Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

DanGun schreef op 05-08-2021 om 12:26:

Maar het is al zo dat wij als samenwonend stel zonder kids ons niet eens kunnen inschrijven voor bepaalde huurhuizen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 12:28

Tickel schreef op 05-08-2021 om 12:23:

[..]

Ik kan mijn eigen huis ook niet kopen in deze tijd. De prijzen zijn, in verhouding, overal heel hoog. En dan lees ik wel eens dat iemand zegt "voor 5 ton koop je hier een vrijstaand huis met een lap grond", maar waar is dat hier dan? Niet in de randstad lijkt me. En voor de mensen die wel "daar" wonen is die 5 ton ook niet op te brengen, want ook daar zijn de huizenprijzen fors gestegen.

Onze eigen overwaarde is ook absurd. Echt absurd. Hier in de straat zijn het afgelopen jaar een aantal huizen van eigenaar verwisseld. Het is niet normaal hoe dat gaat: blind kopen zonder bouwkundig onderzoek, ver ver ver boven de al uitzinnig hoge vraagprijs, en er dan achterkomen dat het huis zo veel achterstallig onderhoud heeft dat je er nog een ton bovenop moet gooien maar dat er geen aannemer te vinden is die daar tijd voor heeft. 

Mick87 schreef op 05-08-2021 om 12:23:

[..]

Nee joh. 9 ton is echt heel veel geld. Daar krijg je niet zomaar een hypotheek voor. En overwaarde in je huis is leuk. Maar bij verkoop daarvan kan je niet ineens een veel duurder huis kopen voor die overwaarde. Want andere huizen zijn ook gestegen in prijs.

Zo hebben wij het wel gedaan. We konden de overwaarde meenemen en hebben allebei een goed betaalde baan. 

Ons huis is iets goedkoper, maar als we ook nog een rijke pappie en mammie hadden gehad, dan hadden we wel op de 9 ton gezeten. 

Julali schreef op 05-08-2021 om 12:28:

[..]

Zo hebben wij het wel gedaan. We konden de overwaarde meenemen en hebben allebei een goed betaalde baan.

Ons huis is iets goedkoper, maar als we ook nog een rijke pappie en mammie hadden gehad, dan hadden we wel op de 9 ton gezeten.

De tijd en de voorwaarden zijn tegenwoordig heel anders 

[..]

Dat geldt voor heel veel groepen. Je hebt ook seniorenwoningen en  jongerenwoningen, daarvoor moet je een bepaalde leeftijd hebben. Je hebt ook woningen waar je niet met een kind mag wonen, omdat het te klein is en woningen waar huisdieren niet welkom zijn. 

Wednesday schreef op 05-08-2021 om 12:28:

[..]

Onze eigen overwaarde is ook absurd. Echt absurd. Hier in de straat zijn het afgelopen jaar een aantal huizen van eigenaar verwisseld. Het is niet normaal hoe dat gaat: blind kopen zonder bouwkundig onderzoek, ver ver ver boven de al uitzinnig hoge vraagprijs, en er dan achterkomen dat het huis zo veel achterstallig onderhoud heeft dat je er nog een ton bovenop moet gooien maar dat er geen aannemer te vinden is die daar tijd voor heeft.

Herkenbaar. 

En hier ook een nieuwbouwwijk neergezet met prijzen waar je steil van achterover slaat. De kleinste rijwoningen beginnen vanaf 5 ton, maar inderdaad ook rijwoningen van 7-8 ton, en dan heb je alsnog gewoon zo'n simpele blokkendoos met een tuin waar je net een boompje en een grasveldje kwijt kan. Voor een twee onder één kap tel je gerust een miljoen neer. En toch gaan ze als warme broodjes over de tafel.

Wel een rijke, populaire gemeente in de Randstad met goede voorzieningen, maar het is echt ongelooflijk.

DanGun schreef op 05-08-2021 om 12:26:Maar het is al zo dat wij als samenwonend stel zonder kids ons niet eens kunnen inschrijven voor bepaalde huurhuizen.

Jee, wat voel jij je tekort gedaan zeg!

DanGun schreef op 05-08-2021 om 12:28:

[..]

De tijd en de voorwaarden zijn tegenwoordig heel anders

We zijn vorig jaar verhuisd. 

Ik snap ook niet wie dat koopt. Ik ken echt niemand die dat kan betalen. 
Ons budget is maximaal 270k en dat is door overwaarde. 

Suish schreef op 05-08-2021 om 12:35:

Investeerders die het aan expats verhuren?

Suish schreef op 05-08-2021 om 12:35:

Je weet toch dat er mensen bestaan die goed verdienen? En mensen die uit rijke families komen? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 12:41

Renmuis schreef op 05-08-2021 om 12:32:

[..]

Wel een rijke, populaire gemeente in de Randstad met goede voorzieningen, maar het is echt ongelooflijk.

De gemeente had in ons geval gewoon moeten ingrijpen. De woningnood is hier extreem en dan worden hier huizen neergezet die hier niemand kan betalen en die in Amsterdam worden aangeprezen als “wonen buiten Amsterdam”. Ik vind het echt schandalig. 

Wednesday schreef op 05-08-2021 om 12:41:

[..]

De gemeente had in ons geval gewoon moeten ingrijpen. De woningnood is hier extreem en dan worden hier huizen neergezet die hier niemand kan betalen en die in Amsterdam worden aangeprezen als “wonen buiten Amsterdam”. Ik vind het echt schandalig.

Het zit er dik in dat die er behoorlijk van profiteren. (Wellicht zelfs persoonlijk)

De mensen die zo'n duur huis kopen, laten vaak weer 1 of 2 goedkopere huizen achter. Het zorgt dus voor doorstroming. 

Julali schreef op 05-08-2021 om 12:39:

[..]

Je weet toch dat er mensen bestaan die goed verdienen? En mensen die uit rijke families komen?

Misschien moeten we daar wat aan doen dan. De ongelijkheid wordt steeds groter. Hoog tijd om de middelen in dit land wat gelijkmatiger te verdelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.