het hart gedrukt om te zorgen dat ze financieel niet afhankelijk moet worden van een ander. Ze werkte toen ze mijn vader leerde kennen, 1960, en is dat blijven doen.

In de generatie van mijn ouders komen scheidingen veel minder vaak voor, dus veel minder gebroken gezinnen, tweede leggen etc. Al die hedendaagse scheidingen zorgen ook voor steeds meer woningen nodig. 

Tickel schreef op 05-08-2021 om 16:11:

[..]

Dan ligt dat waarschijnlijk ook aan de opvoeding, omgeving en het type vrouw/man. Ik ken niet anders uit mijn omgeving. Mijn opa heeft mijn moeder altijd op het hart gedrukt om te zorgen dat ze financieel niet afhankelijk moet worden van een ander. Ze werkte toen ze mijn vader leerde kennen, 1960, en is dat blijven doen.

Dat was eerder uitzondering dan regel. En als ze 10 jaar eerder met je pa was getrouwd dan had ze gewoon moeten stoppen. Je werd gewoon ontslagen hoor als getrouwde vrouw. 

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 15:55:

[..]

Wij wonen in dezelfde regio (west-brabant) ik ben van '87 en in mijn jaren 90 jeugd waren de meeste moeders thuis inderdaad. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

05-08-2021 om 16:21

DanGun schreef op 05-08-2021 om 16:07:

[..]

In mijn puberteit (jaren 80) klonk nog steeds dat getrouwde vrouwen maar thuis moesten blijven om dat ze ‘de banen van mannen inpikten’.

Dat was wel een periode waarin de werkloosheid heel hoog was. Als ik in zo'n tijd werkgever zou zijn, dan zou ik bij het aannemen van personeel ook kijken naar de persoonlijke omstandigheden van sollicitanten. Bij gelijke geschiktheid zou de baan dan gaan naar degene die de baan het hardste nodig heeft. Een man met een gezin waarvan de vrouw ook geen werk heeft, zou dan bij mij voorrang krijgen boven een vrouw die getrouwd is met een man die een goed betaalde baan heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.